Per-Erik Odh wrote:Två insändare idag i SLA som svarar “hockeymorsan” .
En ”Skövde IK-supporter” som uppmanar henne att skriva till kommunen om extra isyta och dessutom en lång insändare skriven av Skövde IK:s ordförande Göran Strid.
Jag tycker att Görans insändare är utmärkt där han på ett sakligt sätt förklarar och berättar lite om hur klubben arbetar samt framtiden. Väl läsvärd! Applåder för Göran där
Sedan är det ett helt uppslag om en Skövdekille som cyklat genom hela Sverige. Det kanske inte hör hemma på ett hockeyforum om det inte vore för att det är tidigare medarbetaren på Skövde IK:s hemsida, sympatiske Stefan Wendt, som är killen.
Grattis Stefan, snyggt jobbat

Off Topic:
Det fanns ytterligare en insändare i SLA som man kan dra paralleller till hockeyn, om än då mest för vilket nick som användes för den insändaren.
En för mig helt "idiotiskt" svarsinsändare av Koffe om den insändaren som handlade om skolavslutningen i Pingstkyrkan.
Görans Strids svar till Hockeymorsans insändare var riktigt bra om än det för mig tillsynses var ett par faktafel i den.
Då tänker jag mest på hans påstående på att ungdomsbudgeten har varit oförändrad och till och med stärkts sedan rekonstruktionen, det i jämförelse till den 40% reduceringen av A-lagets spelarbudgetminskning under samma tid.
På ungdomssidan fick man bl.a välja att ta klivet ner en division med antingen J18 eller J20 för att göra en drastisk och nödvändig besparing efter rekonstruktionen.
Och där kom det den besparing för ungdom/junior sidan där det börjar kosta för klubben att ta hand om ungdomar.
Innan man kommer till den åldern så genererar barn och ungdomar och deras föräldrars arbete massor av pengar in till klubbkassan från då de går i hockeyskolan upp tills de år junioråldern.
Jag satt en gång på Billingehov och såg på en A-pojk match och bad då tre hockeypappor att göra en överslagsräkning på vad de har lagt ut i form av utrustning, medlemsavgifter, resekostnader etc etc.
Det blev enorma summor som alla barn och ungdomar genererar till klubben i olika former.
Och då var inte hotallrum, och ideellt arbete medräknat bl.a.
Sedan kan man lägga till de aktivitetsbidragen SIK får från Kommunen för alla deras barn, ungdomar och juniorer som tränar eller gör andra aktiviteter inom klubbens ramar.
Ang Skövde I-supporterns svarsinsändare till hockeymorsan att hon borde skriva till Kommunen och kräva en extra isyta.
Jag tycker:
- Att Skövde är en tillräckligt stor stad för at ha två fullgoda isytor. (precis som insändaren)
Och att en sådan borde ordnas så snart som möjligt.
Men jag anser att man borde sluta att jämföra sig med andra idrottsklubbar i grannskapet, oavsett om det handlar om handboll, fotboll, innebandy eller för den delen andra hockeyklubbar i närområdet.
Man borde istället verkligen börja jobba för att visa att man kan hantera en sådan, om man vill som man har föreslagit Kommunen, ta över driften av den också.
Något man genom åren har helt misslyckats med att göra enligt mig på många plan.
Framför allt då med den ekonomiska biten.
- Att sedan tro att det är A&O för att lyckas med en god barn/ungdoms och juniorverksamhet för att man har en extra isyta tycker jag är lika dumt resonerat som när föräldrar tror att deras barn blir bättre hockeyspelare om de får åka runt på dyra märkesskridskor, och spela med de dyraste kompositklubbor.
Det gäller för framförallt ungdomar och juniorer att bjuda till lite extra också.
Varken Håkan Loob eller hans bröder, eller världens bästa hockeysamer, bröderna Salming hade lyckats om de inte hade den rätta viljan, och älskade hockey över allt annat (bl.a TV-spel)
Dessa fem grabbar fick från barnsben lära sig att jobba för att få en isyta att träna på, man fick röja upp den själv många gånger.
De fick lära sig att det gick utmärkt att åka skridskor på ärvda skridskor, och nya fina dito kunde man bara drömma om att Jultomten skulle komma med den 24/12.
Nej jag tror att alla parter i Skövde som håller på med någon form av hockey måste inse att Jultomten är något som man öskar komma på besök, men innan dess så måste man leva i verkligheten.