Tidningsartiklar & Övrig media

Ishockey i allmänhet och Skövde HC i synnerhet
Post Reply
Anders Åstebro
Reactions:

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Åstebro »

Tobias Thurén wrote:På Skövde nyheter kan man läsa en intervju med Fredrik Ljunggren där han säger att årets trupp är den mest intressanta han jobbat med. Och att med nio nyförvärv är truppen 22 man och att det är spelare han verkligen vill ha. Han nämner även att av dessa 22 är 12 från moderklubben och det är endast ett fåtal ettanlag som kan mäta sig med den statistiken.

http://www.skovdenyheter.se/artikel/922 ... att-lyckas
Ingvar Persson
Reactions:

Post by Ingvar Persson »

Anders Åstebro wrote:
Tobias Thurén wrote:På Skövde nyheter kan man läsa en intervju med Fredrik Ljunggren där han säger att årets trupp är den mest intressanta han jobbat med. Och att med nio nyförvärv är truppen 22 man och att det är spelare han verkligen vill ha. Han nämner även att av dessa 22 är 12 från moderklubben och det är endast ett fåtal ettanlag som kan mäta sig med den statistiken.

Får det bara till 8 st egna produkter om man läser om truppen på hemsidan.
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Ingvar Persson wrote:
Anders Åstebro wrote:

Får det bara till 8 st egna produkter om man läser om truppen på hemsidan.
Fredrik räknar säkert in de spelare som fått sin juniorutbildning i Skövde IK också Ingvar. Då blir det nog 12!?
/Perka
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Två insändare idag i SLA som svarar “hockeymorsan” .

En ”Skövde IK-supporter” som uppmanar henne att skriva till kommunen om extra isyta och dessutom en lång insändare skriven av Skövde IK:s ordförande Göran Strid.
Jag tycker att Görans insändare är utmärkt där han på ett sakligt sätt förklarar och berättar lite om hur klubben arbetar samt framtiden. Väl läsvärd! Applåder för Göran där :)

Sedan är det ett helt uppslag om en Skövdekille som cyklat genom hela Sverige. Det kanske inte hör hemma på ett hockeyforum om det inte vore för att det är tidigare medarbetaren på Skövde IK:s hemsida, sympatiske Stefan Wendt, som är killen.
Grattis Stefan, snyggt jobbat :)
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:Två insändare idag i SLA som svarar “hockeymorsan” .

En ”Skövde IK-supporter” som uppmanar henne att skriva till kommunen om extra isyta och dessutom en lång insändare skriven av Skövde IK:s ordförande Göran Strid.
Jag tycker att Görans insändare är utmärkt där han på ett sakligt sätt förklarar och berättar lite om hur klubben arbetar samt framtiden. Väl läsvärd! Applåder för Göran där :)

Sedan är det ett helt uppslag om en Skövdekille som cyklat genom hela Sverige. Det kanske inte hör hemma på ett hockeyforum om det inte vore för att det är tidigare medarbetaren på Skövde IK:s hemsida, sympatiske Stefan Wendt, som är killen.
Grattis Stefan, snyggt jobbat :)
Off Topic:
Det fanns ytterligare en insändare i SLA som man kan dra paralleller till hockeyn, om än då mest för vilket nick som användes för den insändaren.
En för mig helt "idiotiskt" svarsinsändare av Koffe om den insändaren som handlade om skolavslutningen i Pingstkyrkan.

Görans Strids svar till Hockeymorsans insändare var riktigt bra om än det för mig tillsynses var ett par faktafel i den.
Då tänker jag mest på hans påstående på att ungdomsbudgeten har varit oförändrad och till och med stärkts sedan rekonstruktionen, det i jämförelse till den 40% reduceringen av A-lagets spelarbudgetminskning under samma tid.

På ungdomssidan fick man bl.a välja att ta klivet ner en division med antingen J18 eller J20 för att göra en drastisk och nödvändig besparing efter rekonstruktionen.
Och där kom det den besparing för ungdom/junior sidan där det börjar kosta för klubben att ta hand om ungdomar.
Innan man kommer till den åldern så genererar barn och ungdomar och deras föräldrars arbete massor av pengar in till klubbkassan från då de går i hockeyskolan upp tills de år junioråldern.

Jag satt en gång på Billingehov och såg på en A-pojk match och bad då tre hockeypappor att göra en överslagsräkning på vad de har lagt ut i form av utrustning, medlemsavgifter, resekostnader etc etc.
Det blev enorma summor som alla barn och ungdomar genererar till klubben i olika former.
Och då var inte hotallrum, och ideellt arbete medräknat bl.a.
Sedan kan man lägga till de aktivitetsbidragen SIK får från Kommunen för alla deras barn, ungdomar och juniorer som tränar eller gör andra aktiviteter inom klubbens ramar.

Ang Skövde I-supporterns svarsinsändare till hockeymorsan att hon borde skriva till Kommunen och kräva en extra isyta.
Jag tycker:
- Att Skövde är en tillräckligt stor stad för at ha två fullgoda isytor. (precis som insändaren)
Och att en sådan borde ordnas så snart som möjligt.

Men jag anser att man borde sluta att jämföra sig med andra idrottsklubbar i grannskapet, oavsett om det handlar om handboll, fotboll, innebandy eller för den delen andra hockeyklubbar i närområdet.
Man borde istället verkligen börja jobba för att visa att man kan hantera en sådan, om man vill som man har föreslagit Kommunen, ta över driften av den också.
Något man genom åren har helt misslyckats med att göra enligt mig på många plan.
Framför allt då med den ekonomiska biten.

- Att sedan tro att det är A&O för att lyckas med en god barn/ungdoms och juniorverksamhet för att man har en extra isyta tycker jag är lika dumt resonerat som när föräldrar tror att deras barn blir bättre hockeyspelare om de får åka runt på dyra märkesskridskor, och spela med de dyraste kompositklubbor.
Det gäller för framförallt ungdomar och juniorer att bjuda till lite extra också.

Varken Håkan Loob eller hans bröder, eller världens bästa hockeysamer, bröderna Salming hade lyckats om de inte hade den rätta viljan, och älskade hockey över allt annat (bl.a TV-spel)
Dessa fem grabbar fick från barnsben lära sig att jobba för att få en isyta att träna på, man fick röja upp den själv många gånger.
De fick lära sig att det gick utmärkt att åka skridskor på ärvda skridskor, och nya fina dito kunde man bara drömma om att Jultomten skulle komma med den 24/12.

Nej jag tror att alla parter i Skövde som håller på med någon form av hockey måste inse att Jultomten är något som man öskar komma på besök, men innan dess så måste man leva i verkligheten.
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Här är Görans insändare i sin helhet för de som inte har möjlighet att läsa.

Vi gör vårt bästa för att tjäna föreningen

Tack för dina synpunkter angående vad du tycker om mitt rejäla klavertramp, där du menar att jag prioriterar A-laget på bekostnad av ungdomsverksamheten och att jag understryker det med knuten näve. Vidare skriver du att det finns krafter som till och med överväger att bryta sig ur föreningen och bilda en egen ungdomsförening på grund av att det sätt man känner sig behandlad av föreningen.
Låt mig börja med att jag tycker det är tråkigt att du uppfattar min inställning till föreningens ungdomsverksamhet på det sätt du beskriver, för det förhåller sig precis tvärtom! Formuleringarna blev olyckliga på det sätt de har framställts och tolkats och det är i efterhand tämligen ointressant varför de har uppfattats just så. Jag om någon begriper fullt ut vad ungdomsverksamheten betyder för en förening, när det gäller villkoren för dess fortlevnad. Det är därför det är just så viktigt med att säkerställa ett A-lag i Skövde IK:s fall för att just trygga återväxten i form av en ungdomsverksamhet!
Sedan rekonstruktionen har A-lagets spelarbudget reducerats med ca 40% och den ligger fortsatt på den nivån. A-laget har idag en med många mått mätt en snål budget, jag skulle vilja kalla den för en svångremsbudget och kan inte under nuvarande omständigheter minskas mer. I föreningens budget belastar A-laget utgiftssidan med 25%, men genererar 75% av intäkterna, något som bland annat kommer ungdomsverksamheten till del. I sammanhanget kan det vara värt att notera att budgeten för ungdomsverksamheten legat oförändrad och till och med stärkts genom allehanda aktiviteter som program- och lottförsäljning där inkomsterna går oavkortat till ungdomsverksamheten, något som vi kommer fortsätta med.
Jag vill också poängtera att redan från mitt första styrelsemöte deltar alla valda ledamöter inklusive suppleanter och klubbchef och att det finns med en av föreningens två valda revisorer för att säkerställa att det redan från början därmed råder full transparens i styrelsens arbete. Låt mig också påminna om att det helt enligt stadgarna ingår en representant för ungdomssektionen därtill invald för att just bevaka och arbeta för den verksamheten.

Jag kan försäkra dig och alla övriga berörda att det inte finns någon dold agenda som på något sätt skulle gagna A-laget och missgynna ungdomssektionen. En intressant sak kan vara att ”Årets spelare” Erik Rosén under förra säsongen arbetade på kansliet och då nästan enbart med just ungdomsverksamheten.
Jag och den valda styrelsen kan inte göra annat än försäkra att vi efter bästa förmåga gör vårt bästa för att tjäna hela föreningen och ser den som den helhet, den skall vara. Just nu arbetar vi för fullt med hitta lösningar för att säkra ett plusresultat under detta verksamhetsår och också få till stånd en stabil ekonomi så att föreningen på sikt kan utvecklas till den förening vi alla vill ha, till exempel att bereda ytterligare ungdomar tillfälle att spela hockey, till exempel en ny isyta, men det är en annan historia.
Jag avser bjuda in till informationsmöte för alla medlemmar och redovisa läget samt ge tillfälle till allehanda frågor som kan vara aktuella. Detta kommer att ske under hösten.
Till sist, valet av bilden på mig med den knutna näven gjordes av någon annan än jag, där syftet förefaller svårtolkat. Minst lika svårtolkat, som tydligen mina uttalanden verkar ha varit.
Än en gång tack för dina synpunkter – även om de var för mig både tråkiga och överraskande negativa – och hoppas att mitt genmäle i någon mån skingrat molnen.

Göran Strid
Ordförande Skövde IK
/Perka
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Idag skriver signaturen "Ej hoppfull" en insändare i SLA.

Signaturen är förbannad på Göran Strid för att han påstår att A-laget är dragloket och ställer av den anledningen ett antal (kritiska) frågor?
/Perka
Ingvar Persson
Reactions:

Post by Ingvar Persson »

Per-Erik Odh wrote:Idag skriver signaturen "Ej hoppfull" en insändare i SLA.

Signaturen är förbannad på Göran Strid för att han påstår att A-laget är dragloket och ställer av den anledningen ett antal (kritiska) frågor?
Signaturen "Ej hoppfull" borde ju förstå att utan en satsning på A-laget så blir det inte mycket till hockeyförening.
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Idag är det två insändarsvar i SLA till signaturen "Ej hoppfull"
Dels är det Jonas Möller som svarar för Skövde IKs styrelses räkning och dels är det en "Supporter för Skövde IK"

På sportsidorna kan man läsa om den kommande SM veckan i Borås där 41 olika sporter skall göra upp om SM tecknen. Där kommer Johan Erkgärds representera Karlstad HK i inline-hockey.
/Perka
peter johansson
Reactions:

Post by peter johansson »

Per-Erik Odh wrote:Idag är det två insändarsvar i SLA till signaturen "Ej hoppfull"
Dels är det Jonas Möller som svarar för Skövde IKs styrelses räkning och dels är det en "Supporter för Skövde IK"

På sportsidorna kan man läsa om den kommande SM veckan i Borås där 41 olika sporter skall göra upp om SM tecknen. Där kommer Johan Erkgärds representera Karlstad HK i inline-hockey.

Vad skrev dom ? kunde vara intressant iom att jag ej har SLA ;)
Johan Nykvist
Reactions:

Post by Johan Nykvist »

I dagens SLA så ffinns det en insändare från ungdomskomiten med 2 gamla välkända A lagsspelare. Johan Kittel och Richard Strömqvist som svarar på "ej hoppfulls" tankar här om veckan. Gansk bra svar tycker jag. På sport sidorna kan man också läsa lite om Strålmans övergång till Tampa Bay.
Valar Morghulis!
Valar Dohaeris!
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Då damp pappers SN ner i brevlådan. De har träffat Göran Strid och skrivit en artikel med rubriken "Nästa år ska vi uppvisa ett plusresultat SIK:s nygamle ordförande är positiv"

Det finns ytterligare en intressant artikel i tidningen som handlar om svårigheterna för idrottsföreningar att hantera kontanter!
/Perka
Urban Stahel
Reactions:

Post by Urban Stahel »

Per-Erik Odh wrote:Idag skriver signaturen "Ej hoppfull" en insändare i SLA.

– Alla kostnader ska ses över, men vi måste ha ett riktigt bra A-lag. Det är motorn som driver hela vår verksamhet, säger Mike Helber.
Linköping slutade nia i grundserien den gångna säsongen. Men klubben slog ut både Modo (play in) och Frölunda (kvartsfinal) innan äventyret tog slut mot Skellefteå i semifinal.

Är det bara juniorföreningen bois som inte fattar vikten av ett bra A-Lag?
Krister Holm
Reactions:

Post by Krister Holm »

Urban Stahel wrote:Är det bara juniorföreningen bois som inte fattar vikten av ett bra A-Lag?
Nej Skellefteå väljer att satsa pengarna man får för Oscar Möller på juniorverksamheten bland annat istället för på a-laget.
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Krister Holm wrote:
Urban Stahel wrote:Är det bara juniorföreningen bois som inte fattar vikten av ett bra A-Lag?
Nej Skellefteå väljer att satsa pengarna man får för Oscar Möller på juniorverksamheten bland annat istället för på a-laget.
Och SAIK vinner väl Stanley Cup nästa säsong antar jag då de behöver mer utmaningar än vad som krävs ör att ta ett SM guld.... 8-)
Kunde inte låta bli att göra det där upplagda självmålet... :mrgreen:
Post Reply