Per-Erik Odh wrote:Ingvar Persson wrote:Vad är anledningen till att Swehockey har en poäng mindre på Erkgärds än vad SIK:s s tatistik på hemsidan har.
Hemsidan har 13 poäng och Swehockey 12
Det är mycket statistik på swehockey som inte stämmer Ingvar men det är ändock den officiella. Det är alltså den som gäller!
Men utan att veta säkert så tror jag ändå att du skall lita mest på hemsidans statistik som presenteras av Därth. Jag tror nog att i de fall som hemsidan och swehockeys stats skiljer ska du lita på Därths.
Återigen utan att vara helt säker, men jag tror att swehockeys stats kommer från sekretariatet och hemsidans stats från båset.
Faan Därth, du får regga dig här på forumet så vi kan få expertsvar när det behövs

Här kommer lite till i statistikfrågan och det är expertsvar:
Swehockeys siffror är det som domarna har rapporterat till protokollföraren i sekretariatet, sekretariatet tar inga beslut själva.
Att hemsidans statistik skiljer sig har inget med SIK:s bås att göra, (fel av mig ovan alltså

) det har med ögon att göra. Titta till exempel på highlights från Vimmerby-matchen, varför får Erik Rosén en assist på Robin Klassons mål? Passningarna går från Hultman till Erkgärds till Klasson. Då rättar Micke på hemsidan, simpel as that. Varför skulle en felaktig statistik gälla över en som stämmer med verkligheten?
Sen är det upp till klubben att rätta felaktig stats på swehockey, man har sju dagar på sig efter att matchen spelats att rapportera in felaktigheter. Både Fredrik Ljunggren och Anders Lundström har rättat felaktigheter tidigare.
En till sådan där grej som man kan jämföra stats och swehockey är Skövdes 1-1 där Hultman rätteligen ska ha assist: Hultman --> Persson-Riis --> Erkgärds via skridsko (ingen brytning av puckbanan, i så fall skulle allt som går via målvaktens skydd inte generera några assist...) i mål.
Anledningen till att hemsidan har ett mer poäng på Erkgärds än stats är att Erkgärds har fått en assist någonstans där han skulle ha den, troligtvis i någon av hemmamatcherna eftersom vi har fantastiska highlights att ta del av.
En sak till då. Alla matcher filmas i HA och SHL, och där tar inga domare några assist, de meddelas från videoredigeringen i respektive hall (eller möjligtvis av Viasat/Cmore-redigering, där de granskar vilka som varit inblandade och får därför korrekt statistik. Det är tråkigt att det är så eftersatt i Division I-sammanhang.