Kval till SHL 2016
Kval till SHL 2016
Karlskrona vann i går en monsternatch mot AIK och vann med 3-2 i 3:je ÖT perioden,
Söder assisterade till 3-2.
-
- Reactions:
Re: Kval till SHL 2016
Okade du med att se den matchen Ingvar?Ingvar Persson wrote:Karlskrona vann i går en monsternatch mot AIK och vann med 3-2 i 3:je ÖT perioden,

Jag låg i soffan och halvslumrade..

Nej Anders. Jag hade spelat in matchen och såg allt på en halvtimme sent på natten
Karlskrona kämpar på. 2-1 nu mot AIK.
Varför inte
Varför inte
Karlskrona vann I dag mot AIK och har 3-1 i matcher.
Kan Bli avgjort redan på Söndag
Kan Bli avgjort redan på Söndag
-
- Reactions:
Bertov..Roligt att en spelare från Div 1 kan mäta sig så mot SHL motstånd!
-
- Reactions:
Synd att det var stolpe-in laget Karlskrona som stannade kvar i SHL. Har egentligen inget emot laget som sådant, men vinner man 5 av 52 (!) matcher under ordinarie tid så ska man banne mig åka ur. Helt sjukt att de tog bort kvalserien och att det blev såhär. Nu är elitserien i princip stängd, för det kommer inte bli många lag som någonsin lyckas ta sig upp i ett kval i bäst av sju mot ett lag från SHL. Den här skiten gör allsvenskan allt mindre intressant. Nä, ur med sista lag i SHL och upp med vinnaren i Allsvenskan. Usch! Och Oj vad roligt det ska bli att få se Karlskrona i SHL nästa år igen.....ZZZZ!
-
- Reactions:
Håller inte med för en enda sekund. Att komma sist i en serie bevisar inte att du är sämre än laget som kommer etta i serien under, och jag tycker att de 14 bästa lagen ska spela i högsta serien.Marcus Nyberg wrote:Synd att det var stolpe-in laget Karlskrona som stannade kvar i SHL. Har egentligen inget emot laget som sådant, men vinner man 5 av 52 (!) matcher under ordinarie tid så ska man banne mig åka ur. Helt sjukt att de tog bort kvalserien och att det blev såhär. Nu är elitserien i princip stängd, för det kommer inte bli många lag som någonsin lyckas ta sig upp i ett kval i bäst av sju mot ett lag från SHL. Den här skiten gör allsvenskan allt mindre intressant. Nä, ur med sista lag i SHL och upp med vinnaren i Allsvenskan. Usch! Och Oj vad roligt det ska bli att få se Karlskrona i SHL nästa år igen.....ZZZZ!
På samma sätt tycker jag att det är fullt rimligt att för att ta sig upp ska man kunna slå ett lag i bäst av 7.
Dock tycker jag att kvalserien också är ett rättvist sätt att avgöra vilka 2 lag som är bäst lämpade att spela i SHL. Sen vet ingen hur bra KHK kommer klara sig i SHL nästa säsong, det är inte lätt att bygga ett SHL på en säsong, de har väsentligt bättre förutsättningar att lyckas bättre nästa år.
-
- Reactions:
Håller med när det gäller att kvalserien plockades bort och att det nu är näst intill omöjligt för lag underifrån att gå uppåt och vem är ansvarig för detta??Marcus Nyberg wrote:Synd att det var stolpe-in laget Karlskrona som stannade kvar i SHL. Har egentligen inget emot laget som sådant, men vinner man 5 av 52 (!) matcher under ordinarie tid så ska man banne mig åka ur. Helt sjukt att de tog bort kvalserien och att det blev såhär. Nu är elitserien i princip stängd, för det kommer inte bli många lag som någonsin lyckas ta sig upp i ett kval i bäst av sju mot ett lag från SHL. Den här skiten gör allsvenskan allt mindre intressant. Nä, ur med sista lag i SHL och upp med vinnaren i Allsvenskan. Usch! Och Oj vad roligt det ska bli att få se Karlskrona i SHL nästa år igen.....ZZZZ!
Jo för det första en av anledningarna till att man mer eller mindre totalt tappade intresse för Elitserien SHL redan för 6-7 om inte 10 år sedan då sådana här saker redan var uppenbara och det är kapitalisterna och de självgoda klubbderiktörena som te x Håkan Loob och Mats Adrian. För som sagt tyvärr handlar det inte ens om sporten längre utan enbart om vem som kan mätta störst bankkonto så nä vi ska ha en stängd top sertie för att min klubb inte ska riskera något att åka ur. Och det ska utvecvkla svensk hockey återigen till att vi ska vara så jävla framstående. Ren jävla idioti i mitt tycke och det är också precis vad dessa herrar är och det står jag för.
Något som alltid har varit svenska idrottsseriers signum oavset om det är hockey fotboll etc är ju öppenheten och att det kan fortfarande komma en Åshöjden saga då och då. Hur gick Karlskrona upp? Hur gick Växjö och Örebro upp? Tyvärr är väll dock dessa dagar helt förbi nu och i slutändan kommer det tyvärr att leda till att svensk hockey blir fan så så mycket sämre om inte den på sikt tom dör.
Ja jag startar nog en het debat med det här men åsikten står jag helt för.
Valar Morghulis!
Valar Dohaeris!
Valar Dohaeris!
-
- Reactions:
Jag förstår inte varför den skulle vara stängd bara för att man möts i bäst av 7? Är man bättre än något av de två sämsta lagen i SHL så bör man väl kunna slå dom i bäst av 7?Johan Nykvist wrote:Håller med när det gäller att kvalserien plockades bort och att det nu är näst intill omöjligt för lag underifrån att gå uppåt och vem är ansvarig för detta??Marcus Nyberg wrote:Synd att det var stolpe-in laget Karlskrona som stannade kvar i SHL. Har egentligen inget emot laget som sådant, men vinner man 5 av 52 (!) matcher under ordinarie tid så ska man banne mig åka ur. Helt sjukt att de tog bort kvalserien och att det blev såhär. Nu är elitserien i princip stängd, för det kommer inte bli många lag som någonsin lyckas ta sig upp i ett kval i bäst av sju mot ett lag från SHL. Den här skiten gör allsvenskan allt mindre intressant. Nä, ur med sista lag i SHL och upp med vinnaren i Allsvenskan. Usch! Och Oj vad roligt det ska bli att få se Karlskrona i SHL nästa år igen.....ZZZZ!
Jo för det första en av anledningarna till att man mer eller mindre totalt tappade intresse för Elitserien SHL redan för 6-7 om inte 10 år sedan då sådana här saker redan var uppenbara och det är kapitalisterna och de självgoda klubbderiktörena som te x Håkan Loob och Mats Adrian. För som sagt tyvärr handlar det inte ens om sporten längre utan enbart om vem som kan mätta störst bankkonto så nä vi ska ha en stängd top sertie för att min klubb inte ska riskera något att åka ur. Och det ska utvecvkla svensk hockey återigen till att vi ska vara så jävla framstående. Ren jävla idioti i mitt tycke och det är också precis vad dessa herrar är och det står jag för.
Något som alltid har varit svenska idrottsseriers signum oavset om det är hockey fotboll etc är ju öppenheten och att det kan fortfarande komma en Åshöjden saga då och då. Hur gick Karlskrona upp? Hur gick Växjö och Örebro upp? Tyvärr är väll dock dessa dagar helt förbi nu och i slutändan kommer det tyvärr att leda till att svensk hockey blir fan så så mycket sämre om inte den på sikt tom dör.
Ja jag startar nog en het debat med det här men åsikten står jag helt för.
Sen att det bara handlar om pengar idag? Det är en myt att lagen med mest pengar vinner hela tiden. Kolla tex på årets spelarbudgetar:
1) Luleå, 46 miljoner kronor
2) Färjestad, 43,5 mkr
3) Frölunda, 43 mkr
4) HV 71, 42,5 mkr
5) Brynäs, 42 mkr
5) Skellefteå, 42 mkr
5) Växjö, 42 mkr
5) Örebro, 42 mkr
9) Djurgården, 39 mkr
10) Modo, 36,5 mkr
11) Linköping, 35 mkr
12) Malmö, 34 mkr
13) Rögle, 28 mkr
14) Karlskrona, 27,5 mkr
-
- Reactions:
Förstår era tankegångar, men grejen är ju att det enbart handlar om vilket lag som är bäst för tillfället. SHL-lagen får betydligt mer pengar än vad lagen i HA får, och kan därmed rimligtvis rusta sina trupper till ett betydligt bättre material än vad det bästa laget i allsvenskan kan.
Som det är idag är det ju ingenting värt att vinna allsvenskan. Man måste ju till och med kvala först för att få möjligheten att få spela kval mot ett lag från SHL. Ska det inte vara värt någonting att vinna en serie? Det tycker jag i alla fall. Som det är nu kan du ta noll poäng i SHL och förmodligen hänga kvar med den truppen du har. Om man vänder på det sedan och antar att något lag lyckats med bedriften att komma upp, ja då blir det andra förutsättningar för jag tror inte exempelvis AIK eller Leksand hade tagit så få poäng som KHK gjorde. Att de hänger kvar idag är enbart på de pengar de fått som gör att de kan "köpa" sig en trupp som är bättre än lagen underifrån. Det kommer bli ett helvete rent ut sagt att komma upp från HA. Intresset kommer stanna av om ett tag, när folk märker att SHL mer eller mindre är stängd. För det är så det kommer att bli och förmodligen så de höga herrarna i hockeyhierarkin vill ha det. Tyvärr.
Nä, ur med sista laget rakt av. Flytta upp ettan från HA och gör nån form av kvalserie mellan lag 2-7 som får möta det näst sista laget från SHL i bäst av 7.
Som det är idag är det ju ingenting värt att vinna allsvenskan. Man måste ju till och med kvala först för att få möjligheten att få spela kval mot ett lag från SHL. Ska det inte vara värt någonting att vinna en serie? Det tycker jag i alla fall. Som det är nu kan du ta noll poäng i SHL och förmodligen hänga kvar med den truppen du har. Om man vänder på det sedan och antar att något lag lyckats med bedriften att komma upp, ja då blir det andra förutsättningar för jag tror inte exempelvis AIK eller Leksand hade tagit så få poäng som KHK gjorde. Att de hänger kvar idag är enbart på de pengar de fått som gör att de kan "köpa" sig en trupp som är bättre än lagen underifrån. Det kommer bli ett helvete rent ut sagt att komma upp från HA. Intresset kommer stanna av om ett tag, när folk märker att SHL mer eller mindre är stängd. För det är så det kommer att bli och förmodligen så de höga herrarna i hockeyhierarkin vill ha det. Tyvärr.
Nä, ur med sista laget rakt av. Flytta upp ettan från HA och gör nån form av kvalserie mellan lag 2-7 som får möta det näst sista laget från SHL i bäst av 7.
-
- Reactions:
Citat: Marcus Nyberg
"" Helt sjukt att de tog bort kvalserien och att det blev såhär. Nu är elitserien i princip stängd""
Citat: Marcus Lundgren
""Håller inte med för en enda sekund. Att komma sist i en serie bevisar inte att du är sämre än laget som kommer etta i serien under, och jag tycker att de 14 bästa lagen ska spela i högsta serien.""
Jag håller helt med Marcus Lundgren i detta.
De olika SHL delarna har blivit allt mer intressanta av sig, och det är helt upp till bevis för de som kommer nedifrån att visa att de är värda en SHL plats.
Det gör man genom att vinna en matchserie emot de idag lägst placerade SHL lagen, KHK eller MODO.
Klarar man inte av detta så har man heller inget i SHL att göra.
Det har varit, och är fortfarande väldigt intressant i detta spel och ger oss åskådare valuta för pengarna i överskott anser jag.
Tummen upp med andra ord för detta upplägg!
/Xoog
PS
Snart är det dags att bänka sig i soffan för att se ännu en spännande match mellan Leksand och MODO..
"" Helt sjukt att de tog bort kvalserien och att det blev såhär. Nu är elitserien i princip stängd""
Citat: Marcus Lundgren
""Håller inte med för en enda sekund. Att komma sist i en serie bevisar inte att du är sämre än laget som kommer etta i serien under, och jag tycker att de 14 bästa lagen ska spela i högsta serien.""
Jag håller helt med Marcus Lundgren i detta.
De olika SHL delarna har blivit allt mer intressanta av sig, och det är helt upp till bevis för de som kommer nedifrån att visa att de är värda en SHL plats.
Det gör man genom att vinna en matchserie emot de idag lägst placerade SHL lagen, KHK eller MODO.
Klarar man inte av detta så har man heller inget i SHL att göra.
Det har varit, och är fortfarande väldigt intressant i detta spel och ger oss åskådare valuta för pengarna i överskott anser jag.
Tummen upp med andra ord för detta upplägg!
/Xoog
PS
Snart är det dags att bänka sig i soffan för att se ännu en spännande match mellan Leksand och MODO..

-
- Reactions:
Amen till det Marcus.Marcus Nyberg wrote:FDet kommer bli ett helvete rent ut sagt att komma upp från HA. Intresset kommer stanna av om ett tag, när folk märker att SHL mer eller mindre är stängd. För det är så det kommer att bli och förmodligen så de höga herrarna i hockeyhierarkin vill ha det. Tyvärr.
Valar Morghulis!
Valar Dohaeris!
Valar Dohaeris!
-
- Reactions:
Jag gillar inte heller stängda ligor, men jag kan inte förstå att ni tycker det är stängt nu, kan man inte slå dom i bäst av 7 är man väl inte bättre än dom och därmed inte värda platsen i shl? Hur kan vi tycka att slutspelet är rättvist men kvalet som är likadant är orättvist? Jag personligen hade gärna sett kvalserien tillbaka då jag tycker det är roligare. Men rättvist tycker jag båda sätten är OCH absolut inte direkt uppflyttning