Nytt seriesystem

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Björn Fröberg
Reactions:
Posts: 144
Joined: 29 Jan 2014, 23:48

Nytt seriesystem

Post by Björn Fröberg »

För er som har möjlighet att läsa SLA:s webtidning så ligger SIK's förslag på nytt seriesystem uppe här:

http://sla.se/sport/article1480137.ece

4:a serier med 12 lag i vardera serie. 44 matcher. 4 streck. Lag 11,12 till negativt kval. Lag 9,10 färdigspelade. Lag 1-8 går till ett playoff-system i 3 steg. 4 lag från Div.1 till kvalserie med 2 lag från HA.

44 omg. är mycket men att ha 4 streck kan nog hålla liv i serien. Spontant gillar jag idén men finns säkert andra förslag som är lika bra eller bättre.

Tillägg! I div.1 norra som ser liknande ut just nu finns bara 2 streck...
Mail: sikwebbtv@gmail.com
Twitter: @Bjorn_Froberg @SIKWebbTv
#SIKWebbTv
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3818
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Nytt seriesystem

Post by Göran Strid »

Jag tycker för min del att förslaget är så bra man kan begära med nuvarande förutsättningar. Svenskt lagom och med flera streck och inte ens den värste nej-sägare borde kunna säga mer än åtminstone ok...att det sedan finns sådana som reflexmässigt säger nej, för att det just är Skövde som föreslår detta, får man ta.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5356
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Nytt seriesystem

Post by Per-Erik Odh »

Jag tycker att en tabell som innehåller fyra streck är bra. Det finns säkert nackdelar här också men med såpass många streck har man nog lyckats rätt bra i att skapa förutsättningar för fler viktiga matcher. Det är superviktigt så att inte serien blir en enda lång transportsräcka för många lag.
Sen att det är åtta lag som går till playoff är ju ingen nackdel med SIK ögon sett :P
/Perka
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: Nytt seriesystem

Post by Oscar Soljamo »

Så länge man har möjlighet att spela längre än februari så är det bra för alla!
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Nytt seriesystem

Post by Krister Holm »

Jag tyckte Skövdes förslag var riktigt bra!
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: Nytt seriesystem

Post by Oscar Soljamo »

Blir Ju inte så mycket att ändra på, om man har tänkt fyra raka seier, detta ger Ju krydda på Det hela.
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Johan Nykvist
Reactions:
Posts: 1241
Joined: 02 Feb 2014, 14:01

Re: Nytt seriesystem

Post by Johan Nykvist »

Tycker det ser väldigt intressant ut och om inte annat på tiden att det på lång sikt också verkligen kommer att höja standarden på div 1.
Valar Morghulis!
Valar Dohaeris!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5356
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Nytt seriesystem

Post by Per-Erik Odh »

/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5356
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Nytt seriesystem

Post by Per-Erik Odh »

Vi har ju redan en tråd att diskutera nya seriesystemet så det är väl lämpligt här då :roll:

Jag var inte översvallande positiv till omläggningen som den blev. Det blev ingen direkt kittlande grej som jag hade hoppats på. Jag trodde i min enfald på något som fick en att ta glädjeskutt.....

I vilket fall som helst så har Mjörnberg (som ju är superpositiv till omläggningen) i rättvisans namn listat några av de negativa sakerna och hans syn på dem.

http://www.hockeysverige.se/mikael-mjor ... ckeyettan/
/Perka
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6121
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Nytt seriesystem

Post by Gunwaldh Johansson »

Jag hade helst sett en rak serie på 44 matcher innan man sen lät lag 2-5 spela play-off och seriesegrana vara klara för kvalserien direkt. Sen skulle lag 11-12 får kvala sig kvar.
User avatar
Kristian Eriksson
Reactions:
Posts: 773
Joined: 27 Jan 2014, 19:54
Location: Skövde
Contact:

Re: Nytt seriesystem

Post by Kristian Eriksson »

Gunwaldh Johansson wrote:Jag hade helst sett en rak serie på 44 matcher innan man sen lät lag 2-5 spela play-off och seriesegrana vara klara för kvalserien direkt. Sen skulle lag 11-12 får kvala sig kvar.
44 omgångar!!?!? Fyrtiofyra!! Ursäkta men, snacka om utdragen grundserie som tenderar att sluta vara spännande efter 15 omgångar, t - r - o - t - s att "bottenskrapet" fått lämna inför säsongen. Varför vill du se 44 omgångar? Det ska inte behövas så många omgångar för att skilja agnarna från vetet


* Seriestart mitten av september
* Serieslut i mitten av februari
* 44 matcher från mitten av september till mitten av februari, det ger 5 månaders hockey, ca 150 dagar.
* VM uppehåll i två veckor


Detta ger i runda slängar match var 3:e dag i 5 månader.
Betänk att vi snackar inte heltidsproffs här nåja, några finns det väl, men dom är lätträknade.
Betänk att vi har ca 100 kronor i inträde, många, många kommer att stanna hemma när serien börjar dela upp sig, det är jag övertygad om (ja men sänk priset då... -Nja, det funkar väl inte riktig så) samt mycket mycket mer man skulle kunna ta upp.
David Johansson
Reactions:
Posts: 422
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Nytt seriesystem

Post by David Johansson »

Krister Holm wrote:Jag tyckte Skövdes förslag var riktigt bra!
Jag håller fullständigt med kloka Krister... 8-) De som tycker det blir för många matcher med 44 skall betänka att det faktiskt bara blir tre matcher mer än förra året då både SIK och Mariestad spelade 41 seriematcher...Egentligen så finns det nog ingen bra optimal lösning, angående playoff och allettans vara eller icke vara... 8-) 8-) Men jag känner nog att det är bättre och rättvisare med en rak serie på 44 matcher...
Björn Fröberg
Reactions:
Posts: 144
Joined: 29 Jan 2014, 23:48

Re: Nytt seriesystem

Post by Björn Fröberg »

Alldeles nyss enligt Tranås twitter:

"Med anledning av Nyköpings konkurs, har SIF:s tävlingsutskott enhälligt beslutat om förändringar i serieindelningarna enligt följande:

Varbergs HK uppflyttas och placeras i HockeyEttan Södra, HC Dalen flyttas från HockeyEttan Västra till HockeyEttan Södra och
Vimmerby HC och Västerviks IK flyttas från HockeyEttan Södra till HockeyEttan Västra."
Mail: sikwebbtv@gmail.com
Twitter: @Bjorn_Froberg @SIKWebbTv
#SIKWebbTv
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6121
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Nytt seriesystem

Post by Gunwaldh Johansson »

Björn Fröberg wrote:Alldeles nyss enligt Tranås twitter:

"Med anledning av Nyköpings konkurs, har SIF:s tävlingsutskott enhälligt beslutat om förändringar i serieindelningarna enligt följande:

Varbergs HK uppflyttas och placeras i HockeyEttan Södra, HC Dalen flyttas från HockeyEttan Västra till HockeyEttan Södra och
Vimmerby HC och Västerviks IK flyttas från HockeyEttan Södra till HockeyEttan Västra."
Om detta stämmer så lär västra serien bli rätt bra också. Då blir det bara ett par nya lag som Skövde kommer möta.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5356
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Nytt seriesystem

Post by Per-Erik Odh »

Positivt: Spelschemat!
Jag personligen gillar när man håller fast vid onsdag, söndag schemat så i det avseendet känns det bra :D
Tycker det är svårt att hålla gnistan uppe de veckor då man blandar in fredagsmatcher också.
/Perka
Post Reply