OS 2014

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: OS 2014

Post by Oscar Soljamo »

Trodde jag aldrig skulle börja gråta över ett brons, men så blev det vid intervjuverna av Sami Salo, Kimmo Timonen, Olli Jokinen och till sist
den stora Teemu Selänne som slutade sina landslagkariärer, jag har ju aldrig sett Timonen och Selänne gråta men nu insåg de att detta var slutet
och så blev det. På ett sett ett fint slut med ett brons och Selänne fick göra 2 mål samt att få se nya Finland med Mättä, Granlund, Barkov och Vatanen i spetsen.
Trots den hemska matchen igår så känns det väl bra med ett brons, ville absolut inte se Selänne som förlorare i sin sista match, synd att det inte blev Guld bara....

Men ni måste väl ändå hålla med, att Selänne är värd ett guld, han är ju i samma skara spm Sundin, Foppa, Lidström....
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Ingvar Persson
Reactions:

Re: OS 2014

Post by Ingvar Persson »

Urban Stahel wrote:Kanadensisk domare i finalen!
Hoppas att det inte ska avgöras på något felaktigt beslut,men dom brukar ju vara ganska bra på att tillåta Kanadensiskt fulspel.
Helt otroligt. Kan detta bli Sveriges fall, eller kan de till och med gynna Sverige p.g.a att Domaren måste vara mycket försiktig med att dra på sig anmärkningar för partiskhet.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3813
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: OS 2014

Post by Göran Strid »

Jari Kurri, Teemu Selänne, de är och var i mina ögon riktigt bra spelare, som förtjänar allt det beröm de kan få. Teemu gjorde misstaget att födas i fel land...skämt åsido, vilken lirare och jag lyfter hatten i respekt!

Men nu gäller det final och de två lagen som drabbar samman är värda finalplatsen!
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: OS 2014

Post by Oscar Soljamo »

När Finland mötte Sverige så Var Det också kanadik som dömde!
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Ingvar Persson
Reactions:

Re: OS 2014

Post by Ingvar Persson »

Oscar Soljamo wrote:När Finland mötte Sverige så Var Det också kanadik som dömde!
Det var väl OK. Men att en kanadik skall döma matchen Sverige-Kanada i en OS-final är ju lite underligt.
Johan Nykvist
Reactions:
Posts: 1241
Joined: 02 Feb 2014, 14:01

Re: OS 2014

Post by Johan Nykvist »

20 years in the maeking sedan Lillehammer 94. Åter igen ett möte med Kanada. Ska man våga tro på ett klassiskt mål av Erik Karlsson och minnesvärd räddning av en straff från Lundqvist den här gången?
Valar Morghulis!
Valar Dohaeris!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3813
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: OS 2014

Post by Göran Strid »

Inget snack, bästa laget vann. Grattis Kanada. Suveränt domarteam. Guldmedaljer till dem också!
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: OS 2014

Post by Oscar Soljamo »

Fan vad skönt att Kanada vann!!!

Vilket snack det va om dommarna, skandal, chockbesked, vad säger ni nu? När vi mötte kanada var det också kanadiker som dömnde och de var hur bra som hellst.
De är ju proffs!
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1760
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: OS 2014

Post by Urban Stahel »

Oscar Soljamo wrote:Fan vad skönt att Kanada vann!!!

Vilket snack det va om dommarna, skandal, chockbesked, vad säger ni nu? När vi mötte kanada var det också kanadiker som dömnde och de var hur bra som hellst.
De är ju proffs!

Jag tycker fortfarande det är fel att domare från deltagande länder dömer en match,det ska vara odiskutabelt när det är så viktiga matcher.
Ska det vara så svårt att fatta?
Jag är ganska säker på att vi inte skulle få ha en Skövde domare på våra matcher!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3813
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: OS 2014

Post by Göran Strid »

Oscar, har du läst vad jag skrev om domarna? Verkar inte så. Du tycker det var bättre att Kanada vann än att Sverige vann, förstår jag. Jobbigt det där med Sverige vs Finland? Det ordnar sig skall du se. Nästa OS kommer Finland igen, något du inte skulle kunna skriva om Sverige och Tre Kronor...?

PS. Hade Finland varit i OS-final mot Kanada och fått stryk, hade jag tycket det varit tråkigt, men så är det broderfolk emellan...DS.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: OS 2014

Post by Ingvar Persson »

Göran Strid wrote:Inget snack, bästa laget vann. Grattis Kanada. Suveränt domarteam. Guldmedaljer till dem också!
Håller med till 100%. Kunde faktiskt blivit några utvisningar extra för Sverige.
Magnus Hallberg
Reactions:
Posts: 83
Joined: 31 Jan 2014, 08:14

Re: OS 2014

Post by Magnus Hallberg »

Oscar Soljamo wrote:Fan vad skönt att Kanada vann!!!

Vilket snack det va om dommarna, skandal, chockbesked, vad säger ni nu? När vi mötte kanada var det också kanadiker som dömnde och de var hur bra som hellst.
De är ju proffs!
Lillebrorskomplex? Silver är fortfarande bättre än brons... Säger som Göran, hade Finland mött Kanada hade jag tveklöst hejat på Finland... Men alla fungerar vi olika! Bästa laget för dagen vann, tyvärr var det Kanada. Går inte skylla på något.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5353
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: OS 2014

Post by Per-Erik Odh »

Tyckte domarna var bra.
Tycker det var otroligt tråkigt med Bäckström. Blir intressant att följa fortsättningen på det. Personligen tror jag att de har stenkoll på vad de får ta och inte på den nivån. Kanske var det detta som störde Sverige i finalen för inte är det så stor skillnad på de bägge lagen i en final. Kanada är ju hästlängder bättre och så stor skillnad ska det inte vara.
Men grattis till silvret. Det känns bra och kommer kännas bättre ju mer distans man får
/Perka
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6112
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: OS 2014

Post by Gunwaldh Johansson »

Har inte sett något på OS. Men har läst att Kanada var klart bättre än Sverige. Sverige får vara glada att man tog medalj. Kunde blivit utan i värsta fall. Kan ha vart Bäckströms sista OS. Tråkigt men man måste hålla reda på sådana saker.
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 986
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: OS 2014

Post by Anders Åstebro »

Ingvar Persson wrote:
Urban Stahel wrote:Kanadensisk domare i finalen!
Hoppas att det inte ska avgöras på något felaktigt beslut,men dom brukar ju vara ganska bra på att tillåta Kanadensiskt fulspel.
Helt otroligt. Kan detta bli Sveriges fall, eller kan de till och med gynna Sverige p.g.a att Domaren måste vara mycket försiktig med att dra på sig anmärkningar för partiskhet.
Inget egendomligt att man valde de bästa domarna som finns till en stor final. Det har hänt förr att Kanadensiska domare dömt Kanadas matcher i stora finaler.

Kanada var klart det bästa laget, och inte bara i just denna match, utan rakt igenom i OS-turneringen.
Hur många släppte man in egentligen sammanlagt?
Man nollade hur som helst motståndarna i både semi och finalen och då är är det liksom inget att diskutera sedan.
Mårts sa efter matchen att sall man matcha dagens Kanadensiska lag så måste ett svenskt dito ha med sina bästa samtidigt som de spelar på topp.
Något man varken hade eller gjorde.
Post Reply