Storsatsning på Billingen

Ishockey i allmänhet och Skövde HC i synnerhet
Post Reply
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Skövde kommun investerar 10,5 miljoner kronor i Billingens fritidsområde. Omklädningsrum, vallarbod och servicerum samt en ny maskinhall ska byggas på skidstadion.

Det var det första jag såg när jag slog upp dagens cyberspace SLA.
Jaha, tänkte jag nu får Skövde IK vänta ytterligare ett tag på en extra fullgod isyta.

Men tycker att det är lite egendomligt att man i artikeln inte nämner att det finns framskridna planer på att bygga in bandybanan så bandypubliken slipper frysa häcken av sig under varje match de ser.

Då Lidköping och Vänersborg har en inomhushall för bandyn så skall ju Skaraborgs mittpunkt också ha en sådan resonerar man.
Tydligen så har man lagt det där med inglasad slalombacke på is, och vill satsa på en inbyggd bandyplan stället där både allmänhetens åkning och andra isaktiviteter kan hyss in i stort sett under årets alla månader.

Ja, det är helt klart en bättre idé än en inglasad slalombacke i alla all, och så blir Billingehus än attraktivare än för beskare än bara längdskidåkning etc.

Not:
Sorry, det blev visst en egen tråd av detta, men skulle givetvis ha hamnat under Tidningsartiklar. :roll:
Gunwaldh Johansson
Reactions:

Re: Storsatsning på Billingen

Post by Gunwaldh Johansson »

Är väntat att dom satsar på skidstadion.Nu när den har vasaloppstatus.
Kul för bandyn om dom får en inomhushall. Tror dom bygger tak och väggar över befintlig isbana. Gissar att den kan ta ca 500-1000 pers.
Anders Åstebro
Reactions:

Re: Storsatsning på Billingen

Post by Anders Åstebro »

Nja, det lutar nog mer åt 1500-2000, och med möjlighet att bygga ut än mer om jag förstod det hela rätt.
De har goda förutsättningar tydligen då de låg i framkant när de byggde planen där uppe på berget då de isolerade den väl underifrån.
Att de sedan har förberett för att kombinera det ihop med Billingehusbadet gör ju det hela möjligt att ha is länge när det blir inomhus.

Nästan så man blir sugen på att dra på sig sina gamla skridskor igen och köra ett par vändor när väl sommarvärmen kommer. ;)
Post Reply