Jaha, lottat och klart då!
För er som missat lottningen så blev den så här:
KRIF – Östersund
(vinnaren möter Sundsvall i PO3)
Visby – Huddinge
(vinnaren möter Vita Hästen i PO3)
Kiruna – Tingsryd
(vinnaren möter Nyköping i PO3)
Hudiksvall – Kristianstad
(vinnaren möter Piteå i PO3)
För KRIF betyder det att det blir resor på 100 mil ca till Östersund... Och till sundsvall nästan 70 mil, enkel väg båda resorna... Om de nu kan lyckas slå ut Östersund vill säga... Tips? 2-1 till KRIF
Hästen fick väl den bästa lottningen enligt mig, att möta vinnaren mellan Visby/Roma-Huddinge (1-2 i matcher) känns som de borde klara.
Kiruna-Tingsryd kan oxå bli en tuff serie, med långa resor.. 173 mil ungefär, enkel väg...
Här kan det gå precis hur som helst, men eftersom Kiruna har hemmaplansfördel så går tipset till dem 2-0.
Hudik-Kristianstad då? Lär bli hyfsat tufft där med, men tipset går till glada Hudik med 2-1 i matcher.
Så om jag nu får rätt blir det alltså:
KRIF-Sundsvall
Huddinge-Vita Hästen
Kiruna-Nyköping
Hudiksvall-Piteå
Så de fyra som går vidare om jag får rätt då är:
KRIF
Vita Hästen
Kiruna
Piteå
Men jag kan naturligtvis ha alla fel, det vet man aldrig, intressant kommer det att bli i vilket fall med start på torsdag kväll.
Tror att Piteå blir ett av lagen som kan gå till AS.
Vilken som följer dem är svårt att tippa.
Men se upp för Kiruna som med den f.d SIK-tränaren Anders Spaak verkligen visat framfötterna sista hälften av Norr-etttan Vad tror Ni
- Äsch, det är väl inte så långt. Vi åker från Kiruna onsdag eftermiddag och tar nattåget till Stockholm. Framme på torsdag morgon och buss till Tingsryd (50 mil). Lunch på vägen. Match på kvällen och sedan med buss tillbaka till Stockholm under natten och flyg till Kiruna, så vi är hemma fredag förmiddag och träning på eftermiddagen inför lördagens match. Bussresan från Stockholm till Tingsryd är som vi brukar ha och där vi tar till höger vid Luleå och kusten...
- Tingsryd? Det är inte mitt problem, men det finns inte ett hotellrum i Kiruna just nu till helgen och var de skall bo vet jag inte.
Ingvar Persson wrote:Tror att Piteå blir ett av lagen som kan gå till AS.
Vilken som följer dem är svårt att tippa.
Men se upp för Kiruna som med den f.d SIK-tränaren Anders Spaak verkligen visat framfötterna sista hälften av Norr-etttan
Vad tror Ni
Jag tror absolut inte att något Norrlandslag kommer att ta steget upp denna säsong. Kvalitén känns bättre på dom södra lagen i div. 1.
Spännande blir det iaf när kvalserien drar igång även fast inte Skövde IK spelar. Troja/Ljungby och Björklöven får säkert bekänna färg och har allt att förlora, medan lagen från division 1 har allt att vinna.
- Äsch, det är väl inte så långt. Vi åker från Kiruna onsdag eftermiddag och tar nattåget till Stockholm. Framme på torsdag morgon och buss till Tingsryd (50 mil). Lunch på vägen. Match på kvällen och sedan med buss tillbaka till Stockholm under natten och flyg till Kiruna, så vi är hemma fredag förmiddag och träning på eftermiddagen inför lördagens match. Bussresan från Stockholm till Tingsryd är som vi brukar ha och där vi tar till höger vid Luleå och kusten...
- Tingsryd? Det är inte mitt problem, men det finns inte ett hotellrum i Kiruna just nu till helgen och var de skall bo vet jag inte.
Sagt av Anders Spaak på mobilen idag.
Vem vinner matchen Göran. Du har ju haft möjlighet att kolla 2 Kirunamatcher live och om jag mins rätt så var Du ganska imponerad över vad Anders Spaak uträttat med laget. Deras unge målvakt Arvid Stenmark är verkligen min målvaktsfavorit i Div1.
Väntar mig ett svar.
Sagt av Anders Spaak på mobilen idag.
Vem vinner matchen Göran. Du har ju haft möjlighet att kolla 2 Kirunamatcher live och om jag mins rätt så var Du ganska imponerad över vad Anders Spaak uträttat med laget. Deras unge målvakt Arvid Stenmark är verkligen min målvaktsfavorit i Div1.
Väntar mig ett svar.
Mitt intryck är att Kiruna spelmässigt kan mäta sig med de bästa lagen i söder. Målvaktssidan, och backarna håller hög klass. Anfallsspelet är mycket kreativt och snabbt - för övrigt åker man skridskor som gudar, något de flesta lag norröver är kända för. Laget har två svagheter som jag se det och det är effektiviteten och storleken. Det duger inte att ha 25-3 i skott i en period och göra noll mål, eller 75-10 i en match och vinna med 2-1. Stora tunga söderbackar kommer att relativt enkelt lyfta bort forwards, tror jag.
Hur går det? Jättesvårt, men jag tror de tar Tingsryd i tre matcher och förlorar mot Nyköping i tre matcher. Om de skulle gå till kvalserien, så stannar det med det. För övrigt har jag svårt att se något lag från ettan, som klarar Troja och Björklöven, lag som spelar jämt med Västerås, Karlskoga, Malmö med flera. Nej, det kommer inte att lyckas.
Sagt av Anders Spaak
Blir jobbigare för Tingsryd än Kiruna helt klart då de senare är vana vid långa resor som saagt.
Boendet då?!?
Hur långt har man kommit med att flytta staden Kiruna egentligen, måste vara rätt så rörgt där uppe om de är i mitt i en flytt kan man tro?
Hur som helst så kan man väl sälla upp ett par stora millitärtält och inkvartera smålandstrollen i, och Spaak fixar brandvakter.
Robin Larsson wrote:Jag HOPPAS att Tingsryd slår ut Kiruna.
Eftersom Tingsryd börjar hemma så måste dom vinna första matchen annars är det kört uppe i Kiruna.
Kiruna är vana att resa långt men hur är det med Tingsryds resor. Dom kanske är knäckta redan på resan till 2:a matchen i Kiruna 175 mil.
Robin Larsson wrote:Jag HOPPAS att Tingsryd slår ut Kiruna.
Eftersom Tingsryd börjar hemma så måste dom vinna första matchen annars är det kört uppe i Kiruna.
Kiruna är vana att resa långt men hur är det med Tingsryds resor. Dom kanske är knäckta redan på resan till 2:a matchen i Kiruna 175 mil.
Visst att det är en längre resa än vanligt, men jag tror inte man ska överskatta dess betydelse. Blir oerhört jämt om Tingsryd vinner första hemma.
Någon som kan förklara hur norrlagen får sin ekonomi att gå ihop?80 mil till bortamatcher med övernattningar och säkert många spelare som inte har jobb och försörjs av klubben.
Publiksnitt för Kiruna 675pers!
Sollefteå-Örnsköldsvik publik 44pers !!
Robin Larsson wrote:Någon som kan förklara hur norrlagen får sin ekonomi att gå ihop?80 mil till bortamatcher med övernattningar och säkert många spelare som inte har jobb och försörjs av klubben.
Robin Larsson wrote:Någon som kan förklara hur norrlagen får sin ekonomi att gå ihop?80 mil till bortamatcher med övernattningar och säkert många spelare som inte har jobb och försörjs av klubben.