Ekonomi!!

Ishockey i allmänhet och Skövde HC i synnerhet
Post Reply
Per-Erik Odh
Reactions:

Re: Ekonomi!!

Post by Per-Erik Odh »

Claes-Göran Berg wrote:
Per-Erik Odh wrote:Du har en poäng där Clabbe :D

Eller egentligen två då du påpekar att du kanske inte fattar ;)
Ja jag brukar inte ljuga Perka... :)
Låter som ett ämne att diskutera över en kopp en dag :D

I övrigt så får jag försöka återkomma ikväll i ämnet för naturligtvis har jag tankar som försvarar SIK 8-)
/Perka
Claes-Göran Berg
Reactions:

Post by Claes-Göran Berg »

Per-Erik Odh wrote:
Claes-Göran Berg wrote:
Per-Erik Odh wrote:Du har en poäng där Clabbe :D

Eller egentligen två då du påpekar att du kanske inte fattar ;)
Ja jag brukar inte ljuga Perka... :)
Låter som ett ämne att diskutera över en kopp en dag :D

I övrigt så får jag försöka återkomma ikväll i ämnet för naturligtvis har jag tankar som försvarar SIK 8-)
Jobbar förmiddagar Perka så har du tid en dag så är du välkommen som alltid :D
Annars funkar ju en kopp vart som...
Ser framemot ditt kvällsinlägg...
Skövdebo mår´u tro
Senaste Årets supporter sen många år
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Man grubblar å grubblar och räknar å räknar där bortom det norra slättlandet....på Skövde IK´s ekonomi. :o :o

Undra ja om deras kulramar räcker till?
De får nog be om hjälp från någon som är insatt och bor i deras närhet om de skall få till det tror jag för annars så trasslar de in sig i alla kulor.

Vi andra får nog lov att vara så goda och vänta tills det blir ett streck i bokslutet och vad de presenterar på årsmötet.
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Claes-Göran Berg wrote: Sen om det stämmer är det ju inte snyggt gjort...
Du som jobbar inom "väggarna" borde väl vid det här laget veta om det stämmer Clabbe?!?
Claes-Göran Berg
Reactions:

Anders Åstebro wrote:
Du som jobbar inom "väggarna" borde väl vid det här laget veta om det stämmer Clabbe?!?
Öhhh... Borde jag???
Trodde inte det var jag som hade hand om den biten...
Ajdå... Då har jag missat en arbetsuppgift eller så har jag inte fattat att jag hade den :roll:

Har ingen som helst aning om detta och bara för jag jobbar "innanför väggarna"
så har jag inte en aning om nått ang. detta...

Och hade jag vetat nått hade jag inte skrivet det på ett forum... :geek:
Skövdebo mår´u tro
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Claes-Göran Berg wrote:
Anders Åstebro wrote:
Öhhh... Borde jag???
Trodde inte det var jag som hade hand om den biten...
Ajdå... Då har jag missat en arbetsuppgift eller så har jag inte fattat att jag hade den :roll:

Har ingen som helst aning om detta och bara för jag jobbar "innanför väggarna"
så har jag inte en aning om nått ang. detta...

Och hade jag vetat nått hade jag inte skrivet det på ett forum... :geek:
Vore mycket egendomligt att det inte snackas om tidningarnas artiklar på kaffersten så som det görs på vilken annan arbetsplats som helst.
Men det är klart, Skövde IK som arbetsplast är ju inte riktigt en sådan.

Och utifrån det så är din sista mening helt förstålig iofs... :roll:
Claes-Göran Berg
Reactions:

Anders Åstebro wrote: Vore mycket egendomligt att det inte snackas om tidningarnas artiklar på kaffersten så som det görs på vilken annan arbetsplats som helst.

För det första så har vi ju inte jobbat sen det stod nått i tidningen för det andra har jag vart sjukskriven en längre period,
och för det tredje så nog snackar vi på våra fikaraster
så även när vi har besök...

Så Skövde IK är precis som alla andra arbetsplatser så du får nog hitta på nått annat där...
Skövdebo mår´u tro
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Claes-Göran Berg wrote:
Anders Åstebro wrote: Vore mycket egendomligt att det inte snackas om tidningarnas artiklar på kaffersten så som det görs på vilken annan arbetsplats som helst.

För det första så har vi ju inte jobbat sen det stod nått i tidningen för det andra har jag vart sjukskriven en längre period,
och för det tredje så nog snackar vi på våra fikaraster
så även när vi har besök...

Så Skövde IK är precis som alla andra arbetsplatser så du får nog hitta på nått annat där...
Ahh, just det det är ju helg. ;)

Krya på dig Clabbe.

/Xoog
Claes-Göran Berg
Reactions:

Anders Åstebro wrote: Krya på dig Clabbe.

/Xoog
Tack Anders! :)
Skövdebo mår´u tro
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Läser man artikeln på sla.se framgår det väl rätt tydligt att det varit brister i kommunikationen. Vems fel är det då? SIKs, kommunens, båda eller egentligen ingens?

Jag tror inte att någon är så dum att man skickar en räkning på 200.000 till kommunen i hopp om att den bara slinker igenom. Det gör den knappast i en välskött kommun och tvärt emot vad många anser så är Skövde en välskött kommun!
Naturligtvis är det så att SIK tror att man gör rätt när man skickar fakturan. Något annat vore ju ren idioti och är det något jag är övertygad om så är det att det finns ingen i ledningen för SIK som är någon idiot!

SIK och kommunen har ju haft en dialog, vilket man förstår om man läser artikeln, men man har inte varit helt överens och därvid har det stannat. Är det långsökt att tro att en tjänsteman på kommun sagt att ”skicka över räkningen för sarg och VIP så får vi se hur vi behandlar den”? Svaret på om det är en långsökt tanke är ju att det är det inte utan snarare tvärtom, en rätt trolig tanke. Är man inte riktigt överens är ju det snarare en regel.

Det är ju som Clabbe frågade några inlägg tidigare, vilka har betalat VIPen på Arena Skövde och Södermalms IP? En inte allt för vild gissning är kommunen. Rätt eller fel om de betalt och om de ska betala? Vilka har mest ekonomisk vinning av dessa VIPar?

Det är väl bara knappt en vecka sedan vi kunde läsa i en tidningsartikel att Norrköpings kommun skall bygga VIP loger i Himmelstalundshallen som sedan Vita Hästen skall hyra ut för 80.000 per säsong! Rätt eller fel?

Många boisare som har synpunkter om detta ser jag på oxarna så varför inte kontra lite på deras skitkastande!
Är det inte så att bois äger Katrinhallen och Mariestads kommun betalar driftsbidrag? Min uppfattning är att det är så och det är ju knappast så att bois i så fall betalat marknadsvärdet till kommunen tror jag! Men kanske marknadsvärdet tas upp när man gör bokslut för att snygga till siffrorna? Jag vet inte men det är inte heller en långsökt handling. Vem har betalt kafeterian i Katrinhallen?

När man ändå är inne på bois då. Den Allsvenska säsongen betalade Mariestads kommun en hel del pengar för någon logga som handlade om att bo vid Vänern eller något liknande. Är det rätt eller fel att en kommun sponsrar sitt hockeylag på det sättet?

Skall en kommun hålla föreningar under armarna i marknadsföringsavseende? Ja i vissa fall och nej i vissa fall men vem skall avgöra när så att alla blir nöjda?

Är SIK av den uppfattningen att de tror att kommunen skall betala renoveringen av VIPen skall de naturligtvis skicka fakturan dit. Inte tusan renoverar SIK VIPen för 125.000 när de är i ett ansträngt ekonomiskt läge om de inte tror att finansieringen var löst! Kommunen godkände inte 125.000 i fakturan och då gör SIK rätt för sig genom att komma överens om en avbetalningsplan. Det är ju över huvud taget inget konstigt alls och inget som ens förtjänar att ifrågasättas som jag ser det.
/Perka
Claes-Göran Berg
Reactions:

Per-Erik Odh wrote:Läser man artikeln på sla.se framgår det väl rätt tydligt att det varit brister i kommunikationen. Vems fel är det då? SIKs, kommunens, båda eller egentligen ingens?

Jag tror inte att någon är så dum att man skickar en räkning på 200.000 till kommunen i hopp om att den bara slinker igenom. Det gör den knappast i en välskött kommun och tvärt emot vad många anser så är Skövde en välskött kommun!
Naturligtvis är det så att SIK tror att man gör rätt när man skickar fakturan. Något annat vore ju ren idioti och är det något jag är övertygad om så är det att det finns ingen i ledningen för SIK som är någon idiot!

SIK och kommunen har ju haft en dialog, vilket man förstår om man läser artikeln, men man har inte varit helt överens och därvid har det stannat. Är det långsökt att tro att en tjänsteman på kommun sagt att ”skicka över räkningen för sarg och VIP så får vi se hur vi behandlar den”? Svaret på om det är en långsökt tanke är ju att det är det inte utan snarare tvärtom, en rätt trolig tanke. Är man inte riktigt överens är ju det snarare en regel.

Det är ju som Clabbe frågade några inlägg tidigare, vilka har betalat VIPen på Arena Skövde och Södermalms IP? En inte allt för vild gissning är kommunen. Rätt eller fel om de betalt och om de ska betala? Vilka har mest ekonomisk vinning av dessa VIPar?

Skall en kommun hålla föreningar under armarna i marknadsföringsavseende? Ja i vissa fall och nej i vissa fall men vem skall avgöra när så att alla blir nöjda?

Är SIK av den uppfattningen att de tror att kommunen skall betala renoveringen av VIPen skall de naturligtvis skicka fakturan dit. Inte tusan renoverar SIK VIPen för 125.000 när de är i ett ansträngt ekonomiskt läge om de inte tror att finansieringen var löst! Kommunen godkände inte 125.000 i fakturan och då gör SIK rätt för sig genom att komma överens om en avbetalningsplan. Det är ju över huvud taget inget konstigt alls och inget som ens förtjänar att ifrågasättas som jag ser det.

Bra skrivet Perka :)
Skövdebo mår´u tro
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:Är det inte så att bois äger Katrinhallen och Mariestads kommun betalar driftsbidrag?
Lika bra att rätta dig direkt Perka.

Nej, bois äger inte Katrinhallen, men de sköter om det åt Mariestads Kommun och får i gengäld ett driftbidrag av dem.
Det är för övrigt inte ens klubben MBoIS som får driftbidraget antagligen då de har skapat någon typ av "mellanbolag" (handelsbolag/aktiebolag) eller vad man skall kalla det.
Dock är det MBoIS som klubb och deras medlemmar som sköter om alt inom hallen förutom kylaggregaten som de kommunala vaktmästarna sköter.
Som förövrigt blev av med halva sitt arbete då bois tog över skötseln av Katrinhallen, men han fick istället ett åtagande att vid sidan om som fyllde hans arbetsdag.
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Kumla hockey dras med ekonomiska problem och ska genomföra en rekonstruktion uppger SLA idag :(
/Perka
Oscar Soljamo
Reactions:

Post by Oscar Soljamo »

Mycket tråkigt men vi får hoppas på att Det blir bättre med Det Nya spelsystemet med fler bra matcher.
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Krister Holm
Reactions:

Post by Krister Holm »

Jäkligt trist! Hoppas det inte är någon fara.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5788295
Post Reply