Div 1 västra

Ishockey i allmänhet och Skövde HC i synnerhet
Post Reply
Lars Hildegard
Reactions:

Re: Div 1 västra

Post by Lars Hildegard »

En match kvar i grundserien för bois. Mina matteskills är inte så bra, men 14 poäng på de senaste 8 matcherna är ju inte direkt ett fantastiskt resultat.
Totalt har bois vunnit 7 matcher av 17 i HE, i en serie som är mycket svagare än på många år. Betänk t.ex. att Grästorp har ett lag för div. 2 och dom har 19 poäng. :crazy:

Vad har då gått snett om ni frågar mig? :?:
Jo, precis som jag förutspådde har alla vassa nyförvärv, som vanligt, gått ner sig till den vanliga gråa massan i bois. Av det spel som Ronny pratade om i början på säsongen, syns nästan inget längre. Visst får dom sina ryck ibland, men att spela bra (eller "vara påkopplad" som Ronny brukar säga) i kanske 4 matcher totalt räcker inte!

Inte ens Sandberg kan rädda laget i år. Han ligger (håll i er nu) bara topp ÅTTA :o i räddningsprocent, trots att han stått alla matcher, precis som han vill. Vissa matcher har försvarspelet varit så dåligt så han varit tvungen att stå på huvudet, men inte ens det räcker längre.

bois har helt tappat sin identitet. Saknar man Skövde och Billingehov så mycket (3 enkla poäng) att man totalt tappat glädjen till hockey? Eller vad är felet? :?: :?: :?:

Beroende på resultat i morgon (jag orkar inte räkna på alla scenarios :wtf: ) kan bois t.o.m. komma sexa!!! Detta i en serie som man borde sopa hem enkelt. :bois:
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Vill egentligen inte vara den som strör salt i såren, men 8-2 borta mot KHK... :silent:
Men tyvärr är inte bois bättre än såhär i år. Det räcker med att kolla på Highlights från matchen för att se vilket bedrövligt försvarsspel man har i år.

Inför matchen pratar Ronny om att man ska förtjäna sin plats i laget. En back slutade på -4. Det ska bli intressant att se om denne spelare är med nästa match, eller om det bara är tomt prat från Ronnys sida. :arrow:
Niklas Hjalmarsson
Reactions:

Post by Niklas Hjalmarsson »

Lars Hildegard wrote: 04 Jan 2025, 20:04 Vill egentligen inte vara den som strör salt i såren, men 8-2 borta mot KHK... :silent:
Men tyvärr är inte bois bättre än såhär i år. Det räcker med att kolla på Highlights från matchen för att se vilket bedrövligt försvarsspel man har i år.

Inför matchen pratar Ronny om att man ska förtjäna sin plats i laget. En back slutade på -4. Det ska bli intressant att se om denne spelare är med nästa match, eller om det bara är tomt prat från Ronnys sida. :arrow:
Det har varit bedrövligt backspel hela säsongen!
Silly season is just another season!
Urban Stahel
Reactions:

Post by Urban Stahel »

Niklas Hjalmarsson wrote: 04 Jan 2025, 20:43
Lars Hildegard wrote: 04 Jan 2025, 20:04 Vill egentligen inte vara den som strör salt i såren, men 8-2 borta mot KHK... :silent:

Trist att matchreferat saknas ännu en gång,jag som inte ser matcherna har ju bara det nöjet.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:

Post by Niklas Hjalmarsson »

Urban Stahel wrote: 05 Jan 2025, 10:01

Trist att matchreferat saknas ännu en gång,jag som inte ser matcherna har ju bara det nöjet.
Har inte KHK skrivet nåt??

KH är ju precis som du redan vet bortrest, men du vill ju bara få det att låta som att det inte blir bara för Mariestad förlorat!
Silly season is just another season!
Urban Stahel
Reactions:

Post by Urban Stahel »

Niklas Hjalmarsson wrote: 05 Jan 2025, 22:27
Urban Stahel wrote: 05 Jan 2025, 10:01

Har inte KHK skrivet nåt??

KH är ju precis som du redan vet bortrest, men du vill ju bara få det att låta som att det inte blir bara för Mariestad förlorat!
Det finns väl andra som kan skriva om nu han är borta...Jag brukar jämnföra referatet från båda lagen vilket alltid är roande..Tyvärr får jag ju inte båda sidors intryck och då förlorar det sin charm..Det skrivs ju lika lite på erat forum,så det ger ju heller inget tyvärr.
Våra forum är tyvärr ganska tysta.
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Niklas Hjalmarsson wrote: 05 Jan 2025, 22:27 Har inte KHK skrivet nåt??

Ingen skugga ska falla på Krister gällande detta! bois, KHK och några få ytterligare lag i HE har numera skrivna referat efter matcherna. Helt värdelöst tycker jag, som hellre läser ett referat än tittar på 3 minuters highlights.
Tänk på den gamla goda tiden när Därth med flera (t.ex. Bennemyr) skrev referat efter varje match + Perka som gjorde inför-reportage i flera år! Hovkeyälskare i både Skövde och Mariestad ska vara väldigt tacksamma över det arbete som lagts ner genom åren, allt givetvis 100% ideellt. :!:
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Jag vet att ni väntat och längtat, så här kommer till slut mina betyg på årets bois:

Jag börjar med målvakter och backar.

Målvakterna:
Sandberg, i sina bästa stunder är han 5 av 5. Kanske inte bäst i HE som vissa påstår, men fortfarande en otroligt bra målvakt!
Men nu under sista matcherna har han verkligen inte presterat bra! Statistiskt ligger han faktiskt SIST i räddningsprocent utifrån räddningsprocent.
En bra målvakt, men ingen vinnare tyvärr.
Betyg: 3.5 av 5 sett över hela säsongen.

Övriga målvakter betygssätts ej av mig. Om jag minns rätt så var det någon stackare som fick stå en träningsmatch, sedan har Sandberg stått alla matcher. Tog orken slut till slut?

Backarna:
Aronsson, topp 3 i HE. Har på senare år även blivit bra både defensivt och offensivt.
Betyg: 5

Blomberg, något har hänt i rapporteringen av Blomman! Nästan inte ett enda referat eller intervju där alla försäkrar att han är en bra back! Det är faktiskt lite anmärkningsvärt, för i år, fram till sista matcherna har han verkligen blivit betydligt bättre! Han hjälps givetvis mycket av att få spela med Aronsson, men har överlag tagit bättre beslut och stått rätt i defensiven i år. Kolla dock lite highlights sista matcherna. Det är fler än en gång som han är på helt fel ställe vid ett insläppt mål. Som vanligt helt dödlig med puck och är ett otroligt vapen i PP.
Betyg: 2.5

Broeng, det blev lite bättre i defensiven när han kom, men beror det på att Broeng är bra, eller att den som slutade var dålig? I mina ögon är Broeng en ok back, men inte så värst mycket mer.
Betyg: 3

Cederholm, helt ok back. Sticker inte ut eller märks speciellt mycket.
Betyg: 2.5

Good Bogg, en stabil defensiv pjäs. Inte speciellt flashig, men gör sitt jobb och borde vara ganska nöjd med sin säsong.

Håkansson, blir bättre och bättre för varje år, men är ändå inte jättebra.
Betyg: 3.5

Cruus, har tydligen varit skadad mycket under året. Oavsett, platsar inte i bois.
Betyg: 1

Senare i eftermiddag kommer betyg på forwards, tränare och sportgrupp.
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Så dags för forwards. De forwards som varit bra i år är:

Max Wennlund, i sina bästa stunder är han en riktig härförare, men han blir också helt eller delvis osynlig i vissa matcher. Har förmodligen spelat skadad flera matcher, vilket givetvis påverkar hans prestation. Ändå en spelare som bois bör bygga nästa års lag runt.
Betyg: 4

Wiggo Weinö, i mitt tycke är han årets bästa boisare. Använder sin storlek på ett smart sätt. Ett fynd som bör vara kvar till nästa år.
Betyg: 4.5

Jesper Lindén, inte alls lika bra som förra året. Det beror givetvis till viss del på omgivningen, men han har inte alls haft samma tryck i skridskorna som tidigare, när han i princip själv kunde fore-check:a fast motståndarna i egen zon och skapa chanser både åt sig och andra.
Vill han vara kvar ett år till? Tveksamt...

Linus Lööf, även detta är i sina bästa stunder en riktigt bra spelare! Vill han vara kvar bör han få chansen även nästa år.

De som varit ok i år är:
Andreas Axelsson, min favorit bland rollspelarna. Borde få spela mera, men tyvärr är hierarkin i bois för stark. Har polerat bort mycket av sitt "fula" spel och har inte alls lika mycket PIM i år. På uppåtgående och bör vara med även nästa år.

André Astley, han är tydligt på nedåtgående i sin karriär. Var betydligt bättre för 3-4 år sedan. Har blivit långsam och ser bitvis slö ut.
Betyg: 2,5

Ludwig Stenlund, värvades skadad. Det tog nästan 8-10 matcher innan han blev "bra", men någon ledande spelare blev han inte. Borde inte få nytt kontrakt.
Betyg: 2,5

Emil Smedberg, bedrövligt dålig i Skövde. Har faktiskt steppat upp lite i bois, men är nästan alltid på fel ställe. Dålig i defensiven. Gör en del "snygga" saker offensivt, men det leder sällan till mål.
Betyg: 2

Kevin Engvall, ytterligare en som har en förmåga att bli helt osynlig i vissa matcher. Överlag har han varit lite bättre än helt ok.
Betyg: 3.5

De som varit dåliga i år är:

Lucas Larsson, hans främsta merit är att han gjort många matcher. Givetvis OTROLIGT viktig för bois-själen, men om sanningen ska fram så blir han bara sämre och sämre. Förra säsongen var han dålig, men han lyckades i mitt tycke vara ÄNNU sämre i år. Det gör inget att han har gjort närmare 37.000 matcher för bois. Ge någon annan chansen.

Carl-Johan Gustavsson, ytterligare en rollspelare. Det är helt obegripligt att han inte får ut mer av sitt spel, med tanke på hans fysiska förutsättningar. Det är möjligt att han bara gör som tränaren säger till honom, men borde få en annan roll (i ett annat lag?)

Alex Fält, Nico Berndt, Anton Persson, några ytterligare juniorer anser jag blir "misshandlade" i bois organisation. Det handlar inte om att utvecklas i A-laget, utan att fylla en plats på bänken. Berndt gjorde några bra matcher i början på säsongen, men fick sedan inte vara med längre. Varför? Det var ju knappast hans fel att bois spelade knackigt.
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Tränarna:

Trots bättre förutsättningar i år lyckades bois bara spela riktigt bra ungefär 10-12 matcher. I övrigt var det i flera matcher närmare hönsgård. Som jag varit inne på i tidigare inlägg så får man känslan i intervjuerna att Ronny fokuserar väldigt mycket på föregående match och försöker rätta till fel, snarare än att sätta ett grundspel. Jag tycker att det är tydligt att Ronny inte är rätt person att leda ett lag, hur mycket ikon han än må vara. Kan Calle sparka Äpplet, så borde Ronny inte heller vara några problem att göra sig av med.
Ska Godis få chansen istället?

Sportgruppen:
Hur föll då detta ut. Inte diktatur i år, utan uppdelat på tre personer.

bois värvade i år:
Marwin Wedemo ---
Felix Bergqvist -
Adam Karlsson -
Viktor Nilsson Westlund --
Kevin Engvall +++
Emil Smedberg +
Max Wennlund +++
Linus Lööf ++
Wiggo Weinö ++
Joel Benjaminsson -
Melvin Pettersson -
Dennis Good Bogg +
Lukas Cederholm +
Ludwig Stenlund -
Jesper Broeng +

I mitt tycke ett betydligt bättre utfall än förra året. Men det är fortfarande flera värvningar som är knepiga. Varför värvar man en skadad spelare i Stenlund. Nu blev ju utfallet helt ok, men han lär inte spela gratis.

Sedan undrar jag vilken målsättning bois gick in i säsongen med. Det är inte så tydligt kommunicerat, men i och med att några backar fick sluta och Stenlund och Broeng kom in fick man ju känslan av att bois halv-satsade på att gå upp. Annars hade det varit bättre att hålla ihop laget och låta juniorerna få mer än 3 byten på en match.

Tack för mig!
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

https://www.hockeyettan.se/mariestad-bo ... _id=319148

Detta är smått otroligt! Ronny hävdar att Sandberg, Blomberg, Håkansson, Weinö, Lööf, Lindén och Wennlund (och Smedberg) var bäst i år i bois.
Exakt vad mina betyg säger! :thumbup:

Trist att du ger mig "tumme ner" Ingvar :( , men om du orkar ta dig igenom intervjun här på länken och jämföra med mina betyg, så ser du att jag har rätt (enligt Ronny).
Göran Strid
Reactions:

Post by Göran Strid »

Lars Hildegard wrote: 29 Mar 2025, 17:49 https://www.hockeyettan.se/mariestad-bo ... _id=319148

Detta är smått otroligt! Ronny hävdar att Sandberg, Blomberg, Håkansson, Weinö, Lööf, Lindén och Wennlund (och Smedberg) var bäst i år i bois.
Exakt vad mina betyg säger! :thumbup:

Trist att du ger mig "tumme ner" Ingvar :( , men om du orkar ta dig igenom intervjun här på länken och jämföra med mina betyg, så ser du att jag har rätt (enligt Ronny).
Mycket insiktsfullt, läsvärt och balanserat. Och så omdömesgillt, tycker jag. Att Ingvar svarar negativt får du ta. Inget konstigt utan helt normalt.
Post Reply