2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matchens lirare i Skövde IK

#35 Robin Wallin
0
No votes
#40 Hugo Fagerblom
4
44%
#52 Fritz Abrahamsson
0
No votes
#2 Axel Abrahamsson
1
11%
#3 Fredrik Dahné
0
No votes
#22 Elias Dynell
0
No votes
#23 Anton Sundin
0
No votes
#27 Max Kardevall
0
No votes
#55 Samuel Gustavsson
1
11%
#60 Joel Werner
0
No votes
#68 Adam Thilander
0
No votes
# 9 Erik Dahné
0
No votes
#12 Erik Möller
0
No votes
#13 Jesper Erlandsson
0
No votes
#16 Alexander Henriksson
0
No votes
#19 Kristoffer Söder
0
No votes
#20 Jonathan Ström
1
11%
#24 Oscar Forsmark
0
No votes
#28 Anton Blomberg
0
No votes
#29 Anton Lundmark
0
No votes
#49 William Frödelius
0
No votes
#64 Alexander Ternblad
2
22%
#70 Simon Siwert
0
No votes
#72 David Lundmark
0
No votes
#74 Jesper Emanuelsson
0
No votes
 
Total votes: 9

Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Skövde har flest hemmaspelare (tillsammans med Kiruna IF) och så finns det klubbar som har noll spelare (Nybro, Kalmar, Vännäs och Lindlöven), något som givetvis inte är främst ekonomiskt hållbart i längden. Att Skövde med det stora inslaget av egna produkter inte håller för vidare höjder har visat sig i många säsonger nu. Jag tror som Ingvar att några ytterligare spetsar skulle betala sig på sikt. Kanske svenskt lagom är bäst med egna produkter. Fem till sju? Det borde säkerställa tillräcklig kvalité från de egna leden.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by peter johansson »

Gunwaldh Johansson wrote: 29 Oct 2021, 15:23 Tycker att Skövde har gjort fullständigt rätt i att satsa på så många egna spelare som möjligt. Det blir klart billigare och mer känsla både för klubben och staden. Borde var en regel att man måste ha minst 5 - 6 egna produkter i laget . För det finns vissa lag som knappt har någon egen produkt och inte heller har något junior lag.
Rätt och rätt??!! Det beror på vad man har för mål osv vill man vara ett lag i mitten och neråt så ska man ha ett hemvävt lag men jag förespråkar att man vill vinna bli bättre och ta sig uppåt i seriesystemet och då krävs det att man värvar spelare och det behöver inte alltid vara många spelare men det ska måste vara rätt spelare och en riktigt bra målvakt som står på huvudet och är den avgörande delen i jämna tuffa matcher då kan man lyckas och då kommer publiken mm mm
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

peter johansson wrote: 29 Oct 2021, 16:45
Gunwaldh Johansson wrote: 29 Oct 2021, 15:23 Tycker att Skövde har gjort fullständigt rätt i att satsa på så många egna spelare som möjligt. Det blir klart billigare och mer känsla både för klubben och staden. Borde var en regel att man måste ha minst 5 - 6 egna produkter i laget . För det finns vissa lag som knappt har någon egen produkt och inte heller har något junior lag.
Rätt och rätt??!! Det beror på vad man har för mål osv vill man vara ett lag i mitten och neråt så ska man ha ett hemvävt lag men jag förespråkar att man vill vinna bli bättre och ta sig uppåt i seriesystemet och då krävs det att man värvar spelare och det behöver inte alltid vara många spelare men det ska måste vara rätt spelare och en riktigt bra målvakt som står på huvudet och är den avgörande delen i jämna tuffa matcher då kan man lyckas och då kommer publiken mm mm
Enig. Bra ord förresten som Micke myntat. Behövs inte mer.
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Micke Därth »

Självklart spelar ekonomin in, och vi som var med och fortfarande lever i ett brus från starten av 2000-talet vet också att det drog med sig en svart säck med -1,7 miljoner och senare när resultat av fortsatt satsning uteblev en rekonstruktion, med allt vad det innebar. Jag skulle vilja säga att klubben och dess A-lag inte riktigt har hittat sin profil efter det och därför tror jag väldigt mycket på Anders Lundström som klubb och sportchef som alltid verkar ha en liten vision som han jobbar med och dessutom verkar gå hem hos de flesta med en öppenhet som tilltalar.

Dessutom har han en bra blick för spelet och jag tyckte nog till den här säsongen att hålla nere antalet värvningar och tro på stommen en säsong till var ett klokt beslut, problemet är att så här långt har laget resultatmässigt fått ut väldigt lite av just stommen, men kanske det man kan förvänta sig av spetsen som tillkommit (t ex Söder och Blomberg och Thilander när han varit hel och spelat). Det växlar inte upp spelmässigt och jag tror jag har sett en hel 60-minutare den här säsongen där det flöt riktigt bra spelmässigt i alla enheter, och då spelade Martin Olsson center och var suverän i pp. Det var en träningsmatch med allt vad det innebär.

Det kan fortfarande vända, och oavsett hur ni tolkar det jag skriver i just detta inlägg och tidigare inlägg vill jag inget hellre, men jag tror att klubben i så fall måste våga satsa lite, vad det nu finns att satsa med. Olsson är inte ersatt, t ex och den spelintelligensen lär inte finnas ledig någonstans just nu, gissar jag. Det får i så fall bli en phul-värvning, men är Skövde tillräckligt attraktivt för någon spelare av den kaliber att bryta upp någon annanstans och flytta hit? Tveksamt.

Coachningsmässigt skulle jag också vilja se ganska stora förändringar. Väcka laget, titta ett par år framåt och vilka som ska tillhöra stommen då och se vilka av dem som trivs ihop och sen ta det byte för byte, sätta press på varandra att prestera sitt bästa men vara säker på att man gett alla spelare förutsättningar att kunna göra det. Jag ska inte ta ut laget, men när det trampas vatten här och var så kanske det eviga rullandet på fyra kedjor är förlegat i hockeyns tredje division? (Ja, jag vet att vi gått ner på folk, men då har vi legat under) Om spelare som ändå aldrig kommer att avgöra matcher och producera framåt ska ha lika mycket speltid fem-mot-fem när det står 0-0 är jag inte av den sorten som tror särskilt mycket på snabb vändning och nya framgångar samt uppfyllda målsättningar. Om laget ska spela för att vinna måste man nog våga kittla sina bästa spelare med lite mer istid och framförallt våga bryta upp sina favoritkonstellationer för att hitta nya framgångspar och trios och kanske hela femmor. Jag tycker bland annat att vissa kedjor inte spelar riktigt likadant när de hela tiden får olika backpar bakom sig, och det är väl helt naturligt. Men om Blomberg och Thilander (som jag tyckt mig se) fungerar jävligt bra ihop och tänker hockey lika, spela de ihop så mycket som går.

Lätt att skriva en massa nojigt som ovan när det går emot, hade vi legat tvåa på 18 poäng hade jag aldrig skrivit det här ska jag ärligt erkänna, men nu är det inte bara den här säsongen jag pratar om utan två, tre, fyra, fem, sex, sju.. ått... I så många år har klubben, inte minst av ekonomiska skäl, mer eller mindre tvingas till återhållsamhet och satsa på det bästa som kommer ur egna leden. Fint så, men träna ännu hårdare då? Bli förbannad så in i helvete när ni förlorar och skapa en vinnarkultur där puckjäveln ska in i slutet på matchen till alla pris. Om målvakterna släpper in billiga mål från kanterna, stäng den ytan först och främst, droppar det ner returer framför mål, äg det området, muta in revir och lyft allt ett snäpp och lägg ner sosse-hockeyn. Står det 0-0 ska SIK göra 1-0 varje match, det måste vara utgångspunkten.

Så. Nu vilar jag en stund.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Oj.
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Micke Därth »

Göran Strid wrote: 29 Oct 2021, 19:45Oj.
:mrgreen:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Amen på det Micke skriver om spelet!

Min övertygelse är också att det är det där riktigt jävlar anamma som saknas lite, vi har ingen riktig vinnarkultur, det där som sitter i väggarna.

Det finns massor av bra saker som sitter i väggarna hos oss men det där sista har saknats i många år. Vi är duktiga på många sätt och det är många som är villiga att satsa både blod och tänder men den där sista jävla procenten, den är inte riktigt där.

Hur får man dit den? Eller dit den, ja den finns redan där med den hemvävda profil som jag bara älskar. Men tyvärr, det där spöket som också sitter i väggen, lyckas vi bara trolla bort det kommer vi äga hockeyn i Skaraborg.

Jag tror att man måste hata att förlora mer än man älskar att vinna!

Jag tror också att en bra början är om vi supportrar helhjärtat kunde stötta det vi har istället för att såga när det går lite grus i maskineriet!
/Perka
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by peter johansson »

Micke Därth wrote: 29 Oct 2021, 19:18 Självklart spelar ekonomin in, och vi som var med och fortfarande lever i ett brus från starten av 2000-talet vet också att det drog med sig en svart säck med -1,7 miljoner och senare när resultat av fortsatt satsning uteblev en rekonstruktion, med allt vad det innebar. Jag skulle vilja säga att klubben och dess A-lag inte riktigt har hittat sin profil efter det och därför tror jag väldigt mycket på Anders Lundström som klubb och sportchef som alltid verkar ha en liten vision som han jobbar med och dessutom verkar gå hem hos de flesta med en öppenhet som tilltalar.

Dessutom har han en bra blick för spelet och jag tyckte nog till den här säsongen att hålla nere antalet värvningar och tro på stommen en säsong till var ett klokt beslut, problemet är att så här långt har laget resultatmässigt fått ut väldigt lite av just stommen, men kanske det man kan förvänta sig av spetsen som tillkommit (t ex Söder och Blomberg och Thilander när han varit hel och spelat). Det växlar inte upp spelmässigt och jag tror jag har sett en hel 60-minutare den här säsongen där det flöt riktigt bra spelmässigt i alla enheter, och då spelade Martin Olsson center och var suverän i pp. Det var en träningsmatch med allt vad det innebär.

Det kan fortfarande vända, och oavsett hur ni tolkar det jag skriver i just detta inlägg och tidigare inlägg vill jag inget hellre, men jag tror att klubben i så fall måste våga satsa lite, vad det nu finns att satsa med. Olsson är inte ersatt, t ex och den spelintelligensen lär inte finnas ledig någonstans just nu, gissar jag. Det får i så fall bli en phul-värvning, men är Skövde tillräckligt attraktivt för någon spelare av den kaliber att bryta upp någon annanstans och flytta hit? Tveksamt.

Coachningsmässigt skulle jag också vilja se ganska stora förändringar. Väcka laget, titta ett par år framåt och vilka som ska tillhöra stommen då och se vilka av dem som trivs ihop och sen ta det byte för byte, sätta press på varandra att prestera sitt bästa men vara säker på att man gett alla spelare förutsättningar att kunna göra det. Jag ska inte ta ut laget, men när det trampas vatten här och var så kanske det eviga rullandet på fyra kedjor är förlegat i hockeyns tredje division? (Ja, jag vet att vi gått ner på folk, men då har vi legat under) Om spelare som ändå aldrig kommer att avgöra matcher och producera framåt ska ha lika mycket speltid fem-mot-fem när det står 0-0 är jag inte av den sorten som tror särskilt mycket på snabb vändning och nya framgångar samt uppfyllda målsättningar. Om laget ska spela för att vinna måste man nog våga kittla sina bästa spelare med lite mer istid och framförallt våga bryta upp sina favoritkonstellationer för att hitta nya framgångspar och trios och kanske hela femmor. Jag tycker bland annat att vissa kedjor inte spelar riktigt likadant när de hela tiden får olika backpar bakom sig, och det är väl helt naturligt. Men om Blomberg och Thilander (som jag tyckt mig se) fungerar jävligt bra ihop och tänker hockey lika, spela de ihop så mycket som går.

Lätt att skriva en massa nojigt som ovan när det går emot, hade vi legat tvåa på 18 poäng hade jag aldrig skrivit det här ska jag ärligt erkänna, men nu är det inte bara den här säsongen jag pratar om utan två, tre, fyra, fem, sex, sju.. ått... I så många år har klubben, inte minst av ekonomiska skäl, mer eller mindre tvingas till återhållsamhet och satsa på det bästa som kommer ur egna leden. Fint så, men träna ännu hårdare då? Bli förbannad så in i helvete när ni förlorar och skapa en vinnarkultur där puckjäveln ska in i slutet på matchen till alla pris. Om målvakterna släpper in billiga mål från kanterna, stäng den ytan först och främst, droppar det ner returer framför mål, äg det området, muta in revir och lyft allt ett snäpp och lägg ner sosse-hockeyn. Står det 0-0 ska SIK göra 1-0 varje match, det måste vara utgångspunkten.

Så. Nu vilar jag en stund.
Oj!! Fantastiskt bra sammanfattat och jag skriver under på varenda ord amen :clap: :clap:
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Micke Därth »

Per-Erik Odh wrote: 29 Oct 2021, 20:33
Hur får man dit den? Eller dit den, ja den finns redan där med den hemvävda profil som jag bara älskar. Men tyvärr, det där spöket som också sitter i väggen, lyckas vi bara trolla bort det kommer vi äga hockeyn i Skaraborg.

Jag tror att man måste hata att förlora mer än man älskar att vinna!

Jag tror också att en bra början är om vi supportrar helhjärtat kunde stötta det vi har istället för att såga när det går lite grus i maskineriet!
Det är inget som är enkelt, men jag tror och hoppas att vi ändå ser början på en vision som kan utmynna i en profil med åtminstone samma kraft som vi hade senare delen av 2000-talet och början på 2010-talet, före rekonstruktionen. Skövde har alltsedan dess också tappat väldigt många talangfulla spelare i unga år till andra J-organisationer runt om i landet och ska vi då hålla en hög nivå i HockeyEttan och lukta på Play-off i slutet på säsongerna är nog en 50%-ig hemvävd stomme kanske ett moment 22? Det är ju fantastiskt glädjande att så många spelare genom åren ändå gått med returfrakt (Emanuelsson och Thilander) som tillför spets när de spelar med en hög lägstanivå, men man kan också konstatera att även arbetare i vingården (Erlandsson, Siwert och Frödelius) lämnat föreningen för J-äventyr så det är inte ett lätt pussel att lägga för att skapa en stomme av egna spelare efter det år ut och år in.

Därför ska man kanske akta sig för att attackera Skövdes ungdoms- och juniororganisation med obalanserad kritik eftersom den stora utflyttningen är ett kvitto på att det kommer fram attraktiva spelare för andra mycket större organisationer ute i landet, och det får vi nog leva med. Att kritisera den delen av verksamheten är att skjuta sig i foten om man inte har koll på hur många som har lämnat innan de ens tagit ett skär i A-lagsdress.

Men då måste också klubben cyniskt jämföra med om materialet som är kvar är tillräckligt bra för en framtida stomme i A-laget, och om de tror det måste de satsa lite mer på dom, tycker jag, så att det återspeglas och att de coachas fram till sådana roller. Jag anser att en stomme är en del i varje femma och även en av tre målvakter (1,2 eller 3 är ointressant, alla tre är lika viktiga). Annars får man nog leta efter det man själv saknar ute i landet även om det är dyrare. Framgång kostar, både cash, vänskaper, blod, svett och tårar för alla inblandade, och det måste Skövde förbereda sig på för att få loss foten ur leran.

Helt enig med att man måste hata att förlora, i hela organisationen, jag tror jag sagt det själv vid något tillfälle för att skapa en vinnarkultur kan man inte vara nöjd med spelet om man ändå förlorar mot ett jämbördigt lag, eller för den delen sämre lag på papperet. Man ska inte ens vara nöjd om man förlorar mot ett bättre lag, förlorar man finns det alltid något att förbättra.

Sen är supportrarna viktiga, och det är bättre att supportrarna är ärliga än att bara kamma medhårs hela tiden. Det ska naturligtvis inte gå överstyr till personangrepp, men man får tycka till om spelet, lagbygget, coachning, det hör till. Gå in och läs på DIF Hockeys forum i en matchtråd och jämför med vår och ni inser snart att Skövde IK är en blöt fläck på supporterkartan när det gäller kritik mot just detta. Om supportrarna slutar tycka är jag ganska övertygad om att det bara står några få hundra och följer matcherna till slut. Det finns ju några sådana föreningar i vår serie, och de har långt ifrån så engagerade supportrar som Skövde IK har och det måste man värna om. Supportrarna är inte dummare än om något ser ut som en gris är det troligtvis en gris.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

God morgon! Micke har kommit igång på allvar! Bara att tacka och ta emot och skriva under! Känns lite futtigt att försöka sig på någon längre kommentar.

A pro på, jag tror mig veta rätt så väl att de flesta i ansvarig ställning inklusive många andra i föreningen läser forum tämligen regelbundet.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-10-27 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

Gunwald. Du måste veta att just nu har SIK 13 stycken SIK fostrade spelare i sin lista av 26 spelare totalt. De allra flesta att dessa 13 har aldrig tillhört något annat lag och någon som t.ex Söder har återkommit förmodligen för att börja trappa ner.
Post Reply