2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matchens lirare i Skövde IK

#35 Robin Wallin
0
No votes
#40 Hugo Fagerblom
3
60%
#52 Fritz Abrahamsson
0
No votes
#2 Axel Abrahamsson
0
No votes
#3 Fredrik Dahné
0
No votes
#22 Elias Dynell
0
No votes
#23 Anton Sundin
0
No votes
#27 Max Kardevall
0
No votes
#55 Samuel Gustavsson
0
No votes
#60 Joel Werner
0
No votes
#68 Adam Thilander
1
20%
# 9 Erik Dahné
0
No votes
#12 Erik Möller
0
No votes
#13 Jesper Erlandsson
0
No votes
#16 Alexander Henriksson
0
No votes
#19 Kristoffer Söder
0
No votes
#20 Jonathan Ström
0
No votes
#24 Oscar Forsmark
0
No votes
#28 Anton Blomberg
0
No votes
#29 Anton Lundmark
0
No votes
#49 William Frödelius
1
20%
#64 Alexander Ternblad
0
No votes
#70 Simon Siwert
0
No votes
#72 David Lundmark
0
No votes
#74 Jesper Emanuelsson
0
No votes
 
Total votes: 5

Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Göran Strid »

Gräsligt, men grattis Niklas!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote: 30 Oct 2021, 17:15 Gräsligt, men grattis Niklas!
Tackar!
Silly season is just another season!
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Micke Därth »

2 av 3 poäng är ändå godkänt, men hur är det möjligt att inte omsätta fler chanser i mål?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Göran Strid »

Nästan adjö, men ett hårstrå kvar. Nästan. Alltså, Skövde är just nu inte mer än ett medelmåttigt ettan-lag. Och nästa match möter man storlaget Kumla, som manglade ner Skövde med 6-3.
Vojne, vojne, om nu någon vad det ordet betyder. Det är inget positivt ord, om man säger så.
Jag fattar för övrigt inte hur det kan vara möjligt för ett lag att missa så in i h:e. Har det gått troll i puckuschlingen?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Per-Erik Odh »

Tredje perioden gör Köping det bra men det är ju satan i kvadrat att vi inte kan göra fler mål.
Två poäng är bättre än inga som ju faktiskt var läget ett tag där i andra.
Kul att Hugo tar alla tre straffar.
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 30 Oct 2021, 17:43 Tredje perioden gör Köping det bra men det är ju satan i kvadrat att vi inte kan göra fler mål.
Två poäng är bättre än inga som ju faktiskt var läget ett tag där i andra.
Kul att Hugo tar alla tre straffar.
Hugo var bra!
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Ingvar Persson »

Ännu en turseger. Bara ett mål på 25 skott, 2 mål på 38 skott. En utjämning till 2-2 i slutet av 3:e och sedan räddade Anton en ytterligare poäng i straffar. På detta turliga sätt har SIK skaffat inte mindre än 8 poäng anser jag. Detta håller absolut inte och jag lider av detta. Ishockey och SIK har varit en mycket stor del av mitt liv i 65 år. Som 15 åring såg jag min första hockeymatch på den så kallade månskensrinken, en uterink på idrottsplatsen med naturis där dåvarande IFK och AIK hade var sitt lag och spelade mot t.ex Sörhaga och Falköping. Något Mariestadslag kan jag inte erinra mig fanns då. Efter dess blev jag hockeyfrälst och följde Skövdehockeyn så ofta det fanns möjlighet på säkert långt över 1000 matcher Såg dessutom alla bortamatcher som fanns möjlighet att se. Glömmer aldrig den otroliga hemmapubliken i Nittorp som vida översteg bois hemmapublik i ögonblindhet. Jag var en period medlem i SIK:s styrelse, medlem i SIK:s supporterklubb, sponsrade SIK genom mitt företag med flera 100.000 Kronor. Jobbade i flera år att skaffa inkomster till SIK genom att skaffa företag som visade sona bilar på isen. Jag lyckades till och med att få den kände Boisaren Fredrik Jonssons Pappa att genom att pappans Mercedes bilförsäljning ställa ut på Billingehov. En uppgift som alla SIKare trodde vara omöjlig. Jag stod ute på staden i flera år och sålde lotterier för SIK. Allt detta gjorde jag för att förbättra SIK:s ekonomi så att SIK skulle ha råd att hålla igång ett bra lag så att Skövdeborna gärna besökte Billingehov.
I dag är det helt annorlunda SIK:s ledning gör inget för att förstärka laget utan genom billiga värvningar av spelare och stor del av laget bestående av egna produkter hjälpligt håller SIK flytande vilket även visar sig i tabellställningen. I dag ligger endast en spelare från SIK på listan bland seriens 25 bästa poängplockare Anton Blomberg och han ligger på 7:e plats. Då kan man förstå varför Skövdepublikens antal är sjunkande. Jag har ägnat en tid att undersöka vad kostnaden är för värvning av bra spelare genom mina kontakter med kunnig hockeyperson. En spelare i hög ettanklass kostar 150.000- 200.000 Kronor årligen och en spelare i närmaste allsvensk klass kostar 200.000-250.000 Kronor årligen. SIK skulle alltså kunna värva minst 4 goda spelare för en Miljon kronor och undvika att försöka spara pengar på halvdana värvningar som säkert även de kostar kanske 100.000 Kronor styck årligen. Det skulle förmodligen bli ett självspelande piano eftersom kostnaden säkerligen återbetalades till SIK genom ett mycket större intresse för Skövdeborna att besöka Billingehov och se ett SIK bland topp 5 i serien och kanske minst 2 SIKare bland topp 10 i poängligan och ytterligare någon i topp 25 som det var vanligt förr. Ser med intresse fram mot era synpunkter och rätta mig gärna om ni inte tror på mina funderingar.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Gunwaldh Johansson »

Så här skriver Magazin24 om matchen.
https://magazin24.se/vastmanland/vastra ... ot-skovde/
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Göran Strid »

Ingvar, vi är nog många som delar din frustration och det måste få kännas bra att skriva precis som man känner på ett forum som är tillåtande för sakliga synpunkter även om de är kritiska, något som Micke har varit inne på för övrigt. Om inte kritiska synpunkter får komma till tals, så dör ett forum och även stora delar av supporterintresset. Därför skall vi vårda detta forum och det tycker jag vi alla gör!

Sedan tycker jag nog att du förbiser det motsatta förhållandet, när det gäller att få tursamma poäng. Skövde har också haft oflyt i flera matcher och verkligen "otursamma" motpoäng. Jag tror för min del att sådant jämnar ut sig i längden.

Vad kan vi nu göra mer än att önska laget upp på hästen igen och fixa tre poäng mot Kumla? För vad är alternativet? Lägga oss ner och dö? Det kommer i alla fall inte jag att göra. Än.
Last edited by Göran Strid on 30 Oct 2021, 20:52, edited 1 time in total.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Gunwaldh Johansson »

Ingvar Persson wrote: 30 Oct 2021, 19:40 Ännu en turseger. Bara ett mål på 25 skott, 2 mål på 38 skott. En utjämning till 2-2 i slutet av 3:e och sedan räddade Anton en ytterligare poäng i straffar. På detta turliga sätt har SIK skaffat inte mindre än 8 poäng anser jag. Detta håller absolut inte och jag lider av detta. Ishockey och SIK har varit en mycket stor del av mitt liv i 65 år. Som 15 åring såg jag min första hockeymatch på den så kallade månskensrinken, en uterink på idrottsplatsen med naturis där dåvarande IFK och AIK hade var sitt lag och spelade mot t.ex Sörhaga och Falköping. Något Mariestadslag kan jag inte erinra mig fanns då. Efter dess blev jag hockeyfrälst och följde Skövdehockeyn så ofta det fanns möjlighet på säkert långt över 1000 matcher Såg dessutom alla bortamatcher som fanns möjlighet att se. Glömmer aldrig den otroliga hemmapubliken i Nittorp som vida översteg bois hemmapublik i ögonblindhet. Jag var en period medlem i SIK:s styrelse, medlem i SIK:s supporterklubb, sponsrade SIK genom mitt företag med flera 100.000 Kronor. Jobbade i flera år att skaffa inkomster till SIK genom att skaffa företag som visade sona bilar på isen. Jag lyckades till och med att få den kände Boisaren Fredrik Jonssons Pappa att genom att pappans Mercedes bilförsäljning ställa ut på Billingehov. En uppgift som alla SIKare trodde vara omöjlig. Jag stod ute på staden i flera år och sålde lotterier för SIK. Allt detta gjorde jag för att förbättra SIK:s ekonomi så att SIK skulle ha råd att hålla igång ett bra lag så att Skövdeborna gärna besökte Billingehov.
I dag är det helt annorlunda SIK:s ledning gör inget för att förstärka laget utan genom billiga värvningar av spelare och stor del av laget bestående av egna produkter hjälpligt håller SIK flytande vilket även visar sig i tabellställningen. I dag ligger endast en spelare från SIK på listan bland seriens 25 bästa poängplockare Anton Blomberg och han ligger på 7:e plats. Då kan man förstå varför Skövdepublikens antal är sjunkande. Jag har ägnat en tid att undersöka vad kostnaden är för värvning av bra spelare genom mina kontakter med kunnig hockeyperson. En spelare i hög ettanklass kostar 150.000- 200.000 Kronor årligen och en spelare i närmaste allsvensk klass kostar 200.000-250.000 Kronor årligen. SIK skulle alltså kunna värva minst 4 goda spelare för en Miljon kronor och undvika att försöka spara pengar på halvdana värvningar som säkert även de kostar kanske 100.000 Kronor styck årligen. Det skulle förmodligen bli ett självspelande piano eftersom kostnaden säkerligen återbetalades till SIK genom ett mycket större intresse för Skövdeborna att besöka Billingehov och se ett SIK bland topp 5 i serien och kanske minst 2 SIKare bland topp 10 i poängligan och ytterligare någon i topp 25 som det var vanligt förr. Ser med intresse fram mot era synpunkter och rätta mig gärna om ni inte tror på mina funderingar.
Den stora frågan är var ifrån ska klubben få den Miljonen att värva 4 spelare. När det inte finns med tillräckligt sponsorer. För handbollen och fotbollen slåss också om dom pengarna.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Ingvar Persson »

Gunwald, du måste läsa hela mitt inlägg. Det är absolut inte frågan om att omgående lägga ut en Miljon omgående. En Miljon är ju kostnaden för hela säsongen d,v,s minst 6-7 månader beroende på om SIK når allettan och slutspelet eller ej. Alltså cirka 150.000 per månad. Dessa pengar kan ganska omgående komma in så snart serien börjar och SIK detta betydligt starkaste laget 8medelbart placerar bland topp och kanske till och med får en spelare i topp 3 i poängligan. Med min erfarenhet av Skövdepubliken så kommer en ökning av åskådarna öka med ett geonomsnitt som omedelbart betalar den merkostnaden per månad som de lite dyrare värvningarna orsakar. Skulle lätt kunna tänka mig att det ökar med minst 500 personer per hemmamatch eller 2000 per månad ät minst 200.000 Kronor vilket är mer än tillräckligt att betala värvningskostnaden
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Per-Erik Odh »

Jag förstår och respekterar Ingvars åsikt. Jag vet också vad det har kostat Skövde IK att sväva iväg i sådant tänk där man spelar med föreningens pengar i tron att det kommer betala sig. Det rimmar inte med min syn på hur man sköter sin ekonomi i vilket fall.
Däremot har jag största respekt för den röda tråd som har styrt föreningen på senare år och min övertygelse är att man ska ge det chansen i ytterligare år innan det riktigt börjar betala sig.
/Perka
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Ingvar Persson »

Om SIK bara står och stampar så kommer inget att hända utan SIK ligger där på undre halvan och bara en spelare någonstans i mitten av den i den 25 spelare stora poängligan. De närmast sörjande ca 600-700 kommer till Hovet och stagnationen blir ett faktum. Utan förändringar och nytt liv i laget kan SIK inte förbättras. Det är synd för jag påminns allt för ofta om tiden det var stort liv och 1.300 - 1.500 åskådare på läktaren. Jag älskar ishockey och jag älskar SIK men vill se dom som förr i allettan och slutspel men tyvärr med dagens lag är detta inte möjligt.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Per-Erik Odh »

Ja jösses vilka lägen vi tyvärr bränner, kanske det kan bli en ketchupeffekt någon gång för att vi kan spela oss fram till lägena kan man inte protestera mot. Några av dem i highlightsen här. https://live.hockeyettan.se/video?id=s- ... vde-2rdxkr
/Perka
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2021-10-30 16:00 Köping HC - Skövde IK, Köpings Ishall

Post by Jani Eriksson »

De var 3 ramträffar i matchen..
Post Reply