2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matchens lirare i Skövde IK

#35 Robin Wallin
0
No votes
#40 Hugo Fagerblom
3
30%
#52 Fritz Abrahamsson
0
No votes
#2 Axel Abrahamsson
0
No votes
#3 Fredrik Dahné
0
No votes
#22 Elias Dynell
0
No votes
#23 Anton Sundin
1
10%
#27 Max Kardevall
0
No votes
#55 Samuel Gustavsson
0
No votes
#60 Joel Werner
0
No votes
#68 Adam Thilander
0
No votes
# 9 Erik Dahné
0
No votes
#12 Erik Möller
0
No votes
#13 Jesper Erlandsson
0
No votes
#16 Alexander Henriksson
2
20%
#19 Kristoffer Söder
0
No votes
#20 Jonathan Ström
2
20%
#24 Oscar Forsmark
0
No votes
#28 Anton Blomberg
1
10%
#29 Anton Lundmark
0
No votes
#49 William Frödelius
1
10%
#64 Alexander Ternblad
0
No votes
#70 Simon Siwert
0
No votes
#72 David Lundmark
0
No votes
#74 Jesper Emanuelsson
0
No votes
 
Total votes: 10

Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Jani Eriksson »

Vad heter mållåten?
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Micke Därth »

Ingen ljusning vid horisonten spelmässigt.
robin lillienberg
Reactions:
Posts: 196
Joined: 24 Aug 2014, 13:19

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by robin lillienberg »

Spelmässigt bland det sämsta jag sett på år o dagar. Starkt o fixa 2 pinnar då. Är spelet så i nästa mot Borlänge lär det storstryk. Kom igen nu för faan siken.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Göran Strid »

Riktigt dystert faktiskt. Man försöker ju vara positiv och ser två poäng som två poäng. Men resten? Till och med jag får krampkänslor.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

Att vinna på straffarstraff hemma mot bottenlaget är ingen höjdare. Blomberg räddaren i nöden. Nästa match mot Borlänge blir det nog 4 poäng och en massa mål upp till 5:e plats igen. Allt annat än förlust är oväntat.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

Vill passa på att svara de som absolut tycker att SIK inte skall dra på sig kostnader för lite kunnigare spelare. Jag var mycket insatt i vad som hände när SIK rasade ekonomiskt. De betalade åt H---vete för mycket för värvningarna hade stora kostnader i organisationen och hade ingen som helst koll på att de kraftiga ökade kostnaderna måste betalas av ett ökande åskådarantal. Visst kom det fler åskådare när SIK presterade bra hockey, men problemet var att det hade behövts ytterligare 1000 fler åskådaren för att betala det kraftigt ökade kostnaderna. Ingen hade koll på förhållandet Mella utgifter och inkomster. När jag var med i styrelsen på 90 talet så noterade jag dessa tendenser och det var en av anledningen till att jag lämnade styrelsen. En del andra tveksamma kostnader bidrog även till mitt beslut. En styrelses ansvar är att se till att utgifter och inkomster måste hålla jämna steg annars sker det sådana ras som i grevens sista sekund räddades av en rik kille från Värmland. Vet ej var man egentligen skall skriva på detta forum om man vill skriva t.ex hur jag skulle se till att en värvning av 4 st spelare av hög ettanklass utan att riskera ett ekonomiskt ras och utan att starta med att lägga ut någon Miljon som en del skrivare tror när jag föreslår värvningar för att öka åskådarna från nuvarande 800 till 1300-1500 och skapa en inkomstökning som räcker till den månatliga kostnaden för dessa värvningar. Ge mig ett svar var jag kan skriva om detta. Skövde Kommun är länets befolknings rikakaste kommun och varför skulle inte Skövde kunna få lika många åskådare och kanske till och med fler än t.ex Mariestad. Och detta utan att behöva riskera ett ekonomiskt ras och utan att behöva starta med att lägga ut stora pengar.
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Rickard Dahl »

Göran Strid wrote: 03 Nov 2021, 19:39 Jag vill verkligen inte gnälla, men tillåter mig att att ha några synpunkter:

- Detta eviga "the point" fortsätter omnämnas, oavsett var spelare och puck än befinner sig i anfallszon i referaten från Billingehov! "The point is the term in ice hockey to indicate inside the opposition´s blue line along the edges of the rink". Så trodde jag att det var, men i Billingehov är det inte så uppenbarligen.

- Skövde gör 1-0 och gör det bra. Kommentatorn refererar som om det kanske blir regn i morgon.

Konstigt faktiskt. En dag på jobbet?

För övrigt, en ganska bra period och nog skall Dahné vara glad att det inte blev flera minuter...
Göran, om du fortsätter läsa i samma wiki-artikel (som för övrigt verkar underbyggd med relevanta källor) som du citerade finns även detta stycke:

” The point's responsibilities include attempting to keep the puck in the offensive zone when the defensive team attempts to clear (see also Offside (ice hockey)), receiving a pass from the forwards to allow the play to reset, and taking slapshots at the goal, hoping to score, create a rebound or a deflection. On the power play, one of the players playing the point is typically the "quarterback" - that is, the one who controls (through passing) where the puck goes, and also takes many shots.”

Speciellt sista meningen är vad jag åsyftar på när jag hänvisar till ”the point”, det är för mig framför allt en tydlig, och viktig, roll i power play.

Sen om mina uttryck, tyckte det var en kul grej i början men nu börjar det bli väl tjatigt. Jag konsumerar också mängder av hockey och dessa uttryck återkommer hela tiden, så jag har ärligt talat svårt att se det märkliga i det. Om det är just de engelska uttrycken som är problemet kan jag till viss del se den språkliga förbistringen såklart, men samtidigt är hockeyn likt samhället så influerad av engelskan idag.

Gällande dina övriga synpunkter. Absolut, vi är inte mer än ideellt arbetade personer som gör detta på vår fritid (precis som alla andra ideella krafter som - med all rätt - har hyllats i denna tråd), så det är inte så konstigt att det ibland bara blir ”en dag på jobbet”. Jag hade dock inte alls den känslan ikväll, var snarare rätt nöjd med hur vi framställde matchen (långt ifrån alla gånger man är det). Sen kan man ha med sig att matchen i sig såklart avspeglar sig i kommenteringen, även om man gör allt för att motverka när det är en medioker match för att ändå leverera en intressant bild till tittarna.

Hur som helst får du gärna utveckla varför du tyckte så för att vi ska kunna ta med oss det och göra bättre nästa gång.

Har inte så mycket mer att tillägga om matchen självt, det vill sig inte och frågan är om det någon gång kommer göra det när till och med jumbon på hemmaplan är en för svår nöt att knäcka.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Ingvar Persson wrote: 03 Nov 2021, 22:14 Vill passa på att svara de som absolut tycker att SIK inte skall dra på sig kostnader för lite kunnigare spelare. Jag var mycket insatt i vad som hände när SIK rasade ekonomiskt. De betalade åt H---vete för mycket för värvningarna hade stora kostnader i organisationen och hade ingen som helst koll på att de kraftiga ökade kostnaderna måste betalas av ett ökande åskådarantal. Visst kom det fler åskådare när SIK presterade bra hockey, men problemet var att det hade behövts ytterligare 1000 fler åskådaren för att betala det kraftigt ökade kostnaderna. Ingen hade koll på förhållandet Mella utgifter och inkomster. När jag var med i styrelsen på 90 talet så noterade jag dessa tendenser och det var en av anledningen till att jag lämnade styrelsen. En del andra tveksamma kostnader bidrog även till mitt beslut. En styrelses ansvar är att se till att utgifter och inkomster måste hålla jämna steg annars sker det sådana ras som i grevens sista sekund räddades av en rik kille från Värmland. Vet ej var man egentligen skall skriva på detta forum om man vill skriva t.ex hur jag skulle se till att en värvning av 4 st spelare av hög ettanklass utan att riskera ett ekonomiskt ras och utan att starta med att lägga ut någon Miljon som en del skrivare tror när jag föreslår värvningar för att öka åskådarna från nuvarande 800 till 1300-1500 och skapa en inkomstökning som räcker till den månatliga kostnaden för dessa värvningar. Ge mig ett svar var jag kan skriva om detta. Skövde Kommun är länets befolknings rikakaste kommun och varför skulle inte Skövde kunna få lika många åskådare och kanske till och med fler än t.ex Mariestad. Och detta utan att behöva riskera ett ekonomiskt ras och utan att behöva starta med att lägga ut stora pengar.
Jag har lite svårt att få kläm på hur du menar Ingvar för enligt min mening är du rätt motsägelsefull. Du beskriver hur värvningar ska skapa inkomster samtidigt som du beskriver det motsatta när du berättar hur det var och blev när du var med.

Vart du ska vända dig, ja har du tankar och ideer ska du naturligtvis dela med dig av dem till nuvarande styrelse.
https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/klubben/styrelsen/
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Jag vet inte vad som är fel. Naturligtvis är det inte godkänt med fyra poäng mot jumbolagen i ett måsteläge när man har ambitionen att ta sig till PO via allettan.

Kanske är det de som är oket? Man trodde att det med detta laget skulle gå rätt lätt att ta sig till allettan och när det blev lite motigt blev det ängsligt.

Jag tror att Fredrik Ljunggren har jätterätt när han säger att man bara ska titta på nästa match och inte på tabellen.

Vi spelar ändå hyffsat i fem mot fem även om vi har svårt att göra mål. Vi spelar klart godkänt i boxplay. Vi spelar uruselt i powerplay. Som jag ser det är det i den sistnämnda spelformen vi ska lägga mest krut för med denna truppen vi har borde det egentligen vara både snabbast och lättast att skruva till det där. Hade vi bara gjort ett pp mål idag så hade vi ju vunnit under ordinarie tid!
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Göran Strid »

Rickard Dahl wrote: 04 Nov 2021, 00:10 Gällande dina övriga synpunkter. Absolut, vi är inte mer än ideellt arbetade personer som gör detta på vår fritid (precis som alla andra ideella krafter som - med all rätt - har hyllats i denna tråd), så det är inte så konstigt att det ibland bara blir ”en dag på jobbet”. Jag hade dock inte alls den känslan ikväll, var snarare rätt nöjd med hur vi framställde matchen (långt ifrån alla gånger man är det). Sen kan man ha med sig att matchen i sig såklart avspeglar sig i kommenteringen, även om man gör allt för att motverka när det är en medioker match för att ändå leverera en intressant bild till tittarna.

Hur som helst får du gärna utveckla varför du tyckte så för att vi ska kunna ta med oss det och göra bättre nästa gång.
Richard, tack för lektionen om the point. Det klarnar även för mig! Angående övriga synpunkter från mig så är de snarast ett uttryck för allmän besvikelse över det man ser på isen och inte direkt mot sändningen. Det blir lite grand som att ”skjuta budbäraren”. Sorry för det. Jag tycker att ni gör ett kanonjobb som idéellt arbetande personer. Precis som Perka och Kristoffer! Så det så!
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

PERKA
Vill faktiskt uppmana dig att läsa hela mitt inlägg. Jag beskriver ju med önskvärd tydlighet att raset på ekonomin berodde på alldeles för dyra värvningar och alldeles för stora kostnader för SIK.
Den totala kostnaden inkl. värvningar och allt måste alltid motsvaras av inkomsterna.
Den kollen att inkomsterna måste motsvara kostnaderna var närmast obefintliga på den tiden.
Jag var för övrigt INTE med i styrelsen vid den tiden utan tidigare när Bood var ordförande..
Åskådarinkomstera är nästan den enda del av inkomsterna som kan till stor del påverkas av hur stor framgång laget har på isen. Och framgången på isen är till absolut största delen beroende på hur bra lag man kan ställa på isen. Hur detta förhållandet är för SIK anser jag att jag har stor koll efter att noga följt SIK:s lagprestationer i förhållande till åskådarantal ända sedan Billingehus byggdes 1970 för 51 år sedan. Det är frapperande att se den stora förändringen av åskådarsiffran beroende på om laget ligger i toppen av tabellen eller i botten. Så är Skövdepubliken och har alltid varit och en skillnad i åskådarsiffror mellan bra och sämre lag är ofta från 800 personer till 1300-1500 personer.
Och observera att ett bra lag får genom slutspelsmatcher många fler hemmamatcher och därmed ännu högre publiksiffror. Skillnaden mellan ett bra lag och ett sämre lag kan alltså var upp till en 1,5 Miljoner i publikinteckter.
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Jani Eriksson »

Jag tycker att klubben får koncentrera sig på nästa säsong.. Slösa inga pengar på nya spelare utan att spara alla pengar till nästa..

De laget skövde har är absolut tillräckligt bra för att nå playoff.. De behöver bara lära sig att göra mål.. Syntest kanske vore på sin plats??

Man kanske behöver lära sig åka skridskor med istället för att bara glida runt.. Är mycket medveten av att några få spelar åker skridskor.. Men långt ifrån hela laget..

När man ändå är på isen så kan man ta i lite och kämpa.. Blir man trött så kan man byta..

Coacherna kanske kan ge mer speltid till dom som kämpar och träffar målet.. Men gärna missar målvakten.. Då kanske glidarna får en tankeställare??

Logiska tankar från mig.. :wave:
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-11-03 19:00 Skövde IK - Kumla HC Black Bulls, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

Till nästa match skall jag redovisa hur andra klubbar som ligger i topp 5 gör sina värvningar av duktiga spelare utan att behöva omgående betala några större belopp, undviker ekonomiska ras och drar på sig en månadskostnad som utan vidare bekostas av ökat åskådarantal. Uppmaningen att jag skall lämna mina synpunkter till styrelsen är ointressant för mig. De bryr sig nog inte så mycket om vad en ishockeytokig 80 åring tycker. Det är ni supportrar som kan påverka Ledningen så Skövdeborna får bra hockey på Billingehov och kommer mangrant dit. Många av er vill undvika värvningar vilket kommer att innebära 800 på läktaren, sinande inkomster och stora svårigheter att nå all ettan och play off och därmed bara 9-10 Hemmamatcher i serien i ställt för ytterligare minst 5 hemmamatcher i allettan och ett tapp på minst 7.500 åskådare för allettans hemmamatcher, En Miljon kronor. Detta är vad som absolut kan hända om man vill undvika att skaffa bra spelare till överkomliga pengar.
Post Reply