2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matchens lirare i Skövde IK

#35 Robin Wallin
0
No votes
#40 Hugo Fagerblom
1
7%
#52 Fritz Abrahamsson
0
No votes
#2 Axel Abrahamsson
1
7%
#3 Fredrik Dahné
0
No votes
#22 Elias Dynell
0
No votes
#23 Anton Sundin
0
No votes
#27 Max Kardevall
0
No votes
#55 Samuel Gustavsson
0
No votes
#60 Joel Werner
0
No votes
#68 Adam Thilander
0
No votes
# 9 Erik Dahné
0
No votes
#12 Erik Möller
0
No votes
#13 Jesper Erlandsson
0
No votes
#16 Alexander Henriksson
4
27%
#19 Kristoffer Söder
0
No votes
#20 Jonathan Ström
0
No votes
#24 Oscar Forsmark
0
No votes
#28 Anton Blomberg
6
40%
#29 Anton Lundmark
3
20%
#49 William Frödelius
0
No votes
#64 Alexander Ternblad
0
No votes
#70 Simon Siwert
0
No votes
#72 David Lundmark
0
No votes
#74 Jesper Emanuelsson
0
No votes
 
Total votes: 15

robin lillienberg
Reactions:
Posts: 196
Joined: 24 Aug 2014, 13:19

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by robin lillienberg »

Grym insatts gubbar :clap: :clap: Blomberg kung på isen :thumbup: :) Nu så åker vi till förorten och visar var skåpet skall stå.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by peter johansson »

Härlig seger helt rättvis dessutom trots lite sura uppstötningar(väldigt onödigt) i början av tredje men man tog tag i det igen på ett snyggt sätt. Några punkter jag reflekterade efter matchen:

1.Anton Blomberg leder poängligan härligt :clap: :clap: :clap: :lol: :lol: :lol:

2.Försvarsspelet har förbättrats avsevärt de sista matcherna

3.Nu åker spelarna mycket mera skridskor än tidigare och får fart med sig in i situationerna och på det viset vinner man mer närkamper tex.

Nu ser man ljuset i tunneln efter allt elände hoppas att det fortsätter så här nu och nu hoppas jag att man snäpper förorten på näsan på den fortsatta resan :lol: :lol:
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

På ett huj gick Anton upp till toppen i poängligan.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Själv tycker jag inte att 5-2 speglar matchen.
Vi börjar bra men Linden jobbar sig in i första och Hugo gör flera kvalificerade räddningar. Likadant i andra, där är han jättebra. Vi behöver inte be om ursäkt för våra mål men om Linden haft med sig några mål in i tredje hade det mer speglat matchen.
Henriksson bäst idag anser jag.
/Perka
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by Micke Därth »

peter johansson wrote: 14 Nov 2021, 20:05 1.Anton Blomberg leder poängligan härligt :clap: :clap: :clap: :lol: :lol: :lol:
...och tar du bort en felaktigt utdelad assist så är han tvåa, men det är bra nog det. :thumbup:
Lars Danling
Reactions:
Posts: 88
Joined: 13 Aug 2014, 17:24

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by Lars Danling »

Vilket mål fick han en felaktig assist? Domarna var mer än lovligt vimsiga gällande alla assister i matchen.
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by Micke Därth »

Vet inte om det var den matchen för Blommans del, vet att det var några som fick som inte skulle ha. Kan kolla hemma sen.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Micke Därth wrote: 16 Nov 2021, 12:50 Vet inte om det var den matchen för Blommans del, vet att det var några som fick som inte skulle ha. Kan kolla hemma sen.
Du skrev om pratassist i Nyköpingtråden. Kanske då?
/Perka
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by Micke Därth »

Per-Erik Odh wrote: 16 Nov 2021, 16:12
Micke Därth wrote: 16 Nov 2021, 12:50 Vet inte om det var den matchen för Blommans del, vet att det var några som fick som inte skulle ha. Kan kolla hemma sen.
Du skrev om pratassist i Nyköpingtråden. Kanske då?
Nej, det var Thilander och Möller som fick assist när en motståndare spelade bort pucken.

Alltså, en sargstuds, målvaktsretur eller styrning som inte bryter puckens riktning av en motståndare bryter inte passningslinjen och spelaren eller spelarna som passat innan ska få assist. Om puckbanan tydligt bryts av motståndare avbryts passningslinjen, helt enligt de som utvecklat hockeyn till vad den är idag (kanadensarna). Det finns liksom inte egna regler i HockeyEttan där man kan åka fram till linjedomaren och begära ett assist för att det ska se bra ut på Eliteprospects. Det är så mycket assist som inte ska ha räknats där bland HockeyEttan spelare att jag skulle vilja påstå att den inte är värd någonting. Detsamma på swehockey som aldrig brytt sig om annat än Elitserien /SHL, och för bara några år sedan började man videogranska mål och assist i HockeyAllsvenskan som man gjort under längre tid i SHL. Sverige är ett U-land när det gäller samlande av statistik och det blir inte bättre av att domarna - som naturligtvis inte kan ha alla händelser i huvudet - tillåter att vilken spelare som helst åker fram och justerar assist i protokollet. Eftersom hockeyettans matcher alla filmas numera framstår det som än mer superkorkat att ge sig själv assist som man inte producerat (därav min reaktion). Om det är så viktigt med personlig statistik, borde man som spelare inte värna om att bara protestera om man vet att man har slagit ett pass och inte fått cred? Vad är det som får dom att vilja åka fram och be om en assist bara för att de varit inne på isen och sett det hända? Då kan vi lika gärna ge alla varsin assist jämte målgöraren och då skulle målvakterna vinna poängligan varje år, blir det bra då?

På tal om "på isen". Det kanske Lars D kan svara på. Jag tror det finns en glitch i rapporteringsystemet som Swehockey använder. Om en spelare spelar fram en annan som gör mål och att spelaren som spelat fram hunnit byta innan målet faller (händer då och då) så kommer spelaren som bytt automatiskt hamna på ett plus-mål i +-statistiken trots att de inte varit på isen. Det är så begagnat så man häpnar. Detta hände faktiskt Anton Sundin i senaste matchen, han spelade till Ternblad och åkte och bytte. Ternblad spelar ut till Blomman på vänsterkanten som tar sig in framför mål och sätter pucken. Thilander fick Sundins assist på swehockey, fast Thilander hade skolat om sig till leftskytt vid just detta tillfälle. Det är tyvärr inte med på highlights, men om ni köpt matchen slår Sundin passet 33:20, vänder om i mittzonen och byter.

Här är korrigerade assist på Skövde IK:s statistiksida (videogranskat alla mål noga, bör vara rätt till 99,99%, situationer där styrningar i skymda lägen förekommit har jag kollat med källor runt spelaren). Den som vill kan säkert se själv om de kikar på highlights då några av dessa justeringar går att se. (-) betyder att spelaren fått en felaktig ass på swehockey och (+) betyder att spelaren skulle haft en assist:

Omg 1, Skövde-Köping:

1-1: A Thilander (-)

Omg 3, Skövde-Borlänge:

1-0: S Gustavsson (+), K Söder (-)
3-2: J Emanuelsson (+)

Omg 6, Linden-Skövde:

2-2: M Kardevall (+)

Omg 11, Skövde-Kumla:

1-0: M Kardevall (+)
2-1: F Dahné (+), A Blomberg (-)

Omg 13, Skövde-Surahammar:

1-0: A Henriksson (-)
2-1: D Lundmark (-)

Omg 14, Nyköping-Skövde:

0-1: M Kardevall (+)
0-2: E Möller (-), A Thilander (-)

Omg 15, Skövde-Linden:

1-0: A Sundin (+), A Thilander (-)
5-2: J Werner (+)

Fotnot: Självklart har jag justerat motståndarnas assistenter också och krediterat de som assisterat och plockat bort felaktiga när de möter Skövde IK, eftersom vi för statistik på vilka motståndare som gjort flest poäng mot oss på historiksidorna.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Från det du skriver Därth kan man konstatera att Kardevall inte verkar vara grabben som tjatar till sig assist :thumbup:
/Perka
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by Micke Därth »

Per-Erik Odh wrote: 17 Nov 2021, 20:26 Från det du skriver Därth kan man konstatera att Kardevall inte verkar vara grabben som tjatar till sig assist :thumbup:
Nej, det finns några sådana i laget som man fått hjälpa genom åren, t ex Oscar Forsmark. Jag kan naturligtvis inte vara helt säker på att de minus som blivit är spelarnas "doing", det kan vara det klumpiga i att linjedomarna idag har slutat titta själva (kanske klokt) och varje gång åker fram och frågar, vem vet om de hör rätt alla gånger eller får några bra svar från glädjerusiga (oftast) spelare som gjort mål. Så det är väl inte alltid pratassist, och när man frågat spelare genom åren om assister så har man fått allt från "jag har ingen aaaaaning" till "jo, det var jag" eller "nej, det var inte jag, jag tror det var X". Alltså, alla spelare har inte koll heller, varför uttagningen assist bör tas av tränade ögon med tillgång till repriser från sändningarna - inga andra. Det är min bestämda åsikt. Om alla hockeyettan matcher filmas borde det inte vara svårt att få fram en pålitlig statistiker för varje lag.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by Göran Strid »

Med tanke på galenskapen och snårskogstolkningar från match till match och hur domarna dömer borde man väl för att nå rimlig trovärdighet bara ge poäng till den som gör mål och assist till den som levererade sista och direkta passet? Som Micke beskriver det just nu så är det ju rena skojet och statistiken saknar all trovärdighet. Eller allt jämnar ut sig i längden?
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-11-14 16:00 Skövde IK - Eskilstuna Linden Hockey, Billingehov

Post by Micke Därth »

Göran Strid wrote: 17 Nov 2021, 22:02 Eller allt jämnar ut sig i längden?
Inte för Max K. 😬

Det skulle naturligtvis bara vara C som får justera assist åt ett lag, då märker man snart vilka C som är korrupta.

Alt är att videobedömning på assist, inte svårt alls att reglera.
Post Reply