2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matchens lirare i Skövde IK

#35 Robin Wallin
0
No votes
#40 Hugo Fagerblom
8
80%
#52 Fritz Abrahamsson
0
No votes
#2 Axel Abrahamsson
0
No votes
#3 Fredrik Dahné
0
No votes
#22 Elias Dynell
0
No votes
#23 Anton Sundin
0
No votes
#27 Max Kardevall
0
No votes
#55 Samuel Gustavsson
0
No votes
#60 Joel Werner
0
No votes
#68 Adam Thilander
1
10%
# 9 Erik Dahné
0
No votes
#12 Erik Möller
0
No votes
#13 Jesper Erlandsson
0
No votes
#16 Alexander Henriksson
0
No votes
#19 Kristoffer Söder
0
No votes
#20 Jonathan Ström
0
No votes
#24 Oscar Forsmark
0
No votes
#28 Anton Blomberg
0
No votes
#29 Anton Lundmark
0
No votes
#49 William Frödelius
1
10%
#64 Alexander Ternblad
0
No votes
#70 Simon Siwert
0
No votes
#72 David Lundmark
0
No votes
#74 Jesper Emanuelsson
0
No votes
 
Total votes: 10

Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Niklas Hjalmarsson »

Tomas Persson wrote: 20 Nov 2021, 17:55 Finns bara ett ord!!!!! Katastrof...... Helt ofattbart att spelare inte kan skyddas från publiken! Hoppas man driver detta vidare.Rimligt straff är ingen publik resten av säsongen.
Ja herrejesses du skulle må då va?
Last edited by Niklas Hjalmarsson on 20 Nov 2021, 23:24, edited 1 time in total.
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Onekligen trist efterspel med bråket efter matchen. Tyvärr är det inte första gången och det är inte bara från Skövde-håll detta uppmärksammats utan Mjörnberg tar upp det på nytt och är kritisk och något man måste ta tag i på allvar. Jag tycker heller inte man gjort det med tanke på allt som hänt under åren utan känslan är att man förminskar eller bagatelliserar det hela. För ett antal år sedan stod jag i klacken och fick en oöppnad ölburk kastad mot mig som träffade huvudet. Jag vände mig om och möttes av hånflabb och applåder att det träffat så bra. Och det träffade bra för det gjorde ont, riktigt ont. Med säkerhet vet jag att några ”ordningsvakter” såg det hela men gjorde inte ett smack. Jag pratade med en av dem men fick till svar ”äsch, det är väl inget att bråka om” och skrattade bort det hela.

Mariestad är en förening som förtjänar respekt för sin insatser på isen, men den respekten riskerar att förstöras om man inte på allvar tar tag i den sämre delen av supportermobben och klarar ut vad som gäller och skärper ordningen under inte minst derbymatcherna.

Till sist tycker jag det är tråkigt att det på Oxarnas forum skrivs konstiga saker om att vi här på forum skulle vara dåliga förlorare. Förstår inte alls och varför söker man bråka och hetsa mot något som inte existerar? Trist.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by peter johansson »

Tomas Persson wrote: 20 Nov 2021, 17:55 Finns bara ett ord!!!!! Katastrof...... Helt ofattbart att spelare inte kan skyddas från publiken! Hoppas man driver detta vidare.Rimligt straff är ingen publik resten av säsongen.
Nja det vore ju ett hemskt straff både mot föreningen och de övriga 99,.......% som sköter sig nä men i och med att det hänt grejor förut så borde det bli ett bötesbelopp som klubben får betala och dessutom att man måste komma med en lösning till förbundet så att det aldrig återupprepas det kan ju inte vara speciellt svårt! Dessutom skall detta tydligen finnas på film så då borde man ju onekligen se vilka det är och ta det där ifrån med anmälan osv mot de personer som gjort handlingen och sedan se över sina rutiner och säkerheter.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

peter johansson wrote: 21 Nov 2021, 10:30
Tomas Persson wrote: 20 Nov 2021, 17:55 Finns bara ett ord!!!!! Katastrof...... Helt ofattbart att spelare inte kan skyddas från publiken! Hoppas man driver detta vidare.Rimligt straff är ingen publik resten av säsongen.
Nja det vore ju ett hemskt straff både mot föreningen och de övriga 99,.......% som sköter sig nä men i och med att det hänt grejor förut så borde det bli ett bötesbelopp som klubben får betala och dessutom att man måste komma med en lösning till förbundet så att det aldrig återupprepas det kan ju inte vara speciellt svårt! Dessutom skall detta tydligen finnas på film så då borde man ju onekligen se vilka det är och ta det där ifrån med anmälan osv mot de personer som gjort handlingen och sedan se över sina rutiner och säkerheter.
Lösningen är väl rätt enkel?

Mariehus arena är inte bygd för att på ett skapligt hyfsat säkert sätt hantera fulla supportrar. Publikvärdarna, som är ideellt arbetande personer har inte rätt förutsättningar för att hantera dumhuvuden. Alla vet att fredags och lördagsmatcher där innebär någon form av stök.

Om jag fattat det rätt var det hockeyettan som velat ha både Skövdederbyt och Mariestadsderbyt som ensamma matcher på en fredag och man kan väl anta att det är för att de vill locka tittare till webbteven. Man har här cyniskt gått emot bättre vetande i mammons namn och jag antar att föreningarna inte är tillräckligt starka var för sig att sätta sig upp emot hockeyettans beslut?

Så ja, lösningen är enkel. De som har hand om förståndet borde se till att använda det!
/Perka
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Ingvar Persson »

Jag var nog på varenda derby i Mariestad så länge jag mins. Som regel var hemmapubliken ganska justa men ett fåtal utmärkte sig och störde trevnaden. Jag fixade alltid läktarplats till mig och mina SIK-vänner som var med och jag upplevde många gånger att hemmapubliken på ståplats uppförde sig ganska hyfsat med de vanliga skrikandet som "ut med domaren", "Moviestar" när någon SIKARE ramlade och sådana ganska harmlösa ord som är ytters vanliga på hockeymatcher också på Billingehov av hemmapubliken. Det ovanliga i just Mariestad var att på sittplats satt flera medelålders salongsberusade herrar som skriade "Döda Skövde" "Hata Skövde" med mera ytters otrevliga skrik som man faktiskt inte förväntar sig komma från medelålders herrar på sittplats. Dessa herrar fick ofta med sig den mycket yngre generationen på ståplats som började skrika med herrarna i dessa ytterst olämpliga ordval. Tog upp detta med några av mina vänner i bois supporterklubb och fick starkt medhåll. De skämdes för att dessa galna herrar fick sitta på läktaren och skulle egentligen försetts med en enkelbiljett till Sibirien. På grund av min ålder så är det nog 15 år sedan jag såg ett derby i Mariestad och jag hoppas verkligen att dessa herrar ej längre sitter på läktaren och skriker sina otäcka ord.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Enligt dagens SLA hade förbundet egna delegater på matchen och dessa har skapat ett internärende kring efterspelet i spelargången.

Nu får vi fundera över vad de kan komma fram till och vad det i första hand kan innebära för Mariestad?
Om förbundet lyfter blicken och tittar lite vidare än bara spelargången i Mariehus kan jag nog tänka mig att en sådan utredning kan påverka både bois och SIK i någon form.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Nu är tydligen utredningen klar och enligt dagens SLA blir det böter för bois och återkoppling till Svenska Ishockeyförbundet kring vilka åtgärder som skall vidtas för att förbättra säkerheten.

Vad böter innebär i kronor redovisas inte och att säkerhetshöjningen inte innebär avskaffande av fredagsderby vet vi sedan tidigare.
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 08 Dec 2021, 07:12 Nu är tydligen utredningen klar och enligt dagens SLA blir det böter för bois och återkoppling till Svenska Ishockeyförbundet kring vilka åtgärder som skall vidtas för att förbättra säkerheten.

Vad böter innebär i kronor redovisas inte och att säkerhetshöjningen inte innebär avskaffande av fredagsderby vet vi sedan tidigare.
Varför inte bois ordförande vill avslöja bötesbeloppet förstår jag inte. Transparens borde vara en självklarhet, eftersom det är av gemensamt intresse för alla berörda. I samtliga motsvarande fall redovisas bötesbeloppet - och övriga straff - både globalt och nationellt.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote: 08 Dec 2021, 08:18
Per-Erik Odh wrote: 08 Dec 2021, 07:12 Nu är tydligen utredningen klar och enligt dagens SLA blir det böter för bois och återkoppling till Svenska Ishockeyförbundet kring vilka åtgärder som skall vidtas för att förbättra säkerheten.

Vad böter innebär i kronor redovisas inte och att säkerhetshöjningen inte innebär avskaffande av fredagsderby vet vi sedan tidigare.
Varför inte bois ordförande vill avslöja bötesbeloppet förstår jag inte. Transparens borde vara en självklarhet, eftersom det är av gemensamt intresse för alla berörda. I samtliga motsvarande fall redovisas bötesbeloppet - och övriga straff - både globalt och nationellt.
Det är mer Mariestads ordförande inte avslöjar i denna historien, resten kan ni fråga Skövdes ordförande om!
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Niklas Hjalmarsson wrote: 08 Dec 2021, 17:35
Göran Strid wrote: 08 Dec 2021, 08:18
Per-Erik Odh wrote: 08 Dec 2021, 07:12 Nu är tydligen utredningen klar och enligt dagens SLA blir det böter för bois och återkoppling till Svenska Ishockeyförbundet kring vilka åtgärder som skall vidtas för att förbättra säkerheten.

Vad böter innebär i kronor redovisas inte och att säkerhetshöjningen inte innebär avskaffande av fredagsderby vet vi sedan tidigare.
Varför inte bois ordförande vill avslöja bötesbeloppet förstår jag inte. Transparens borde vara en självklarhet, eftersom det är av gemensamt intresse för alla berörda. I samtliga motsvarande fall redovisas bötesbeloppet - och övriga straff - både globalt och nationellt.
Det är mer Mariestads ordförande inte avslöjar i denna historien, resten kan ni fråga Skövdes ordförande om!
Som sagt, frågan kvarstår. Det är märkvärdigt att det oftast blir tjafs efteråt vems felet är, när det bråkas på Mariestads läktare eller utanför hallen också för den delen. Trist.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote: 08 Dec 2021, 18:50
Niklas Hjalmarsson wrote: 08 Dec 2021, 17:35
Göran Strid wrote: 08 Dec 2021, 08:18
Per-Erik Odh wrote: 08 Dec 2021, 07:12 Nu är tydligen utredningen klar och enligt dagens SLA blir det böter för bois och återkoppling till Svenska Ishockeyförbundet kring vilka åtgärder som skall vidtas för att förbättra säkerheten.

Vad böter innebär i kronor redovisas inte och att säkerhetshöjningen inte innebär avskaffande av fredagsderby vet vi sedan tidigare.
Varför inte bois ordförande vill avslöja bötesbeloppet förstår jag inte. Transparens borde vara en självklarhet, eftersom det är av gemensamt intresse för alla berörda. I samtliga motsvarande fall redovisas bötesbeloppet - och övriga straff - både globalt och nationellt.
Det är mer Mariestads ordförande inte avslöjar i denna historien, resten kan ni fråga Skövdes ordförande om!
Som sagt, frågan kvarstår. Det är märkvärdigt att det oftast blir tjafs efteråt vems felet är, när det bråkas på Mariestads läktare eller utanför hallen också för den delen. Trist.
Det är inte frågan om vems fel det är utan vad som verkligen har hänt.

Jag vet vad som hände vid ”attacken”, vet ni?

DET kan ni fråga er klubbchef/ordförande om..eller varför inte Frödelius!

Några (Skövde,Mariestad) vill ju inte gå ut med detta fråga er varför!
Silly season is just another season!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Per-Erik Odh »

Niklas Hjalmarsson wrote: 08 Dec 2021, 21:51
Göran Strid wrote: 08 Dec 2021, 18:50
Niklas Hjalmarsson wrote: 08 Dec 2021, 17:35
Göran Strid wrote: 08 Dec 2021, 08:18
Per-Erik Odh wrote: 08 Dec 2021, 07:12 Nu är tydligen utredningen klar och enligt dagens SLA blir det böter för bois och återkoppling till Svenska Ishockeyförbundet kring vilka åtgärder som skall vidtas för att förbättra säkerheten.

Vad böter innebär i kronor redovisas inte och att säkerhetshöjningen inte innebär avskaffande av fredagsderby vet vi sedan tidigare.
Varför inte bois ordförande vill avslöja bötesbeloppet förstår jag inte. Transparens borde vara en självklarhet, eftersom det är av gemensamt intresse för alla berörda. I samtliga motsvarande fall redovisas bötesbeloppet - och övriga straff - både globalt och nationellt.
Det är mer Mariestads ordförande inte avslöjar i denna historien, resten kan ni fråga Skövdes ordförande om!
Som sagt, frågan kvarstår. Det är märkvärdigt att det oftast blir tjafs efteråt vems felet är, när det bråkas på Mariestads läktare eller utanför hallen också för den delen. Trist.
Det är inte frågan om vems fel det är utan vad som verkligen har hänt.

Jag vet vad som hände vid ”attacken”, vet ni?

DET kan ni fråga er klubbchef/ordförande om..eller varför inte Frödelius!

Några (Skövde,Mariestad) vill ju inte gå ut med detta fråga er varför!
Gött, det är alltså Skövde IKs fel att ni måste åtgärda säkerhetsbrister och betala böter i Mariestad :lol:
/Perka
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Jani Eriksson »

Berätta då så alla vet.. sluta snacka massa skit ut att berätta något..
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Göran Strid »

Jani Eriksson wrote: 09 Dec 2021, 09:36 Berätta då så alla vet.. sluta snacka massa skit ut att berätta något..
Utmärkt förslag! Niklas, berätta nu vad du vet och som vi andra inte vet och vad det är för något som också de två ordförandena inte vill berätta. Det vore väl bra om åtminstone du visar vad transparens är för något.

Om du gör detta, så slipper vi åtminstone tjafset denna gång.

PS. Glöm inte att också berätta om bötesbeloppet! DS.
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: 2021-11-19 19:00 Mariestad bois HC - Skövde IK, Mariehus Arena

Post by Urban Stahel »

Vi kan meao konstatera att Niklas inte har något bevis!
Post Reply