(T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Admin
Site Admin
Reactions:
Posts: 571
Joined: 27 Jan 2014, 19:35

(T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Admin »

(T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Inför: https://www.hockeyettan.se/skovde-ik/ny ... _id=195214
Livesändning: https://live.hockeyettan.se/
Matchreferat:
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Göran Strid »

Dalen, ett succélag förra säsongen som imponerade med underhållande och fartfylld hockey. Samma denna säsong? Nja, det är nog lite osäkert ändå med tre tunga tapp i backarna Jacob Stridsberg (en av ettans absolut bästa backar förra säsongen och nu i Kristianstad), Christoffer Persson och Johan Malmborg. Visserligen har man fått in den defensive Axel Eidstedt senast från Vålerenga, som av många anses för bra för ettan, men han ersätter inte de tre tappen. Det skall ändå bli kul att se honom mot Skövdes offensiv!

Sedan finns det förstås några riktiga vassingar, som Skövde skall hantera och det är bröderna Thörnberg som förenas på nytt och speedkulan Adam Hirsch för att nämna några.

Skövde möter alltså ett mycket bra lag och efter lördagens premiärmatch vill jag främst se:
- Bättre individuell kontroll på åkning och klubba med puck
- Färre "konstiga" spelmoment, där den enkla vägen på något sätt ofta valdes bort
- Färre indianare och oövertänkta pass i stabila lägen!
- En alltigenom bättre laginsats och att man bjuder upp till dans mot ett förmodligen bättre lag. Gör man det så spelar resultatet mindre roll.
- Werner och Thilander på isen igen och det verkar ju så, eftersom de inte omnämns i "inför" som frånvarande. Helst då i varsitt backpar!
- Och visst skulle de vara intressant att se en trio som Blomberg, Söder och Emanuelsson tillsammans, om det nu blir så! En femma med t ex Thilander bakom är av klar allsvensk klass.

Tips? Tja varför inte en hedersam förlust med 2-4?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 25 Aug 2021, 13:10 ....
...
Tips? Tja varför inte en hedersam förlust med 2-4?
Eller varför inte se till att Fritz får hålla nollan i sin debut och åka hem med en 2-0 seger :) Det ska bli väldigt kul att se hur Fritz hanterar detta. Hoppas verkligen att laget gör lite extra för att hjälpa honom.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Per-Erik Odh »

Söder spelar center med Emanuelsson och Blomberg som vingar. Han är även kapten.

Forsmark, Ström och Henriksson assisterande och de spelar ju dessutom alla ihop i samma kedja.

Tilly och Werner spelar backpar.

Det var ju frågetecken för Frödelius och Samuel. Frödelius är med.

Carl Forsmark är med.
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Marcus Lundgren »

Visst har väl även träningsmatcher gått att hitta på swehockey förut?

https://stats.swehockey.se/ScheduleAndR ... view/12421

Där kan man se ett antal iaf. men inga som uppdateras live så att säga såvitt jag kan se.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Göran Strid »

Ett annat spel idag på en högre nivå. Bra period för att vara en tidig träningsmatch. Redan nu kan man se en förstafemma som kommer producera i seriespelet och konstigt vore det annars med den kompetensen från SHL och HA.

Vem är nr 5 Carl Forsmark i fjärdefemman? Yngre broder och vad har han åstadkommit tidigare?
Sedan skall jag inte börja gnälla, men Frödelius utvisning var onödig, om man säger så.
Magnus Hagman
Reactions:
Posts: 312
Joined: 30 Jan 2014, 21:41

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Magnus Hagman »

Låter bra att det ser lite bättre ut.
Vad står det efter första?
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Marcus Lundgren »

Magnus Hagman wrote: 25 Aug 2021, 18:51 Låter bra att det ser lite bättre ut.
Vad står det efter första?
stod 1-0 till Dalen, nu står det 2-0 (efter någon minut i andra).
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Per-Erik Odh »

Nja, jag tycker inte att det är någon större period från något av lagen. Dalen gör ett mål i pp och det är väl första bra målchansen matchen bjuder på. Efter målet ökade energin i Skövde några byten men sedan tycker jag det gick ner igen. Jag tycker att det är för många av spelarna som ser "trötta" ut faktiskt.
Den här perioden var inte värd något mål men var det något lag som kanske har haft lite mer så är det Dalen.
/Perka
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1743
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Urban Stahel »

Göran Strid wrote: 25 Aug 2021, 18:45 Ett annat spel idag på en högre nivå. Bra period för att vara en tidig träningsmatch. Redan nu kan man se en förstafemma som kommer producera i seriespelet och konstigt vore det annars med den kompetensen från SHL och HA.

Vem är nr 5 Carl Forsmark i fjärdefemman? Yngre broder och vad har han åstadkommit tidigare?
Sedan skall jag inte börja gnälla, men Frödelius utvisning var onödig, om man säger så.
Frödelius är väl alltid extra het i början av varje säsong,lika bra att han får ut slarvet under försäsongen ;)..Carl är en teknisk och lurig spelare,kan bli en rolig spelare för framtiden!
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by peter johansson »

3-0 i BP :o :shock:
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Göran Strid »

Högre tempo, men sämre spel i andra. Finns mycket att jobba på. Konstigt annars. 3-0 är något mål för stort. Thörnberg ligger bakom allt och är outstanding.

Fortfarande en annan nivå än i lördags. Sedan kan man konstatera att expertkommentatorn inte kommer att få hedersplats hos bortalagets supportrar. Surgubbe, skulle jag vilja säga som har ingenting till övers för bortalaget. Och så dåligt är inte bortalaget.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Per-Erik Odh »

Ja lite bättre tempo och energi i andra men även om Dalen är bättre så känns det onödigt många mål bakåt. Hoppas vi kan spräcka skämsnollan nu i tredje?
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Göran Strid »

4-1 till slut efter mål i öppen kasse. Skillnaden som kommentatorn sade var Dalens förstafemma med bröderna Thörnberg. Helt klart ett fall framåt och en högre nivå, inte minst försvarsspelet och att hålla i pucken. Fritz riktigt bra! Skövde det bättre laget i sista.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: (T) 2021-08-25 19:00 HC Dalen - Skövde IK, Smedjehov

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 25 Aug 2021, 20:11 4-1 till slut efter mål i öppen kasse. Skillnaden som kommentatorn sade var Dalens förstafemma med bröderna Thörnberg. Helt klart ett fall framåt och en högre nivå, inte minst försvarsspelet och att hålla i pucken. Fritz riktigt bra! Skövde det bättre laget i sista.
Ursäkta Göran men jag håller inte med :oops:
Jag tycker att Dalen över 60 minuter är bättre i det mesta och vi är absolut inte kompisar med pucken.
Vårt mål är snyggt och det får vi trösta oss med. Söder dribblar in pucken och passar Emanuelsson som står mitt i slottet men han väljer att passa vidare till Blomman som kommer till höger om målvakten, drämmer till och skottet är välplacerat. Men viss var tredje perioden vår bästa.
/Perka
Post Reply