Hockeyettan 21/22

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Per-Erik Odh »

I takt med att tiden går borde omdömet bli bättre men när det gäller konflikten i hockeyettan verkar inte det stämma.
På Boden hockeys kansli spelades i slutet av året en enligt medier förnedrande film in föreställande Hockeyettans VD Glysing och Ishockeyförbundets ordförande där Glysing som ett skelett gör något sexuellt med Larsson. Nu har Hockeyettan begärt att Riksidrottsförbundet yttrar sig om filmen utifrån bland annat värdegrunden inom idrott.

Är det någon som har sett filmen och kanske kan beskriva?
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Videon är borttagen från hemsidan, men beskrivs av Aftonbladet så här:
"I videon kliver en person utklädd till tomte in på ett kontor där ett skelett som ska föreställa Glysing sitter i en kontorsstol och till synes verkar vara involverad i en sexakt med en docka med hjälm på huvudet, uppger lokaltidningen Piteå-Tidningen. Dockan benämns som ”Osynlige Larsson”, vilket verkar syfta på just SIF:s ordförande Anders Larsson."

Bodens ordförande:
" Vi tar avstånd från den här filmen. Det är inget som ligger i linje med vad vi som förening står för. Jag har pratat med den berörda personen som är djupt ångerfull, säger han.

– Alla som känner till historien med Hockeyettan vet att det finns ett agg mot Glysing. I det här fallet var det väl satir om att han är som en liten knähund som springer Larssons ärenden, men vi står inte bakom det som sker i filmen, att man ska värdera eller sätta etikett på människor av olika skäl utan vi står för alla människors lika värde, fortsätter Regemalm.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Niklas Hjalmarsson »

Han skriver alltså att de inte står bakom filmen men i samma mening förklarar han gärna om vad budskapet i filmen är....
Fy fan vad dåligt anser jag!

Jag förstår att det pågår en konflikt, Boden borde stängas ute direkt!
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Niklas Hjalmarsson wrote: 05 Jan 2022, 11:25 Han skriver alltså att de inte står bakom filmen men i samma mening förklarar han gärna om vad budskapet i filmen är....
Fy fan vad dåligt anser jag!
Enig. Självmarkerande.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Per-Erik Odh »

Öppet brev från Hockeyettan till Riksidrottsförbundet.

https://www.hockeyettan.se/2022/01/03/o ... -styrelse/
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Mjörnberg skriver i en krönika att det nog inte finns 20 lag som är kvalificerade för spel i allettan, utan vill ha en gemensam Alletta på 16 lag, där de fyra främsta från varje serie går till allettan som spelas i 30 omgångar. Grundserierna spelas i 18 omgångar.

Han inleder krönikan med följande rader:
"Allettorna haltar sig fram med lag som sackar i botten respektive rycker i toppen och det kan framstå som att kvaliteten skiftar ganska betänkligt. Det kanske är dags att ta serieupplägget ett steg längre. Det kanske är dags för en enda Alletta med de 16 bästa lagen.
- Finns det verkligen 20 Allettan-lag i Hockeyettan?
Den tanken har slagit mig flera gånger de senaste åren och inte minst i år när gäng som Kiruna AIF, Strömsbro och kanske även Skövde sladdar i Allettan-serierna och tydligt visar att de av olika anledningar inte riktigt räcker till."
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Mjörnberg rankar bästa och sämsta fansen i HE. Skövde kommer på plats 8:
"8. Skövde
Hejarklacken Rebellerna är en tunn, men hängiven skara som kämpar på, på ståplats trots sin obetydliga numerär. Det som imponerar mest i Skövde är dock hur trogen publik klubben har trots undermåliga resultat. Säsong efter säsong efter säsong tar sig a-laget till allettan men inte längre. Det var väldigt många år sedan Skövde kan sägas ha varit i närheten av något som kan allas för sportslig framgång. Ändå återvänder publiken konstant. När det vankas derby mot Mariestad är det nästan fullt i läckert utformade hemmaarenan Billingehov, men faktum är att skaraborgarna en ”vanlig” säsong utan restriktioner har en grundpublik som ständigt tar dem en bit över 1000 personer i snitt. Det imponerar."
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Per-Erik Odh »

Pressmedelande från Ronnie Glysing

"Idag den 19 januari 2022 har jag meddelat styrelsen att jag beslutat mig för att lämna uppdragen som ordförande i både den ideella föreningen Hockeyettan och Hockeyettan AB med omedelbar verkan.
Anledningen är att jag anser det bäst för Hockeyettan och dess medlemmar då de negativa skriverierna och personangreppen mot mig inte bara skadar mig utan även Hockeyettan och våra samarbetspartners samt svensk hockey. Det vill jag inte fortsatt medverka till.
Jag valdes till Hockeyettans första ordförande 2012 då Hockeyettan bildades och har sedan dess blivit omvald 9 år i följd, vilket jag är tacksam för. Då vi bildades var det 56 föreningar och idag är vi 40 föreningar. Alla föreningar har på många sätt bidragit till svensk ishockeys utveckling.
Självklart är jag både glad och stolt över det vi åstadkommit:
• 2012 lyckades vi samla och få 56 föreningar under samma tak
• 2015 träffade vi ett formaliserat samarbetsavtal med Svenska Ishockeyförbundet som innebar att vi fick finansiella muskler att bygga en organisation
• 2019 träffade vi ett fantastiskt bra licens- och sponsoravtal med ATG
• Vi har från grunden skapat och byggt en ligamodell liknande övriga organisationer,
• Vi har haft ett mycket bra samarbete med Svenska Ishockeyförbundet
• Vi har tillsammans med SIF, SHL, HockeyAllsvenskan och SDHL arbetat för att utveckla svensk ishockey
• Vi har medverkat till Hockeyettans sportsliga utveckling och kommersialisering
• Vi är idag respekterade och är representerade i tävlingsutskottet, elitkommittén, vid ordförandemöten och förbundsmöten mm
• Vi har bidragit till medlemsintäkter uppgående till ca 170 milj. kr via paketering av livesändningar, plattformar, media-avtal, stöd mm
• Vi i styrelsen har tillsammans med medlemmarna skapat ett fundament som har fantastiska utvecklingsmöjligheter.
Det är jag tacksam för att fått möjlighet att medverka till.
Totalt har jag spelat, arbetet och verkat inom hockeyn i ca 40 år i olika ledande befattningar som bl. a ordförande, klubbdirektör och vd i Hammarby IF. Nu avgår jag som ordförande i Hockeyettan och framför mitt stora tack till alla medlemmar och styrelsen samt ett stort lycka till åt den som efterträder mig. Det är ett viktigt uppdrag som jag gärna hade avslutat på ett betydligt trevligare sätt.
Nu får jag tid att ägna åt familjen, barn och barnbarn samt alla vänner."
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Niklas Hjalmarsson »

Häxjakten är över....
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Det hade varit omöjligt att ens försöka fortsätta som ordförande med de låsta positionerna och skyttegravstänkandet och inte minst krypskyttet, som kännetecknar främst Boden och i nästan lika stor utsträckning KHK. Fruktansvärt vemodigt att några själviska klubbar skulle få ett sådant genomslag och jag är bekymrad över att det har skett, något som på sikt riskerar att kasta grundidén och förpliktelserna med ingångna avtal och förbundstanken över ända.

Ronnie Glysing förtjänar ett erkännande för sina insatser och hans cv från sin tid som ordförande för Hockeyettan är imponerande och talar för sig själv.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Per-Erik Odh »

På lördag väljs en ny ordförande för Hockeyettan vid ett extrainsatt årsmöte. De två som kandiderar är Håkan Svensson, tidigare ordförande i AIK Hockey, samt valberedningens förslag Christer Englund. Den senare har bland annat varit ordförande i Svenska Ishockeyförbundet.

Skövde IK lägger sin röst på Englund berättar Fornsjö i dagens SLA!
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Niklas Hjalmarsson »

Per-Erik Odh wrote: 21 Jan 2022, 07:07 På lördag väljs en ny ordförande för Hockeyettan vid ett extrainsatt årsmöte. De två som kandiderar är Håkan Svensson, tidigare ordförande i AIK Hockey, samt valberedningens förslag Christer Englund. Den senare har bland annat varit ordförande i Svenska Ishockeyförbundet.

Skövde IK lägger sin röst på Englund berättar Fornsjö i dagens SLA!
Mariestads ordf. valde att inte gå ut med vad de tänker rösta på för att inte påverka någon om inte jag fattade fel!
Silly season is just another season!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Per-Erik Odh »

/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 17 Feb 2022, 15:31 Det kostar att ligga på topp...

https://sverigesradio.se/artikel/boden- ... 5-miljoner
Hut går hem.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Hockeyettan 21/22

Post by Per-Erik Odh »

I sista avsnittet av Mjörnbergs trashtalk, som för övrigt har avsnittsnamnet "Riv hela jä*** Billingehov", så får Skövde en hel del utrymme.
/Perka
Post Reply