Skövde IK 2021/22

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Micke Därth »

1. Har egentligen inte så mycket att säga om att vi tappar toppspelare med tanke på tid på säsongen och tabelläge. Det har jag sett förut och har då varit ett sätt att klara av ekonomin (Jesper Hultman, Henrik Thegel, Alexander Henriksson osv.).
2. Har verkligen inget ont att säga om vare sig Anton Blomberg eller Jonathan Ström (en personlig favorit), men konstaterar att Ström är bäste defensiva center rent statistiskt med +2 och minst insläppta mål av de som spelat 30+ matcher, och att Blombergs +1 bara överträffas av Ström och Forsmark (+4), med upphöjt i minne att Forsmark bara spelat 26 matcher jmf med Ströms 36 och Blombergs 35. Med tanke på tabelläget och resultaten är det faktiskt riktigt bra stats där spelarna, hur illa det än känns att säga det, tillhört ett botten- och mittenlag.
3. Lycka till Ström, du har varit en favorit! Och lycka till Blomberg, du har varit en favorit när det gäller målgester och när du varit på spelhumör en grym forward!
4. Tråkigt att SIK ska behöva släppa sina tänkta toppspelare för att talangfulla juniorer ska få mer istid.

ps. Adam Thilander har bäst +- med +5 på 24 matcher, Ternblad sämst +- med -23. ds.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

Micke Därth wrote: 16 Feb 2022, 19:48 1. Har egentligen inte så mycket att säga om att vi tappar toppspelare med tanke på tid på säsongen och tabelläge. Det har jag sett förut och har då varit ett sätt att klara av ekonomin (Jesper Hultman, Henrik Thegel, Alexander Henriksson osv.).
2. Har verkligen inget ont att säga om vare sig Anton Blomberg eller Jonathan Ström (en personlig favorit), men konstaterar att Ström är bäste defensiva center rent statistiskt med +2 och minst insläppta mål av de som spelat 30+ matcher, och att Blombergs +1 bara överträffas av Ström och Forsmark (+4), med upphöjt i minne att Forsmark bara spelat 26 matcher jmf med Ströms 36 och Blombergs 35. Med tanke på tabelläget och resultaten är det faktiskt riktigt bra stats där spelarna, hur illa det än känns att säga det, tillhört ett botten- och mittenlag.
3. Lycka till Ström, du har varit en favorit! Och lycka till Blomberg, du har varit en favorit när det gäller målgester och när du varit på spelhumör en grym forward!
4. Tråkigt att SIK ska behöva släppa sina tänkta toppspelare för att talangfulla juniorer ska få mer istid.

ps. Adam Thilander har bäst +- med +5 på 24 matcher, Ternblad sämst +- med -23. ds.
Oavsett prestationerna, så säger jag det igen:
- Usel signal och det svider mest.
- Slag i ansiktet åtminstone på omgivningen. Sedan får andra säga vad de vill.
- Tvärt emot Micke tror jag inte att alla gångna tiders släpp skedde när det var så mycket kvar att spela om och det stör. Desto mer med tanke på de två flyktingarnas statistik.
- Ternblads minus 23 är uselt med tanke på hans uppgifter och dessutom alldeles för många missade givna målchanser (något han verkligen inte är ensam om). Samtidigt har ju killen gjort väldigt mycket bra i många spelmoment, så jag är splittrad när det gäller T.
- Sedan en fundering, är detta ett sätt att rädda ekonomin?
- Till slut, varför har just Skövde IK missat så många öppna målchanser? Det beror inte på oflyt eller otur i vilket fall.

Till slut en gång till, vilka kommer vara kvar och vilka nya nästa säsong? Minsann en fundering som definierar ordet "understatement" med många bisatser.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 18 Feb 2022, 19:22 ......
.....
- Till slut, varför har just Skövde IK missat så många öppna målchanser? Det beror inte på oflyt eller otur i vilket fall.
......
...
För mig känns det väldigt mycket som dåligt självförtroende?
/Perka
Marcus Nyberg
Reactions:
Posts: 7
Joined: 05 Feb 2014, 17:44

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Marcus Nyberg »

Problemet Skövde IK har gjort de senaste 4-5 åren är att man har förlitat sig på samma "stomme" med egna produkter. Denna stommen är inte tillräckligt bra för att ta laget vidare (jag undrar när man ska inse detta). Man kommer till allettan från en medioker serie. Väl där känns spelarna för bekväma och rätt nöjda över att överhuvudtaget kommit dit. Som brukligt blir det inget kval eller något fortsatt spel överhuvudtaget. Sist eller näst sist, hur många gånger har det inte hänt i allettan? Dom spelarna från "stommen" som ibland höjs till skyarna är egentligen bara mediokra div 1 spelare . Fattar inte hur svårt det ska vara att förstå detta. Bara ett fåtal spelare skulle platsa i den här truppen om man egentligen har någon ambition att kvala vidare överhuvudtaget.
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Micke Därth »

Göran Strid wrote: 18 Feb 2022, 19:22 Oavsett prestationerna, så säger jag det igen:
- Usel signal och det svider mest.
- Slag i ansiktet åtminstone på omgivningen. Sedan får andra säga vad de vill.
- Tvärt emot Micke tror jag inte att alla gångna tiders släpp skedde när det var så mycket kvar att spela om och det stör. Desto mer med tanke på de två flyktingarnas statistik.
- Ternblads minus 23 är uselt med tanke på hans uppgifter och dessutom alldeles för många missade givna målchanser (något han verkligen inte är ensam om). Samtidigt har ju killen gjort väldigt mycket bra i många spelmoment, så jag är splittrad när det gäller T.
- Sedan en fundering, är detta ett sätt att rädda ekonomin?
- Till slut, varför har just Skövde IK missat så många öppna målchanser? Det beror inte på oflyt eller otur i vilket fall.

Till slut en gång till, vilka kommer vara kvar och vilka nya nästa säsong? Minsann en fundering som definierar ordet "understatement" med många bisatser.
Köper dina resonemang till fullo, och det är verkligen en signal att "nu kan ni sluta titta på oss för resten av säsongen". Det var, som du säger, bara två-tre matcher kvar att spela när SIK sålt ut delar av laget tidigare år, och då var det för att täppa igen hål i ekonomin, annars hade föreningen egentligen ingen lust att göra det. Minns att någon förening inte förstod varför de skulle behöva betala för utrustningen och det blev ingen "affär" med just de... (doh). Jag tror att ekonomin är en starkt bidragande orsak, och det vore konstigt om det inte bildats gnälliga falanger när resultaten uteblir. Jag menar, det har inte varit snurr på vändkorsen den här säsongen heller med minimalt stöd från staten/hockeyettan? Ett plus ett brukar bli två.

Jag tror för min del att rörelsen i laget blir stor till nästa säsong, skulle inte förvåna mig om ytterligare sju-åtta spelare rör på sig eller lägger av.
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Micke Därth »

Marcus Nyberg wrote: 18 Feb 2022, 21:01 Problemet Skövde IK har gjort de senaste 4-5 åren är att man har förlitat sig på samma "stomme" med egna produkter. Denna stommen är inte tillräckligt bra för att ta laget vidare (jag undrar när man ska inse detta). Man kommer till allettan från en medioker serie. Väl där känns spelarna för bekväma och rätt nöjda över att överhuvudtaget kommit dit. Som brukligt blir det inget kval eller något fortsatt spel överhuvudtaget. Sist eller näst sist, hur många gånger har det inte hänt i allettan? Dom spelarna från "stommen" som ibland höjs till skyarna är egentligen bara mediokra div 1 spelare . Fattar inte hur svårt det ska vara att förstå detta. Bara ett fåtal spelare skulle platsa i den här truppen om man egentligen har någon ambition att kvala vidare överhuvudtaget.
Enig.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2021/22

Post by peter johansson »

Per-Erik Odh wrote: 15 Feb 2022, 23:06 Jag tror inte det är något fel på klubben alls!

Jag ser en jättebra tränarlösning men tyvärr får vi det inte att släppa. Men med 27 poäng kvar att spela om så släpper då inte jag tron på att det fortfarande kan vända.

Jag ser en klubb och sportchef som ger oss 50-60-70 timmar i veckan och som har ett som jag fattar det fantastiskt kontaktnät runt om i hockeysverige men som inte kan trolla med knäna så länge inte plånboken är större.

Att Blomberg drog kan väl knappast vara någon överraskning för någon då det var en zebran är ett randigt djur. En fantastisk spelare när han är på rätt humör. Hade han varit på rätt humör lite oftare så hade han spelat högre upp i det Svenska seriesystemet. Nu är det inte så!

Ström, ja en gåta varför men kanske tröttnade han på att höra hur dåliga vi är av alla och envar, vad vet jag? Men utan att veta detaljer, sådär gör man helt enkelt inte om man har ett A på bröstet oavsett utan då fullföljer man sitt kontrakt och det med samma härliga attityd som han visat på isen under tre år. Tack för alla fantastiska ögonblick på isen du gett oss Jonathan men hur i helvete tänkte du här? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Jag vet att det laget som går på isen i matchen mot Huddinge är mina hjältar och de som jag som supporter ska stötta i med och motgång!
Något måste vara fel när vi ALDRIG tar några steg framåt utan står och stampar på samma ställe år efter år! Tränarlösningen är billig men inte optimal frågan är vilket som är bäst? Vill man inte ta stegen som behövs för att ta stegen för att bli bättre och få längre säsonger då är Fredrik Ljunggren en bra lösning och han gör så gott han kan men det räcker ju inte vi behöver höja kompetensen för att utvecklas som lag och spelare på kunnandet helt enkelt.

Anders Lundström gör sina timmar men det är ju samtidigt något som han vet om och det gör väl alla andra sportchefer också så inget konstigt med det skillnaden med de andra är man ersätter skadade spelare med andra spelare man tar in nyförvärv som höjer laget dom bygger bättre trupper i grunden det är väl bra och roligt med egna produkter men de som vi har och framförallt utfyllnadsspelarna de håller inte om vill ta nästa steg samtidigt så med en annan sportchef med bättre kompetens kanske till och med kan höja de spelarna och de övriga också.

Att man gjorde sig av med Blomberg gjorde inget då han inte har motsvarat förväntningarna och som många gånger sänder fel signaler till övriga laget felet som sportchefen gör är att han skulle haft en ersättare och stoppat in i stället och spelare det finns något annat är bara bullshit alla andra lag hittar ju ersättare så varför skulle inte Lundström göra det?

Jonathan Ström en av de absolut bästa spelarna i laget lämnar vilket jag tycker är otroligt dåligt då han väl dessutom är assisterande kapten?! Att han lämnar kan ju bero på flera orsaker vad vet jag inte men det kan ju samtidigt vara en markering på det jag anmärkt på vad vet jag?!
Ingvar Persson
Reactions:

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Ingvar Persson »


Peter
Jag vet sedan tidigare att du ogillar vad jag skriver, rekommenderar och önskar, men jag tror att vissa spelare lämnar SIK av samma orsak som jag. Nämligen att de inte längre tror på framtiden. Ta en titt på bois åskådarsiffror så ser du att en värvning av en duktig spelare snabbt betalar sig. 500 extra betalande åskådareger plus med 75.000 i kassan på en enda hemmamatch. Någon ytterligare hemmamatch så är värvningen betald, men eftersom expertisen i ert forum påstår att SIK endast får 40 Kronor in för varje extra betalande åskådare så har jag full förståelse för att värvningar är inte lösningen. Vad lösningen då är för att få ett bättre lag med fler betalande åskådare är för mig en gåta.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2021/22

Post by peter johansson »

Ingvar Persson wrote: 19 Feb 2022, 20:54
Peter
Jag vet sedan tidigare att du ogillar vad jag skriver, rekommenderar och önskar, men jag tror att vissa spelare lämnar SIK av samma orsak som jag. Nämligen att de inte längre tror på framtiden. Ta en titt på bois åskådarsiffror så ser du att en värvning av en duktig spelare snabbt betalar sig. 500 extra betalande åskådareger plus med 75.000 i kassan på en enda hemmamatch. Någon ytterligare hemmamatch så är värvningen betald, men eftersom expertisen i ert forum påstår att SIK endast får 40 Kronor in för varje extra betalande åskådare så har jag full förståelse för att värvningar är inte lösningen. Vad lösningen då är för att få ett bättre lag med fler betalande åskådare är för mig en gåta.
Du har fortfarande inte förstått att dessa extra betalande personernas pengar inte går rakt in på kontot utan man måste betala korvarna hamburgarna drickorna osv som dessa 500 personer inhandlar dessutom ska ju andra saker betalas så det blir inte så mycket kvar som du tror hade det varit så enkelt så hade varenda lag varit längre upp i seriesystemet Göran som du kallar expert försökte på ett enkelt sätt förklara detta på ett vänligt sätt och att han kan detta på är inte alls konstigt med tanke på att han varit ordförande i klubben flera rundor så att han är expert på detta område det håller jag verkligen med om så att du ens ifrågasätter honom är ju otroligt konstigt! Släpp detta nu Ingvar en gång för alla det blir bara tråkigt!

Ps Varför tror du ditt lag bois ett flertal gånger låter sina supportrar vara med och bidra med insamlingar till förmån för nyförvärv men då är de pengarna "öronmärkta" för just det ändamålet och det är en väldigt stor skillnad Ds
Marcus Nyberg
Reactions:
Posts: 7
Joined: 05 Feb 2014, 17:44

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Marcus Nyberg »

Se min föregående post. Har ni några funderingar eller frågor på den eller kritiserande efter 0-7 är ni välkomna med frågor..
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2021/22

Post by peter johansson »

Marcus Nyberg wrote: 18 Feb 2022, 21:01 Problemet Skövde IK har gjort de senaste 4-5 åren är att man har förlitat sig på samma "stomme" med egna produkter. Denna stommen är inte tillräckligt bra för att ta laget vidare (jag undrar när man ska inse detta). Man kommer till allettan från en medioker serie. Väl där känns spelarna för bekväma och rätt nöjda över att överhuvudtaget kommit dit. Som brukligt blir det inget kval eller något fortsatt spel överhuvudtaget. Sist eller näst sist, hur många gånger har det inte hänt i allettan? Dom spelarna från "stommen" som ibland höjs till skyarna är egentligen bara mediokra div 1 spelare . Fattar inte hur svårt det ska vara att förstå detta. Bara ett fåtal spelare skulle platsa i den här truppen om man egentligen har någon ambition att kvala vidare överhuvudtaget.
Enig
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

Ingvar, jag tar chansen en gång till - för vilken gång i ordningen? - att besvara ditt inlägg i ämnet som helt uppenbart dominerar dina tankar när det gäller att attackera Skövde IK och inte minst mig som person.

Jag gör det därför att du både förvränger och förnekar fakta, när du bland annat skriver om BETALANDE extra åskådare. Det har jag ALDRIG PÅSTÅTT. Jag kan alldeles på egen hand räkna ut att om 500 åskådare betalar fullt pris - säg 100 kr - så blir det 50 000 kr.

Det jag däremot - uppenbart helt lönlöst - försökt förklara är att 500 extra åskådare INTE ÄR BETALANDE åskådare, utan att det erfarenhetsmässigt är en blandning av frikort, sponsorrabatter, barn med flera och endast EN DEL BETALANDE åskådare på ståplats och sittplats. Vid ytterligare EXTRA åskådare stiger nettot eftersom antalet frikort, rabatter med mera är ett givet och fast antal och andelen extra BETALANDE åskådare ökar av det skälet.
Varför skall det vara så omöjligt att förstå detta? 

Förfalskar du och förvränger du medvetet vad jag skriver? I så fall blir jag både förbannad och besviken och då är du inte längre den Ingvar jag lärde känna en gång i tiden.
Förvränger du omedvetet vad jag skriver för att det inte passar in i din föreställningsvärld? Sannolikt är det så och därför föreslår jag att du för din egen skull slutar såga i ämnet, innan det blir löjeväckande på riktigt.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Göran Strid »

A pro på. Ström 4 pinnar idag mot Kiruna i Forshagas vinstmatch. Kul för honom att det lossnat ordentligt i rätt miljö(?). Fixade totalt 5 på 18 matcher för Skövde i AE. Och dessutom, Smedberg 5 pinnar i matchen, f d junior i Skövde innan han drog. Kul att Skövde kan hjälpa Forshaga.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK 2021/22

Post by Niklas Hjalmarsson »

Thilander till Norge!
Silly season is just another season!
robin lillienberg
Reactions:
Posts: 196
Joined: 24 Aug 2014, 13:19

Re: Skövde IK 2021/22

Post by robin lillienberg »

Fan är det som händer i siken. Nu thilander. :bois:
Post Reply