Allettan 20/21

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Allettan 20/21

Post by Krister Holm »

Göran Strid wrote: 14 Jan 2021, 10:56 Efter onsdagens omgång så finns det ännu inga tecken på söderseriens lite självpåtagna överlägsenhet. För egen del såg jag delar av Dalen-Troja, Mariestad-Mörrum och Huddinge-Vimmerby. Dalen är bra, inget snack om det och kommer hävda sig i serien, men det visste vi nog efter att ha följt laget under hösten. Att Mariestad dominerade mot Mörrum överraskar efter haussningen av Mörrum. Mariestad visade i matchen att jag nog får omvärdera laget till det bättre än vad jag tippade. Man gjorde en bra match, helt klart. Frågan är nu om det berodde på att Mörrum är övervärderat och lite för mycket av tuta och kör? Huddinge är bra och vinner rättvist och Vimmerby räckte inte till, något man för övrigt visade tecken på i andra och tredje perioden i premiären, när Skövde tagit av sig skridskoskydden och började spela hockey.

Summa summarum, just nu finns det ingenting som pekar mot söderseriens överlägsenhet. Snarare tvärtom.

Fredagens omgång har förutom Skövde-Visby/Roma en andra match mot annan grupp i Mariestads bortamöte mot Vimmerby. Det blir intressanta jämförelser!
Jag tycker också att många den södra ettan har väldigt hög svansföring. Visst har dom en helt annan ekonomi än vad övriga serier har, de flesta topplagen där har en spelarbudget på över 3 miljoner, några betydligt högre, men känslan är att de har många överbetalda spelare också. Så här långt är jag inte så där väldigt imponerat av motståndet (Nybro och Mörrum), utan vi (och därmed ni) känner att vi kommer att kunna hävda oss väl mot superlagen från söder.
Bo Karlsson
Reactions:
Posts: 295
Joined: 12 Sep 2017, 17:31

Re: Allettan 20/21

Post by Bo Karlsson »

Krister Holm wrote: 14 Jan 2021, 13:22
Göran Strid wrote: 14 Jan 2021, 10:56 Efter onsdagens omgång så finns det ännu inga tecken på söderseriens lite självpåtagna överlägsenhet. För egen del såg jag delar av Dalen-Troja, Mariestad-Mörrum och Huddinge-Vimmerby. Dalen är bra, inget snack om det och kommer hävda sig i serien, men det visste vi nog efter att ha följt laget under hösten. Att Mariestad dominerade mot Mörrum överraskar efter haussningen av Mörrum. Mariestad visade i matchen att jag nog får omvärdera laget till det bättre än vad jag tippade. Man gjorde en bra match, helt klart. Frågan är nu om det berodde på att Mörrum är övervärderat och lite för mycket av tuta och kör? Huddinge är bra och vinner rättvist och Vimmerby räckte inte till, något man för övrigt visade tecken på i andra och tredje perioden i premiären, när Skövde tagit av sig skridskoskydden och började spela hockey.

Summa summarum, just nu finns det ingenting som pekar mot söderseriens överlägsenhet. Snarare tvärtom.

Fredagens omgång har förutom Skövde-Visby/Roma en andra match mot annan grupp i Mariestads bortamöte mot Vimmerby. Det blir intressanta jämförelser!
Jag tycker också att många den södra ettan har väldigt hög svansföring. Visst har dom en helt annan ekonomi än vad övriga serier har, de flesta topplagen där har en spelarbudget på över 3 miljoner, några betydligt högre, men känslan är att de har många överbetalda spelare också. Så här långt är jag inte så där väldigt imponerat av motståndet (Nybro och Mörrum), utan vi (och därmed ni) känner att vi kommer att kunna hävda oss väl mot superlagen från söder.
Nu kan jag bara svara för vad jag hört från Troja och dem har målet att nå allsvenskan, det tolkar jag inte som att man hög svansföring och en självpåtagen överlägsenhet utan en målsättning.
Krister Holm
Reactions:
Posts: 318
Joined: 30 Jan 2014, 22:10

Re: Allettan 20/21

Post by Krister Holm »

Bo Karlsson wrote: 14 Jan 2021, 16:05
Krister Holm wrote: 14 Jan 2021, 13:22
Göran Strid wrote: 14 Jan 2021, 10:56 Efter onsdagens omgång så finns det ännu inga tecken på söderseriens lite självpåtagna överlägsenhet. För egen del såg jag delar av Dalen-Troja, Mariestad-Mörrum och Huddinge-Vimmerby. Dalen är bra, inget snack om det och kommer hävda sig i serien, men det visste vi nog efter att ha följt laget under hösten. Att Mariestad dominerade mot Mörrum överraskar efter haussningen av Mörrum. Mariestad visade i matchen att jag nog får omvärdera laget till det bättre än vad jag tippade. Man gjorde en bra match, helt klart. Frågan är nu om det berodde på att Mörrum är övervärderat och lite för mycket av tuta och kör? Huddinge är bra och vinner rättvist och Vimmerby räckte inte till, något man för övrigt visade tecken på i andra och tredje perioden i premiären, när Skövde tagit av sig skridskoskydden och började spela hockey.

Summa summarum, just nu finns det ingenting som pekar mot söderseriens överlägsenhet. Snarare tvärtom.

Fredagens omgång har förutom Skövde-Visby/Roma en andra match mot annan grupp i Mariestads bortamöte mot Vimmerby. Det blir intressanta jämförelser!
Jag tycker också att många den södra ettan har väldigt hög svansföring. Visst har dom en helt annan ekonomi än vad övriga serier har, de flesta topplagen där har en spelarbudget på över 3 miljoner, några betydligt högre, men känslan är att de har många överbetalda spelare också. Så här långt är jag inte så där väldigt imponerat av motståndet (Nybro och Mörrum), utan vi (och därmed ni) känner att vi kommer att kunna hävda oss väl mot superlagen från söder.
Nu kan jag bara svara för vad jag hört från Troja och dem har målet att nå allsvenskan, det tolkar jag inte som att man hög svansföring och en självpåtagen överlägsenhet utan en målsättning.
Jag anklagar inte dig eller Troja som förening, men det påtalas i parti och minut från Trojasupportrar (och andra söderlag) att den södra ettan är väldigt mycket bättre. Och nu när Dalen flyttades från den södra till den västra och vann serie så har de haft det väldigt roligt att ett mediokert söderlag kan ta hem den västra ettan. De inser inte att Dalen har ett bra mycket starkare lag i år än de haft någonsin tidigare. Något Trojasupportrar fick erfara igår. Nybrosupportrarna kanske får erfara det på söndag.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Allettan 20/21

Post by Niklas Hjalmarsson »

bois match mot Troja är inställd pga Covid i bois, även Skövdes match inställd pga flera sjuka i deras lag.
Enligt radio Skaraborg.
Silly season is just another season!
Richard Augustsson
Reactions:
Posts: 166
Joined: 31 Jan 2014, 15:55

Re: Allettan 20/21

Post by Richard Augustsson »

Satt o kolla på Vimmerby-Nybro och såg att det gapade riktigt tomt med sargreklam i hallen.
Undrar om sponsringen har uteblivit eller ett medvetet val??
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Allettan 20/21

Post by Göran Strid »

Ikväll gäller det sista halmstrået, nej förresten, det halmstrået är inte helt, det är strimlat, men ändå. KHK måste vinna kvällens match mot Mörrum och därefter skall båda lagen gå noll i fyra resp tre matcher och Skövde slå Nybro...

Ett litet ynka hopp kan vara att KHK har tre bortamatcher av de fyra och Mörrum har alla tre borta. Om fyra timmar vet vi om vi skall fortsätta spekulera.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Allettan 20/21

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote: 03 Mar 2021, 17:07 Ikväll gäller det sista halmstrået, nej förresten, det halmstrået är inte helt, det är strimlat, men ändå. KHK måste vinna kvällens match mot Mörrum och därefter skall båda lagen gå noll i fyra resp tre matcher och Skövde slå Nybro...

Ett litet ynka hopp kan vara att KHK har tre bortamatcher av de fyra och Mörrum har alla tre borta. Om fyra timmar vet vi om vi skall fortsätta spekulera.
Där tog eran säsong ”slut”, får se om Mariestads dåliga målskytte gör att våran säsong inte blir längre heller!
Silly season is just another season!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Allettan 20/21

Post by Per-Erik Odh »

Niklas Hjalmarsson wrote: 03 Mar 2021, 21:32
Göran Strid wrote: 03 Mar 2021, 17:07 Ikväll gäller det sista halmstrået, nej förresten, det halmstrået är inte helt, det är strimlat, men ändå. KHK måste vinna kvällens match mot Mörrum och därefter skall båda lagen gå noll i fyra resp tre matcher och Skövde slå Nybro...

Ett litet ynka hopp kan vara att KHK har tre bortamatcher av de fyra och Mörrum har alla tre borta. Om fyra timmar vet vi om vi skall fortsätta spekulera.
Där tog eran säsong ”slut”, får se om Mariestads dåliga målskytte gör att våran säsong inte blir längre heller!
Ni kan ju påverka av egen kraft i vilket fall :silent:
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Allettan 20/21

Post by Niklas Hjalmarsson »

Per-Erik Odh wrote: 03 Mar 2021, 21:59
Niklas Hjalmarsson wrote: 03 Mar 2021, 21:32
Göran Strid wrote: 03 Mar 2021, 17:07 Ikväll gäller det sista halmstrået, nej förresten, det halmstrået är inte helt, det är strimlat, men ändå. KHK måste vinna kvällens match mot Mörrum och därefter skall båda lagen gå noll i fyra resp tre matcher och Skövde slå Nybro...

Ett litet ynka hopp kan vara att KHK har tre bortamatcher av de fyra och Mörrum har alla tre borta. Om fyra timmar vet vi om vi skall fortsätta spekulera.
Där tog eran säsong ”slut”, får se om Mariestads dåliga målskytte gör att våran säsong inte blir längre heller!
Ni kan ju påverka av egen kraft i vilket fall :silent:
Tja....visst stämmer det du skriver, men om man sett de senaste matcherna så är det bara bakåt det finns nån kraft kvar! 🙄
Silly season is just another season!
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: Allettan 20/21

Post by Micke Därth »

Nu när alla omgångar är kompletta kan man konstatera nedan om lagen hade mötts och spelat enligt ursprungligt schema. Skövde var aldrig bättre än trea från slutet.

Omg 1 - plats åtta - 0 poäng uppåt, 0 poäng nedåt.
Omg 2 - nio - 2p U-0p N
Omg 3 - tio - 2p U
Omg 4 - tio - 3p U
Omg 5 - tio - 3p U
Omg 6 - nio - 3p U-0p N
Omg 7 - nio - 2p U-3p N
Omg 8 - åtta - 0p U-0p N
Omg 9 - nio - 0p U-6p N
Omg 10 - nio - 1p U-3p N
Omg 11 - tio - 0p U
Omg 12 - tio - 0p U
Omg 13 - tio - 2p U
Omg 14 - tio - 3p U
Omg 15 - nio - 4p U-0p N
Omg 16 - tio - 1p U
Omg 17 - tio - 4p U
Omg 18 - tio - 7p U

10 omgångar på sista plats, 6 omgångar på näst sista plats och 2 omgångar på tredje sista plats. Känns som SIK hade en trupp för bättre än så.
Last edited by Micke Därth on 13 Mar 2021, 18:49, edited 1 time in total.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Allettan 20/21

Post by Niklas Hjalmarsson »

Micke Därth wrote: 13 Mar 2021, 12:54 Nu när alla omgångar är kompletta kan man konstatera nedan om lagen hade mötts och spelat enligt ursprungligt schema. Skövde var aldrig bättre än trea från slutet.

Omg 1 - plats åtta - 0 poäng uppåt, 0 poäng nedåt.
Omg 2 - nio - 2p U-0p N
Omg 3 - tio - 2p U
Omg 4 - tio - 3p U
Omg 5 - tio - 3p U
Omg 6 - nio - 3p U-0p N
Omg 7 - nio - 2p U-3p N
Omg 8 - åtta - 0p U-0p N
Omg 9 - nio - 0p U-6p N
Omg 10 - nio - 1p U-3p N
Omg 11 - tio - 0p U
Omg 12 - tio - 0p U
Omg 13 - tio - 2p U
Omg 14 - tio - 3p U
Omg 15 - nio - 4p U-0p N
Omg 16 - tio - 1p U
Omg 17 - tio - 4p U
Omg 18 - tio - Xp U

10 omgångar på sista plats, 6 omgångar på näst sista plats och 2 omgångar på tredje sista plats. Känns som SIK hade en trupp för bättre än så.
Jäkligt intressant läsning, skulle vilja se det på Mariestad med 😉

Annars håller jag med dig i trupp/tabell och SIK!
Silly season is just another season!
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: Allettan 20/21

Post by Micke Därth »

Niklas Hjalmarsson wrote: 13 Mar 2021, 13:36

Jäkligt intressant läsning, skulle vilja se det på Mariestad med 😉

Annars håller jag med dig i trupp/tabell och SIK!
Mariestad:

Omg 1 - sjua - 0p U - 1p N
Omg 2 - trea - 1p U - 0p N
Omg 3 - femma - 2p U - 1p N
Omg 4 - åtta - 1p U - 1p N
Omg 5 - sexa - 0p U - 1p N
Omg 6 - fyra - 2p U - 2p N
Omg 7 - fyra - 0p U - 3p N
Omg 8 - femma - 0p U - 3p N
Omg 9 - femma - 1p U - 2p N
Omg 10 - fyra - 1p U - 2p N
Omg 11 - fyra - 4p U - 2p N
Omg 12 - femma - 0p U - 2p N
Omg 13 - fyra - 2p U - 3p N
Omg 14 - fyra - 2p U - 3p N
Omg 15 - fyra - 2p U - 0p N
Omg 16 - femma - 3p U - 1p N
Omg 17 - sexa - 2p U - 3p N
Omg 18 - X - Xp U - Xp N

1 omgång som trea, 7 omgångar som fyra, 5 omgångar som femma, 2 omgångar som sexa, 1 omgång som sjua och en 1 omgång som åtta samt en omgång kvar.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Allettan 20/21

Post by Niklas Hjalmarsson »

Micke Därth wrote: 13 Mar 2021, 13:56
Niklas Hjalmarsson wrote: 13 Mar 2021, 13:36

Jäkligt intressant läsning, skulle vilja se det på Mariestad med 😉

Annars håller jag med dig i trupp/tabell och SIK!
Mariestad:

Omg 1 - sjua - 0p U - 1p N
Omg 2 - trea - 1p U - 0p N
Omg 3 - femma - 2p U - 1p N
Omg 4 - åtta - 1p U - 1p N
Omg 5 - sexa - 0p U - 1p N
Omg 6 - fyra - 2p U - 2p N
Omg 7 - fyra - 0p U - 3p N
Omg 8 - femma - 0p U - 3p N
Omg 9 - femma - 1p U - 2p N
Omg 10 - fyra - 1p U - 2p N
Omg 11 - fyra - 4p U - 2p N
Omg 12 - femma - 0p U - 2p N
Omg 13 - fyra - 2p U - 3p N
Omg 14 - fyra - 2p U - 3p N
Omg 15 - fyra - 2p U - 0p N
Omg 16 - femma - 3p U - 1p N
Omg 17 - sexa - 2p U - 3p N
Omg 18 - X - Xp U - Xp N

1 omgång som trea, 7 omgångar som fyra, 5 omgångar som femma, 2 omgångar som sexa, 1 omgång som sjua och en 1 omgång som åtta samt en omgång kvar.
Stort tack!!
Trodde nog att Mariestad tappat mer tabellställning än så det sista!
Silly season is just another season!
Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: Allettan 20/21

Post by Micke Därth »

Niklas Hjalmarsson wrote: 13 Mar 2021, 16:50
Micke Därth wrote: 13 Mar 2021, 13:56
Niklas Hjalmarsson wrote: 13 Mar 2021, 13:36

Jäkligt intressant läsning, skulle vilja se det på Mariestad med 😉

Annars håller jag med dig i trupp/tabell och SIK!
Mariestad:

Omg 1 - sjua - 0p U - 1p N
Omg 2 - trea - 1p U - 0p N
Omg 3 - femma - 2p U - 1p N
Omg 4 - åtta - 1p U - 1p N
Omg 5 - sexa - 0p U - 1p N
Omg 6 - fyra - 2p U - 2p N
Omg 7 - fyra - 0p U - 3p N
Omg 8 - femma - 0p U - 3p N
Omg 9 - femma - 1p U - 2p N
Omg 10 - fyra - 1p U - 2p N
Omg 11 - fyra - 4p U - 2p N
Omg 12 - femma - 0p U - 2p N
Omg 13 - fyra - 2p U - 3p N
Omg 14 - fyra - 2p U - 3p N
Omg 15 - fyra - 2p U - 0p N
Omg 16 - femma - 3p U - 1p N
Omg 17 - sexa - 2p U - 3p N
Omg 18 - sjua - 0p U - 3p N

1 omgång som trea, 7 omgångar som fyra, 5 omgångar som femma, 2 omgångar som sexa, 2 omgångar som sjua och en 1 omgång som åtta.
Stort tack!!
Trodde nog att Mariestad tappat mer tabellställning än så det sista!
Blev en tråkig trend sista tre omgångarna.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Allettan 20/21

Post by Niklas Hjalmarsson »

Ja verkligen trist trend!
Silly season is just another season!
Post Reply