2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Skövde kommer ut som riktiga krigare i kombination med att de spelar fantastiskt när de har pucken framför sig en stor del av första. Synd att inte försvarsspelet var lika bra som det var framåt bara utan att vi ”låter” Visby göra två mål. Vi hade även marginalerna med oss för i början kvittade det ju vad vi gjorde, det blev rätt ändå. :clap:

I andra är det en helt annan matchbild där Visby kör på enormt och vi borde ha försökt spela lite enklare i den perioden i försvarsspelet. Det som fungerade i första fungerar inte alls i andra även om det blir lite bättre i slutet av perioden. :problem:

I tredje är det kriga för hela slanten och ett fjärde mål kunde ha hamnat i vilken bur som helst så det kändes rättvist att perioden slutade 0-0 och matchen gick till förlängning.
I förlängningen är motståndarna närmast och Viktor är ju helt fantastisk där. :clap:

Viktor, oj vad iskall han är när det blir ett 2 mot 0 läge och han möter upp pucken precis innan motståndarna når den säkert 15 meter framför målet. :clap:

Straffläggning vinner vi och det känns också som att någon form av rättvisa skippas där. :clap:


En har hört talas om Visbyhockeyn som kan vara av det riktigt fulare slaget och idag såg vi verkligen det. Hur kan domaren missa alla slashingar o skit som de håller på med.
Efter matchen när det tackas, fy faan vad Visby håller på och hackar på David Lundmark. Varenda motståndare tjatar skit när de tar i hand och David han bara ruskar på huvudet. Jag mötte David utanför Billingehov på parkeringen så jag kommenterar det och frågar vad de säger, kallar de dig för en jävla svikare frågar jag. Nej så snällt var det inte, svarar han. Nej usch o fy för Visbyhockey säger jag. :evil:

Gött att de bara fick med sig en poäng. Att vi tar fem av sex möjliga är klart godkänt. :clap:

Kul att casha in 50/50. :angel:
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Något som också förtjänar att nämnas är Planebys två första assist. Hög klass på bägge :clap:
/Perka
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Göran Strid wrote: 29 Jan 2020, 20:22 Andra perioden:
- Har domaren gått hem?
- Har Skövde stannat kvar omklädningsrummet?
- Har Visby rökt på i omklädningsrummet?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Jävligt bra match där domaren tillät V/R att spela över gränsen under hela matchen. Lager från ön står och gapar i båset för varje grej under hela matchen??!!
Hur kan en så erfaren tränare tillåta detta. Han lugnade spelarna en gång och det var vid deras 1-1 då de firade på ett väldigt osportsligt sätt.
Deras 3-2 mål kom ju tyvärr när två sikspelare åker och byter när VR erövrar puck vid offensiv blå vid spel 4-4.. han fick stå och vispa returer både 2 och 3 gånger.

Tycker VR gör det enda de kan i andra p. Nämligen att spela så på gränsen och över den att de får SIK ur balans. Men att domaren tillät detta??? Tycker även att SIK inte jobbar färdigt i sitt försvarsarbete. De har inte kropp bakom och lyckas inte hålla pucken framför sig, det är mest en klubba in och det blir för petigt och kladdigt. Vi har tur att denna period endast slutar 0-1. Däremot borde vi lett med 3 efter första.

Tredje är som sagt ställningskrig där vi ändå var närmast ledningsmål. Så två poäng var klart rättvist.

Planebys passningar var formidabla. Henriksson har ett makalöst självförtroende och lyckas med det mesta. Santesson är ett geni och en fröjd att skåda. Emanuelsson är nästan lika frejdig men har också ett driv och en vilja som ingen annan. Tredjekedjan kör alltför ofta fast och behöver lite självförtroende för att komma igång. Där har vi stort sparkapital.

Båda målvakterna fantastiskt bra. MEN lämnade väldigt mycket returer rakt ut, där har de sina försvar att tacka för sina procent. Tycker Victor har en jävla otur vid 3-3 då han förflyttar sig mot sin vänstra stolpe för att undvika att vara skymd, i samma ögonblick kommer skottet till höger.. såg dock ingen styrning som det stod i referatet.

Fortsätt på denna linje i försvarsarbetet så kommer det klättras i tabellen, men inte som i andra perioden. I första och tredje ligger man rätt och går på kropp. Offensiven är riktigt bra. Bp riktigt bra. Ett av två pp riktigt bra.

Hoppas den där klappen på axeln kom i omklädningsrummet åtminstone efter matchen...
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Marcus Lundgren »

Efter att ha sett highligts så kan jag konstatera att Marmenlind nog har rätt i att Thegel drar pucken bakåt (vid två tillfällen skulle jag vilja påstå).
Men det gör mig inget att det gick domaren förbi! :D
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 30 Jan 2020, 13:32 .... att det gick domaren förbi! :D
För vilken gång i ordningen som "något gick förbi"...? :)
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Kollat high-lights och jag kan inte påstå att det är drag bakåt. Alldeles framför Marmenlind drar han i och för sig pucken något bakåt genom en tänkt linje under sidförflyttningen, men sådant har jag sett massor med gånger utan att det dömts bort?
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 30 Jan 2020, 17:04 Kollat high-lights och jag kan inte påstå att det är drag bakåt. Alldeles framför Marmenlind drar han i och för sig pucken något bakåt genom en tänkt linje under sidförflyttningen, men sådant har jag sett massor med gånger utan att det dömts bort?
En gång ute vid "Maxi reklamen" och en gång precis framför Marmenlind. Att det händer massor med gånger betyder väl inte per definition att det är rätt? :)
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Marcus, absolut är det så. Jag har nu sett på det hela än en gång och det är tämligen tydligt. Fel är fel och skall beivras och som i detta fall "straffslaget anses avslutat om puckföraren misslyckas med att föra pucken framåt" som det står i regelboken.

Så är det, precis som den mängd av slashingar, rapp, fasthållningar, handske i facet, protester mot avblåsningar, interference, klubblad mellan benen, fasthållningar med mera vi kunde se hända några meter framför domaren utan åtgärder och borde givetvis också ha beivrats. Var det ett trettital uppenbara regelbrott - värst kanske under andra perioden och det var därför som jag lite ironiskt undrade om domaren gått hem - och som obegripligt nog lämnades utan åtgärd? Hade domaren från börjat givit tydliga signaler om vad som gäller, nämligen att följa reglerna, så kanske vi rent av fått se en underhållande match också rent spelmässigt.

Alltså, du har helt rätt, straffslaget borde ha blåsts av. Vad jag lite otydligt försökte säga var att i matchen var detta en i mängden av regelbrott som begicks och att det just när det gäller straffslag händer stup i kvarten utan åtgärd. :)
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Jani Eriksson »

Håller med om att finns de regler så ska sånt följas.. Blåser man på allt så lär sig spelarna vad man inte får göra.. och anpassar sig.. Precis som i övriga samhället så bryter folk regler och lagar hela tiden.. Varför?? Jo för de finns inga konsekvenser.. Hade de varit konsekvenser för allt "du" gör så slutar du göra grejer som du inte får göra.. Åter igen till hockeyn.. Rättvist ska de vara annars spelar man inte hockey på samma villkor och de är orättvist..
Last edited by Jani Eriksson on 30 Jan 2020, 23:17, edited 1 time in total.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 30 Jan 2020, 18:12 Marcus, absolut är det så. Jag har nu sett på det hela än en gång och det är tämligen tydligt. Fel är fel och skall beivras och som i detta fall "straffslaget anses avslutat om puckföraren misslyckas med att föra pucken framåt" som det står i regelboken.

Så är det, precis som den mängd av slashingar, rapp, fasthållningar, handske i facet, protester mot avblåsningar, interference, klubblad mellan benen, fasthållningar med mera vi kunde se hända några meter framför domaren utan åtgärder och borde givetvis också ha beivrats. Var det ett trettital uppenbara regelbrott - värst kanske under andra perioden och det var därför som jag lite ironiskt undrade om domaren gått hem - och som obegripligt nog lämnades utan åtgärd? Hade domaren från börjat givit tydliga signaler om vad som gäller, nämligen att följa reglerna, så kanske vi rent av fått se en underhållande match också rent spelmässigt.

Alltså, du har helt rätt, straffslaget borde ha blåsts av. Vad jag lite otydligt försökte säga var att i matchen var detta en i mängden av regelbrott som begicks och att det just när det gäller straffslag händer stup i kvarten utan åtgärd. :)
Jag förstod din poäng, jag såg dock inte matchen så hade bara highlightsen att tillgå så kunde inte uttala mig om övriga matchen! :D
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Simon Henriksson »

Blev tvungen att göra en liten input, Thegels omtalade straffmål var förövrigt det 100:e målet för honom i Siken, hatten av! :clap:
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Simon Henriksson wrote: 31 Jan 2020, 09:06 Blev tvungen att göra en liten input, Thegels omtalade straffmål var förövrigt det 100:e målet för honom i Siken, hatten av! :clap:
:clap: :clap: :clap:

Och till detta antal poäng i SIK en poäng(1,04) per match under hans fem säsonger och förhållandevis jämn fördelat! Imponerande att hålla klassen säsong efter säsong!
:clap: :clap: :clap:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Simon Henriksson wrote: 31 Jan 2020, 09:06 Blev tvungen att göra en liten input, Thegels omtalade straffmål var förövrigt det 100:e målet för honom i Siken, hatten av! :clap:
Hatten av var ordet, det är riktigt bra, Dessutom har han 25 mål från vänskapsmatcherna han spelat för oss :clap: :clap: :clap:
Det är nästan så man skäms över att man ibland står på läktaren och vill ha ännu mer av honom :oops:

Första åren hade han som grej att han alltid stoppade ned tandskyddet innanför handsken när han åkte av isen vid avblåsningar. Nu borstar han alltid av snö från klubb bladet :D
Något man nästan alltid ser hos Thegel är att han ser ut att ha väldigt roligt, speciellt när man ser honom på träning och han försöker någon grej som antingen lyckas eller inte lyckas men han grinar nästan alltid gött åt det. En fantastisk spelare :clap: :clap: :clap:
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3767
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2020-01-29 kl. 19.00 Skövde IK – Visby/Roma HK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Blev nu inspirerad av Perkas rader från svunna tider och måste få berätta om mitt samtal med Henrik.

Det var fest och Rebellerna hade fixat den ( på Arenan?) och säsongen var slut 2014. Trevligt som vanligt och jag som återvald ordförande i föreningen tog tag i Henrik - A-laget var inbjudet - och tänkte nu tala förstånd med honom. Det var sent - väldigt sent både för Henrik och mig - men i inbillad kraft av min position, så klarade jag ut för honom att "du skall stanna kvar hos oss! Ditt spel på lån i Hästen betyder inget just nu, förstår du.

Henrik svarade mycket artigt: Jag hör vad du säger och det är trevligt att du tycker så, men jag föreslår att både du och jag sover på saken, för det börjar bli riktigt sent, tycker du inte det?

Som sagt var det sagt. Det blev Hästen nästa. :)
Post Reply