Lina Ljungblom

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Lina Ljungblom

Post by Marcus Lundgren »

Niklas Hjalmarsson wrote: 20 Jan 2022, 14:56
Marcus Lundgren wrote: 20 Jan 2022, 14:09
Göran Strid wrote: 20 Jan 2022, 10:00
Per-Erik Odh wrote: 20 Jan 2022, 07:04 Ett jättestort Grattis till Lina och OS platsen. Det är ju hur stort som helst detta :thumbup: :clap:
Instämmer! Det kan inte vara så många från Skövde-området, som deltagit i OS. Kommer bara på Markus Hellner (från Timmersdala), Andreas Larsson (handboll) och Linnea Torstensson.
Kul med Lina!

Måste bara rätta dig lite Göran, Hellner kommer från Lerdala, inte Timmersdala. Må vara obetydligt för många, men att blanda ihop Lerdala och Timmersdala är allvarliga saker för oss därifrån ;)

Torstensson tror jag inte kommer från Skövde överhuvudtaget (även om hon givetvis har spelat här)?
Ja ska vi va tetia så va ju Kastenman från Nyköping och dog i Falköpings kommun! 😉
Det viktiga är att inte blanda ihop Timmersdala med lillebror Lerdala ;)
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Lina Ljungblom

Post by Göran Strid »

Blev ju kul detta tack vare Lina Ljungblom och Perkas inlägg! Linnea Torstensson är från Eskilstuna, men spelade för Skövde HF under ett OS 2008. Så visst, hon är inte från Skövde, men ändå...

Ohyggligt förnärmande att förväxla Timmersdala med Lerdala! Jag vet!

Angående Illusters grav har jag ju besökt gravplatsen och till och med lagt blommor där i samband med någon årsdag 1989-90, då jag tjänstgjorde på T2!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Lina Ljungblom

Post by Per-Erik Odh »

I dagens SLA är det ett längre reportage om Lina.
/Perka
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Lina Ljungblom

Post by Gunwaldh Johansson »

Borde inte Lina fått 1 assist på Sveriges 3 - 1 mål i matchen mot Danmark.!! :shock: :shock:
34:03
Goal! DEN 1 - 3 SWE (PP1)
#12 NYLEN PERSSON Maja scored for Sweden (Assisted by #16 JOHANSSON Linnea and #6 JUNGAKER Mira).
#12
NYLEN PERSSON Maja
https://www.iihf.com/en/events/2022/ww/ ... for_olsson
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Lina Ljungblom

Post by Per-Erik Odh »

Max Friberg åker inte med till Fribourg för Swiss Hockey Games. Däremot är Lina Ljungblom uttagen till Damkronornas hemmaturnering i Ängelholm.
– Det finns stor potential i Linas centerspel, säger förbundskaptenen Ulf Lundberg.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Lina Ljungblom

Post by Per-Erik Odh »

Nu är det klart att Lina spelar VM i Kanada 5-16 april :)

Det har känts lite osäkert tycker jag eftersom Lina har missat några landslagssamlingar nu så därför känns det extra skönt nu när förbundskapten Ulf Lundberg släppte truppen idag :)
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Lina Ljungblom

Post by Per-Erik Odh »

Har inte följt damkronornas äventyr men nu när jag kollar lite stats ser jag att Lina bara matat och matar in mål. Hat trick i två matcher är, ja vad säger man, hatten av :thumbup:
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Lina Ljungblom

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 11 Apr 2023, 21:29 Har inte följt damkronornas äventyr men nu när jag kollar lite stats ser jag att Lina bara matat och matar in mål. Hat trick i två matcher är, ja vad säger man, hatten av :thumbup:
Imponerande. Och ett jädra klipp i skottet! :clap:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Lina Ljungblom

Post by Per-Erik Odh »

Linda gjorde ju ett helt magiskt VM och jag tycker att vi Skövdesupportrar kan känna oss mer än nöjda. SLA har haft ett litet snack med henne efter att hon kom hem och om det kan man läsa i dagens tidning :thumbup:
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Lina Ljungblom

Post by Per-Erik Odh »

I veckans avsnitt av SLA sportpodd är Lina gäst. Kan tänka mig att det är ett avsnitt att rekommendera till de som inte är trogna lyssnare.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Lina Ljungblom

Post by Per-Erik Odh »

Dagens SLA :thumbup:

"Skövdetjejen Lina Ljungblom är högaktuell för spel i den nya proffsligan Provincial Women’s Hockey League (PWHL) som ska starta i Nordamerika. Lina draftades sent på måndagskvällen av Montreal.

Vi har tidigare berättat att Ljungblom som har kontrakt med Modo den här säsongen hade anmält sig till den draft som är en förutsättning för att få möjlighet till ett kontrakt.

The Hockey News skriver att Alina Muller (Schweiz) är den första spelaren född i Europa som draftades och att Lina Ljungblom är den yngsta och den enda spelaren som spelade i Europa förra säsongen och även gör det denna som valdes.

Lina Ljungblom satte verkligen avtryck förra säsongen med sina 30 poäng på 32 matcher i Modo och sedan hennes framfart i VM som spelades i Kanada. Lina gjorde sju mål och totalt tio poäng på sju matcher för Damkronorna. Hennes förmåga att vinna tekningar är också något som som imponerar stort.

Totalt var det 90 spelare som valdes i Toronto på måndagskvällen. PWHL består av sex lag från USA och Kanada och klubbarna valde 15 spelare var. Totalt fanns det 146 anfallare, 78 backar och 44 målvakter från 17 olika länder att välja på.

Konkurrensen var minst sagt tuff så Lina Ljungblom har onekligen hamnat i ett celebert sällskap. Två svenska spelare tingades, förutom Lina även målvakten Emma Söderberg som valdes av Boston.

Ligan där lagen hör hemma i Boston, MInnesota, Montreal, New York, Ottawa och Toronto beräknas starta i januari och pågå till juni.

Nu får Lina Ljungblom ta ett beslut som sin framtid. Dörren till proffsspel står öppen. Hon är nu tingad av Montreal i två säsonger och enligt uppgifter till Aftonbladet kommer Lina fullfölja den här säsongen i Modo."
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Lina Ljungblom

Post by Per-Erik Odh »

Lina fortsätter på sin Eriksgata. 13-17 december spelas det en femnationers turnering i Falun. Tyskland, Finland, Schweiz och Tjeckien står för motståndet när Lina ännu en gång äntrar isen i Tre kronors matchställ :thumbup:
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Lina Ljungblom

Post by Per-Erik Odh »

Det går bra nu. Damkronorna vann femnationers i Falun och Lina var naturligtvis med och bidrog starkt. Tre mål blev det för hennes del och med det hamnade hon på en andraplats i den Svenska poängligan.
Igår skvätte hon in sitt sjuttonde mål för Modo i säsongens SDHL och därmed tog hon ledningen i SDHLs målliga :thumbup:
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Lina Ljungblom

Post by Per-Erik Odh »

Lina blev utsedd till månadens spelare i SDHL och för det prisades hon med 10.000 kronor. Gissa vad hon gjorde med pengarna?
Hon skänker det till tjejverksamheten i SIK. Det är så jävla vackert så man blir tårögd!
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Lina Ljungblom

Post by Per-Erik Odh »

En artikel i dagens SLA som fullkomligt öser superlativ över Lina. Och dessa kommer inte från vem som helst utan från Damkronornas förbundskapten Ulf Lundberg. Ulf är bland annat övertygad om att Lina nästa säsong är proffs i Nordamerika i Montreal.
Dessa fina ord yttrar han under gårdagens presskonferens där han presenterar spelarna i landslagstruppen som ska representera Sverige i Womens Euro Hockey i Tjeckien som dessutom är genrep inför VM. Naturligtvis är Lina med :thumbup:
/Perka
Post Reply