Div 1 västra

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: Div 1 västra

Post by Joakim Blomquist »

Lars Hildegard wrote: 05 Feb 2024, 19:05
Niklas Hjalmarsson wrote: 05 Feb 2024, 19:00 Nästan exakt samma läge, du är ju totalt ute å seglar du….

Vad du menar med den sista meningen det är nog bara Jocke B som fattar för han asgarvar ju…eller så skrattar han åt dig precis som alla andra gör!
Ja, du har givetvis rätt. Förra gången låg bois under strecket med 2 matcher kvar och riskerade att gå till fortsättningsserien. Denna gången är det 7 matcher kvar och bois riskerar att göra en Skövde, alltså tidig barmarksträning, redan i februari. Jag ber om ursäkt. :(

Din sista mening... Är det en fråga du ställer, eller kommenterar du bara?

Och varför är du så arg hela tiden? Jag är inte den enda som ifrågasätter Ronny. Både Mariestads tidning och flera på bois FB-grupp ifrågasätter Ronny. :eh: Jag vågar knappt gissa vad som sägs i bois hemliga chatt-grupp som du inte ens fick vara med i... :silent:
Nej man får faktiskt inte kritisera Ronny Rockstar... Han är nämligen en ikon i mariestad...

Och vi måste ursäkta Niklas. Han är tvär, sur och ledsen nu när allt går i stå, förstår du.
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Div 1 västra

Post by Anders Edman »

😂😂😂, fyndigt skrivet Jocke 👍
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Div 1 västra

Post by Anders Edman »

”Rulla Ronny Rulla” kan ju få en helt ny innebörd vid förlust i derbyt 😂, ni som fattar, fattar….
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: Div 1 västra

Post by Joakim Blomquist »

Anders Edman wrote: 05 Feb 2024, 21:29 ”Rulla Ronny Rulla” kan ju få en helt ny innebörd vid förlust i derbyt 😂, ni som fattar, fattar….
😂😂😂
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 189
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Div 1 västra

Post by Lars Hildegard »

Ronny kan tydligen vara lugn några dagar till, enligt Sportchefen som talar ut i MT. Skönt! :thumbup:

Nu ska jag försöka skriva en sak om bois utan ironi (svårt... :problem: ) och jag hoppas nu inte att Hjalmarsson går i taket av detta, för detta är min ärliga syn på bois problematik.

bois består i år av flera VÄLDIGT duktiga spelare, ingen kan säga emot där. Förstafemman t.ex. var i början av serien helt otrolig och gjorde lite som dom ville, framförallt mot dom dåliga lagen.

Men så fick någon (Ronny?) för sig att spelaren med världens märkligaste inställning till hockey (japp, jag talar om Blomberg), skulle skolas om till back?!?! :shock:
Att han har ett (som kommentatorerna brukar säga) FROKTANSVÄRT hårt skott och ett spelsinne som nog är på topp i hela HE, kan ingen argumentera emot, men det hjälper föga när du ska spela back. Kolla återigen i matchen mot Visby. Visst råkar Wistén passa fel som sedan leder till mål, men hela situationen uppstår när en annan spelare (#95) ÅTERIGEN missar en brytning på blålinjen. Är det 5e gången i Allettan det har hänt med mål som följd?

Häri ligger bois problem anser jag. I och med att Blomberg ÄNDÅ får förtroende gång på gång på gång, trots sin loja inställning, skickar det signaler till dom andra att det är ok att ha dålig inställning, du får spela ändå!
Dom matcherna han har varit bäst (enligt referatet + Ronny), har han varit det för att han är bra, eller för att han gör alla andra dåliga? :eh:


Sportchefens senaste supervärvningar, Lexenberg och Cederqvist, är förpassade till 4e-femman och två andra har valt att flytta på sig. Vad sänder det för signaler? Lexenberg är ju knappast sämre än Blomberg. :?

Nu tror jag ärligt att bois kommer vinna på fredag. Derbyna lever som sagt sina egna liv och det brukar ändå vara bästa laget som vinner. bois är bättre i år. :!:
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 189
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Div 1 västra

Post by Lars Hildegard »

För att förtydliga, det är ju inte Blombergs fel att det går dåligt för bois, utan det är en ledningsfråga givetvis! :idea:
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: Div 1 västra

Post by Joakim Blomquist »

Lars Hildegard wrote: 06 Feb 2024, 13:43 Ronny kan tydligen vara lugn några dagar till, enligt Sportchefen som talar ut i MT. Skönt! :thumbup:

Nu ska jag försöka skriva en sak om bois utan ironi (svårt... :problem: ) och jag hoppas nu inte att Hjalmarsson går i taket av detta, för detta är min ärliga syn på bois problematik.

bois består i år av flera VÄLDIGT duktiga spelare, ingen kan säga emot där. Förstafemman t.ex. var i början av serien helt otrolig och gjorde lite som dom ville, framförallt mot dom dåliga lagen.

Men så fick någon (Ronny?) för sig att spelaren med världens märkligaste inställning till hockey (japp, jag talar om Blomberg), skulle skolas om till back?!?! :shock:
Att han har ett (som kommentatorerna brukar säga) FROKTANSVÄRT hårt skott och ett spelsinne som nog är på topp i hela HE, kan ingen argumentera emot, men det hjälper föga när du ska spela back. Kolla återigen i matchen mot Visby. Visst råkar Wistén passa fel som sedan leder till mål, men hela situationen uppstår när en annan spelare (#95) ÅTERIGEN missar en brytning på blålinjen. Är det 5e gången i Allettan det har hänt med mål som följd?

Häri ligger bois problem anser jag. I och med att Blomberg ÄNDÅ får förtroende gång på gång på gång, trots sin loja inställning, skickar det signaler till dom andra att det är ok att ha dålig inställning, du får spela ändå!
Dom matcherna han har varit bäst (enligt referatet + Ronny), har han varit det för att han är bra, eller för att han gör alla andra dåliga? :eh:


Sportchefens senaste supervärvningar, Lexenberg och Cederqvist, är förpassade till 4e-femman och två andra har valt att flytta på sig. Vad sänder det för signaler? Lexenberg är ju knappast sämre än Blomberg. :?

Nu tror jag ärligt att bois kommer vinna på fredag. Derbyna lever som sagt sina egna liv och det brukar ändå vara bästa laget som vinner. bois är bättre i år. :!:
Bra analys och lite så jag tänkt och sagt innan också. Dessutom går alldeles för mycket pass i anfallszon till Blomberg och då blir det lätt sönderläst.
Blomberg har fått bästa betyg när han gjort en del poäng.. och det är väl bra. Men de glömmer gärna/ofta bort hans defensiva brister.

Jag tror däremot att Skövde ik vinner.. just för att de är bättre.
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Div 1 västra

Post by Anders Edman »

Angående supporterresan till bortamatchen mot Dalen kunde man inte haft lite is i magen och inväntat ev anmälningar nu på fredag ? 18 pers är väl inte dåligt för att vara Rebellerna ? 12 till hade väl gått att skrapa ihop, eller det kanske måste vara 50 för att det ska gå ihop ?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Div 1 västra

Post by Per-Erik Odh »

Anders Edman wrote: 06 Feb 2024, 18:27 Angående supporterresan till bortamatchen mot Dalen kunde man inte haft lite is i magen och inväntat ev anmälningar nu på fredag ? 18 pers är väl inte dåligt för att vara Rebellerna ? 12 till hade väl gått att skrapa ihop, eller det kanske måste vara 50 för att det ska gå ihop ?
Ekonomiskt går en buss aldrig ihop även om den är smockfull. Det handlar mer om hur mycket av Rebellernas pengar det får gå åt. Nu hade vi satt smärtgränsen vid 30 anmälningar och ser man att man aldrig kommer komma upp till den får man helt enkelt backa på resan.
/Perka
User avatar
Kristian Eriksson
Reactions:
Posts: 766
Joined: 27 Jan 2014, 19:54
Location: Skövde
Contact:

Re: Div 1 västra

Post by Kristian Eriksson »

Anders Edman wrote: 06 Feb 2024, 18:27 Angående supporterresan till bortamatchen mot Dalen kunde man inte haft lite is i magen och inväntat ev anmälningar nu på fredag ? 18 pers är väl inte dåligt för att vara Rebellerna ? 12 till hade väl gått att skrapa ihop, eller det kanske måste vara 50 för att det ska gå ihop ?
Gå ihop, njaa Rebellerna har nog aldrig gått plus på en resa vad jag kan dra mig till minnes. Bussbolaget ville ha svar i början på denna veckan, och dessvärre är det så att dom supportrarna som tvekar även ställer till det för dom supportrarna som tidigt skrev upp sig på denna resa.

Vidare kan man tycka att vid en eventuell förlust på fredag så finns det fortfarande viktiga poäng att spela om i kampen om en plats bland dom 8 främsta.

Ett exempel då, en buss till Norrahammar kostar ca 6 300 kr, för att gå plus på en sådan resa krävs det många fler man än 30 anmälda, om man inte vill skrämma iväg resenärer med höga priser, och vi vet alla hur man reagerar på höga priser...

EDIT: Perka, du brukar inte vara så snabb
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Div 1 västra

Post by Anders Edman »

Tack för svar Perka och Kristian 👍
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 189
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Div 1 västra

Post by Lars Hildegard »

Precis som i princip hela hockeysverige sitter jag och kollar på Väsby-bois.
Frick cross-checkar en Väsby-spelare in i Sandberg som ramlar och det blir 2-0 helt korrekt.

Otroligt nog lyckas Frick tjata bort den och istället 2 min på Väsby :crazy:

bois ska vara glada över att det bara är 3 domare.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Div 1 västra

Post by Niklas Hjalmarsson »

Lars Hildegard wrote: 05 Mar 2024, 19:36 Precis som i princip hela hockeysverige sitter jag och kollar på Väsby-bois.
Frick cross-checkar en Väsby-spelare in i Sandberg som ramlar och det blir 2-0 helt korrekt.

Otroligt nog lyckas Frick tjata bort den och istället 2 min på Väsby :crazy:

bois ska vara glada över att det bara är 3 domare.
:lol: :lol:
Silly season is just another season!
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 189
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Div 1 västra

Post by Lars Hildegard »

Dags för min analys av årets bois. Jag har sett ganska många matcher i år (mer än 15), både när bois har vunnit och förlorat.
Jag ska vara ärlig redan från början och säga att jag inte är helt opartisk, men jag försöker i alla fall.

Vi börjar bakifrån.
Sandberg är utan tvekan en av HEs bästa målvakter. Har gjort några riktiga "idioträddningar" och har flera gånger tagit poäng åt bois på egen hand. Det är inte hans fel att bois inte gick vidare. Betyg 5 av 5

Isac, kan detta vara en av de mest "misshandlade" andramålvakterna i år? Enligt Ronny gick dom båda in i säsongen på lika villkor, där "Det är en skön känsla att ha två målvakter man kan vara trygg med. Det är något jag fick lära mig som huvudtränare, att man kanske får tänka lite längre än en match, att man matcher lite jämnt så båda är igång och inte rulla på en som är het, då svajar den till slut och då ska den andra in och bevisa att den är värd istiden och det inte alltid lätt. Men jag lärde mig av förra säsongen och vi ska ha två bra målvakter in i slutspelet."
Facit, i träningsmatcherna vill jag minnas att han bara fick stå en enda match. I grundserien delade han på spaden med Sandberg och hamnade då ganska långt ner i listan gällande räddningsprocent. I Allettan fick han därför bara fick stå 3 matcher (när Sandberg var skadad om jag minns rätt?) och hade där sämst räddningsprocent av alla. I slutspelet, noll matcher. Noll förtroende och noll självförtroende? Kommer han få eller ens vilja vara kvar till nästa år? Tveksamt. Är en betydligt bättre målvakt än han fick chansen att visa i år.
Betyg 1 av 5

Backar
Här har vi bois stooora problem i år. Backarna är alldeles för ojämna och det är en stor skillnad på kvalitén på backspelet i år jämfört med förr om åren.

Aronsson, lätt topp 5 av alla backar i hela HE. Gör knappt ett enda misstag på hela säsongen.
Betyg 5 av 5

Thelander, efter en ganska svag start så hade han en riktigt bra och dominerande period runt jul. Sedan "försvann" han lite igen. En bra back som är bra med pucken.
Betyg 4 av 5

Frick, nu är jag lite färgad, men frågan är om inte Frick är lite övertänd i vissa matcher, vilket går ut över både hans spel och hans humör. För mig är det obegripligt att han får vara kapten, men han har å andra sidan visat att han är bra på att prata med domaren och sänka tempot i matcherna, något bois varit duktiga på i flera år. När han fokuserar på rätt saker är han faktiskt ganska bra.
Betyg 3 av 5

Manne Håkansson, spelar ungefär på sin förmåga skulle jag säga. Kommer inte bli jättebra, men heller inte jättedålig.
Betyg 3 av 5

Lexenberg, en obegriplig värvning mitt under säsongen, där han i flertalet matcher blev extraback. Var det därför han värvades? Det lilla jag såg av honom tyckte jag ändå att han var bättre än flera andra och borde fått spela mycket mer.
Betyg 2 av 5

Simon Svensson, ett blysänke. Passar inte alls in spelsystemet som bois spelar. Det går inte att ha en back som klockar in på 86 PIM och tro att det går att vinna matcher. Flera av hans utvisningar är genomkorkade. Det märks också när det är ett bättre motstånd (t.ex. Väsby) att han inte hinner med att spela sitt småfula spel.
Betyg 0 av 5

Blomberg... Med puck lätt 5 av 5, men det Ronny och flera andra inte tycks förstå är att Blomberg inte kan ha pucken hela tiden. När motståndarna anfaller, så måste man spela försvarsspel. Det verkar ingen ha lärt honom. Av matcherna jag sett i Allettan så är han direkt eller indirekt skyldig till 20 baklängesmål pga missade brytningar, eller när han är allmänt felplacerad. Då kvittar det att han har gjort 18 framåt. Det enda som räddat honom i år är att han fått spela med Aronsson.
Min lösning på detta "problem" är att enbart låta honom spela i PP. Skjuta kan han bevisligen och nu har han dessutom lärt sig träffa målet.
Betyg 1 av 5

Inom kort kommer även mina betyg på forwards.
Last edited by Lars Hildegard on 16 Mar 2024, 16:26, edited 1 time in total.
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 189
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Div 1 västra

Post by Lars Hildegard »

Forwards
Lindén, för bra för HE, men frågan är om han är tillräckligt bra för HA? Oavsett, näst bäst i bois i år.
Betyg 5 av 5

Wistén, bäste boisare sett över hela säsongen. Oerhört nyttig, skapar massor.
Betyg 5 av 5

Tellström, också en riktigt bra spelare. Lär vara förlorad till nästa år.
Betyg 5 av 5

Astley, en stabil HE-center, men inte mycket mer.
Betyg 3 av 5

Axelsson, lite upp och ner under säsongen. Visar att han klarar av att vara en rollspelare i bois utan att behöva en massa utvisningsminuter.
Betyg 3 av 5

Lucas Larsson, något har hänt med Larsson i år? Jag misstänker att han spelat skadad eller liknande under en stor del av säsongen. Stor och stark, men använder det på fel sätt, tycker jag. 51 PIM för en ass.kapten. Inte ok.
Betyg 2 av 5

Cederqvist, ytterligare en obegriplig värvning mitt under säsongen. Nästan direkt förpassad till 4e-femman. Hade det inte varit bättre att fylla den platsen med en junior i så fall?
Betyg 1 av 5

Simon Eriksson, ytterligare en som inte är bra nog att spela i bois. Spelar väldigt klumpigt och tar många korkade utvisningar. Platsade inte i Nybro. Borde inte platsa i bois heller.
Betyg 1 av 5

Fält, här är en spelare som har chansen att bli bra med en bra tränare. Hoppas bois hittar någon.
Betyg 2 av 5

C-J Gustavsson, obegripligt anonym i matcherna, med tanke på hans storlek. Jag har svårt att förstå vad han har för roll i sina få byten han får i en match.
Betyg 2 av 5

Lundin, ytterligare en spelare som tycks acceptera sin roll. Även han tar en del utvisningar.
Betyg 2 av 5

Thulin, besitter en hel del kvalitéer. Överlag en av de bättre i årets bois.
Betyg 4 av 5

Reimer, ganska upphaussad. Värvades som målskytt. Facit, 10 mål på 34 matcher. Det är tyvärr för dåligt. Platsar inte i bois om han inte blir bättre.
Betyg 2 av 5

Semjonovs, ytterligare en obegriplig värvning (jag börjar låta som en repig skiva). Värvad som spets och målskytt, men verkade vara skadad när han kom till bois. Facit 2 mål på 10 matcher.
Betyg 1 av 5



Tränarna
Ronny och Isgren. Bevisar även detta år att dom inte riktigt kan hantera när det går dåligt för bois i inledningen på matcherna. Urdåligt att inte agera snabbare i bois matcher som slutade i haveri (t.ex. 0-8 och 1-7).
Helt obegripligt att man inte en enda gång under året splittrar HE's bästa kedja när det började gå knackigt i mitten på Allettan.
Att bois viker ner sig så många matcher i rad (innan derbyt) är 100% tränarnas fel. Ronny lär ha fått foten av Calle vid förlust mot Skövde i derbyt (säger rykten jag hört i efterhand)
Matchade laget jättekonstigt i flera matcher, där man tog in Lindén och c/o i def. tek. Dom är bra med pucken, men utan puck har dom lite kvar att lära.
Betyg 1 av 5


Sportchefen Calle:
Av nyförvärven inför i år (Reimer, Thulin, Jämsén, Thelander, Eriksson, Cederqvist, Lexenberg, Sandberg, Semjonovs) är Thulin, Sandberg och Thelander bra eller riktigt bra värvningar. Reimer, Eriksson, Cederqvist, Lexenberg och Semjonovs har varit svaga eller rent av dåliga breddspelare.
Jämsén fick t.o.m. foten, men är nog inte ledsen för det, eftersom hans nya lag fortfarande spelar. HP hade behövts.

bois hade ett uttalat mål att vara bättre än förra säsongen, vilket man inte klarade av. Minst hälften av det ansvaret ligger på den som sätter ihop laget.
Betyg 1 av 5
Last edited by Lars Hildegard on 16 Mar 2024, 16:24, edited 1 time in total.
Post Reply