Tidningsartiklar

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Ingvar Persson
Reactions:

Re: Tidningsartiklar

Post by Ingvar Persson »

Peter
Jag förstår inte ett ord vad du menar. För mig är det solklart,ju mer betalande åskådare ju bättre möjlighet blir det rimligen att betala räkningar och övriga kostnader. Något annat resultat än bara positivt för fler betalande åskådare är för mig fullständigt okända.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Tidningsartiklar

Post by Marcus Lundgren »

Ingvar Persson wrote: 06 Jan 2022, 23:10 Peter
Jag förstår inte ett ord vad du menar. För mig är det solklart,ju mer betalande åskådare ju bättre möjlighet blir det rimligen att betala räkningar och övriga kostnader. Något annat resultat än bara positivt för fler betalande åskådare är för mig fullständigt okända.
Ingen har påstått att det inte kommer in mer pengar vid mer folk.
Det vi påstår är att din kalkyl är fel. Du jämför publiksnitt och ökar med 500, det innebär INTE 500*Entrepengen (är det 110kr nu?)
För de 500 kommer från att säsongskort används flitigare, det kan vara gratis biljetter (vilket ofta är en bra ide i förlängningen då det skapas intresse, tex vet jag att det åtminstone tidigare delats ut på skolor osv.), och även pensionär/volvo-rabatt(den är dock tveksam, det kan jag hålla med om)/ungdomspriser.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; när man tror att ett problem är enkelt så har man oftast inte förstått problemet.
Du måste ju också inse att Skövde IK har en spelarbudget, som till stor del redan är använd. Därav kan man inte bara gå in och värva för att hoppas på att höja publiksnittet.
Att det dock borde funnits utrymme i budgeten med tanke på att Martin försvann, det har vi i princip allihop varit eniga i.

Jag har personligen också, i många år, luftat mina åsikter om hur vi värvar.
Så att alla vi andra inte håller med i någonting du skriver är så långt ifrån sanningen.

Att hålla på ett lag är för mig inget val, så om du helt plötsligt har valt att hålla på Mariestad för stå för dig. Men kom inte här och tro att någon på det här forumet någonsin kan respektera en enda sak du skriver från och med nu.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: Tidningsartiklar

Post by Ingvar Persson »

Marcus

Jag har hela tiden pratat om en ökning av BETALANDE ÅSKÅDARE. Skulle ökningen till största delen bestå av säsongsbiljetter och övriga fribiljetter så är väl det ändock en positiv sak. Det betyder nämligen i så fall att intresset för SIK har ökat och om det fortsätter positivt så drar det säkert med sig en ökning av betalande åskådare också.
Beträffande värvning så är det mycket mycket försent att tänka på nu. Värvningar bör ske innan seriestart och på ett sätt som verkligen ger ett starkare lag och till kostnader som budgeterats för ny värvningar. Den som ansvarar för värvningen bör veta att Skövde är ett av de attraktivaste städer och lag att komma till så att lägga massa pengar på B-spelare är helt onödigt. Någon överbetalning av mycket duktiga spelare av Ettan-klass skall inte heller behövas. Om man undviker att värva på grund att man inte tror att ett bättre lag skall betala sig så får man väl förlita sig på billiga B-spelare eller fylla på från junior ledet, men som situationen ser ut där just nu så blir resultatet att man STÅR OCH STAMPAR PÅ SAMMA PLATS exakt som reportern i SLA uttryckte sig i början av veckan.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3766
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 07 Jan 2022, 14:02
Ingvar Persson wrote: 06 Jan 2022, 23:10 Peter
Jag förstår inte ett ord vad du menar. För mig är det solklart,ju mer betalande åskådare ju bättre möjlighet blir det rimligen att betala räkningar och övriga kostnader. Något annat resultat än bara positivt för fler betalande åskådare är för mig fullständigt okända.
Ingen har påstått att det inte kommer in mer pengar vid mer folk.
Det vi påstår är att din kalkyl är fel. Du jämför publiksnitt och ökar med 500, det innebär INTE 500*Entrepengen (är det 110kr nu?)
För de 500 kommer från att säsongskort används flitigare, det kan vara gratis biljetter (vilket ofta är en bra ide i förlängningen då det skapas intresse, tex vet jag att det åtminstone tidigare delats ut på skolor osv.), och även pensionär/volvo-rabatt(den är dock tveksam, det kan jag hålla med om)/ungdomspriser.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; när man tror att ett problem är enkelt så har man oftast inte förstått problemet.
Du måste ju också inse att Skövde IK har en spelarbudget, som till stor del redan är använd. Därav kan man inte bara gå in och värva för att hoppas på att höja publiksnittet.
Att det dock borde funnits utrymme i budgeten med tanke på att Martin försvann, det har vi i princip allihop varit eniga i.

Jag har personligen också, i många år, luftat mina åsikter om hur vi värvar.
Så att alla vi andra inte håller med i någonting du skriver är så långt ifrån sanningen.

Att hålla på ett lag är för mig inget val, så om du helt plötsligt har valt att hålla på Mariestad för stå för dig. Men kom inte här och tro att någon på det här forumet någonsin kan respektera en enda sak du skriver från och med nu.
Instämmer helt och fullt med Markus inlägg, men vill komplettera med en sak och det är att ju fler extraåskådare det blir desto större blir vinsten per åskådare från ungefär 750 extra åskådare. Det beror på att säsongskort, föreningsmedlemmar och i viss utsträckning diverse rabatterade- och gratisbiljetter är ett ändligt antal. Det är däremot inte fullbetalande.

Mellan tummen och pekfingret - vi gjorde en beräkning på detta vid ett tillfälle, men minns inte siffran - så kan intäkten för 1000 extra åskådare hamna på ca dryga 40 kronor för att stiga till dryga femtilappen för 1500 extra åskådare. Med andra ord intäktskurvan stiger ju fler det kommer. Hela resonemanget som startades av bois-ingvar har kretsat kring 500 extra. Detta är ett försök att skapa en bättre helhetsbild.

Detta nu skrivet med hopp om att bois-ingvar denna gång slutar raljera och ironisera över mina försök att vara saklig och bidra med hyggligt underbyggda fakta.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

I dagens SLA har en SIK supporter som benämner sig "Kent, supporter" en insändare.
Han kritiserar och funderar över laguttagningarna i A-laget och spekulerar kring hur juniorverksamheten sköts.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Ytterligare en insändare finns i dagens SLA. Rubriken är en fråga, "Vad händer i Skövde IK?".
Skribenten, som är "Supporter sen tältet-tiden" vill att klubben går ut med beskedet att man inte har ambitionen att ta sig vidare. Hen menar att det är de signaler som skickats när man släppte Blomman och Ström med många matcher kvar att spela.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

I dagens SLA läser man att det är fem idrottsföreningar som har skulder till Skövde kommun. SIK:s skuld ligger på 137.000 men Petter Fahlström, ordförande i kultur och fritidsnämnden säger att SIK är på g med en avbetalningsplan.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Det var mycket i dagens SLA där vi SIK nördar gillar SIK kopplingen :mrgreen:

Anton Strålman funderar över framtiden, blir det ett år till i NHL, ska han bli hockeypensionär, bli permanent boende i Skövde och spela i HV? Han lämnar alla dörrar öppna.

Damkronorna har spelat två matcher mot Danmarks motsvarighet vilket hamnade i två segrar. I bägge två matcherna gjorde Lina Ljungblom mål.

Matcherna dömdes för övrigt av Oscar Niklasson och Johan Wedin. För några dagar sedan var det förresten en artikel om att Johan varit nere i ett ökenland och dömt hockeymatcher.

Både Oscar och Johan kommer att döma i Allsvenskan i vinter och i Oscars fall är det till och med så roligt att han tillsammans med fem andra domare kommer vara heltidsanställd för att döma hockey :thumbup:
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Gus på SLA har ställt sju frågor till spelarna i SIK och resultatet visar han upp i fin cirkeldiagram på tidningens hemsida.

1. Vem vinner Skövdes interna poängliga?
Här är det en förkrossande majoritet som säger Smedberg som får nästan tre fjärdedelar av rösterna.

2. Vem blir mest utvisad i Skövde IK den här säsongen?
Ca 25% tror att det blir Abris men av gissningarna att döma så är både Kardevall och Henriksson goda kandidater till den titeln också.

3. Viken är Hockeyettans sämsta ishall?
Klar segrare blir Surahallen men på en god andra plats hittar vi Mariehus arena.

4. Vilka vinner hockeyettan västra?
Jo men där tror man solklart på sig själva och det ser ut att vara dryga 65% av spelarna som är så pass segervissa. Tranås hamnar som andra kandidat.

5. Vilket lag i Hockeyettan skulle du inte kunna representera?
Ja gissa vilket lag som fick nästan tre fjärdedelar av rösterna.

6. Vem är Skövde IKs viktigaste spelare?
Där tycker de flesta att lagkapten Söder är den viktigaste men både Wallin och Ström är det många som också har höga tankar kring.

7. Vilket lag går upp till Hockeyallsvenskan?
Nybro ligger bra till men om de nu inte skulle räcka så är det sig själva man tror på.
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Dagens SLA innehåller en härlig sida med sex roliga bilder med Anton Blomberg i olika derbysituationer. De har helt enkelt visat bilderna för Blomman som fått kommentera dem. Garvvarning :lol:

I den här veckans sportpodd medverkar dessutom Staffan Lundh så det avsnittet är det lyssningskrav på om man är SIK supporter :)

Är det Lund eller Lundh som är den rätta stavningen?
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Per-Erik Odh wrote: 30 Sep 2022, 06:37 ........
Är det Lund eller Lundh som är den rätta stavningen?
Råkade ut för en skämtare idag som hade läst detta.
"Jasså du vet inte hur tränaren stavar sitt efternamn. Men då kan du ju alltid Fråga Lund :lol: "
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

I dagens SLA står det lite om Tibro IK som ska dra igång sitt seriespel i trean nu. Det är lite fokus på Dahne, Erlandsson och Frödelius och i detta bjuder ju "Böna " Brunstedt på veckans garv när han kallar gänget för "småpåvarna från Skövde" :lol: :| :lol:
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Tidningsartiklar

Post by Per-Erik Odh »

Läsvärd SLA idag med Skövdeögon sett.

En stor artikel där tidningen pratat med Andreas Birgersson som vill se ett samarbete mellan supportrarna till SIK, SAIK och IFK handboll. Bara att hoppas det slår väl ut.

Tidningen har också pratat med Robin Wallin efter undersökningen av hans knäskada. Han är försiktigt positiv och hoppas vara på is igen ganska snart. Det låter bra det.

I en tredje artikel står det om kickningen av Kasper Elo från Mariestad. Elo är ju klubbens supporterspelare och att han tvingas lämna är rätt uppseendeväckande. Detta tillsammans med olika rykten man hör gör att åtminstone jag undrar över hur det är med harmonin i den klubben denna säsong?
/Perka
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Edman »

Angående Elo så säger Calle Johansson att Elo är ” en supertrevlig kille samt en jätteduktig hockeyspelare” !! Killen har ju ändå gjort 5 p på 7 matcher vilket enligt mitt tycke är ok. Nä, här är det något annat som är bakomliggande orsak till avskedet. Jag har mina aningar men håller dom för mig själv.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Tidningsartiklar

Post by Niklas Hjalmarsson »

Per-Erik Odh wrote: 26 Oct 2022, 06:13 Läsvärd SLA idag med Skövdeögon sett.

En stor artikel där tidningen pratat med Andreas Birgersson som vill se ett samarbete mellan supportrarna till SIK, SAIK och IFK handboll. Bara att hoppas det slår väl ut.

De glömde GIK fansen!

Tidningen har också pratat med Robin Wallin efter undersökningen av hans knäskada. Han är försiktigt positiv och hoppas vara på is igen ganska snart. Det låter bra det.

I en tredje artikel står det om kickningen av Kasper Elo från Mariestad. Elo är ju klubbens supporterspelare och att han tvingas lämna är rätt uppseendeväckande. Detta tillsammans med olika rykten man hör gör att åtminstone jag undrar över hur det är med harmonin i den klubben denna säsong?
Presterar man inte mer än 5 poäng på 7 matcher som heltidsproffs i div 1 då har man inte på denna nivån att göra!
Det borde väl ni fått erfara själva nu när ni har en tränare från Mariestad som för första gången på evigheter ställer över ”favoritspelare” som han inte tycker platsar!?
Men verkligheten är väl inte så utvecklad i er klubb då man vill ”hyra in” supportrar från andra hockeyklubbar och helt andra idrotter! 😂😂😂
Silly season is just another season!
Post Reply