Tidningsartiklar

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Edman »

Det ser riktigt mörkt ut för Siken nu. Det va ju tråkigt att man som supporter inte fick suga i sig av segerns sötma längre än ett par dagar innan de nattsvarta rubrikerna kom. Nog funderade man lite till mans när det ena nyförvärvet efter det andra ploppade upp i våras. Och det är ju inga dåliga nyförvärv heller. Räkna in 2 helt nya målvakter till övriga nyförvärv och ja….hur fan har de råd tänkte i alla fall jag !!? Men inte ett ord om hur det stod till med ekonomin då utan det var livets glada dagar och det ena nyförvärvet efter det andra trillade in. Satsningen visade ju sig vara helt rätt ur en rent sportslig synpunkt. Det vittnar seriesegern om. Men svikande publik och hög inflation har gjort att intäkterna uteblivit. Om man läser mellan raderna vad Adam Thilander säger så är det han drar så fort han får en möjlighet om SIK inte löser detta innan allettan startar. Och det är ju fler i laget som inte har lön från någon annanstans. Så det blir nog fler som måste se om sitt eget hus först. Och inget fel i det. Men visst vore det ett ödets ironi om laget som just i år är bättre än på länge blir av med 5-8 spelare minst (om det räcker) innan allettan ens startat. Då är det nog tack och godnatt för Siken.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: Tidningsartiklar

Post by Joakim Blomquist »

Niklas Hjalmarsson wrote: 11 Dec 2023, 20:38
Anders Edman wrote: 11 Dec 2023, 19:54 Vi får höra med N.Hjalmarsson om vi kan swisha honom ? 🙃
Det kan ni göra, tar bara ut 40 % i avgift, alla swishbidrag över 1000:- tar jag däremot bara ut 25% på…man måste ju köra lite goodwill också! 👍🏻👍🏻👍🏻
😂😂😂
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: Tidningsartiklar

Post by Joakim Blomquist »

Anders Edman wrote: 12 Dec 2023, 06:57 Det ser riktigt mörkt ut för Siken nu. Det va ju tråkigt att man som supporter inte fick suga i sig av segerns sötma längre än ett par dagar innan de nattsvarta rubrikerna kom. Nog funderade man lite till mans när det ena nyförvärvet efter det andra ploppade upp i våras. Och det är ju inga dåliga nyförvärv heller. Räkna in 2 helt nya målvakter till övriga nyförvärv och ja….hur fan har de råd tänkte i alla fall jag !!? Men inte ett ord om hur det stod till med ekonomin då utan det var livets glada dagar och det ena nyförvärvet efter det andra trillade in. Satsningen visade ju sig vara helt rätt ur en rent sportslig synpunkt. Det vittnar seriesegern om. Men svikande publik och hög inflation har gjort att intäkterna uteblivit. Om man läser mellan raderna vad Adam Thilander säger så är det han drar så fort han får en möjlighet om SIK inte löser detta innan allettan startar. Och det är ju fler i laget som inte har lön från någon annanstans. Så det blir nog fler som måste se om sitt eget hus först. Och inget fel i det. Men visst vore det ett ödets ironi om laget som just i år är bättre än på länge blir av med 5-8 spelare minst (om det räcker) innan allettan ens startat. Då är det nog tack och godnatt för Siken.
Så är det!
Men jag förstår ju satsningen, med 1500 i snitt ifjol och med ett bättre lag = bättre spelså borde det ju t o m öka... Men det har blivit precis tvärtemot. Synd och jävligt oförståeligt att publiken sviker just nu... Och det kan ju knappast handla om ekonomi när det kommer strax över 1000 på en gratismatch?!?
Kan det månne handla om trovärdighet? I så fall borde de ju ha bevisat sig flera gånger om.
Ekonomin ser ju i alla fall ut att vända nu så än finns det hopp..
Ps håll utkik..
Vi MÅSTE lösa det här 👃
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Joakim Blomquist wrote: 12 Dec 2023, 08:29 Ps håll utkik..
Vi MÅSTE lösa det här 👃
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Saxat från SN:
"...I förra veckan blev det klart att Skövde kommun höjer det bidrag som klubbarna som bedriver elitidrott i kommunen får för att klubbarna marknadsför Skövde ute i landet.

Grundnivån i stödet låg tidigare på 200 000 men dubblas nu, något som SLA skrev om i förra veckan.

En klubb som däremot blir utan stöd från kommunen men som tycker att de borde få det är Skövde IK.

– Egentligen är det här inget nytt för oss för vi har inte varit elitklassade av kommunen på flera år. Men det här blev ju aktuellt nu när det kom ut att de andra klubbarna skulle få mer pengar så det blev rätt mycket snack om det bland hockeyfolk, säger Skövde IK:s klubbchef Anders Lundström...."

Ute i landet är flera ettan-klubbar elitklassade, eftersom de anses marknadsföra staden eller kommunen och får sina bidrag. Så har det varit och så är det nu. Och nu är vi där igen och igen och igen. Under mina år med Skövde IK blev jag varse gång på gång skillnaden mellan Skövde kommun och andra kommuner i behandlingen av hockeyföreningarna på samma nivå, inte minst när det gäller hallhyror, kostnader för istid, matchhyror med mera. I vissa fall var skillnaden hisnande och vid nästan samtliga fall låg Skövde IK i särklassig strykklass.

Tänk om någon lokal tidning eller lokalradion tog tag i detta och började gräva hur det egentligen står till! Till exempel lär föreningen betala hyra för kiosken med sexsiffriga belopp. Alltså hyra på hyra, när redan hallen kostar i matchhyra till belopp som vida överstiger de flesta konkurrenters kostnader.
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Edman »

Det du skriver Göran låter ju som rena trakasserier från kommunen mot Skövde IK.
Det stödet på 400.000:- hade ju suttit väldigt bra i det läget klubben befinner sig i nu. Jag tror att vi ALLA måste hjälpas åt nu. Och det som funkar snabbast är att gå med ”tiggarhåven”. Ut på stan och skramla, ring eller besök sponsorer en extra gång..mm mm. Om jag fick en ”ringlista” på potentiella sponsorer så skulle jag gladeligen ringa runt och ställa frågan. Det kanske fler kan göra ? Samla ihop spelare och tränare, klubbchef och bege er till kommunhuset. Visa att ni finns på riktigt och kräv att kommunen stöttar nu i det bekymmersamma läget som är. Jag tror på action marketing…, det går inte att sitta och vänta på att någon skänker en stor summa pengar eller liknande. Nä ut och träffa folk överallt och be om bidrag.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Anders Edman wrote: 12 Dec 2023, 11:50 Det du skriver Göran låter ju som rena trakasserier från kommunen mot Skövde IK.
Det stödet på 400.000:- hade ju suttit väldigt bra i det läget klubben befinner sig i nu. Jag tror att vi ALLA måste hjälpas åt nu. Och det som funkar snabbast är att gå med ”tiggarhåven”. Ut på stan och skramla, ring eller besök sponsorer en extra gång..mm mm. Om jag fick en ”ringlista” på potentiella sponsorer så skulle jag gladeligen ringa runt och ställa frågan. Det kanske fler kan göra ? Samla ihop spelare och tränare, klubbchef och bege er till kommunhuset. Visa att ni finns på riktigt och kräv att kommunen stöttar nu i det bekymmersamma läget som är. Jag tror på action marketing…, det går inte att sitta och vänta på att någon skänker en stor summa pengar eller liknande. Nä ut och träffa folk överallt och be om bidrag.
Anders, ring direkt Anders Lundström och erbjud dina tjänster! Som sagt, vänta inte på att någon kontaktar dig! Action marketing med andra ord!
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Edman »

Har redan gjort det, lämnat meddelande på hans svarare 👍
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Tidningsartiklar

Post by Niklas Hjalmarsson »

https://www.mariestadstidningen.se/2023 ... tat-e298c/

Likt Anton Blombergs puckkontroll på isen har Mariestad bois även bra balans när det kommer till ekonomin utanför rinken.
Silly season is just another season!
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 282
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Tidningsartiklar

Post by Juha Ojajärvi »

Niklas Hjalmarsson wrote: 12 Dec 2023, 17:46 https://www.mariestadstidningen.se/2023 ... tat-e298c/

Likt Anton Blombergs puckkontroll på isen har Mariestad bois även bra balans när det kommer till ekonomin utanför rinken.
Som att jämföra äpplen och päron. Igen.
Mariehus (kommunalt bostadsbolag) skrev ett avtal med föreningen att börja varje säsong med 250 kakor när det blev just, Mariehus Arena. Den stöttningen saknas i vår kommun.

Ska tilläggas att det saknas supporters också för den delen. Man får skilja på att ha mycket publik och ha mycket supporters.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Tidningsartiklar

Post by Niklas Hjalmarsson »

Bra och läsvärd insändare/åsikter på SLA idag om ”pengakarusellen” inom idrotten, från Skövde hf’s ordf. Anders Wiik!
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tidningsartiklar

Post by Göran Strid »

Alla löner utbetalda sedan några dagar(säker källa) och det får vi läsa om i SLA som en positiv nyhet för Skövde IK och supportrar? Tveksamt, för oftast när man slår upp något stort om Skövde IK så är det något negativt.

Under min tid jagade man mig med blåslampa för en obetald faktura till kommunen och kritiserade mig för att jag var tyst och "vägrade svara". Jag var på husbilssemester i Norska Finnmark och det fanns ingen mobiltäckning. När jag fick reda på jakten så ringde jag upp och berättade att fakturan var betald och förklarade varför de inte fick tag på mig. Detta kom däremot inte in i tidningen. Ränderna går nog aldrig ur.
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1748
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Tidningsartiklar

Post by Urban Stahel »

Anders Edman wrote: 12 Dec 2023, 14:23 Har redan gjort det, lämnat meddelande på hans svarare 👍
Jag pratade med Lundström tidigare i veckan och då sa jag att du hade erbjudit dina tjänster..Det märkliga var att han inte hade hört något..Fel på telefonen kanske?
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Tidningsartiklar

Post by Anders Edman »

Lämnade medd om att jag fanns, märkligt 🤭, men det har hänt förr…..så är inte så förvånad !
Pertti Pahankala
Reactions:
Posts: 149
Joined: 09 Jan 2015, 19:36

Re: Tidningsartiklar

Post by Pertti Pahankala »

Dagens SLA skriver om #59 om hans comeback, sist i artikel säger han "Och att vara tillbaka i Billingehov.

– De här matcherna är de roligaste som finns och när det är mycket folk och bra tryck i kurvan tänder man till lite extra." Roligt att spelarna uppskattar oss i kurvan ändå om vi har lite tvivelaktigt rykte.
Post Reply