Övergångar i andra lag

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Göran Strid
Reactions:

Re: Övergångar i andra lag

Post by Göran Strid »

Lars Hildegard wrote: 27 Jun 2025, 16:46 https://www.eliteprospects.com/player/7 ... ic-granrud

Lite i det dolda har bois gjort klart med ytterligare en lovande back. Jag har inte sett honom, men nästan 1 poäng i snitt i div.2 är ingen garant för framgång i div.1.
Jag står fast vid mitt betyg.
Av det man kan läsa hittills av din betygssättning borde en bois-supporter bli helt förfärad. Är det så illa så måste forwardsbesättningen vara något i hästväg. Annars är det kört redan från start, eller?

Sågning är bara förnamnet. Åtminstone om man jämför med truppen med förra säsongen.
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Dags för sista delen.

Wiggo Weinö
Linus Lööf
Max Wennlund
André Astley
Carl-Johan Gustavsson
Viking Malmunger
Anton Kivelä
Karl Umegård
Gustav Norén
Nico Bernt
Anton Persson
Alex Fält

De som lämnat:
Nu sticker jag ut hakan och säger att Lindén är på nedåtgående och att det kanske t.o.m. var bra att han till slut valde att tacka ja till ett av alla tusentals kontraktsförslag från HA som han tackat nej till i alla år. :!:
Engvall hade varit en bra förlängning.
Stenlund var aldrig riktigt bra, men det är väl så det blir när man värvas skadad.
Smedberg var överlag kass.
Axelsson, helt otroligt nog så fick han inte förlängt, trots att han gjorde sin bästa säsong.
Lucas Larsson, var en härförare för 5-6 år sedan. Har bara blivit sämre och sämre för varje år som gått.

De som är kvar:
Weinö, Lööf, Wennlund. Håller hög HE-klass. Hoppas Wennlund kan bli lite jämnare i år. Tror inte han mått bra av Ronnys veliga coachning.
Andre Astley och C-J Gustavsson. Astley var bra för några säsonger sedan. Kanske kan han få en nytändning, men det är risk för fjärdekedjan i år. Hoppas för C-J's skull att han används på ett annat sätt av Helmersson.

Juniorerna:
Bernt kan nog blomma ut i år och ta en fast plats i tredje. Överlägset bäste junior förra året, men fick ändå inte spela speciellt mycket. Övriga behöver steppa upp både 2 och 3 steg för att ta en fast plats.

Nyförvärven:
Umegård är RIKTIGT bra det jag sett av honom. Topp 5 värvningar i HE.
Kivelä är jag faktiskt inte alls lika övertygad om som "alla andra". Det är en sak att vara bäst i ett på pappret sämre lag och ösa in poäng. Jag tror faktiskt han kommer få svårt att ta en plats i andrafemman. När första spetsvärvningen kommer halvvägs in i på höstsäsongen, så lär det vara han som ryker.
Wiking Malmunger, en OBEGRIPLIG värvning. Att han spelade i 3 olika klubbar senaste åren är tydligen inget som skrämmer Calle och c/o. 200 PIM på fyra säsonger antar jag däremot är något som anser vara positivt i bois? :? Det är nästan så man hoppas att det är lite Thorstensson-vibbar :crazy: på denne man, så det kan bli underhållning i vinter.
Norén förstår jag inte heller. En mellanmjölkscenter som bäst. Iofs har han mycket PIM. Det verkar vara viktigt för bois att sitta mest av alla lag i utvisningsbåset. :eh:

Så som jag ser det är bois faktiskt lite bättre offensivt i år, men detta lag. Det sägs bli en värvning ytterligare innan säsongen och det kommer vara spets givetvis.

Gamla forwards: 3,5 av 5
Nya forwards: 4 av 5
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Göran Strid wrote: 27 Jun 2025, 17:15 Av det man kan läsa hittills av din betygssättning borde en bois-supporter bli helt förfärad. Är det så illa så måste forwardsbesättningen vara något i hästväg. Annars är det kört redan från start, eller?

Sågning är bara förnamnet. Åtminstone om man jämför med truppen med förra säsongen.
Nja, det håller jag inte med om. Mina poäng totalt är:
12 av 20 förra året, jämfört med 13 av 20 i år.

I vanlig ordning så är bois otroligt framtunga och jag hoppas att Helmersson kan få ihop laget, för backarna kommer få det RIKTIGT jobbigt i år! :!:
Den offensiva uppställningen (första- och andrafemman) är riktigt vass, men breddspelarna (tredje och fjärde) är ganska svaga.

Men som sagt, Helmersson är en otroligt mycket bättre tränare än Ronny, så han kanske kan plocka fram något ur trollerihatten.
Jag tror dock fortfarande att bois med detta lag INTE kommer klara topp 6 i höstserien. Jag har otroligt svårt att tro att bois är bättre än Borås, Dalen, Tranås, KHK, Vita Hästen, Halmstad, Tingsryd och Visby. Kanske kan man lugga något av lagen på poäng då och då, men inte i långa loppet. Topp 10 lär man däremot klara. Allt annat vore en smärre katastrof. :shock:
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Lars Hildegard wrote: 27 Jun 2025, 21:36 Det sägs bli en värvning ytterligare innan säsongen och det kommer vara spets givetvis.
Återigen hade mina källor rätt. :!:
https://www.hockeyettan.se/mariestad-bo ... _id=324181

Jag tror dock inte att Lindewall är såpass bra att han går in i förstafemman när serien börjar, men han kanske kan slåss om en plats i andra med Kivelä.

Detta ändrar inte mitt betyg på årets bois. Forwards är något bättre i år totalt sett, men det är på backsidan framtunga bois kommer ha stora problem. Frågan är om Helmer kan piska forwards att hjälpa backarna.
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Jag gör samma analys som KH. :thumbup:
Så något sämre målvaktssida, sämre backsida och kedjorna ungefär samma. Skulle med andra ord behöva stärka backsidan under säsongen
Den stora skillnaden är som sagt att bois i år har en bra tränare.
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

https://www.kmhockey.se/fem-fragor-om-mariestad/

Även här håller KH med om min analys, även om han har bois-glasögonen på sig. :thumbup:
Gunwaldh Johansson
Reactions:

Post by Gunwaldh Johansson »

Såg att Carl Hjälm lämnar Sundsvall och flyttar till Frankrike och ska spela I Courchevel-Méribel-Pralognan som är i franska 2:a divisionen.
https://www.facebook.com/share/p/1BGr1UCsDC/
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

https://www.kmhockey.se/sa-slutar-den-sodra-ettan-2/

Återigen håller Krister med i min analys och placerar bois på plats 10. Jag tror nog att bois kommer plats 5-8 efter att ha kikat lite på de andra lagen.
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

https://www.eliteprospects.com/player/7 ... ic-granrud

Granrud tillbaka till Grums. Av det jag såg, så var han väl ingen kommande storback, så det var nog ett bra beslut av den aktiva sportgruppen.
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Bara delvis hockey men väldigt intressant ändå.
Tobias Sandberg har sagt upp sig från sin anställning på bois kansli. Nästa jobb för den före detta hockeymålvakten blir som klubbchef i IFK Skövde fotboll.
/Perka
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Per-Erik Odh wrote: 24 Oct 2025, 13:46 Bara delvis hockey men väldigt intressant ändå.
Tobias Sandberg har sagt upp sig från sin anställning på bois kansli. Nästa jobb för den före detta hockeymålvakten blir som klubbchef i IFK Skövde fotboll.
Nästa skräll skulle kunna vara Ronny till IBK Lockerud? ;)
Urban Stahel
Reactions:

Post by Urban Stahel »

Per-Erik Odh wrote: 24 Oct 2025, 13:46 Bara delvis hockey men väldigt intressant ändå.
Lämnar han ett sjunkande skepp månne :?:
Niklas Hjalmarsson
Reactions:

Post by Niklas Hjalmarsson »

Han nästan dubblar sin lön så vem hade inte gjort det bytet?
Silly season is just another season!
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Ivan Zivlak till bois, som ersättare till den svage Granrud.
https://www.eliteprospects.com/player/4 ... van-zivlak

Intressant att vara så fysiskt stor, men ändå ha så få PIM.
Passar ju inte riktigt in i bois-profilen, men det kanske är det som behövs? :eh:
Post Reply