Skövde IK 14/15

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Post Reply
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5339
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 14/15

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote:Vad trevligt och spännande med alla funderingar inför nästa år! Det finns många spännande namn som kan vara aktuella och som jag vet är mycket positiva att spela för Skövde nästa säsong - pratade med några senast idag. Jag ser dock ett pedagogiskt problem och det är att sponsorer måste förstå att det kostar om man vill satsa. Det andra är att också förstå att om man satsar med ett attraktivt lag så leder det till 1500 på matcherna och om man inte gör det, så blir det 600 (om man väljer att försöka hänga kvar). Skillnad 900, det vill säga cirka 50 000 per match, det vill säga på 22 hemmamatcher cirka en miljon och det är precis vad som behövs för att få ett riktigt slagkraftigt lag. Smaka på det! Jag har dubbelkollat idag och vi skulle få ett kanonlag med de spelare jag tänker på. Frågan är nu på vilket sätt man skall välja att gasa och bromsa. Upp till föreningen. Huvudsaken är att man är ärlig mot sponsorer, massmedia, supportrar, spelare, presumtiva tränare, presumtiv styrelse och sportgrupp, så att man vet mot vad man skall ha för förväntningar och jobba mot. Det är bara att välja.
Håller med om att det är skitkul att kunna läsa om funderingar från alla och det finns tänkvärda saker i varje inlägg :D
Men med all respekt Göran så måste jag protestera lite här!

Jag förstår resonemanget men jag köper det inte fullt ut vad det gäller den andra punkten. Jag tror nämligen att det är med liknande resonemang och upplåsta förhoppningar som Skövde IK vid flera tillfällen har hamnat i ekonomiska problem. Jag tror att uppskattningen av både det nedre och det övre snittet när det gäller publik är felaktiga antagande. Och om det är felaktiga antagande så står klubben vips med någon halvmiljon i missade intäkter och det vet vi ju den hårda vägen vad det innebär.
Satsa ska man göra när man har pengar att satsa med anser jag. Finns det ett överskott på en halv miljon så kan man visst använda några hundra tusen på en förbättrad spelarbudget. Finns inte det så är det inte rätt att spela med luftpengar i hopp om att det ska gå bra.

Har man pengarna som man spekulerar med innebär det värsta scenariot att ett misslyckande innebär eget förlorat kapital.
Har man luftpengar som man spekulerar med innebär det värsta scenariot att man sitter med negativt eget kapital och spiralen har ännu en gång startat.

Aldrig mer! är min åsikt :?
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 14/15

Post by Göran Strid »

Medvetet spetsat Perka, men jag menar också att om man inte får ihop ett slagkraftigt lag, så skall man var ärlig i sin marknadsföring och peka på att Skövde IK kommande säsong inte har något annat mål än att försöka hänga kvar i den spetsade ettan. Jag menar också att det får liksom vara nog nu med ideliga missar mot ett mål som inte lyckats en enda gång under de senaste 10 åren, något som givetvis inte är trovärdigt i längden. Därför menar jag att samtliga bidgragsgivare - supportrar, sponsorer med flera - måste förstå vad som krävs. Det har man inte gjort i varje fall det senaste decenniet. Alltså en gång till, satsa med en förstärkt spelarbudget och som är tillräckligt säkrad från sponsorer med flera eller avstå och tala då om det. Tydligt. Då vet vi vad som gäller och rättar våra förväntningar efter det. Det känns ganska tröttsamt att på läktaren få höra år ut och år in "fy fan vad de är dåliga. Varför levererar de inte? Inte ens play-off i år heller!".

Perka, jag vill inte heller uppleva något i stil med det vi alla genomled! Jag menar också att med framgång kommer det ökade intäkter. Så är det. Vad hade vi haft för publikintäkter i allettan med en kamp om play-off in i kaklet jämfört med nu? Och förra året? Och förrförra året och året dessförinnan...?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 14/15

Post by Göran Strid »

Medvetet spetsat Perka, men jag menar också att om man inte får ihop ett slagkraftigt lag, så skall man var ärlig i sin marknadsföring och peka på att Skövde IK kommande säsong inte har något annat mål än att försöka hänga kvar i den spetsade ettan. Jag menar också att det får liksom vara nog nu med ideliga missar mot en målsättning, som inte lyckats en enda gång under de senaste 10 åren, något som givetvis inte är trovärdigt i längden. Därför menar jag att samtliga bidgragsgivare - supportrar, sponsorer med flera - måste förstå vad som krävs. Det har man inte gjort i varje fall det senaste decenniet. Alltså en gång till, satsa med en förstärkt spelarbudget och som är tillräckligt säkrad från sponsorer med flera eller avstå och tala då om det. Tydligt. Då vet vi vad som gäller och rättar våra förväntningar efter det. Det känns ganska tröttsamt att på läktaren - även från sponsorer - få höra år ut och år in "fy fan vad de är dåliga. Varför levererar de inte? Inte ens play-off i år heller!".

Perka, jag vill inte heller uppleva något i stil med det vi alla genomled! Jag menar också att med framgång kommer det ökade intäkter. Så är det. Vad hade vi haft för publikintäkter i allettan med en kamp om play-off in i kaklet jämfört med nu? Och förra året? Och förrförra året och året dessförinnan...?
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: Skövde IK 14/15

Post by Oscar Soljamo »

Detta med att värva, så länge vi inte Ska sattsa mot allsvenskan, Ska vi absolut inte värva Till tredje och fjärde kedjan, bättre att alussa Upp egna produkter och låta de fixa den allsvenska platsen ;)
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Tobias Thurén
Reactions:
Posts: 300
Joined: 01 Feb 2014, 09:52

Re: Skövde IK 14/15

Post by Tobias Thurén »

För att satsa mot allsvenskan tror jag man ska göra det i steg. Inte ta några " mellan år" och sen helt plötsligt tro att våra juniorer mognat och att vi har sparat massa pengar till toppspelare. Det man måste göra är att hela tiden säsong efter säsong är att stäva att bli lite bättre. Vi har inte råd att ligga i den nedreregionen en längre tid för att spara pengar. Publiken sviker som är den största "sponsorn" och då med dom riktiga.
Hampus Hansen
Reactions:
Posts: 3
Joined: 05 Feb 2014, 17:46

Re: Skövde IK 14/15

Post by Hampus Hansen »

Oscar Soljamo wrote:Detta med att värva, så länge vi inte Ska sattsa mot allsvenskan, Ska vi absolut inte värva Till tredje och fjärde kedjan, bättre att alussa Upp egna produkter och låta de fixa den allsvenska platsen ;)
Skövde IK har för tillfället inte tillräckligt bra juniorer för att kunna lira dem i en 3e och 4e kedja tyvärr. Det är bara Wänghult och Lindgren som skulle kunna ta en plats och resten som t.ex Lillen osv kan man knappast kalla juniorer längre. Jag anser att det behövs lite ändringar i laget och att vi ska ska göra oss av med alla dessa medelmåttor vi har.

Som vi alla är överens om är en riktigt bra målvakt (Åkerlund) prio ett och sen är det bara hoppas på mer. Vet att ekonomin är knaper men vissa ändringar bör ändå kunna göras! Vem vill inte se SIKen komma så långt som möjligt? Lika bra att påbörja satsningen nu istället för dessa j*vla mellanår hela tiden. Mot ljusare tider.
Magnus Hallberg
Reactions:
Posts: 83
Joined: 31 Jan 2014, 08:14

Re: Skövde IK 14/15

Post by Magnus Hallberg »

Det där med att gasa och bromsa samtidigt är ingen enkel ekvation att lösa. Men slår man helt i bromsen och nöjer sig med att ha som målsättning att bara hänga kvar, hur lätt tror ni då att det är att till en början behålla killar som Rosen, Erkgärds, Thegel, Sjögren mfl? Killar som alla lär ha ögonen på sig från fler klubbar än Skövde! Värva ny spets utifrån tror iaf jag är mer eller mindre omöjligt med en sådan målsättning.
Med det sagt, så tror jag ändå att man kan komma långt med relativt så medel. Se bara på grannföreningen lite längre norrut, man är återigen påväg att göra en kanonsäsong med ett på förhand nederlagstippat lag! Senast det begav sig så tog det dom hela vägen till allsvenskan... Något gör man ju bevisligen rätt, även om det svider lite att erkänna!

Tror att förutom på målvaktspositionen så är det extremt viktigt att Skövde tar sig en funderare på tränarposten, inte för att Ljunggren/Trygg gör det dåligt, utan för att iaf jag tror att en mer erfaren tränare/tränarduo har större chans att få ut mer av mindre. Varför inte slå en signal till Anders Spaak?

Detsamma gäller även sportchefsrollen somjag ser det, trots allt så har faktiskt Hasse i mina ögon misslyckats ganska rejält varje säsong med att bygga ett lag och en organisation som tar Skövde till nästa nivå, och det även när det "fanns pengar". Han har ett stort Sikhjärta, men är han rätt man på rätt plats?

Återigen lite funderingar bara...
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: Skövde IK 14/15

Post by Simon Henriksson »

Magnus Hallberg wrote:Det där med att gasa och bromsa samtidigt är ingen enkel ekvation att lösa. Men slår man helt i bromsen och nöjer sig med att ha som målsättning att bara hänga kvar, hur lätt tror ni då att det är att till en början behålla killar som Rosen, Erkgärds, Thegel, Sjögren mfl? Killar som alla lär ha ögonen på sig från fler klubbar än Skövde! Värva ny spets utifrån tror iaf jag är mer eller mindre omöjligt med en sådan målsättning.
Med det sagt, så tror jag ändå att man kan komma långt med relativt så medel. Se bara på grannföreningen lite längre norrut, man är återigen påväg att göra en kanonsäsong med ett på förhand nederlagstippat lag! Senast det begav sig så tog det dom hela vägen till allsvenskan... Något gör man ju bevisligen rätt, även om det svider lite att erkänna!

Tror att förutom på målvaktspositionen så är det extremt viktigt att Skövde tar sig en funderare på tränarposten, inte för att Ljunggren/Trygg gör det dåligt, utan för att iaf jag tror att en mer erfaren tränare/tränarduo har större chans att få ut mer av mindre. Varför inte slå en signal till Anders Spaak?

Detsamma gäller även sportchefsrollen somjag ser det, trots allt så har faktiskt Hasse i mina ögon misslyckats ganska rejält varje säsong med att bygga ett lag och en organisation som tar Skövde till nästa nivå, och det även när det "fanns pengar". Han har ett stort Sikhjärta, men är han rätt man på rätt plats?

Återigen lite funderingar bara...
Jag håller med dig angående Hasse, han må ha ett riktigt stort SIK-hjärta, men vi har sett många misslyckade värvningar som du säger. Jag har inte stenkoll på hur länge Hasse har haft makten, men om vi kollar på nyförvärv ifrån 2010 tills idag så kan jag räkna upp ganska många som ej har levt upp till förväntningarna, enligt mig.

Alexander Täng, Örebro
Victor Enmalm, Mora
Mike Wirll, Gislaved
David Jonsson, Tingsryd
Emil Mårtensson, Nyköping
Anders Skoog, Sunne
Kristian Frisk, HV71 J20
Rasmus Schelin, Vita Hästen
Alexander Jirhage, Mörrum
Markus Persson, BIK Karlskoga (lån)
Även Andreas Ellingsen och Johan Salomonsson blandade och gav, ostabila och presterade inte till de man hade hoppats på.

En ny sportchef kanske skulle vara något att tänka på? Ingen dum idé.
Tränarfrågan skulle också kunna prioriteras, de har inte gjort det dåligt som du säger men jag skulle vilja se en tränare som är mer erfaren och har ett större nätverk runtomkring sig. En sån som Kepme eller Spaak har nog samlat sina kontakter efter sejouren i Skövde och skulle mycket väl kunna hjälpa till att få hit bättre och välscoutade spelare än att gå på bra individuell statistik, som görs ibland.
Last edited by Simon Henriksson on 07 Feb 2014, 15:06, edited 1 time in total.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 14/15

Post by Gunwaldh Johansson »

Simon Henriksson wrote:Tränarfrågan skulle också kunna prioriteras, de har inte gjort det dåligt som du säger men jag skulle vilja se en tränare som är mer erfaren och har ett större nätverk runtomkring sig. En sån som Kepme eller Spaak har nog samlat sina kontakter efter sejouren i Skövde och skulle mycket väl kunna hjälpa till att få hit bättre och välscoutade spelare än att gå på bra individuell statistik, som görs ibland.
Spaak har väl 2 eller 3 års kontrakt med Kiruna så han är knappast aktuell. Ska vi ha in en ny tränare så ska han inte haft med Skövde att göra tidigare.
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: Skövde IK 14/15

Post by Simon Henriksson »

Gunwaldh Johansson wrote:
Simon Henriksson wrote:Tränarfrågan skulle också kunna prioriteras, de har inte gjort det dåligt som du säger men jag skulle vilja se en tränare som är mer erfaren och har ett större nätverk runtomkring sig. En sån som Kepme eller Spaak har nog samlat sina kontakter efter sejouren i Skövde och skulle mycket väl kunna hjälpa till att få hit bättre och välscoutade spelare än att gå på bra individuell statistik, som görs ibland.
Spaak har väl 2 eller 3 års kontrakt med Kiruna så han är knappast aktuell. Ska vi ha in en ny tränare så ska han inte haft med Skövde att göra tidigare.
Nåväl, jag tycker faktiskt att Kempe är lockande.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5339
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 14/15

Post by Per-Erik Odh »

Simon Henriksson wrote:
Gunwaldh Johansson wrote:
Simon Henriksson wrote:Tränarfrågan skulle också kunna prioriteras, de har inte gjort det dåligt som du säger men jag skulle vilja se en tränare som är mer erfaren och har ett större nätverk runtomkring sig. En sån som Kepme eller Spaak har nog samlat sina kontakter efter sejouren i Skövde och skulle mycket väl kunna hjälpa till att få hit bättre och välscoutade spelare än att gå på bra individuell statistik, som görs ibland.
Spaak har väl 2 eller 3 års kontrakt med Kiruna så han är knappast aktuell. Ska vi ha in en ny tränare så ska han inte haft med Skövde att göra tidigare.
Nåväl, jag tycker faktiskt att Kempe är lockande.
Ja visst är det en duktig tränare och det är ju även han som varit den siste att vinna något med SIK då han förde upp oss i allsvenskan. Men något som tål att tänka på är ju att när han var tränare här så gnälldes det oerhört mycket på att han trampade på många tår. Dessutom är Kempe det samma som att Sandin får en massa att säga till om och så mycket skitsnack jag hört om någon i SIKs organisation som om honom så tar han en ohotad förstaplats. Någon sanning måste det ligga i detta?
Nu säger jag inte att han inte är vad många vill ha eftersom jag inte känner honom ett smack men med så mycket rök vore det konstigt om det inte glöder någon stans åtminstone?
Alla har rätt att tycka och jag försöker inte trampa någon på tårna men min åsikt är att det är många som anser att gräset alltid är grönare på andra sidan. Något det tyvärr sällan är. Något som till exempel uppräkningen av spelare som varit besvikelser i SIK bevisar. De kanske helt enkelt inte var bättre? Jag tycker att en bra grundinställning är att stötta och vara lojal mot det man har in absurdum.
I alla grupper jag på något sätt ingått i under mina år har bäst resultat uppnåtts där man har "supit" ihop sig. Jag skulle vilja påstå att det mesta blir rätt bra när man är ett gott gäng utöver det vanliga!
Varför skickades Kempe ut från både Leksand och KHK kan man fråga sig?
/Perka
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: Skövde IK 14/15

Post by Simon Henriksson »

Per-Erik Odh wrote: Ja visst är det en duktig tränare och det är ju även han som varit den siste att vinna något med SIK då han förde upp oss i allsvenskan. Men något som tål att tänka på är ju att när han var tränare här så gnälldes det oerhört mycket på att han trampade på många tår. Dessutom är Kempe det samma som att Sandin får en massa att säga till om och så mycket skitsnack jag hört om någon i SIKs organisation som om honom så tar han en ohotad förstaplats. Någon sanning måste det ligga i detta?
Nu säger jag inte att han inte är vad många vill ha eftersom jag inte känner honom ett smack men med så mycket rök vore det konstigt om det inte glöder någon stans åtminstone?
Alla har rätt att tycka och jag försöker inte trampa någon på tårna men min åsikt är att det är många som anser att gräset alltid är grönare på andra sidan. Något det tyvärr sällan är. Något som till exempel uppräkningen av spelare som varit besvikelser i SIK bevisar. De kanske helt enkelt inte var bättre? Jag tycker att en bra grundinställning är att stötta och vara lojal mot det man har in absurdum.
I alla grupper jag på något sätt ingått i under mina år har bäst resultat uppnåtts där man har "supit" ihop sig. Jag skulle vilja påstå att det mesta blir rätt bra när man är ett gott gäng utöver det vanliga!
Varför skickades Kempe ut från både Leksand och KHK kan man fråga sig?
Jag har inte hört något skitsnack alls om Kempe när han var här. Kempe kickades ifrån KHK då anledning enligt sportchefen Calle Höök sa att Kempe "spelade omodernt och hade en förlegad syn på hockey". Det kan vara som du säger att han skulle ha konflikter med vissa spelare, dock tror jag mer på att anledningen till sparken var att det sportsliga resultaten inte stämde in till deras förhoppningar. Tränare brukar kastas hastigt iväg när det går riktigt dåligt, ursäkterna brukar vara det dåliga resultaten, det för att bevisa publiken att styrelsen inte är nöjda. Det är ganska lätt att skylla ifrån sig på en tränare.

Anledning att han fick sparken i Leksand var just att resultaten har motbevisat deras mål. Leksand stod för 0 poäng på 3 matcher i kvalserien och då börjades det genast spekulera i styrelsen om han får stanna eller ej, det fick han inte och det var för att Leksand skulle ta steget upp det året. Miljöombyte utan resultat, Leksand klarade det ej. Det hade inget med att han hade "trampat några på tårna". Det är ju det vad vi får veta iallafall.

Kempe lämnade Lakers och det för att han och sportchefen inte kom överens. Lakers fansen var riktigt besvikna på sportchefen och ville ha kvar Kempe, väldigt stor majoritet av fansen gillade inte beslutet då han hade förvandlat Växjö mycket till det positiva, och det som saknades.

Du framhäver mycket negativt, glöm inte att han har gjort stora framgångar som:
Skövde IK till Allsvenskan
Stora framgångar i Växjö resultatmässigt, populär bland fansen.
Vann serien med Leksand 2 år av 2.
Tog Karlskrona till Hockeyallsvenskan.

Jag står fast vid mitt tyckande att Kempe vore kanske en bra lösning. :)

MOD: Blev fel när jag skulle citera , Admin får gärna fixa till det.

ADMIN: Done :)
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: Skövde IK 14/15

Post by Oscar Soljamo »

En annan intressant målvakt skulle vara C.Bengtsberg men han lär vara svår att locka hit tyvärr.
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 14/15

Post by Gunwaldh Johansson »

Då är det bekräftat att Robin Johansson lämnar Skövde IK.
http://www.skovdeik.se/news.php?type=N&item=2049
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 14/15

Post by Gunwaldh Johansson »

Enligt ett rykte på http://www.oxarna.se/ så kommer Johan Erkgärds vara kvar Skövde. Vi får se om det stämmer.
Post Reply