Skövde IK 14/15

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Post Reply
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1747
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK 14/15

Post by Urban Stahel »

Göran Strid wrote:
Anders Åstebro wrote:
Oscar Soljamo wrote:Ny målvakt som är tät, ta tillbaka Lillen för jag tycker han platsar. Dessutom ger han karaktär Till laget. Jag ser inget större problem i båset utan största problemet är målvakten, vi får inte glömma hur vi spelade med Jönsson i målet i början, då hade vi värit nästan klara för playoff.
Håller med dig Oscar.
Men vi måste absolut ha en ny domare, en ny som springer ärenden mellan läktaren och omklädningsrummet och någon som håller upp brallorna om man finner att de är på väg ner, förslagsvis någon gammal räv med erfarenhet av detta och som är mjuk i knäna eller kort i rocken.
.

Anders, vad håller du på med egentligen? Om man läser vad du skriver, så kan man bara konstatera att du i grunden verkar vara elak och gemen och vill folk illa och verkar njuta av det, Om du skall fortsätta på det här viset och ange tonen med dina insinuationer och det anses vara ok, så kommer i varje fall jag inte att skriva mer här, så länge det pågår och du får bestämma tonläget. Alltså gult kort till Åstebro (igen)! Helst rött direkt. Varför tycker jag det? Jo, för det handlar inte om kritik eller ens konstruktiv sådan från Anders sida, utan om något helt annat och det hör inte hemma på ett seriöst forum. Det känns helt enkelt inte meningsfullt att försöka skriva om Skövde IK på ett seriöst sätt och då både positivt och negativt, när den typen av Anders inlägg dyker upp hela tiden. Inte bara på detta forum förresten som bekant.
Jag har en känsla av att han snart är avstängd igen Göran,han verkar inte förstå varför han är bannad överallt!
Anders Åstebro
Reactions:
Posts: 983
Joined: 27 Jan 2014, 22:12

Re: Skövde IK 14/15

Post by Anders Åstebro »

Någon ny "domherre" behövs dock inte då vi redan har en självutnämnd här verkar det som.

Både här och på andra forum.... :evil:
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK 14/15

Post by Niklas Hjalmarsson »

Har du inget vettigare för dig än att reta/uppvigla folk mot varandra Anders. Det finns enligt mig många rötägg runt om på diverse hockeyforum, men frågan är om inte du tar hem det största priset av alla, tyvärr!
Silly season is just another season!
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1747
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK 14/15

Post by Urban Stahel »

Ny målis
1.Rosen
2.Robin Johansson
3.Anton Lindgren
4.Albin Lindgren
-----------------------------
1.Erkgärds
2.Hultman
3.Sjögren
4.Thegel
5.Back

-----------------------------
Dessa är jag lite osäker på
1.Sjöman
2.Wänghult
-----------------------------
Men allt grundas på ekonomin såklart,för om vi ska förstärka lär det kosta.
Sedan kan ju ett bra tränar namn dra till sig bra spelare också,så även där bör vi ha nytt material.


Detta var min önskelista!
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: Skövde IK 14/15

Post by Oscar Soljamo »

Tycker Gus ska va kvar, han brukar höja sig i Allettan, någon SIK aldrig gör känns det som.
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 14/15

Post by Gunwaldh Johansson »

Tippar att det kommer bli många nya spelare till nästa säsong.
User avatar
Benny Wallin
Reactions:
Posts: 159
Joined: 29 Jan 2014, 23:11
Location: Skövde
Contact:

Re: Skövde IK 14/15

Post by Benny Wallin »

Jag tycker inte man ska ta bort Sjöman, Gus, Wänghult, lillen(?) då dom hela tiden visar hjärta.
Det finns många andra frågetecken för mig, ett tränarbyte kanske borde vara aktuellt genom att få in en helt utomstående person som bara brinner för hockey, även en riktigt meriterad målvakt som kan avlastas av Melin.

Tränare och målvakt är min prioritet, om man inte finner den lösningen aktuell så måste man rensa backar, jag finner tyvärr inte många backar som hela tiden gör sitt jobb. Alla ser Robin och Rosen men det är ju bara pga deras fysiska spel.
Albin Lindgren tycker jag växer mer och mer, visst gör han misstag men jag tror detta året kan ha varit riktigt lärorikt inför kommande säsong. Storebror har tyvärr inte imponerat många matcher iår, mycket misstag och det är synd då Lindgren tidigare bara varit bra! Ett dåligt år och 10 bra framöver, kriga bara!
Frågetecken på (Albin 8 & Zäll)?

Kapten:
Gummi som kapten? Absolut, han är "di äldre" i klubben med hjärta för Skövde, tyvärr så vågar han inte visa samma spel utan försöker vara något som han inte är. Han får gärna bära C på bröstet så länge vi får se "Gummi" spela. Andra alternativ på kapten skulle mycket väl kunna vara Hultman eller Molin, två spelare som hela tiden försöker hjälpa till att styra spelet.
Min absolut önskan är att man knyter fast Sjögren med erbjudande av ett C på bröstet. Det finns ingen spelare i båset som är på alla andra så som han, det finns ingen annan som pushar när laget ligger under med 3-0, han har ett hjärta för hockey.

Framåt är jag orolig för hur många som kommer att stanna, nästan alla framåt vill jag ha kvar men hur många kommer inte se sig omkring? osäker fråga för mig så låter den vara!

Visa hjärta nu de sista matcherna, framåt stolta SIK!
Benny Wallin, Ledamot/Tifo ansvarig.
www.Rebellerna.com
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 14/15

Post by Göran Strid »

Vad trevligt och spännande med alla funderingar inför nästa år! Det finns många spännande namn som kan vara aktuella och som jag vet är mycket positiva att spela för Skövde nästa säsong - pratade med några senast idag. Jag ser dock ett pedagogiskt problem och det är att sponsorer måste förstå att det kostar om man vill satsa. Det andra är att också förstå att om man satsar med ett attraktivt lag så leder det till 1500 på matcherna och om man inte gör det, så blir det 600 (om man väljer att försöka hänga kvar). Skillnad 900, det vill säga cirka 50 000 per match, det vill säga på 22 hemmamatcher cirka en miljon och det är precis vad som behövs för att få ett riktigt slagkraftigt lag. Smaka på det! Jag har dubbelkollat idag och vi skulle få ett kanonlag med de spelare jag tänker på. Frågan är nu på vilket sätt man skall välja att gasa och bromsa. Upp till föreningen. Huvudsaken är att man är ärlig mot sponsorer, massmedia, supportrar, spelare, presumtiva tränare, presumtiv styrelse och sportgrupp, så att man vet mot vad man skall ha för förväntningar och jobba mot. Det är bara att välja.
Tobias Thurén
Reactions:
Posts: 300
Joined: 01 Feb 2014, 09:52

Re: Skövde IK 14/15

Post by Tobias Thurén »

Göran Strid wrote:Vad trevligt och spännande med alla funderingar inför nästa år! Det finns många spännande namn som kan vara aktuella och som jag vet är mycket positiva att spela för Skövde nästa säsong - pratade med några senast idag. Jag ser dock ett pedagogiskt problem och det är att sponsorer måste förstå att det kostar om man vill satsa. Det andra är att också förstå att om man satsar med ett attraktivt lag så leder det till 1500 på matcherna och om man inte gör det, så blir det 600 (om man väljer att försöka hänga kvar). Skillnad 900, det vill säga cirka 50 000 per match, det vill säga på 22 hemmamatcher cirka en miljon och det är precis vad som behövs för att få ett riktigt slagkraftigt lag. Smaka på det! Jag har dubbelkollat idag och vi skulle få ett kanonlag med de spelare jag tänker på. Frågan är nu på vilket sätt man skall välja att gasa och bromsa. Upp till föreningen. Huvudsaken är att man är ärlig mot sponsorer, massmedia, supportrar, spelare, presumtiva tränare, presumtiv styrelse och sportgrupp, så att man vet mot vad man skall ha för förväntningar och jobba mot. Det är bara att välja.
Vilka spelare tänker du på Göran?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 14/15

Post by Göran Strid »

Tobias Thurén wrote:
Göran Strid wrote:Vad trevligt och spännande med alla funderingar inför nästa år! Det finns många spännande namn som kan vara aktuella och som jag vet är mycket positiva att spela för Skövde nästa säsong - pratade med några senast idag. Jag ser dock ett pedagogiskt problem och det är att sponsorer måste förstå att det kostar om man vill satsa. Det andra är att också förstå att om man satsar med ett attraktivt lag så leder det till 1500 på matcherna och om man inte gör det, så blir det 600 (om man väljer att försöka hänga kvar). Skillnad 900, det vill säga cirka 50 000 per match, det vill säga på 22 hemmamatcher cirka en miljon och det är precis vad som behövs för att få ett riktigt slagkraftigt lag. Smaka på det! Jag har dubbelkollat idag och vi skulle få ett kanonlag med de spelare jag tänker på. Frågan är nu på vilket sätt man skall välja att gasa och bromsa. Upp till föreningen. Huvudsaken är att man är ärlig mot sponsorer, massmedia, supportrar, spelare, presumtiva tränare, presumtiv styrelse och sportgrupp, så att man vet mot vad man skall ha för förväntningar och jobba mot. Det är bara att välja.
Vilka spelare tänker du på Göran?
Det tänker jag inte berätta här, utan nu får alla saker ha sin gång. Mycket blir inte av. Något kan lyckas. Så är det och så har det alltid varit. Dessutom, jag har inte smack att göra med vad framtidens lag kommer att innehålla för namn mer än att jag vet hur tankarna går. Och återigen, man får för vad man betalar. Så är det. Man kan inte samtidigt kräva resultat och samtidigt kräva att det inte får kosta något. Det håller inte ens i denna del av Sverige.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Skövde IK 14/15

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote:
Tobias Thurén wrote:
Göran Strid wrote:Vad trevligt och spännande med alla funderingar inför nästa år! Det finns många spännande namn som kan vara aktuella och som jag vet är mycket positiva att spela för Skövde nästa säsong - pratade med några senast idag. Jag ser dock ett pedagogiskt problem och det är att sponsorer måste förstå att det kostar om man vill satsa. Det andra är att också förstå att om man satsar med ett attraktivt lag så leder det till 1500 på matcherna och om man inte gör det, så blir det 600 (om man väljer att försöka hänga kvar). Skillnad 900, det vill säga cirka 50 000 per match, det vill säga på 22 hemmamatcher cirka en miljon och det är precis vad som behövs för att få ett riktigt slagkraftigt lag. Smaka på det! Jag har dubbelkollat idag och vi skulle få ett kanonlag med de spelare jag tänker på. Frågan är nu på vilket sätt man skall välja att gasa och bromsa. Upp till föreningen. Huvudsaken är att man är ärlig mot sponsorer, massmedia, supportrar, spelare, presumtiva tränare, presumtiv styrelse och sportgrupp, så att man vet mot vad man skall ha för förväntningar och jobba mot. Det är bara att välja.
Vilka spelare tänker du på Göran?
Det tänker jag inte berätta här, utan nu får alla saker ha sin gång. Mycket blir inte av. Något kan lyckas. Så är det och så har det alltid varit. Dessutom, jag har inte smack att göra med vad framtidens lag kommer att innehålla för namn mer än att jag vet hur tankarna går. Och återigen, man får för vad man betalar. Så är det. Man kan inte samtidigt kräva resultat och samtidigt kräva att det inte får kosta något. Det håller inte ens i denna del av Sverige.
Namn som ofta kommer upp (iaf. med de jag ofta diskuterar SIK med) är ju CJ Svensson och Jonas Lönn, även att få hem Riis vore ju väldigt trevligt.

Och så givetvis att försöka behålla de bästa från den här säsongen.
Jag vill ha kvar:

F
Klasson (Klar)
Thegel
Sjögren
Erkgärds (Om problem löser sig och han är motiverad att fortsätta i SIK-dräkten)
Molin
Back
Söder (Om han spelas rätt)
Hultman

Resten är enligt mig på ungefär samma nivå allihop och givetvis fyller man ut men några av dessa beroende på vilka värvningar man gör.

B
Johansson (Klar)
Rosén
Albin Lindgren
Och sen samma här som på forwardssidan, resten är enligt mig på ungefär samma nivå och givetvis fyller man på med några av dessa beroende på värvningar

MV
Om det blir Melin eller Persson-Thorsell(Så heter han va?) som andra målvakt är inte jag rätt man att svara på men här vill min ju givetvis ha in en riktigt vass första målvakt, kolla bara vilket lyft det var för hela lagets spel när Jönsson kom in!

Allt det här är ju givetvis mycket önsketänk men man måste ju få tycka och sen får man se vad som händer:)
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 14/15

Post by Gunwaldh Johansson »

Har en spelare som jag hoppas att Skövde kunde få tillbaka. Och det är Kristoffer Söder från Karlskrona.
Rickard Dahl
Reactions:
Posts: 561
Joined: 30 Jan 2014, 22:49

Re: Skövde IK 14/15

Post by Rickard Dahl »

Gunwaldh Johansson wrote:Har en spelare som jag hoppas att Skövde kunde få tillbaka. Och det är Kristoffer Söder från Karlskrona.
Tror att vi kommer få se "Lille-Söder" i SIKen tids nog, men tyvärr inte redan nästa år! Han gör det alldeles för bra i KHK för att inte fortsätta där alt. i annat HA-lag, det kanske inte har märkts i poängprotokollet men han är otroligt nyttig i defensiven (framför allt i bp).

På tal om KHK så har vi ju även Emil Larsson där, han får gärna kika hem snart! ;)
Oscar Soljamo
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Feb 2014, 09:00

Re: Skövde IK 14/15

Post by Oscar Soljamo »

Albin Lindgren är ju får framtida Storback hoppas jag, han är väl den bakom Rosen som är bäst i offensiven tycker jag.
Viva la Ilmaveivi a la Granlund !
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: Skövde IK 14/15

Post by Simon Henriksson »

Jag skriver upp ett litet tankeexperiment här om spelare som jag gärna vill se stanna, och exempel på luckor som måste fyllas i, enligt mig.

Målvakter:
Givetvis vill jag ha kvar Jönsson men hur mycket vi vill det så tror jag att han spelar i HA eller backup i SHL.
Jag vill ha tillbaka PT som andramålvakt istället för Melin.
En toppmålvakt är prio 1 tycker jag, vi alla märkte hur mycket skillnad det gjorde med ruskigt bra och stabil målvakt. Åkerlund var nära förra året, det var väl lönen som SIK inte klarade av att betala, som jag har förstått det. Försök att dra lite i Åkerlund i år igen, kanske satsa på Åkerlund genom andelsspelaren? Mitt förslag.

1. Magnus Åkerlund
2. David Persson Thorsell

Backar:
1. Erik Rosén
1. Albin Lindgren
2. Robin Johansson
2. NY Oskar Carlsson http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11136 Robin Axbom http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10060
3. Anton Lindgren (Hade inte Anton haft kontrakt över 14/15 så skulle jag vilja se ett byte där. Jag tycker att Anton håller i pucken alldeles för länge, och det resulterar ibland till farliga målchanser bakåt. Han täcker dock väldigt bra och mycket skott!)
3. NY Olof Hansén http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6300 Anton Mylläri http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6017

Forwards:
1. Carl-Johan Sjögren
1. NY Alexander Holmberg http://www.eliteprospects.com/player.php?player=13085 Jarkko Oikarinen http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10931
1. Henrik Thegel
2. NY Villhem Åman Stigart http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3785 Tim Öqvist http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12955
2. NY Fredrik Hansson http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4473 Carl-Johan Sensson http://www.eliteprospects.com/player.php?player=17864
2. NY Mikael Persson-Riis http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6710 Mattias Granlund http://www.eliteprospects.com/player.php?player=19783
3. Jesper Hultman
3. Markus Molin
3. Robin Klasson
4. Oskar Back
4. Victor Wänghult
4. NY Hampus Klozz http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6506 Emil Forslund http://www.eliteprospects.com/player.php?player=30288 Henrik Olsén http://www.eliteprospects.com/player.php?player=19909 Fredrik Falk http://www.eliteprospects.com/player.php?player=13039



Jag har inget emot att Johan Erkgärds lämnar inför 14/15. Johan har ett magiskt spelsinne och gör poäng, men mot bättre lag tycker jag att han blir mer osynlig. Sedan så tycker jag inte att Erkgärds visar mycket hjärta, det känns inte riktigt som att han hör hemma utanför isen. Jag tror att han saknar Norrköping och Hästen. Dessutom så tror jag att Skövde nästan kan värva 2 spelare på den lönen ryktet säger att Erkgärds sitter på.

Detta år vill jag verkligen att SIKen rullar på 4 femmor. 1-2 kedjorna ska vara den riktiga spetsen, 3e kedjan ska bestå lite utav tvåvägsspelare och en 4e kedja som spelar taktiskt. Det ska vara riktiga rivjärn som stökar till det för motståndarna, en 4e kedja som ska vara riktigt jobbigt att möta. Slänga in 4e kedjan mot motståndarlagets bästa kedja då och då för att skapa oreda och få dem ur balans på ett bra sätt. Alla kedjor ska rulla och jag vill se mycket hjärta inför 14/15, detta året fick vi se alldeles för ofta att tex Lillen och Wänghult fick nöta bänk, trots komfortabel ledning i 2a, 3e perioden. Lite bättre coachning där. Kolla på KRIF, notan spelar i 4e kedjan och är kapten, hela deras 4e lina får mycket speltid. Även Vimmerby lirar på 4 femmor och har kanske den bästa center uppsättningen i ettan.

Detta är skulle enligt mig vara ett mycket slagkraftigt lag som har det mesta. Med hjälp av detta material så kan man även forma bra PP och BP formationer.
Jag är medveten att vissa spelare skulle vara svåra att få, när de tex lirar i sina moderklubbar mm. Möjligtvis lite dyrt också.

När jag har länkat flera spelare på samma position så menar jag givetvis ett av de alternativen.

Tankeexperiment som sagt.
Post Reply