2015-01-10 16:00 Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.
Magnus Hallberg
Reactions:
Posts: 83
Joined: 31 Jan 2014, 08:14

Re: 2015-01-10 16:00 Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingeh

Post by Magnus Hallberg »

Urban Stahel wrote:
Anders Edman wrote:En sak jag har funderat väldigt mycket på är varför det ser ut som det gör med årets upplaga av SIK ? Har diskuterat detta med väl initierade hockeykännare och som går på i princip varje hemmamatch. Det som vi kommer fram till ovh som grämer oss allra mest är ju det faktum att vi vet vilken oerhörd potential detta lag besitter. I sina bästa stunder spelar man ut vilket lag som helst i denna serie. Tittar man spelare för spelare så är ju årets upplaga av SIK definitivt ett topplag i Allettan. Så vad är det då som gör att man ligger sist i denna serie och med en usel målproduktion ? Sitter det verkligen bara i huvudet på spelarna ? Får våra tränare ut max av laget ? Behövs det en mental coach ? Vad är problemet ? Vad tror ni andra ? Något måste hända nu, innan det är för sent !!!
Jag tror att vi har samma problem som bois hade,det behövs något nytt som skriker i båset.Inget ont om nuvarande tränare,men när det går så inihelvete i baklås måste nått hända helt enkelt!

Fast ärligt talat, man måste väl få ifrågasätta nuvarande huvudtränares förmåga när det ser ut som det gör. Kolla bara i grundserien, orkar inte ens räkna efter men det var ju inte många av poängen som kom mot övriga topplag. Något i anfallsspelet är ju tokigt, nu finns inte blåbären kvar och man kan inte förlita sig på enskilda spelares prestationer för att vinna matcher. Man gjorde 10-11 bra matcher i rad under grundserien och det räddar säsongen, efter det och före det har det ju faktiskt sett rätt så mediokert ut.
Tror inte nuvarande stab reder ut detta tyvärr, en ny röst båset tillsammans med nuvarande stab tror jag behövs och det omedelbart, redan till nästa match. Och då menar jag inte Hasse. Om så bara för att få in i skallarna på killarna att dom KAN göra mål och vinna matcher igen. För som Edman säger, det här laget ska ligga bland dom fem bästa, inte parkera på en jumboplats.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2015-01-10 16:00 Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingeh

Post by Marcus Lundgren »

Magnus Hallberg wrote:
Urban Stahel wrote:
Anders Edman wrote:En sak jag har funderat väldigt mycket på är varför det ser ut som det gör med årets upplaga av SIK ? Har diskuterat detta med väl initierade hockeykännare och som går på i princip varje hemmamatch. Det som vi kommer fram till ovh som grämer oss allra mest är ju det faktum att vi vet vilken oerhörd potential detta lag besitter. I sina bästa stunder spelar man ut vilket lag som helst i denna serie. Tittar man spelare för spelare så är ju årets upplaga av SIK definitivt ett topplag i Allettan. Så vad är det då som gör att man ligger sist i denna serie och med en usel målproduktion ? Sitter det verkligen bara i huvudet på spelarna ? Får våra tränare ut max av laget ? Behövs det en mental coach ? Vad är problemet ? Vad tror ni andra ? Något måste hända nu, innan det är för sent !!!
Jag tror att vi har samma problem som bois hade,det behövs något nytt som skriker i båset.Inget ont om nuvarande tränare,men när det går så inihelvete i baklås måste nått hända helt enkelt!

Fast ärligt talat, man måste väl få ifrågasätta nuvarande huvudtränares förmåga när det ser ut som det gör. Kolla bara i grundserien, orkar inte ens räkna efter men det var ju inte många av poängen som kom mot övriga topplag. Något i anfallsspelet är ju tokigt, nu finns inte blåbären kvar och man kan inte förlita sig på enskilda spelares prestationer för att vinna matcher. Man gjorde 10-11 bra matcher i rad under grundserien och det räddar säsongen, efter det och före det har det ju faktiskt sett rätt så mediokert ut.
Tror inte nuvarande stab reder ut detta tyvärr, en ny röst båset tillsammans med nuvarande stab tror jag behövs och det omedelbart, redan till nästa match. Och då menar jag inte Hasse. Om så bara för att få in i skallarna på killarna att dom KAN göra mål och vinna matcher igen. För som Edman säger, det här laget ska ligga bland dom fem bästa, inte parkera på en jumboplats.
Var spelet verkligen bra de där 10-11 matcherna? Ja några av dom var ju det givetvis, men många av dom vanns utan bra spel. Enda matchen jag är riktigt nöjd med i år är Vimmerby hemma. Sen har det ju givetvis varit ett par lättare matcher som varit enkla vinster men det räknar jag inte som prestation. Jag tycker iaf. att vi har haft problem framåt hela säsongen, Erkgärds är bra när han vill känns det som, Riis som inte alls levt upp till förhoppningarna, Rundqvist Ahlengård har haft bra snurr men borde blivit mer mål..
Magnus Hallberg
Reactions:
Posts: 83
Joined: 31 Jan 2014, 08:14

Re: 2015-01-10 16:00 Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingeh

Post by Magnus Hallberg »

Marcus Lundgren wrote: Var spelet verkligen bra de där 10-11 matcherna? Ja några av dom var ju det givetvis, men många av dom vanns utan bra spel. Enda matchen jag är riktigt nöjd med i år är Vimmerby hemma. Sen har det ju givetvis varit ett par lättare matcher som varit enkla vinster men det räknar jag inte som prestation. Jag tycker iaf. att vi har haft problem framåt hela säsongen, Erkgärds är bra när han vill känns det som, Riis som inte alls levt upp till förhoppningarna, Rundqvist Ahlengård har haft bra snurr men borde blivit mer mål..
Näe, kanske inte. Känns mer som man litat till prestationer av enskilda spelare än ett systematiskt och effektivt anfallsspel. Det jag menade med att blåbären inte finns längre. Och som jag sa efter försäsongen och inledningen på säsongen... Är Fredrik verkligen rätt man för att träna ett lag på den här nivån? En riktigt bra tränare får ut max av ett mediokert lag, just nu känns det snarare tvärt om med SIK.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2015-01-10 16:00 Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingeh

Post by Marcus Lundgren »

Magnus Hallberg wrote:
Marcus Lundgren wrote: Var spelet verkligen bra de där 10-11 matcherna? Ja några av dom var ju det givetvis, men många av dom vanns utan bra spel. Enda matchen jag är riktigt nöjd med i år är Vimmerby hemma. Sen har det ju givetvis varit ett par lättare matcher som varit enkla vinster men det räknar jag inte som prestation. Jag tycker iaf. att vi har haft problem framåt hela säsongen, Erkgärds är bra när han vill känns det som, Riis som inte alls levt upp till förhoppningarna, Rundqvist Ahlengård har haft bra snurr men borde blivit mer mål..
Näe, kanske inte. Känns mer som man litat till prestationer av enskilda spelare än ett systematiskt och effektivt anfallsspel. Det jag menade med att blåbären inte finns längre. Och som jag sa efter försäsongen och inledningen på säsongen... Är Fredrik verkligen rätt man för att träna ett lag på den här nivån? En riktigt bra tränare får ut max av ett mediokert lag, just nu känns det snarare tvärt om med SIK.
Kanske inte framgick men jag höll med dig, ville bara poängtera att det inte var helt bra ens under segersviten! Och jag delar dina frågetecken över Fredrik. Måste bara ta upp andra pp uppställningen senast, Albin L, Tång på backplats.. Vart är chris?! Skjuter hårdast i laget, han ska in i pp bara! Iofs vill jag göra om första också.. Första vill jag ha rosen på back, chris till vänster, erkgärds höger, Rundqvist djupt, klasson framför mål.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1849
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2015-01-10 16:00 Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingeh

Post by Niklas Hjalmarsson »

Ni fråga sätter tränarens kapacitet att leda ert lag som borde slå alla lagen i denna serien.
Men ni har inte tänkt på att klubben prioriterar att överleva ekonomiskt först och främst istället för att värva en dyr tränare!
Om erat lag nu är så bra om man synar spelare för spelare hur är då alla andra lag om man gör likadant med dem?

Kanske ledningen helt enkelt vill rätta mun efter matsäcken vad gäller tränarfrågan iår!
Silly season is just another season!
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2015-01-10 16:00 Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingeh

Post by Anders Edman »

Lundgren och Hallberg...hatten av för att ni vågar sätta fingret på det de flesta av oss tänker !!! Och jag tycker likadant. Det är dags för en ny tränare i Skövde IK !! Ni får gärna klaga och skälla på mig för det uttalandet men....något måste hända NUUUU !!!!!
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2015-01-10 16:00 Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingeh

Post by Marcus Lundgren »

Niklas Hjalmarsson wrote:Ni fråga sätter tränarens kapacitet att leda ert lag som borde slå alla lagen i denna serien.
Men ni har inte tänkt på att klubben prioriterar att överleva ekonomiskt först och främst istället för att värva en dyr tränare!
Om erat lag nu är så bra om man synar spelare för spelare hur är då alla andra lag om man gör likadant med dem?

Kanske ledningen helt enkelt vill rätta mun efter matsäcken vad gäller tränarfrågan iår!
Nu har jag aldrig någonsin påstått att Skövde ska slå alla lag i den här serien, och givetvis är det ekonomin som styr, men jag hade inte haft något emot att ha någon spelare mindre och lagt mer pengar på tränare
Magnus Hallberg
Reactions:
Posts: 83
Joined: 31 Jan 2014, 08:14

Re: 2015-01-10 16:00 Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingeh

Post by Magnus Hallberg »

Marcus Lundgren wrote:
Niklas Hjalmarsson wrote:Ni fråga sätter tränarens kapacitet att leda ert lag som borde slå alla lagen i denna serien.
Men ni har inte tänkt på att klubben prioriterar att överleva ekonomiskt först och främst istället för att värva en dyr tränare!
Om erat lag nu är så bra om man synar spelare för spelare hur är då alla andra lag om man gör likadant med dem?

Kanske ledningen helt enkelt vill rätta mun efter matsäcken vad gäller tränarfrågan iår!
Nu har jag aldrig någonsin påstått att Skövde ska slå alla lag i den här serien, och givetvis är det ekonomin som styr, men jag hade inte haft något emot att ha någon spelare mindre och lagt mer pengar på tränare
Precis det jag vill ha sagt, lägg mer pengar på en känd och duktig tränare och bygg därifrån ist för spelare.
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: 2015-01-10 16:00 Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingeh

Post by Simon Henriksson »

Inför detta året så nämnde jag att jag skulle vilja se ett skifte i både tränar och sportchefkostymen. Bra att folk inser att det förmodligen största ansvaret ligger hos familjen ljunggren. På ståplats i Lördags så skanderades kritik mot Fredrik ett flertal gånger, varav han själv hörde missnöjet ifrån läktaren efter matchen när han skakade hand med Pelle Svensson, om blickar kunde tala. Jag tror och hoppas att Fredrik har gjort sitt som huvudtränare.

År 10/11 så var Andreas Appelgren tränare, han sa själv upp sig efter 18 omgångar när Siken låg trea. Anledningen var tydlig, " Jag tycker inte att vi har levererat på den nivå som laget ska göra. Jag tar hundra procent ansvar för det. Laget behöver ett så kallat wake up-call inför framtiden. Av det jag har hört och tror så är det lite som mörkats i det resonemanget, men det är förmodligen den största anledningen. Med facit i hand om vi nu blickar på verkligheten så ser vi vilken superbra tränare som lämnade Skövde.

Det kanske är dags för Fredrik och ta större ansvar för lagets prestationer. Appelgren visade stora tecken på rättvisa, du får spela om du förtjänar det. Laguppställningarna kastades om ganska ofta inför matcherna. Mike Wirll kom in med höga förväntningar och var vår "stjärna". Wirll fick aldrig till det och sakta men säkert fick Wirll mindre speltid samt placerades i sämre kedja. Det var många spelare som skiftade platser och det kändes verkligen som att "som man bäddar får man ligga". Gav man inte allt på träningar eller var inne i en svacka samtidigt som en junior med stor potential kommer in och kör järnet så får man hård konkurrens om sin plats. Jag tror knappast av årets upplaga att Fredrik skulle kunna bänka de spelare med "större namn" och lyfta fram breddspelarna. Samma kedjor har rullat nästa hela året.

Det gäller även målvaktsposten. Tolka mig inte fel nu, vi har två duktiga målvakter, men jag tycker att Skövde bör satsa hårt på en förstamålis, Pierre Svensson. Jag tror att Pierres självförtroende fick en liten törn när Melin som slår underifrån får stå. Svensson blev mer osäker, han var ute och vimsa samt agerade väldigt tveksamt i flera situationer efter målvaktskampen med Melin. Syftet var ju att om målvakterna gör en bra match så skulle de vila nästgående, såsett för att få de mer revanchsugna. Jag är ganska säker att vi har mer att se utav Pierre. Peter Andersson var en riktigt uttalad förstamålvakt och Hallén var ruggit beredd om chansen skulle komma, bättre så enligt mig.

Nej, något måste göras. Hasse har också tyvärr gjort sitt, vi har sett många misslyckade värvningar, misslyckade mål och en väldigt misslyckad ekonomi. Dags för hela klubben att få en "wake up-call".
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5342
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2015-01-10 16:00 Skövde IK - IF Troja/Ljungby, Billingeh

Post by Per-Erik Odh »

Så länge Hasse och Fredrik är kvar i klubben har de mitt stöd. Enligt mig, som ju ser och pratar med framförallt Fredrik ca två gånger i veckan i samband med inför matchen intervjuer så är det ett makalöst engagemang från bägge två. Sedan finns det naturligtvis saker, precis som hos oss alla, saker som kunde vara bättre (och därmed antagligen kan förbättras) eller som klingar olika bra eller dåligt beroende på hur mottagaren uppfattar det. Vi har vad vi har och jag tror inte att SIK utan att göra större ekonomiska äventyr, kan förändra något under pågående säsong. Vi har vad vi har och jag anser att man skall stötta det man har i första hand.

Vad det gäller Appelgren då så är min bild av det hela (rätt eller fel) att Appelgren hade en satans massa extra att slåss för eftersom han kom in från Mariestad. Massor av ogillande som landade på hans axlar från både Mariestads och Skövdehåll och att det var det som fällde avgörandet. Därmed inte sagt att det inte stämmer med snacket om "wake up call" men det var vägen dit, kantad av hinder för att hans bakgrund låg i Mariestad, som var orsaken till att det blev som det blev. Hade det inte varit starka krafter i Skövde och Mariestad som såg övergången som felaktig så hade det inte slutat som det gjorde.

Som sagt var, i min skola stöttar man vad man har till vägs ände. Eniga vi stå och söndrade vi falla var det någon klok man som sade en gång 8-)
/Perka
Post Reply