Skövde IK:s ekonomi

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
David Johansson
Reactions:
Posts: 420
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by David Johansson »

Per-Erik Odh wrote: 25 Mar 2024, 21:56 80*133+personal 500 per timma och ismaskin 800 per timma enligt den taxa som anges på kommunens hemsida.
Dessa summor är dock utöver ordinarie arbetstid, Vaktmästarnas arbetstid under SIKs matcher är väl schemalagda som ordinarie arbetstid
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by peter johansson »

Claes-Göran Berg wrote: 25 Mar 2024, 20:48 Bara för att få slut på alla spekulationer vad Skövde IK betalar för en match i Billingehov så är det dryga 110000 kr.
Säkert officiella siffror på kommunen

Förr var hyran baserad på antal besökare men sen många år tillbaka (hjälp mig nu Göran eller Micke om ni kommer ihågnär det ändrades?) är det en fastställd summa oavsett antal i publiken
Du har helt rätt Clabbe man hade publikbaserad hyra förr men det avslutades för typ 15 år sedan och detta fick jag till mig från Erik Kvarnling på Skövde kommun via mejl!
Claes-Göran Berg
Reactions:
Posts: 121
Joined: 29 Jan 2014, 23:35

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Claes-Göran Berg »

David Johansson wrote: 25 Mar 2024, 22:23
Per-Erik Odh wrote: 25 Mar 2024, 21:56 80*133+personal 500 per timma och ismaskin 800 per timma enligt den taxa som anges på kommunens hemsida.
Dessa summor är dock utöver ordinarie arbetstid, Vaktmästarnas arbetstid under SIKs matcher är väl schemalagda som ordinarie arbetstid
David du har ingen aning om vad du skriver
Summan oavsett vad du hittar på så är kostnaden drygt 11000kr per match oavsett om det är 1 eller 3 som jobbar.
Skövdebo mår´u tro
Senaste Årets supporter sen många år
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Känns som Davids kamp mot Goliath det här 😂😂😂
Silly season is just another season!
David Johansson
Reactions:
Posts: 420
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by David Johansson »

Claes-Göran Berg wrote: 26 Mar 2024, 06:46
David Johansson wrote: 25 Mar 2024, 22:23
Per-Erik Odh wrote: 25 Mar 2024, 21:56 80*133+personal 500 per timma och ismaskin 800 per timma enligt den taxa som anges på kommunens hemsida.
Dessa summor är dock utöver ordinarie arbetstid, Vaktmästarnas arbetstid under SIKs matcher är väl schemalagda som ordinarie arbetstid
David du har ingen aning om vad du skriver
Summan oavsett vad du hittar på så är kostnaden drygt 11000kr per match oavsett om det är 1 eller 3 som jobbar.
Var det inte detta jag skrev, när jag svarade Perka?? Läs igen :)

De summor som han nämnde på 500 kr och 800 kr är väl utöver ordinarie arbetstid, Vaktmästarnas arbetstid under SIKs matcher är väl schemalagda och räknas därför som ordinarie arbetstid
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 218
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Jag var medlem i styrelsen en kortare tid, jag tror det var på 80 talet. Då är jag emellertid helt säker på att kommunen tog 15% av publikintäkterna. Rätta mig den som kan eller mins.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Känns som det finns väldigt mkt att diskutera här…

Den stora frågan är hur man kan varit så jävla korkade att man betalt ”för mycket” i 23 år utan att mängder av styrelser, kassörer och revisorer reagerat.
23 år(!!!!) hur många ordföranden, kassörer och revisorer har det passerat här egentligen?

Känns precis som nån skrev nånstans att detta är bara ytterligare ett påhittat halmstrå man försöker med!

SHL, Hockey Allsvenskan och div ett är elitverksamhet, kanske inte i Skövde men i övriga landet är det ju så!
Silly season is just another season!
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Joakim Blomquist »

Kommunen får inte gå i vinst med sina anläggningar i förhållande till en idrottsklubb. Frågan är hur det kan kosta de summor det gör i så fall om man ser till t ex IFK Skövde... Där ska det städas ett golv och lite läktare... Jag kan åta mig det städet för de pengarna.. inga som helst problem.. ok det ska täcka renoveringsbehov etc. Men ändå?!

Frågan är om denna kommunen bryr sig om att det bedrivs elitidrott och idrott strax under elit i denna kommun?
Vi ligger i alla fall i topp när det gäller idrottsföreningars hyror i landet.

Tillerkänns inte SIK dessa för höga hyror som SIK lagt under dessa 23 år så gäller inte ens div 2 nästa år utan div 3 med härliga derbyn mot Skara och Tibro. Grästorp och Lidköping kommer nypa våra talanger osv osv... Men lika bra det. Det är en i botten misskött förening som behöver/måste ta nya tag!
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 218
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Att skylla kommunen för nuvarande läge är kraftigt överdrivet, huvudsakliga skulden ligger nog på ett annat ställe än kommunen.
User avatar
Kristian Eriksson
Reactions:
Posts: 766
Joined: 27 Jan 2014, 19:54
Location: Skövde
Contact:

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Kristian Eriksson »

Ingvar Persson wrote: 25 Mar 2024, 16:55 Som troligtvis en av de äldsta som skriver på detta forum så törs jag nog påstå att nästan alla (med några få undantag) vill ha kvar SIK i ettan. Att dom sedan skriver så att man skall tro att dom inte bryr sig ska man skita i och fortsätta med ett så positivt skrivande som möjligt. Jag är ganska övertygad om att det finns politiker på Skövde kommun som med största intresse läser detta forum, så mata dom inte nu med en massa negativt skit, det finns inget positivt med det.
Vad har din ålder å göra med att du "vågar" säga något sådant?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3795
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Göran Strid »

Niklas Hjalmarsson wrote: 26 Mar 2024, 11:44 Känns som det finns väldigt mkt att diskutera här…

Den stora frågan är hur man kan varit så jävla korkade att man betalt ”för mycket” i 23 år utan att mängder av styrelser, kassörer och revisorer reagerat.
23 år(!!!!) hur många ordföranden, kassörer och revisorer har det passerat här egentligen?

Känns precis som nån skrev nånstans att detta är bara ytterligare ett påhittat halmstrå man försöker med!

SHL, Hockey Allsvenskan och div ett är elitverksamhet, kanske inte i Skövde men i övriga landet är det ju så!
Jag har uppenbarligen varit "jävligt korkad" för jag har varit ordförande vid två tillfällen under denna period på 23 år. Det egendomliga är ju att dessa år med styrelser, kassörer och ordföranden, vice ordföranden och revisorer har missat detta, note bene om uppgifterna stämmer med överbetalningen. Det jag ändå minns från alla år i verksamheten var den ständiga klagan på att kommunen tog mycket mer betalt för istiderna jämfört med andra konkurrerande lag på samma nivå och varför man gjorde det fick man inget svar på vad jag minns. Ett av lagen tillsammans med stockholmslagen, smålandslagen och norrlandslagen som stack ut var Mariestad som betalade bråkdelar - i några fall inga slantar alls - av vad Skövde IK betalade och kunde lägga sparade slantar på spelarköp istället.

Btw, imponerande och flitigt engagemang Niklas, som du och din broder David visar, när det gäller Skövdes ekonomi och det beror naturligtvis på ett äkta medkännande och positivt engagemang. Inget annat givetvis.
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 218
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Kristian Eriksson wrote: 26 Mar 2024, 17:47
Ingvar Persson wrote: 25 Mar 2024, 16:55 Som troligtvis en av de äldsta som skriver på detta forum så törs jag nog påstå att nästan alla (med några få undantag) vill ha kvar SIK i ettan. Att dom sedan skriver så att man skall tro att dom inte bryr sig ska man skita i och fortsätta med ett så positivt skrivande som möjligt. Jag är ganska övertygad om att det finns politiker på Skövde kommun som med största intresse läser detta forum, så mata dom inte nu med en massa negativt skit, det finns inget positivt med det.
Vad har din ålder å göra med att du "vågar" säga något sådant?
Tack Kristian
Jag var faktiskt övertygad om att någon skulle besvära sig över mitt inlägg och det är absolut ingen överraskning att det skulle vara du.
David Johansson
Reactions:
Posts: 420
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by David Johansson »

Detta Svaret fick jag av Erik Kvarnling via mejl i morse på vad kommunen har för parametrar för att bestämma hyran

""När Skövde kommun övergick från en helt publikbaserad taxa till NT-taxa 2006 så bedömdes nivåerna utifrån ett antal parametrar. Bland annat publiksnitt/förväntat publikantal för respektive idrott, typ av anläggning och dess förutsättningar för matcharrangemang, vilka delar av aktuell anläggning som förväntas användas, vilken division föreningen spelar i med mera. Utifrån detta bestämdes viktningstal för de olika anläggningarna och divisionerna. ""

Precis vad jag skrivit hela tiden att det har med förväntat publiksnitt att göra, har alltså fått det bekräftat igen

Utifrån detta är det logiskt att Skövde IK betalar tio gånger mer i Billingehov i Hockeyettan, än vad HK Country gör i handbollsettan i Arena C då Billingehov tar tio gånger mera åskådare
David Johansson
Reactions:
Posts: 420
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by David Johansson »

Tänk nu efter

2012 så gjorde advokat Allan Sarenmalm en rekonstruktion av Skövde IK, jag tror att vi kan utgå i från att han även kollade hyrorna som Skövde IK betalade till kommunen, hade han märkt något så hade han agerat då och krävt pengarna tillbaka,

Skövde kommun har avfärdat Skövde IKs krav som rent trams, och det har ALDRIG varit eller funnits någon utredning i frågan som Ekman påstår
Last edited by David Johansson on 27 Mar 2024, 10:59, edited 1 time in total.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

David Johansson wrote: 27 Mar 2024, 10:36 Detta Svaret fick jag av Erik Kvarnling via mejl i morse på vad kommunen har för parametrar för att bestämma hyran

""När Skövde kommun övergick från en helt publikbaserad taxa till NT-taxa 2006 så bedömdes nivåerna utifrån ett antal parametrar. Bland annat publiksnitt/förväntat publikantal för respektive idrott, typ av anläggning och dess förutsättningar för matcharrangemang, vilka delar av aktuell anläggning som förväntas användas, vilken division föreningen spelar i med mera. Utifrån detta bestämdes viktningstal för de olika anläggningarna och divisionerna. ""

Precis vad jag skrivit hela tiden att det har med förväntat publiksnitt att göra, har alltså fått det bekräftat igen

Utifrån detta är det logiskt att Skövde IK betalar tio gånger mer i Billingehov i Hockeyettan, än vad HK Country gör i handbollsettan i Arena C då Billingehov tar tio gånger mera åskådare
Publiksnitt är en av flera parametrar. Men den parameter det diskuteras är ju division. SIK spelar i tredjedivisionen men det finns bara med en istället för två divisioner ovanför i stegen.

Det spelar för övrigt ingen roll tror jag, SIK kommer sannolikt inte få gehör för sin protest ändå?
/Perka
Post Reply