Skövde IK:s ekonomi

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5340
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

David Johansson wrote: 27 Mar 2024, 10:53 Jag tror förresten att vi direkt kan avfärda detta med att Skövde IK betalat för höga hyror i 23 år

Tänk nu efter

2012 så gjorde advokat Allan Sarenmalm en rekonstruktion av Skövde IK, jag tror att vi kan utgå i från att han även kollade hyrorna som Skövde IK betalade till kommunen, hade han märkt något så hade han agerat då och krävt pengarna tillbaka,

Skövde kommun har avfärdat Skövde IKs krav som rent trams, och det har ALDRIG varit eller funnits någon utredning i frågan som Ekman påstår
Säger Ekman att det funnits en utredning så kan du med största säkerhet utgå från att det är så!

I vilket fall, här är citat från dagens SLA.

"– Men nu har vi fått till oss att Skövde IK vill att vi tittar på det här och vi kommer att titta på matchtaxorna och gå igenom hur de utformats. Vi gör vad vi kan för att gå tillbaka i tiden så långt som möjligt."
/Perka
David Johansson
Reactions:
Posts: 420
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by David Johansson »

Per-Erik Odh wrote: 27 Mar 2024, 10:55
David Johansson wrote: 27 Mar 2024, 10:36 Detta Svaret fick jag av Erik Kvarnling via mejl i morse på vad kommunen har för parametrar för att bestämma hyran

""När Skövde kommun övergick från en helt publikbaserad taxa till NT-taxa 2006 så bedömdes nivåerna utifrån ett antal parametrar. Bland annat publiksnitt/förväntat publikantal för respektive idrott, typ av anläggning och dess förutsättningar för matcharrangemang, vilka delar av aktuell anläggning som förväntas användas, vilken division föreningen spelar i med mera. Utifrån detta bestämdes viktningstal för de olika anläggningarna och divisionerna. ""

Precis vad jag skrivit hela tiden att det har med förväntat publiksnitt att göra, har alltså fått det bekräftat igen

Utifrån detta är det logiskt att Skövde IK betalar tio gånger mer i Billingehov i Hockeyettan, än vad HK Country gör i handbollsettan i Arena C då Billingehov tar tio gånger mera åskådare
Publiksnitt är en av flera parametrar. Men den parameter det diskuteras är ju division. SIK spelar i tredjedivisionen men det finns bara med en istället för två divisioner ovanför i stegen.

Det spelar för övrigt ingen roll tror jag, SIK kommer sannolikt inte få gehör för sin protest ändå?
Det finns en kolumn för HA, dock ingen för SHL, kanske logiskt då det inte finns något SHL lag i kommunen, samma gäller för Södermalm då det inte finns något lag i allsvenskan

Ok jag kan erkänna att det kanske förvirrar att det saknas en kolumn för SHL
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5340
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

David Johansson wrote: 27 Mar 2024, 11:21
Per-Erik Odh wrote: 27 Mar 2024, 10:55
David Johansson wrote: 27 Mar 2024, 10:36 Detta Svaret fick jag av Erik Kvarnling via mejl i morse på vad kommunen har för parametrar för att bestämma hyran

""När Skövde kommun övergick från en helt publikbaserad taxa till NT-taxa 2006 så bedömdes nivåerna utifrån ett antal parametrar. Bland annat publiksnitt/förväntat publikantal för respektive idrott, typ av anläggning och dess förutsättningar för matcharrangemang, vilka delar av aktuell anläggning som förväntas användas, vilken division föreningen spelar i med mera. Utifrån detta bestämdes viktningstal för de olika anläggningarna och divisionerna. ""

Precis vad jag skrivit hela tiden att det har med förväntat publiksnitt att göra, har alltså fått det bekräftat igen

Utifrån detta är det logiskt att Skövde IK betalar tio gånger mer i Billingehov i Hockeyettan, än vad HK Country gör i handbollsettan i Arena C då Billingehov tar tio gånger mera åskådare
Publiksnitt är en av flera parametrar. Men den parameter det diskuteras är ju division. SIK spelar i tredjedivisionen men det finns bara med en istället för två divisioner ovanför i stegen.

Det spelar för övrigt ingen roll tror jag, SIK kommer sannolikt inte få gehör för sin protest ändå?
Det finns en kolumn för HA, dock ingen för SHL, kanske logiskt då det inte finns något SHL lag i kommunen, samma gäller för Södermalm då det inte finns något lag i allsvenskan

Ok jag kan erkänna att det kanske förvirrar att det saknas en kolumn för SHL
Jag kan liksom inte låta bli David :mrgreen:
På följande länk som riktar sig till femteklassare kan man läsa vad det är för skillnad på kolumn och rad.
https://www.matteboken.se/lektioner/sko ... k/tabeller

Det är inte en kolumn som saknas :D
/Perka
David Johansson
Reactions:
Posts: 420
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by David Johansson »

Per-Erik Odh wrote: 27 Mar 2024, 13:20
David Johansson wrote: 27 Mar 2024, 11:21
Per-Erik Odh wrote: 27 Mar 2024, 10:55
David Johansson wrote: 27 Mar 2024, 10:36 Detta Svaret fick jag av Erik Kvarnling via mejl i morse på vad kommunen har för parametrar för att bestämma hyran

""När Skövde kommun övergick från en helt publikbaserad taxa till NT-taxa 2006 så bedömdes nivåerna utifrån ett antal parametrar. Bland annat publiksnitt/förväntat publikantal för respektive idrott, typ av anläggning och dess förutsättningar för matcharrangemang, vilka delar av aktuell anläggning som förväntas användas, vilken division föreningen spelar i med mera. Utifrån detta bestämdes viktningstal för de olika anläggningarna och divisionerna. ""

Precis vad jag skrivit hela tiden att det har med förväntat publiksnitt att göra, har alltså fått det bekräftat igen

Utifrån detta är det logiskt att Skövde IK betalar tio gånger mer i Billingehov i Hockeyettan, än vad HK Country gör i handbollsettan i Arena C då Billingehov tar tio gånger mera åskådare
Publiksnitt är en av flera parametrar. Men den parameter det diskuteras är ju division. SIK spelar i tredjedivisionen men det finns bara med en istället för två divisioner ovanför i stegen.

Det spelar för övrigt ingen roll tror jag, SIK kommer sannolikt inte få gehör för sin protest ändå?
Det finns en kolumn för HA, dock ingen för SHL, kanske logiskt då det inte finns något SHL lag i kommunen, samma gäller för Södermalm då det inte finns något lag i allsvenskan

Ok jag kan erkänna att det kanske förvirrar att det saknas en kolumn för SHL
Jag kan liksom inte låta bli David :mrgreen:
På följande länk som riktar sig till femteklassare kan man läsa vad det är för skillnad på kolumn och rad.
https://www.matteboken.se/lektioner/sko ... k/tabeller

Det är inte en kolumn som saknas :D
Haha Perka, bjuder på den :lol: :lol:
antongullbrantz
Reactions:
Posts: 50
Joined: 06 Mar 2018, 17:15

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by antongullbrantz »

Ska bli oerhört intressant att se hur detta ska sluta.. denna historia blir bara värre och värre..och är ren jävla humor, senaste nytt på p4 Skaraborg

” Hockeyföreningen Skövde IK vill låna upp mot 2 miljoner kronor av fans, medlemmar och företagare för att klara den krisande ekonomin.”

Ska Rebellerna stå och skramla inne på Elins esplanad? Håll grytan kokande?!

Ledsen att säga det men förening är vanskött sedan år tillbaka av ett gäng tomtar som inte kan plus och minus. Men det kan man väl inte säga i detta forum för det är väl inte många här inne som har en nykter syn på saken.

Varför ens äventyra hela föreningens ekonomi? på vad?! Att göra dyra inköp av spelare för att i bästa fall ta sig till ett kval i allettan? Vilket resulterar i läget man är i plus att hela ungdomsverksamheten blir lidande. Ska säga vad jag och många tänker. Konka skiten och börja om på ny kula och sparka ut varenda jävel ur kanslit.
Om situationen nu löser sig, kommer vi se ett Skövde ik i miljonskulder igen år 2034, historien upprepar sig påstår ju folk.
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 218
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Jag tycket att det är nog snackat om den felaktiga hyran, den är ju bara en tredjedel av problemet.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Marcus Lundgren »

Skövde har säkerligen rätt i att klaga på hyra osv gentemot kommunen. Men det kom ju inte som någon chock, hyran har väl inte ändrats sedan budgeten sattes?

Jag köper också att det oförklarliga publiktappet gjorde sitt till, men inget av desss förklarar 3 miljoner i skulder.
antongullbrantz
Reactions:
Posts: 50
Joined: 06 Mar 2018, 17:15

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by antongullbrantz »

Marcus Lundgren wrote: 27 Mar 2024, 22:04 Skövde har säkerligen rätt i att klaga på hyra osv gentemot kommunen. Men det kom ju inte som någon chock, hyran har väl inte ändrats sedan budgeten sattes?

Jag köper också att det oförklarliga publiktappet gjorde sitt till, men inget av desss förklarar 3 miljoner i skulder.


Ja fast i ärlighetens namn, har dom verkligen gjort ett publiktapp? Föreningen hade väl räknat med 1500 i publiken per match vilket borde anses som rena vanföreställningar. Och när man inte kan leva upp till dessa fantasi siffror spricker bubblan. Är väl kanske smart att räkna lågt än högt för att ha en god ekonomi…
David Johansson
Reactions:
Posts: 420
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by David Johansson »

Häromdagen sprang jag på en Journalist som är verksam i Skövde, vi kom att prata om Skövde IK

Journalisten sade att han hört från flera källor att Erik Oscarson ville att styrelsen skulle ansöka om konkurs, när så inte blev fallet så valde han att avgå,
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Göran Strid »

David Johansson wrote: 28 Mar 2024, 11:17 Häromdagen sprang jag på en Journalist som är verksam i Skövde, vi kom att prata om Skövde IK

Journalisten sade att han hört från flera källor att Erik Oscarson ville att styrelsen skulle ansöka om konkurs, när så inte blev fallet så valde han att avgå,
"Han hade hört från flera källor". Vad anser du om begreppet källkritik?
David Johansson
Reactions:
Posts: 420
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by David Johansson »

Göran Strid wrote: 28 Mar 2024, 11:31
David Johansson wrote: 28 Mar 2024, 11:17 Häromdagen sprang jag på en Journalist som är verksam i Skövde, vi kom att prata om Skövde IK

Journalisten sade att han hört från flera källor att Erik Oscarson ville att styrelsen skulle ansöka om konkurs, när så inte blev fallet så valde han att avgå,
"Han hade hört från flera källor". Vad anser du om begreppet källkritik?
Jag litar helt och fullt på denna person..
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Göran Strid »

David Johansson wrote: 28 Mar 2024, 12:32
Göran Strid wrote: 28 Mar 2024, 11:31
David Johansson wrote: 28 Mar 2024, 11:17 Häromdagen sprang jag på en Journalist som är verksam i Skövde, vi kom att prata om Skövde IK

Journalisten sade att han hört från flera källor att Erik Oscarson ville att styrelsen skulle ansöka om konkurs, när så inte blev fallet så valde han att avgå,
"Han hade hört från flera källor". Vad anser du om begreppet källkritik?
Jag litar helt och fullt på denna person..
Vad bra och inget jag ifrågasätter. Det man kan fundera på rent allmänt är information i andra eller tredje hand och inte direkt från källan. "Jag har hört att någon har sagt att det var si eller så" osv. Det intressanta är att jag har information direkt från en källa och den motsäger din information och pekar på andra orsaker. Så kan det bli.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Silly season is just another season!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5340
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

I dagens Trashtalk så funderar Mjörnberg och Skoglund om SIK i några minuter. Intressanta tankar kan jag tycka.
/Perka
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 218
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Eftersom det verkar vara en standardiserad hall-hyra för de olika hockey divisionerna så föreslår jag att man kontaktar ett gäng div 1 och Ha klubbar för att få en koll på vad de betalar, då kanske käbblet om denna hyra tar slut. I den här soppan så måste man väl ändå bli överens om att det inte är hyran som är problemet, resterande problem är mångdubbelt större och beror inte på några felaktiga debiteringar.
Post Reply