Skövde IK:s ekonomi

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Marcus Lundgren »

Även om vi skulle undvika konkurs, så är det ju Div2 som gäller (som Gunwaldh redan skrivit).
Då lär det ändå återstå en hel del skulder.

Är det allvarligt talat inte bättre att gå i konkurs och börja om i 3an, bara en division lägre och inga skulder kvar?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3795
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 10 Apr 2024, 23:14 Även om vi skulle undvika konkurs, så är det ju Div2 som gäller (som Gunwaldh redan skrivit).
Då lär det ändå återstå en hel del skulder.

Är det allvarligt talat inte bättre att gå i konkurs och börja om i 3an, bara en division lägre och inga skulder kvar?
Utifrån kända fakta borde det vara den bästa lösningen att gå i konkurs och starta om. Efter Mariestads konkurs 1998, då man fick starta om har det sedan gått ganska bra och man har numera en ekonomi i balans, verkar det som.

För Skövdes del har den ekonomiska rötan från tältets tidevarv aldrig riktigt kunnat vädras ut trots flertalet beundransvärda försök. Den ekonomiska arvssynden under ett halvt sekels avbetalningar på allehanda skulder och lån har till sist nått vägs ände.
David Johansson
Reactions:
Posts: 420
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by David Johansson »

Göran Strid wrote: 11 Apr 2024, 09:04
Marcus Lundgren wrote: 10 Apr 2024, 23:14 Även om vi skulle undvika konkurs, så är det ju Div2 som gäller (som Gunwaldh redan skrivit).
Då lär det ändå återstå en hel del skulder.

Är det allvarligt talat inte bättre att gå i konkurs och börja om i 3an, bara en division lägre och inga skulder kvar?
Utifrån kända fakta borde det vara den bästa lösningen att gå i konkurs och starta om. Efter Mariestads konkurs 1998, då man fick starta om har det sedan gått ganska bra och man har numera en ekonomi i balans, verkar det som.

För Skövdes del har den ekonomiska rötan från tältets tidevarv aldrig riktigt kunnat vädras ut trots flertalet beundransvärda försök. Den ekonomiska arvssynden under ett halvt sekels avbetalningar på allehanda skulder och lån har till sist nått vägs ände.
Göran

En fråga du som har varit med i styrelsen i SIK

Hur mycket av detta som ligger nu som skuld, är obetalda skulder sedan rekonstruktionen 2012?? Är alla de skulder som fanns då betalade??
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3795
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Göran Strid »

David Johansson wrote: 11 Apr 2024, 16:18
Göran Strid wrote: 11 Apr 2024, 09:04
Marcus Lundgren wrote: 10 Apr 2024, 23:14 Även om vi skulle undvika konkurs, så är det ju Div2 som gäller (som Gunwaldh redan skrivit).
Då lär det ändå återstå en hel del skulder.

Är det allvarligt talat inte bättre att gå i konkurs och börja om i 3an, bara en division lägre och inga skulder kvar?
Utifrån kända fakta borde det vara den bästa lösningen att gå i konkurs och starta om. Efter Mariestads konkurs 1998, då man fick starta om har det sedan gått ganska bra och man har numera en ekonomi i balans, verkar det som.

För Skövdes del har den ekonomiska rötan från tältets tidevarv aldrig riktigt kunnat vädras ut trots flertalet beundransvärda försök. Den ekonomiska arvssynden under ett halvt sekels avbetalningar på allehanda skulder och lån har till sist nått vägs ände.
Göran

En fråga du som har varit med i styrelsen i SIK

Hur mycket av detta som ligger nu som skuld, är obetalda skulder sedan rekonstruktionen 2012?? Är alla de skulder som fanns då betalade??
Det vet jag inte, men jag vill minnas att det fanns och har funnits mycket överlappningar blandat annat i form av handlån till exempel och som inte bokfördes sedan tiden det begav sig. Många handlån betalades aldrig tillbaka redan under 80-talet.

Det behöver sägas att detta inte är något unikum, utan så har det varit och är för många föreningar. Vita Hästen är ett av många exempel och som jag känner till väl. Mariestad ett annat. Mörrum ett tredje. Västervik ett fjärde och kanske det värsta exemplet. Att Västervik klarat sig hittills är en gåta. Jag minns från min tid att de lyckades få igenom en tillgång på en miljon för en fallfärdig förrådsbarack - jag såg den. För att inte tala om fotbollsföreningen Östersund. Där kommer övriga inte ens på bronsplats.

På något sätt känns det som när ÖB berättade att det kan bli krig. Oj, uj, uj! Vadå, så får man inte säga och skrämma små barn! Provocerande! Oförskämt! Samma här, det är dags att berätta hur det egentligen ligger till "bakom kulisserna" (ett bra program på den tiden!). Historien är varje dag full av grejer, t ex hur man kringgår det mesta med offentliga spelaravatal. Gratis mat, datorer, fritt boende, billån, fria resor, signing bonus, betalkort, bensinkort med mera, med mera. Jag tror att det inte finns en enda hockeyförening bland HE:s 40 lag - det räcker med det - som inte på olika sätt snubblar på bestämmelserna. Jag är övertygad om att det gäller nu mer än någonsin med tanke på ekonomin som är bister och då av alla lägen, när konkurrensen ökar för att få tag på de bästa spelarna på en mager marknad.
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1754
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Urban Stahel »

En fråga är om styrelsen ska få ansvarsfrihet.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1849
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Urban Stahel wrote: 11 Apr 2024, 18:19 En fråga är om styrelsen ska få ansvarsfrihet.
Finns väl minst en där som kraftigt tabbat sig när han fixade fram lönepengar runt jul till spelarna!
Silly season is just another season!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1849
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote: 11 Apr 2024, 17:11
David Johansson wrote: 11 Apr 2024, 16:18
Göran Strid wrote: 11 Apr 2024, 09:04
Marcus Lundgren wrote: 10 Apr 2024, 23:14 Även om vi skulle undvika konkurs, så är det ju Div2 som gäller (som Gunwaldh redan skrivit).
Då lär det ändå återstå en hel del skulder.

Är det allvarligt talat inte bättre att gå i konkurs och börja om i 3an, bara en division lägre och inga skulder kvar?
Utifrån kända fakta borde det vara den bästa lösningen att gå i konkurs och starta om. Efter Mariestads konkurs 1998, då man fick starta om har det sedan gått ganska bra och man har numera en ekonomi i balans, verkar det som.

För Skövdes del har den ekonomiska rötan från tältets tidevarv aldrig riktigt kunnat vädras ut trots flertalet beundransvärda försök. Den ekonomiska arvssynden under ett halvt sekels avbetalningar på allehanda skulder och lån har till sist nått vägs ände.
Göran

En fråga du som har varit med i styrelsen i SIK

Hur mycket av detta som ligger nu som skuld, är obetalda skulder sedan rekonstruktionen 2012?? Är alla de skulder som fanns då betalade??
Det vet jag inte, men jag vill minnas att det fanns och har funnits mycket överlappningar blandat annat i form av handlån till exempel och som inte bokfördes sedan tiden det begav sig. Många handlån betalades aldrig tillbaka redan under 80-talet.

Det behöver sägas att detta inte är något unikum, utan så har det varit och är för många föreningar. Vita Hästen är ett av många exempel och som jag känner till väl. Mariestad ett annat. Mörrum ett tredje. Västervik ett fjärde och kanske det värsta exemplet. Att Västervik klarat sig hittills är en gåta. Jag minns från min tid att de lyckades få igenom en tillgång på en miljon för en fallfärdig förrådsbarack - jag såg den. För att inte tala om fotbollsföreningen Östersund. Där kommer övriga inte ens på bronsplats.

På något sätt känns det som när ÖB berättade att det kan bli krig. Oj, uj, uj! Vadå, så får man inte säga och skrämma små barn! Provocerande! Oförskämt! Samma här, det är dags att berätta hur det egentligen ligger till "bakom kulisserna" (ett bra program på den tiden!). Historien är varje dag full av grejer, t ex hur man kringgår det mesta med offentliga spelaravatal. Gratis mat, datorer, fritt boende, billån, fria resor, signing bonus, betalkort, bensinkort med mera, med mera. Jag tror att det inte finns en enda hockeyförening bland HE:s 40 lag - det räcker med det - som inte på olika sätt snubblar på bestämmelserna. Jag är övertygad om att det gäller nu mer än någonsin med tanke på ekonomin som är bister och då av alla lägen, när konkurrensen ökar för att få tag på de bästa spelarna på en mager marknad.
Gjorde inte Skövde ik en ”Leksand” när det krisade sist, sålde en unken barack som tillhörde kommunen tillbaka till kommunen…🙄
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3795
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Göran Strid »

Niklas Hjalmarsson wrote: 11 Apr 2024, 21:51 Gjorde inte Skövde ik en ”Leksand” när det krisade sist, sålde en unken barack som tillhörde kommunen tillbaka till kommunen…🙄
Baracken var inte unken. Tvärtom. Den tillhörde inte kommunen utan föreningen. Det "krisade" inte vid det tillfället, när försäljningen skedde. Hur vet jag det? Jag var i högsta grad involverad och försäljningen var en del av den inledande fasen med bygget av nya ishallen.

Noterar att du ställer frågan och inte kommer med ett påstående eller att du "har hört att någon har sagt att...". Bra det.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1849
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

SLA - Massavhopp i krisande Skövde IK:s styrelse – trio vill bilda ny förening.

Glömde länken men mer finns att läsa i SLA.
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3795
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Göran Strid »

Niklas Hjalmarsson wrote: 12 Apr 2024, 14:21 SLA - Massavhopp i krisande Skövde IK:s styrelse – trio vill bilda ny förening.

Glömde länken men mer finns att läsa i SLA.
Förfärligt. Jag vill inte tro att du Niklas bara skriver detta för att du skulle känna som många av dina kompisar, som njuter av kraschen, något som känns så sorgligt för oss alla som kämpat med ekonomin under decennier.
Richard Augustsson
Reactions:
Posts: 170
Joined: 31 Jan 2014, 15:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Richard Augustsson »

Är det i dagens sla??
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1754
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Urban Stahel »

Niklas Hjalmarsson wrote: 12 Apr 2024, 14:21 SLA - Massavhopp i krisande Skövde IK:s styrelse – trio vill bilda ny förening.

Glömde länken men mer finns att läsa i SLA.
Tack för info
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5342
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Richard Augustsson wrote: 12 Apr 2024, 17:11 Är det i dagens sla??
Morgondagens men det finns på webben om man är prenumerant.
/Perka
Richard Augustsson
Reactions:
Posts: 170
Joined: 31 Jan 2014, 15:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Richard Augustsson »

Per-Erik Odh wrote: 12 Apr 2024, 18:12
Richard Augustsson wrote: 12 Apr 2024, 17:11 Är det i dagens sla??
Morgondagens men det finns på webben om man är prenumerant.
Ok, tackar
Post Reply