Skövde IK:s ekonomi

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1754
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Urban Stahel »

Jag har inget förtroende för dom 3 som vill starta en ny förening,varför skulle vi vilja ha dom i en styrelse igen?Har dom varit med att medverka till det ekonomiska krisläget borde dom väl knappast vara lämpade att fortsätta styra en förening..Kan dom trolla fram dokument där det syns att dom ville dra i bromsen mycket tidigare,då kan jag omvärdera mina åsikter.men med det jag vet nu,då blir det nej till deras förslag.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1849
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Urban Stahel wrote: 12 Apr 2024, 18:36 Jag har inget förtroende för dom 3 som vill starta en ny förening,varför skulle vi vilja ha dom i en styrelse igen?Har dom varit med att medverka till det ekonomiska krisläget borde dom väl knappast vara lämpade att fortsätta styra en förening..Kan dom trolla fram dokument där det syns att dom ville dra i bromsen mycket tidigare,då kan jag omvärdera mina åsikter.men med det jag vet nu,då blir det nej till deras förslag.
Precis så tänkte jag också (som utomstående) när jag hörde det.
Sen har de ju faktiskt skrivit ihop 7 sidor som låter väldigt trovärdigt.
Men man känner ändock att dessa tre borde väl (om de nu är kompisar och så tajta som det verkar) kunnat skaffat mandat i styrelsen redan för ett-två år sedan för att skaffa sig den insyn i verksamheten så detta ”fria fallet” kunnat undvikas!?!?
Silly season is just another season!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1849
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote: 12 Apr 2024, 17:01
Niklas Hjalmarsson wrote: 12 Apr 2024, 14:21 SLA - Massavhopp i krisande Skövde IK:s styrelse – trio vill bilda ny förening.

Glömde länken men mer finns att läsa i SLA.
Förfärligt. Jag vill inte tro att du Niklas bara skriver detta för att du skulle känna som många av dina kompisar, som njuter av kraschen, något som känns så sorgligt för oss alla som kämpat med ekonomin under decennier.
Ja du Göran, detta om hur jag känner inför siks fortlevnad ska jag berätta om senare ikväll jag står just nu och väntar på en ”marketplaceköpare” från Katrineholm som ska köpa en skitsak för 500:-…😎😂
Silly season is just another season!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1849
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Göran Strid wrote: 12 Apr 2024, 17:01
Niklas Hjalmarsson wrote: 12 Apr 2024, 14:21 SLA - Massavhopp i krisande Skövde IK:s styrelse – trio vill bilda ny förening.

Glömde länken men mer finns att läsa i SLA.
Förfärligt. Jag vill inte tro att du Niklas bara skriver detta för att du skulle känna som många av dina kompisar, som njuter av kraschen, något som känns så sorgligt för oss alla som kämpat med ekonomin under decennier.
Vi är rätt många Mariestadssupportrar genom åren (typ i 20 år) som har fått höra från i stort sett bara skövdefolk på derbyn, på mängder av olika forum (bla det här!) & diverse hockeysidor om Mariestads konkurs och hur man valde den fega enkla vägen med att välja en kk.
Trots att det inte är en enda av alla supportrar som har haft det minsta med den att göra så har vi fått klä skott för saker som vi inte kunnat påverka för fem öre.
Det finns ju t.o.m en film från en bussresa med siksupportrar där de gladeligen skrålar om bois konkurs på youtube!

Visst vore det väldigt intressant om DU Göran för en gångs skull kunde försöka sätta dig in i denna situation och hur du då skulle känna nu!?

Tror du verkligen att det vore ett nöje för mig om alla självgoda och uppblåsta siksupportrar som förlöjligat oss och våran förening i så många år skulle gå samma öde tillmötes?


Du om nån borde ju vetat om Skövde iks situation redan under din tid som ordförande då ni haft kass ekonomi i många år strax efter Mariestads kk, men aldrig har du eller nån annan skövdesupporter gjort annat än kört huvet i sanden när detta kommit på tal!

Och jo jag känner empati för alla i er förening som blivit förda bakom ljuset i så jävla många år av vissa enstaka(???) personer.

Det märkliga är ju hur räkenskaperna gått att få igenom när det varit så här så länge, ni måste väl ändå ha en auktoriserad revisor??
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3795
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Göran Strid »

Niklas, föreningen har en auktoriserad revisor enligt regelverket sedan många år. I övrigt har jag skrivit om det mesta i ärendet i inlägg 11 april kl 9:04 am och 5:11 pm.
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 220
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

NHL-lotteriet
Jag måste säga att det jag idag läste i SLA att en man och hans son för 4 år sedan vann högsta vinsten i lotteriet värt 50.000 Kr men sedan trots massor av påstötningar inte fått priset gör att jag som Skövde bo verkligen skäms för att ert sådant beteende verkligen kan vara möjligt av en klubb som utåt vill verka seriös.
Erik Karlsson
Reactions:
Posts: 85
Joined: 05 May 2019, 20:29

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Erik Karlsson »

Problemet med denna klubb är att man lagt sina ägg i samma korg varenda år.

Först Hasse Ljunggren och sen Anders Lundström. Man har haft dåligt ledarskap från styrelsen och man har avstått från att gå in o styra när ”chefer” inte löst sina åtaganden på rätt sätt.
Det har funnits en gas men aldrig en broms, man har inte behandlat sina tyngre sponsorer på rätt sätt då ”en sponsor inte ska komma och tycka o tänka”. Jag vet av erfarenhet då en när släkting har varit en gedigen sponsor i många år men har på 4-5 år minskat sitt bidrag då han anser att denna klubb styrs av enskilda och inte av ett kollektiv. Spiken i kistan blev förra ordförande som ringde bönade o vad om mer men i andra andetaget skuldbelägga ”sveket”. Min släkting hade ett samtal med Sveriges jobbigaste klubb(B o i s) där det var ett helt annat samtal. Min släkting tackade för samtalet och kommer att bidra till andra föreningar inom Skövde.

Jag är riktigt ledsen och bestört att en förening med denna historia bara eldas upp och oavsett en ny förening eller inte så kommer den aldrig vara den samma som nu.

Jag tror att hade SIK involverat fler nyckelpersoner vågat förändra i tid så hade man inte suttit här idag. bois floppade, Carls vattenskalle blev spräckt och man som förening tar in två nya profiler i en sportgrupp. Mariestad tog alltså sitt förnuft till fånga och förändrade sin sportsliga ledning innan det brakade. Det är ju så en förening skall jobba.

Det finns ett klubbhjärta i SIK men har fått foten när man velat komma in o bidra. Dessa tre avhoppare är sånna som försökt. Här inne finns flera som velat bidra med mer än matcharrangemang men inte heller fått komma in.
Skygglapparna som styr är livrädda för att bli flyttade på och satt sitt eget intresse framför klubben.

Skövde IK har allt som 90% av andra ettanklubbar skulle önska.

Så faktum kvarstår, 1-3 st kan inte styra en hel klubb utan strukturer o ledarskap då blir det såhär.
TomasPersson
Reactions:
Posts: 7
Joined: 12 Jan 2024, 19:22

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by TomasPersson »

Helt sannslöst att detta har fått hålla på i så många år!!!!! Vet när min son gick på LIU ett slags hockeygym med träning före skolan Fanns en i föreningen som var anställd av Skövde kommun för att leda denna hockeyundervisning!!!!!! Inte en enda gång var denna person på isen och höll ett träningspass.Istället gavs det kontanter till spelare i A-laget om de tog det passet!!!! Tragiskt säger jag.....Nä ränsa för fan ut i den här klubben och börja om!!!! Luktar nästan lite inavel här....
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 220
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

NHL lotteriet
Om nu 3 olika styrelser i minst 3 år har blivit påstötta om utbetalningen av denna lotterivinst och tydligen ändock inte reagerat på detta så är det förunderligt om alla dessa 3 styrelser inte tagit med denna skuld i årsbokslutet. Borde vara helt olagligt för dessa styrelser att försöka dölja detta för revisorn. Det handlar ju om en icke obetydlig summa.
Claes-Göran Berg
Reactions:
Posts: 121
Joined: 29 Jan 2014, 23:35

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Claes-Göran Berg »

Ingvar Persson wrote: 13 Apr 2024, 15:46 NHL lotteriet
Om nu 3 olika styrelser i minst 3 år har blivit påstötta om utbetalningen av denna lotterivinst och tydligen ändock inte reagerat på detta så är det förunderligt om alla dessa 3 styrelser inte tagit med denna skuld i årsbokslutet. Borde vara helt olagligt för dessa styrelser att försöka dölja detta för revisorn. Det handlar ju om en icke obetydlig summa.
Ingvar kolla först vad du skriver för sanningen slirar på.
Inget försvar men denna styrelse har inte gjort något bokslut än då räkenskapsåret sträcker sig till sista april 2024.

Inget försvar mot ekonomin men rätt ska ändå va rätt
Skövdebo mår´u tro
Senaste Årets supporter sen många år
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 220
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Claes-Göran
Den lär nog komma med på ett slutligt boklslut nu när den skulden plötsligen har upptäckts. Men på nyligen redovisade kompletta uppgifter om ekonomin fanns inte någon skuld för icke levererade lotterivinster med, och skall man tro vad som skrivs i SLA så har ingen skuld funnits i årsbokslutet för de aktuella åren som skulden funnits. Så absolut rätt skall vara rätt.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3795
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Göran Strid »

Sådant här lördagsgodis får man i inkorgen, där vederbörande idkar krypskytte och väljer att skriva till mig på mail:

"Jag tar mig friheten att skriva detta...Har du verkligen haft koll på att SIK under många år försökt att undvika att betala ut lotterivinster samt att man under flera år inte tagit upp denna skuld i sitt bokslut. Jag ser fram mot ett ärligt svar från dig"

Mitt svar:
- Under de åren jag har haft ansvar för Skövde IK har det ALDRIG skett. Oförskämt av dig att fråga mig om detta, men jag är inte förvånad.

Jag undrar var denna tråd kommer ta vägen om sådant här kommer fortsätta även på forum. Man är på god väg, noterar jag.

Och det finns mer att offentliggöra i form av oförskämdheter som jag fått på mail. Jag mår illa av alla elakheter. Intressant att notera att man står helt ensam, när det blåser och det är inte första gången det inträffar.

Frågan är hur många i ansvarig ställning under 50 år som kommer att hudflängas för något de inte är ansvariga för.
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 220
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Göran Strid wrote: 13 Apr 2024, 19:36 Sådant här lördagsgodis får man i inkorgen, där vederbörande idkar krypskytte och väljer att skriva till mig på mail:

"Jag tar mig friheten att skriva detta...Har du verkligen haft koll på att SIK under många år försökt att undvika att betala ut lotterivinster samt att man under flera år inte tagit upp denna skuld i sitt bokslut. Jag ser fram mot ett ärligt svar från dig"
⁶¡
Mitt svar:
- Under de åren jag har haft ansvar för Skövde IK har det ALDRIG skett. Oförskämt av dig att fråga mig om detta, men jag är inte förvånad.

Jag undrar var denna tråd kommer ta vägen om sådant här kommer fortsätta även på forum. Man är på god väg, noterar jag.

Och det finns mer att offentliggöra i form av oförskämdheter som jag fått på mail. Jag mår illa av alla elakheter. Intressant att notera att man står helt ensam, när det blåser och det är inte första gången det inträffar.

Frågan är hur många i ansvarig ställning under 50 år som kommer att hudflängas för något de inte är ansvariga för.
Tycker du verkligen att det var så oförskämt av mig att ställa den frågan?
Claes-Göran Berg
Reactions:
Posts: 121
Joined: 29 Jan 2014, 23:35

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Claes-Göran Berg »

Göran Strid wrote: 13 Apr 2024, 19:36 Sådant här lördagsgodis får man i inkorgen, där vederbörande idkar krypskytte och väljer att skriva till mig på mail:

"Jag tar mig friheten att skriva detta...Har du verkligen haft koll på att SIK under många år försökt att undvika att betala ut lotterivinster samt att man under flera år inte tagit upp denna skuld i sitt bokslut. Jag ser fram mot ett ärligt svar från dig"

Mitt svar:
- Under de åren jag har haft ansvar för Skövde IK har det ALDRIG skett. Oförskämt av dig att fråga mig om detta, men jag är inte förvånad.

Jag undrar var denna tråd kommer ta vägen om sådant här kommer fortsätta även på forum. Man är på god väg, noterar jag.

Och det finns mer att offentliggöra i form av oförskämdheter som jag fått på mail. Jag mår illa av alla elakheter. Intressant att notera att man står helt ensam, när det blåser och det är inte första gången det inträffar.

Frågan är hur många i ansvarig ställning under 50 år som kommer att hudflängas för något de inte är ansvariga för.
Jag står vid din sida Göran
Vet vad du och styrelsen och framför allt Hasse gjorde för klubben när det var som jävligast på den tiden
Det ni gjorde för klubben kan ingen ta ifrån er. Jag såg verkligen på nära håll hur ni slet och jobbade, ja även jag och Jocke var ju involverade. Men du har ju facit och sanningen på det jobbet vi utförde.

Vad är det för krympling som inte vågar ställa frågan offentligt utan måste smyga iväg ett mail till dig?
Skövdebo mår´u tro
Senaste Årets supporter sen många år
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 220
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Ja du Claes-Göran
Den här "krymplingen" har själv ett gediget lager av privata mejl från den omtalade personen med betydligt tuffare innehåll än det ganska harmlösa innehållet i mejl från mig som han nu förvånansvärt presenterar på forumet. Jag skall nu ta mig en ordentlig funderare om jag också skall presentera privata mejl på ert forum, Samtidigt tycker jag naturligtvis att det är synd om dig Göran som tvingas ta emot sådana oförskämda mejl som du nu har visat på forumet.
Last edited by Ingvar Persson on 14 Apr 2024, 18:09, edited 1 time in total.
Post Reply