2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matches lirare i Skövde IK

40. Carl Hjälm
2
29%
52. Felix Tengvall
0
No votes
2. Axel Abrahamsson
0
No votes
3. William Johansson
0
No votes
24. Jonathan Karlsson
0
No votes
28. Axel Eriksson
0
No votes
49. Karl Jonsson
0
No votes
55. Leo Örqvist
0
No votes
68. Adam Thilander
0
No votes
80. Isac Ollas Mattsson
0
No votes
9. Jesper Andersson
0
No votes
10. Jesper Emanuelsson
0
No votes
12. Erik Möller
0
No votes
13. Lukas Smith
3
43%
16. Alexander Henriksson
2
29%
19. Kristoffer Söder
0
No votes
20. John Frändberg
0
No votes
22. Josh Laframboise
0
No votes
23. Gustav Lindberg
0
No votes
27. Elias Andersson
0
No votes
29. Alexander Artursson
0
No votes
34. Alexander Ternblad
0
No votes
51. Emil Smedberg
0
No votes
59. Oscar Johnsson
0
No votes
70. Simon Siwert
0
No votes
71. Ludvig Vännström
0
No votes
72. Tommy Lee
0
No votes
 
Total votes: 7

Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Anders Edman »

Ett väldigt medelmåttigt Halmstad som motståndare ikväll. Tyvärr ser Siken helt ut att sakna energi, självförtroende och sist men inte minst motivation !! Tycker synd om Calle Hjälm som strider som en löpande gazell längst bak helt utan understöd. Vad har hänt ? Inte kul längre eller vad fan händer ?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5339
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Att de saknar energi håller jag definitivt inte med om utan är det något de visar prov på är det energi.
/Perka
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Anders Edman »

Var ser du den energin Perka ? För mycket petande med klubbor och man går inte in i några närkamper förutom Lee då, men han fick ju inte vara kvar….
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Anders Edman »

Nu ser det inte så bra ut för att skriva väldigt snällt. Och håller inne på vad jag verkligen tycker om denna matchen. Calle Hjälm gjorde vad alla de andra inte gjorde…..f……f…….v……d……..men heder till Carl 👍
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 218
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

Riktigt jobbigt det här för Skaraborgs llagen. Smisk och dåliga publiksiffror på hemmamatcherna.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5339
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Anders Edman wrote: 24 Jan 2024, 20:37 Var ser du den energin Perka ? För mycket petande med klubbor och man går inte in i några närkamper förutom Lee då, men han fick ju inte vara kvar….
Förlåt då för helvete, jag är en dålig människa som kan se något positivt i saker o ting. Fy fy på mig.
Det är allt en jävla tur att det finns människor som dig Eddy som har den fantastiska förmågan att måla faan på väggen för det är ju så man får till framgång.
Tack o tack du store sanningssägare, jag bugar ödmjukt.
/Perka
Micke Därth
Reactions:
Posts: 327
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Micke Därth »

Per-Erik Odh wrote: 24 Jan 2024, 23:09 Förlåt då för helvete, jag är en dålig människa som kan se något positivt i saker o ting. Fy fy på mig.
Det är allt en jävla tur att det finns människor som dig Eddy som har den fantastiska förmågan att måla faan på väggen för det är ju så man får till framgång.
Tack o tack du store sanningssägare, jag bugar ödmjukt.
Jag håller med dig, Perka, det var fan inget fel på energin, även om IQ-puckot som ställer sig bredvid oss och skriker "jobba då för faaaan" när spelare varit inne i 55 sekunder och syran sprutar ur benen... Det är till att ha rubbade krav.

Stora skillnaden på lagen idag var dels på individuell nivå, då puckhanteringen i framförallt egen zon var bättre från Halmstads sida, dels på lagnivå där Halmstad - i det närmaste - aldrig gick bort sig och värderade defensiven väldigt högt.

SIK fick väldigt många chanser att vända spelet, då H flera gånger skapade turn-overs vid egen blå där de spelade övermodigt flera gånger när SIK forecheckade bra, men SIK fick fan inte riktigt till det fullt ut hur många gånger som helst. Jag skriver fan, för SIK slet stenhårt för att komma igenom ett väldigt tight försvar. När orken tröt hos H i slutet gick SIK hårt framåt och ska man mäta gummimärket i insidan av kryssribban där Lindberg höll på att fixa 2-2 skulle jag tro 2mm svart, max.

Syns att vi haft ett skadedrabbat lag där flera letar form på väg tillbaka, Smedberg t ex. Ändå är han så nära att sätta två fina mål från nära håll, men orkar knappt åka och byta efter 40 sek.

Den stora skillnaden på laget nu och då (om då är grundserien) är att mot bättre lag i Allettan får SIK inte riktigt tiden att hitta första passet i egen zon och det är jävligt trångt i mittzonen för att slå det korta passet i mittzonen som gör att laget för övertag i tempo och kan antingen gå på mål direkt eller skapa tryck. SIK försökte verkligen hämta fart för att forcera ett i det närmaste helt stillastående H i mittzonen, vilket är svårt förutom när Gagic skulle försvara (inte många rätt i defensiven i några byten, riktigt komiskt faktiskt). Att inte kunna slå två rena pass på raken tvingade laget till att dumpa och det är ingen bra melodi när forwards fortsätter att "vara ivägen" och backarna kan vända ner och vara först eller jämsides med första SIK-spelare på plats. När våra backar inte riktigt vågar stå upp på blå i nästa sekvens finns ingen att spela på och pucken spelas ut på enklast möjliga sätt av H. Jobbigt!

Sen. 2-0 föregås av vad jag upplever som en handpass ur egen zon. H är dessutom sex man på isen väldigt tydligt tidigare i perioden... Och lägg därtill två feldömda matchstraff för lite gruff och två utvisningar för high stick som båda togs efter ungefär 4 sekunder efter de hänt baserat på reaktioner. Det var inte en match Jesper Karlsson bör peta in på sitt CV, för att uttrycka sig milt.

+++ Calle Hjälm
++ Jesper Andersson
+ Gustav Lindberg

Hoppas uppehållet ger laget tillbaka energi och tidigare skadade spelare kan komma bättre i form, för SIK:s allt chansskapande mot ett väldigt försvarstight H ger ändå lite hopp, även om matchen på förhand kändes lite som en vattendelare. Det handlar nu väldigt mycket om att Visby inte får fler poäng än Skövde i nästa match.
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1747
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Urban Stahel »

Jag skulle vilja få upp farten på vissa spelare i PP,tyvärr stannar passningspelet upp för ofta när nr 23 har pucken.Spelet i övrigt ser ju ändå ganska bra ut,chanser skapar vi trots allt,men det där sista bestämda jävlar anamma nu ska pucken in saknas tyvärr :(
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Göran Strid »

Tänkte se matchen i efterhand, men efter att ha läst Mickes inlägg, känns det onödigt. Jag riktigt ser matchen framför mig, när Micke klär det i ord och det känns faktiskt så, när jag nog kan laget ganska bra vid det här laget. Man bugar och tackar! :clap: :) :thumbup:
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5339
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Såg ni hur rutinerat en av linjemänen hanterade hålen i isen igår när målburen kom ur läge?
Allt som oftast får de ju hämta borr för att rensa hålen från snöskrap. Den här killen fixade det galant genom att bara köra ner pekfingret rätt ner i hålet. Snyggt jobbat :lol:
/Perka
Micke Därth
Reactions:
Posts: 327
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Micke Därth »

Göran Strid wrote: 25 Jan 2024, 09:41 Tänkte se matchen i efterhand, men efter att ha läst Mickes inlägg, känns det onödigt. Jag riktigt ser matchen framför mig, när Micke klär det i ord och det känns faktiskt så, när jag nog kan laget ganska bra vid det här laget. Man bugar och tackar! :clap: :) :thumbup:
Man kan se matchen med Halmstadsglasögon, då borde reaktionen bli enorm stolthet.

Kan vara nyttigt även för de supportrar som bara letar och hittar fel hos SIK efter varje förlust. Om tabellsiffrirna säger 7-1-4 betyder inte det att prestationen i ”4” är det som definierar laget eller föreningen för den delen (”sitter i väggarna”).

Spola fram och se tredje,Göran, så får du ett axplock av Halmstads fina defensiv, Siks kämpande och tillkortakommanden och hur nära 2-2 det faktiskt var. Och två grova domarmissar…
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Tyckte matchen i sig inte saknade energi från Skövde ik. Däremot desperation nog att göra mål. Ofta kom man också alldeles för nära målvakt för att kunna överlista densamme. Det var också en del kladdande med puck och gärna ett svårt pass för mycket istället för att göra det enkla och kanske sätta nåt mer skott på mål, där kanske någon retur kunde dykt upp istället. Och det saknas fortfarande en del närkamper för att jag ska vara riktigt nöjd. Man väntar ofta på vad motståndaren ska göra med puck och sen kommer tacklingen, lite avmätt och försiktigt..
Missade tyvärr handpasset men såg tydligt 6 man på isen för H vid 0-2.
Tycker även Smedberg var bra förutom Därths +, däremot saknas ju av naturliga skäl ork... Men han var i alla fall kreativ. Även Emanuelsson får godkänt. Han har verkligen växlat upp.
Sen är det ju otroligt att puckfan inte går in i sista pp. Ett klockrent i ribban, sen kommer ju ett skott till i ribban strax efter, även om det var på utsidan.

Med så här många chanser ska man ju bara vinna en sån här match.. men SIK kommer bara bli starkare ju längre det lider. Kom ihåg att det var samma Hammers som klädde av båjs för ett par omgångar sen.

Sen ska ju tilläggas att Halmstad spelade snuskigt bra i tredje, exakt såsom man ska spela vid en enmålsledning...

På tal om energi... Och nu riskerar jag ju att få på tafsen.. men inte ett ljud från Rebellerna under hela matchen?!? Jag och en kompis ställde oss bakom mål snett framför klacken i tredje.. det var 6-7 st 8-åringar som drog igång ramsor, då hängde efter viss tvekan trumman med lite grann...
Ska bara tillägga att matchen innan var det riktigt bra. HELA matchen, med stor hjälp av far och son Saikos.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Göran Strid »

Nu har jag sett tredje på Mickes inrådan. Och efter att läst alla kloka synpunkter på matchen, så tycker jag:
- Jag/vi lite för snabba med negativ kritik, men efter en stunds eftertanke mer respekt för motståndaren?
- Jag skrev ju innan matchen på denna tråd om motståndaren och att ha rätt - för en gångs skull - träff i tornet när det gäller deras disciplin och att veta vad man skall göra för att försvara sig! Precis så blev det.
- Skövde gör det ändå bra, men möter något annat än medelmåttiga lag.
- Man måste utnyttja de lägen man får. Måste till mer killing!
- Det är så här det kommer att bli de återstående nio. Ibland flyter det med och ibland flyter det mot.

Btw, pp är faktiskt riktigt uselt. Nej, värre. 5% de fyra senaste matcherna. :twisted:

I motvind lyfter draken! :angel:

Btw, Jocke, den risken får du ta och det klarar du. :lol: Jag kan inte avgöra från TV-soffan - såg bara tredje - men en av mina bekanta som var på matchen undrade igen varför det inte finns några i Rebellerna som kan dra igång "För helvete, det är ju nu det behövs!", tyckte han.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Ja det tar jag.. det är väl ändå en klackverksamhet?! De ska väl heja?

Ja specialteams måste höja sig avsevärt. Nu (förutom sista) ser det enbart ängsligt ut i pp. Bp ser stundtals riktigt bra ut, men så slappnar man av för en sekund och pang så ringer det.
Micke Därth
Reactions:
Posts: 327
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2024-01-24 19:00 Skövde IK – Halmstad Hammers HC, Billingehov

Post by Micke Därth »

Joakim Blomquist wrote: 25 Jan 2024, 16:55 Ja det tar jag.. det är väl ändå en klackverksamhet?! De ska väl heja?

Ja specialteams måste höja sig avsevärt. Nu (förutom sista) ser det enbart ängsligt ut i pp. Bp ser stundtals riktigt bra ut, men så slappnar man av för en sekund och pang så ringer det.
Det kan bli bra om det lossnar, framförallt känns det lite mer osäkert att använda backen på point när Thilander saknas, och det är väl inte så konstigt egentligen. De behöver lita på sin egen förmåga, tror jag, lite mer självförtroende i att ta avsluten när de dyker upp och inte vänta in ett bättre läge. Lite klassiskt när pp går i stå.
Post Reply