2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matches lirare i Skövde IK

40. Carl Hjälm
0
No votes
52. Felix Tengvall
0
No votes
2. Axel Abrahamsson
0
No votes
3. William Johansson
0
No votes
24. Jonathan Karlsson
0
No votes
28. Axel Eriksson
0
No votes
49. Karl Jonsson
0
No votes
55. Leo Örqvist
0
No votes
68. Adam Thilander
0
No votes
80. Isac Ollas Mattsson
0
No votes
9. Jesper Andersson
0
No votes
10. Jesper Emanuelsson
0
No votes
12. Erik Möller
1
11%
13. Lukas Smith
1
11%
16. Alexander Henriksson
0
No votes
19. Kristoffer Söder
0
No votes
20. John Frändberg
0
No votes
23. Gustav Lindberg
0
No votes
27. Elias Andersson
0
No votes
29. Alexander Artursson
0
No votes
34. Alexander Ternblad
6
67%
51. Emil Smedberg
1
11%
59. Oscar Johnsson
0
No votes
70. Simon Siwert
0
No votes
71. Ludvig Vännström
0
No votes
72. Tommy Lee
0
No votes
 
Total votes: 9

Micke Därth
Reactions:
Posts: 329
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Micke Därth »

Ingen slump att Vimmerby toppar serien, så otroligt noggranna i närkamperna och i försvaret. Alltid klubba mot klubba och med rejäl pondus runt eget mål. SIK skapade riktigt bra lägen i första och det är synd att man inte får utdelning, för det hade de behövt för att ta några poäng kan man konstatera i efterhand.

Tre av deras mål känns som man kan lägga i kategorin 'billiga' men det är mycket smartness bakom samtliga tre. Första målet styr på en SIK-klubba upp i nättaket, övriga manövrerar Vimmerby bort SIK utan puck.

En bra hockeymatch om man tittar objektivt på den, och SIK får ladda för streckmöte på fredag.
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 282
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Juha Ojajärvi »

Här går våra åsikter ifrån. Vi gör ingen bra match, och Vimmerby är inte ens speciellt bra idag. Alldeles för många bärande spelare som inte presterar överhuvudtaget.
Varför får inte Frändberg chansen när så många är iskalla av forwards?
Det är inte bara 4e line som ska vara bra match efter match. Minsta man kan kräva är en arbetsinsats, sen om inte det räcker så, fine.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Vimmerby riktigt effektiva och spelar enkelt över hela banan, såsom sig bör av ett topplag. Jag har sagt det förr och säger det igen; de blir livsfarliga HELA säsongen.

I SIK finns det många som behöver skita ner sig lite nu. Det finns folk på bänken som kunnat komma in idag och jag är förvånad att de inte gör det...

Tengvall, Smedberg och Emanuelsson får ändå med beröm godkänt. Således egentligen 3:e och 4:e.
Men resten får fan i mig kolla sig i spegeln..

Är ändå glad att jag inte supportar ett lag 3,5 mil norröver...

Stundar ångestderby....
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Anders Edman »

Kommande derby måste haussas upp å det grövsta. Blir det inte lapp på luckan på fredag blir det nog det aldrig mer denna säsongen. Och är det folk som står i kö utanför och inte hunnit komma in så för guds skull flytta fram matchen 10 minuter eller mer. Så gör de på andra arenor men mig veterligen har det aldrig skett på Billingehov. Och om Rebellerna bestämmer sig för att äga ”apberget” i kommande derby så kan de göra det med en rejäl mobilisering och värvarkampanj av ungdomsspelare till denna specifika match. Eller fråga SAIKOS om hjälp, men låt inte bojsarna få ta den i särklass bästa ståplatsen i denna otroligt viktiga match. Jag förväntar mig 3.400 åskådare på plats i årtiondets derby som förhoppningsvis blir en gastkramande fight med SIK som vinnare och där Karl Jonsson avgör med skott från blå när det står 19.29 på klockan och vi vinner med 3-2 😀
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Niklas Hjalmarsson »

Anders Edman wrote: 04 Feb 2024, 20:55 Kommande derby måste haussas upp å det grövsta. Blir det inte lapp på luckan på fredag blir det nog det aldrig mer denna säsongen. Och är det folk som står i kö utanför och inte hunnit komma in så för guds skull flytta fram matchen 10 minuter eller mer. Så gör de på andra arenor men mig veterligen har det aldrig skett på Billingehov. Och om Rebellerna bestämmer sig för att äga ”apberget” i kommande derby så kan de göra det med en rejäl mobilisering och värvarkampanj av ungdomsspelare till denna specifika match. Eller fråga SAIKOS om hjälp, men låt inte bojsarna få ta den i särklass bästa ståplatsen i denna otroligt viktiga match. Jag förväntar mig 3.400 åskådare på plats i årtiondets derby som förhoppningsvis blir en gastkramande fight med SIK som vinnare och där Karl Jonsson avgör med skott från blå när det står 19.29 på klockan och vi vinner med 3-2 😀
Ska Mariestad lyckas göra två mål på samma match alltså…🤔
Silly season is just another season!
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Anders Edman »

Ja större under har väl skett kan jag tänka och jag var väldigt generös när jag skrev vinst med 3-2, vill ju behålla spänningen inför derbyt som du säkert förstår 😀
Mattias Sjöberg
Reactions:
Posts: 99
Joined: 18 Aug 2014, 19:04

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Mattias Sjöberg »

Tengwall hade behövt stänga igen idag, tyvärr lyckas han inte med det. Sedan är vi för dåliga på att sätta dit pucken. Endast 4 mål de senaste 3 hemmamatcherna.
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Anders Edman »

Kanske han blivit lite för fundersam med tanke på att han kan spela allsvenskt när som helst framöver….aldrig bra att ha hövvet i två läger på en och samma gång….
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Anders Edman wrote: 04 Feb 2024, 21:37 Kanske han blivit lite för fundersam med tanke på att han kan spela allsvenskt när som helst framöver….aldrig bra att ha hövvet i två läger på en och samma gång….
Det avtalet gäller nog inte förrän Siks säsong är över, ja i teorin också kanske...
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Niklas Hjalmarsson wrote: 04 Feb 2024, 21:02
Anders Edman wrote: 04 Feb 2024, 20:55 Kommande derby måste haussas upp å det grövsta. Blir det inte lapp på luckan på fredag blir det nog det aldrig mer denna säsongen. Och är det folk som står i kö utanför och inte hunnit komma in så för guds skull flytta fram matchen 10 minuter eller mer. Så gör de på andra arenor men mig veterligen har det aldrig skett på Billingehov. Och om Rebellerna bestämmer sig för att äga ”apberget” i kommande derby så kan de göra det med en rejäl mobilisering och värvarkampanj av ungdomsspelare till denna specifika match. Eller fråga SAIKOS om hjälp, men låt inte bojsarna få ta den i särklass bästa ståplatsen i denna otroligt viktiga match. Jag förväntar mig 3.400 åskådare på plats i årtiondets derby som förhoppningsvis blir en gastkramande fight med SIK som vinnare och där Karl Jonsson avgör med skott från blå när det står 19.29 på klockan och vi vinner med 3-2 😀
Ska Mariestad lyckas göra två mål på samma match alltså…🤔
😂😂😂
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

En sak till. Klacken hördes riktigt bra idag!
Särskilt i första perioden och i början av tredje.
Förstärkta?
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by peter johansson »

Joakim Blomquist wrote: 04 Feb 2024, 22:53
Anders Edman wrote: 04 Feb 2024, 21:37 Kanske han blivit lite för fundersam med tanke på att han kan spela allsvenskt när som helst framöver….aldrig bra att ha hövvet i två läger på en och samma gång….
Det avtalet gäller nog inte förrän Siks säsong är över, ja i teorin också kanske...
Han kan nog gå när som helst så länge SIK och Kalmar är överens och eller inte har match samtidigt!
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Marcus Lundgren »

peter johansson wrote: 05 Feb 2024, 06:00
Joakim Blomquist wrote: 04 Feb 2024, 22:53
Anders Edman wrote: 04 Feb 2024, 21:37 Kanske han blivit lite för fundersam med tanke på att han kan spela allsvenskt när som helst framöver….aldrig bra att ha hövvet i två läger på en och samma gång….
Det avtalet gäller nog inte förrän Siks säsong är över, ja i teorin också kanske...
Han kan nog gå när som helst så länge SIK och Kalmar är överens och eller inte har match samtidigt!
Vilket mål skulle han ta tycker ni?
1. Ett skott i krysset med folk framför mål
2. Ett friläge (katastrof av Lee som frispelar honom)
3. Ett "friläge"(även om han kommer från sida och inte rakt på) där han får gå rakt in mot mål och försvarsspelet är minst sagt klent.
4. Ytterligare ett friläge.

Visst, man kan väl påstå att han kan ta något friläge, men en annan lösning är ju att inte ge motståndarna 3 frilägen...

Angående matchen så tycker jag Skövde gör en riktigt bra första period rent spelmässigt där vi är på tårna och krigar.
Tar säkert på psyket att vi sedan ändå ligger under med 1-0 efter en sådan period.

Andra och tredje tycker jag är Vimmerbys på ett sånt där jobbigt sätt där dom inte är superbra i sig, mer att dom aldrig gör några misstag.
Och där har inte vi skillsen (eller självförtroendet?) för att luckra upp det utan att motståndarna gör några misstag.

Enligt mig så är det så enkelt att även om vi har en stor bredd på forwardssidan så saknas spets, och backsidan är alldeles för svag rent spelmässigt.
Jag vet inte hur många gånger per match vi har pucken under kontroll i egen zon och sedan lyckas ge bort puck, spela fast någon medspelare osv..
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Marcus Lundgren wrote: 05 Feb 2024, 10:42
peter johansson wrote: 05 Feb 2024, 06:00
Joakim Blomquist wrote: 04 Feb 2024, 22:53
Anders Edman wrote: 04 Feb 2024, 21:37 Kanske han blivit lite för fundersam med tanke på att han kan spela allsvenskt när som helst framöver….aldrig bra att ha hövvet i två läger på en och samma gång….
Det avtalet gäller nog inte förrän Siks säsong är över, ja i teorin också kanske...
Han kan nog gå när som helst så länge SIK och Kalmar är överens och eller inte har match samtidigt!
Vilket mål skulle han ta tycker ni?
1. Ett skott i krysset med folk framför mål
2. Ett friläge (katastrof av Lee som frispelar honom)
3. Ett "friläge"(även om han kommer från sida och inte rakt på) där han får gå rakt in mot mål och försvarsspelet är minst sagt klent.
4. Ytterligare ett friläge.

Visst, man kan väl påstå att han kan ta något friläge, men en annan lösning är ju att inte ge motståndarna 3 frilägen...

Angående matchen så tycker jag Skövde gör en riktigt bra första period rent spelmässigt där vi är på tårna och krigar.
Tar säkert på psyket att vi sedan ändå ligger under med 1-0 efter en sådan period.

Andra och tredje tycker jag är Vimmerbys på ett sånt där jobbigt sätt där dom inte är superbra i sig, mer att dom aldrig gör några misstag.
Och där har inte vi skillsen (eller självförtroendet?) för att luckra upp det utan att motståndarna gör några misstag.

Enligt mig så är det så enkelt att även om vi har en stor bredd på forwardssidan så saknas spets, och backsidan är alldeles för svag rent spelmässigt.
Jag vet inte hur många gånger per match vi har pucken under kontroll i egen zon och sedan lyckas ge bort puck, spela fast någon medspelare osv..
Nä jag svarade bara på om han skulle gå till Kalmar eller ej... Så att fråga i plural blir nog lite fel...
Det enda, och det har jag sagt förr, är att han nog borde träna på frilägen. Han tar inte många sådana, undantaget mot KRIF där han i sudden tog flertalet OCH straffar, där han har ett annat lugn...

Håller helt med om matchbilden. Jag tror nog skickligheten finns men att det är dags för våra spelare som vi vet har en högre i sig att steppa upp, som Juha sa i sändningen; börja skita ner sig.
Tycker t ex en lirare som Lindberg gått ner sig otroligt. Åker på en skridsko. Henriksson försöker men får inte ut någonting alls. Det är flera som bör ta sig i kragen; Lee, Jesper A, Smith, i viss mån Söder.

Det gäller att titta sig i spegeln efter varje byte och verkligen se om man gjort sitt yttersta. Annars finns det en bänk att sitta lite längre på.
Hoppas Staffan och Niko präntar in det i huvudet på dem till varje match som är kvar den här säsongen.

Vi vet ju vad de kan...
Micke Därth
Reactions:
Posts: 329
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2024-02-04 16:00 Skövde IK – Vimmerby HC, Billingehov

Post by Micke Därth »

Joakim Blomquist wrote: 05 Feb 2024, 14:08 Håller helt med om matchbilden. Jag tror nog skickligheten finns men att det är dags för våra spelare som vi vet har en högre i sig att steppa upp, som Juha sa i sändningen; börja skita ner sig.
Tycker t ex en lirare som Lindberg gått ner sig otroligt. Åker på en skridsko. Henriksson försöker men får inte ut någonting alls. Det är flera som bör ta sig i kragen; Lee, Jesper A, Smith, i viss mån Söder.

Vi vet ju vad de kan...
Jag vidhåller att Vimmerby var det klart bättre laget och som man brukar säga "gjorde SIK dåliga", och det var väl kanske inte världens bästa uppladdning med Visby på fredag och serieledaren på söndag. Men det är ju som det är. Bara att ladda om till fredag och vinner de där kanske alla är bra igen?
Post Reply