Publiksiffror

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Publiksiffror

Post by Per-Erik Odh »

Det har ju varit en hel del snack om publiksiffror och att vi har ett snitt som är 500 lägre än föregående säsong. Jag kollade lite på publiksiffrorna från några säsonger tillbaka och visst, jämför man förra säsongens grundserie har vi ett stort tapp men jämför man på lite längre sikt är inte tappet lika dramatiskt. Vi har väl inte lagt en budget som bara jämför sig med föregående år?
Vad har vi budgeterat för publiksiffror i Allettan tro? Tittar man på dem så finns det ju fog för att tro att vi kommer öka snittet rätt rejält där förutsatt att vi inte traditionsenligt viker ned oss. Hur tänker ni andra kring publiksiffrorna?

Siffrorna står i följande ordning.
23/24, 22/23, 21/22, 20/21, 19/20

Skövde 1053 1515 1135 Corona 1122
Mariestad 994 1027 1051 Corona 1082
Tranås 603 643 527 Corona 658
Dalen 369 391 437 Corona 350
Lindlöven 351 362 300 Corona 284
Borlänge 344 319 276 Corona 388
Surahammar 272 409 338 Corona 222
Forshaga 210 190 238 Corona 267

Allettan tre senaste säsongerna
Skövde 1069 603 1488
Mariestad 1205 640 1336
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Publiksiffror

Post by Göran Strid »

Svårt det här att förklara siffrorna. Till exempel den höga publiksiffran förra säsongen i grundserien. Den siffran borträknad är tappet inte så stort, men det finns. Nästan alla lag har tappat och det kan kanske förklaras med det ekonomiska läget enligt den Maslowska behovspyramiden. Basbehoven, dvs trygghet i vid bemärkelse, t ex ekonomi måste kännas bra, innan man orkar eller vill gå vidare och berika livet med kulturella och motsvarande upplevelser,. Dit hör sportupplevelser. Om hushållskassan och bostadskostnader skjuter i höjden och liksom dippar över kanten, så får besöket i Billingehov och andra arenor vara. Bristande trygghet ger bristande harmoni. Det känns helt enkelt inte kul att gå till hallen/motsvarande, när oron gnager inför kommande betalningar.

Med det sagt, så tycker jag Skövde verkligen försökt under hösten att ge ordentliga rabatter på olika sätt och vi får se nu på onsdag när det vankas gratis inträde - gratis är gott! - hur publiksiffran blir. Om det inte blir över 1200 finns det anledning att fundera på tänkbara orsaker. För inte tala om kommande alletta, när vi nu har ett riktigt bra lag som till och med gurun KH ser som ett lag som kan hota en del och kommer "ta mer än 8 poäng" som man gjorde förr säsongen.
antongullbrantz
Reactions:
Posts: 50
Joined: 06 Mar 2018, 17:15

Re: Publiksiffror

Post by antongullbrantz »

Tror svaren är enklare än att folk inte skulle ha råd att gå på siken. Visst allt är betydligt dyrare nu jämfört med för ett till två år sedan. Min analys är följande…

1 det finns nog ingen som är villig att betala 120 sek för ståplats till att börja med, det är div 1 ishockey och inte shl.

2 fjasko efter fjasko säsong efter säsong, man står och stampar vatten, det är ingen som vill se skiten längre så det är därför folk bojkottar. Sanningen svider men det är verkligheten. Man har den publik man förskönar brukar man väl säga.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: Publiksiffror

Post by Joakim Blomquist »

antongullbrantz wrote: 05 Dec 2023, 21:11 Tror svaren är enklare än att folk inte skulle ha råd att gå på siken. Visst allt är betydligt dyrare nu jämfört med för ett till två år sedan. Min analys är följande…

1 det finns nog ingen som är villig att betala 120 sek för ståplats till att börja med, det är div 1 ishockey och inte shl.

2 fjasko efter fjasko säsong efter säsong, man står och stampar vatten, det är ingen som vill se skiten längre så det är därför folk bojkottar. Sanningen svider men det är verkligheten. Man har den publik man förskönar brukar man väl säga.
Det ligger nog mycket i det här med priserna.. visserligen går allt upp med den inflation som varit och fortfarande är, MEN tittar man på t ex Frölunda så kan man se matchen från 100:-, ja barn 7-14 runt 50-lappen. Sen stiger de för sittplatser och beroende på var man sitter.. men du kan som vuxen stå och kolla SHL-hockey för en hundralapp, då är ju frågan vad folk är beredda att betala för div1-hockey?
För övrigt tror jag nog att folk tror mer på Skövde ik denna säsong. Det måste laget ha bevisat så här dags.

Ja det finns mycket att kolla på för att locka publik. Dessutom är det ju faktiskt så att folk prioriterar mer nu vad de ska lägga sina pengar på och ökar då entre'n för att gå till Billingehov så kanske man borde se över detta?!
antongullbrantz
Reactions:
Posts: 50
Joined: 06 Mar 2018, 17:15

Re: Publiksiffror

Post by antongullbrantz »

Jag tycker att 70 kr är rimligt för ståplats 50 kr för studerandes/pensionär. Jag inbillar mig att det skulle locka mera publik. Lättare att få med sig en som inte är SIK fanatiker eller hockey intresserad till matcherna.

Jag tror att vi kommer börja se betydligt mera publik i allettan om det går bra för laget. Laget presterade i grundserien förra året kan ha vart det bästa man har sett på väldigt många år, men fiaskot i allettan innebär sämre publik i år eftersom luften gick ur väldigt många supporters.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: Publiksiffror

Post by Joakim Blomquist »

antongullbrantz wrote: 06 Dec 2023, 08:58 Jag tycker att 70 kr är rimligt för ståplats 50 kr för studerandes/pensionär. Jag inbillar mig att det skulle locka mera publik. Lättare att få med sig en som inte är SIK fanatiker eller hockey intresserad till matcherna.

Jag tror att vi kommer börja se betydligt mera publik i allettan om det går bra för laget. Laget presterade i grundserien förra året kan ha vart det bästa man har sett på väldigt många år, men fiaskot i allettan innebär sämre publik i år eftersom luften gick ur väldigt många supporters.
Jo det gick ju bra poängmässigt i grundserien förra året.. MEN många matcher vändes precis i slutet efter ganska bedrövligt spel faktiskt.

Stor skillnad i år.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Publiksiffror

Post by Per-Erik Odh »

Ett tänkvärt inlägg som någon skrivit på SLAs Facebook.


Folk drar folk!
Visst vill folk se ett vinnande lag, men den viktigaste delen av upplevelsen man betalar för tror jag är inramningen och stämningen. Vet man att det kommer mycket publik lockar det i sig ännu mer publik. Börjar det snackas om att det är lite publik på matcherna så tror jag tyvärr att många potentiella åskådare avstår. Så därför tror jag paradoxalt att vill man ha mer publik ska man inte låta snacket om att det är lite publik på matcherna få för stort utrymme, utan fokusera ännu mer på det som är bra.
Denna säsongen har man tyvärr hamnat lite i den ”onda cirkeln” och jag tror inte det har så mycket med biljettpriser att göra.
En anledning kan vara att årets grundserie känns ännu ”svalare” än tidigare år. Man ”vet” i princip redan efter några omgångar att det blir Allettan och eftersom man inte får med sig något till Allettan (spelar ingen roll om man blir 1:a eller 5:a), så blir ”betyder”resterande matcher för lite. Jämför detta med tex SAIK där varje match under hela hösten varit som en ”vinna eller försvinna”. Därför har de också fått de stora rubrikerna och det har snackats mycket fotboll ”på stan” som jag upplever det. Hockeyn och SIK har kommit i skymundan och den senaste tidens fina segersvit har gått lite under radarn.
Men med en bra start på Allettan så tror jag det kan åter kan bli lite mer uppmärksamhet och skapa lite ”hockeyfeber” i stan. Då kommer det vända fort. Det finns ett potentiellt stor hockeypublik i Skövde som kan komma att dra varandra till Billingehov.
Som sagt ”folk drar folk”!
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Publiksiffror

Post by Göran Strid »

En del av tvåvägskommunikationen med andra ord. Har alltid varit den bästa vägen.
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 218
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Publiksiffror

Post by Ingvar Persson »

Se där ja, vinst mot Dalen och en bra publiksiffra hemma nu.
Robin Hallerström
Reactions:
Posts: 63
Joined: 04 Feb 2017, 01:57

Re: Publiksiffror

Post by Robin Hallerström »

Ingvar Persson wrote: 06 Dec 2023, 21:19 Se där ja, vinst mot Dalen och en bra publiksiffra hemma nu.

Knappt 1300 i en gratismatch är ingen höjdare. Det finns säkert hundra förklaringar till varför publikstommen på 900-1000 blivit knappt 800.

Intressanta diskussioner i en annan tråd! Fortsätter diskussionen här istället.

Dålig ekonomi, dyra biljetter, ojämn och tråkig serie, sämre eller annorlunda matcharrangemang, dålig entré, visitation, väskförbud, less på att det sportsliga brukar sluta i tidig moll, fler väljer webbsändningar, dåligt väder, hög musik, dålig musik, dåliga högtalare, inga kringarrangemang, lång försäsong.

Jag tror att var och en har sina anledningar att stanna hemma. Jag tycker att årets upplaga av Skövde IK förtjänar bättre och förhoppningsvis dyker fler upp till Allettan. Jag tycker att klubben gör vad man kan med diverse kampanjer och här på forumet finns det gott om förslag till en publikförbättring. Man får inte glömma att många klubbar kämpar med vikande publiksiffror - man kanske inte ska slå på den allra största trumman och vända upp och ned på hela verksamheten. Men det är bra att det tas på allvar.

Det krävs både lite kreativitet, engagemang och nyfikenhet för att ta sig framåt på publikfronten igen!
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 218
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Publiksiffror

Post by Ingvar Persson »

Robin
Oj då, jag visste inte att det var en gratismatch.
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 282
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Publiksiffror

Post by Juha Ojajärvi »

antongullbrantz wrote: 06 Dec 2023, 08:58 Jag tycker att 70 kr är rimligt för ståplats 50 kr för studerandes/pensionär. Jag inbillar mig att det skulle locka mera publik. Lättare att få med sig en som inte är SIK fanatiker eller hockey intresserad till matcherna.

Jag tror att vi kommer börja se betydligt mera publik i allettan om det går bra för laget. Laget presterade i grundserien förra året kan ha vart det bästa man har sett på väldigt många år, men fiaskot i allettan innebär sämre publik i år eftersom luften gick ur väldigt många supporters.
Detta tror jag helt ärligt kan vara svaret på frågan.
Men då ska man nog inte kalla sig supporter.
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 218
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Publiksiffror

Post by Ingvar Persson »

Jag har inte varit i Billingehov på 10 år så jag vet ej vad typ av publikdragabnde program som finns i dag. På min tid hade vi bilvisningar på varje match i flera år som jag fixadde, vi hade puckaslänget, vi hade lotterier, vi hade matchvärdar som hade till uppgift att utse dagens spelare samt ge pris till den. jag vet att det fordras angagemang och vilja för medarbetare att jobba med detta, men jag vet att ju mer man har att bjuda publiken på utöver bra höockey absolut lönar sig.
Pertti Pahankala
Reactions:
Posts: 149
Joined: 09 Jan 2015, 19:36

Re: Publiksiffror

Post by Pertti Pahankala »

Dom andra matcherna i västra hade publik mellan 121-276
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3794
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Publiksiffror

Post by Göran Strid »

Och i östra 95-360. I norra 97-568. I södra 324-1684 och Karlskrona har imponerande 2201 i snitt.
Post Reply