2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matchens lirare i Skövde IK

40. Carl Hjälm
0
No votes
52. Felix Tengvall
0
No votes
2. Axel Abrahamsson
0
No votes
3. William Johansson
0
No votes
24. Jonathan Karlsson
0
No votes
28. Axel Eriksson
0
No votes
49. Karl Jonsson
0
No votes
55. Leo Örqvist
1
7%
68. Adam Thilander
1
7%
80. Isac Ollas Mattsson
0
No votes
9. Jesper Andersson
9
64%
10. Jesper Emanuelsson
1
7%
12. Erik Möller
0
No votes
13. Lukas Smith
0
No votes
16. Alexander Henriksson
0
No votes
19. Kristoffer Söder
1
7%
20. John Frändberg
0
No votes
22. Josh Laframboise
0
No votes
23. Gustav Lindberg
1
7%
27. Elias Andersson
0
No votes
29. Alexander Artursson
0
No votes
34. Alexander Ternblad
0
No votes
51. Emil Smedberg
0
No votes
59. Oscar Johnsson
0
No votes
70. Simon Siwert
0
No votes
71. Ludvig Vännström
0
No votes
72. Tommy Lee
0
No votes
 
Total votes: 14

Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Gunwaldh Johansson »

Niklas Hjalmarsson wrote: 19 Oct 2023, 00:23 Varför var inte Tommy & Josh med i matchen?
Tommy var skadad/sjuk och Josh hade sin sista match som avstängd.
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 282
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Juha Ojajärvi »

Inte en sån här match till efter uppryckningen mot Tranås......😭
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Marcus Lundgren wrote: 18 Oct 2023, 22:23 Med risk att låta pessimistisk, men jag börjar bli orolig på riktigt. Visst, vi har vunnit 4 av 6. Men om man ska vara ärlig, har vi gjort en enda bra match? Vi har vunnit antingen mot lag vi ska slå, eller varit väldigt effektiva under korta perioder.

vissa stunder finns det ingen energi, och när det väl finns energi så finns det ingen fantasi.

Och visst att vi har en hel del borta just nu, men var inte hela uppsidan med laget i år att vi hade så många forwards?
Kunde inte hålla med mer.. och den enda bra matchen var i ärlighetens namn bara bra halva matchen.
De är riktigt bra när de är bra, men går ner sig på tok för mycket. Det defensiva arbetet och uppspelen tycker jag inte har utvecklats heller. Tror laget saknar en riktig härförare, en fanbärare som kan få fart på laget. En som går i bräschen både på isen och verbalt. Vad jag kan utröna från olika håll så kommer vi förbli en center kort... Kanske dags att börja se sig om efter ett riktigt bra nyförvärv som har dessa egenskaper?!

Inte så konstigt att det blir färre och färre på matcherna. Folk vill inte gå för att se sånt här..
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Anders Edman »

701 åskådare igår..!!! 701 st !!! och som JB skriver, det lär ju inte komma fler efter den här matchen heller. Trodde verkligen det skulle gå åt andra hållet i år 🤭
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3795
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 18 Oct 2023, 22:23 Med risk att låta pessimistisk, men jag börjar bli orolig på riktigt. Visst, vi har vunnit 4 av 6. Men om man ska vara ärlig, har vi gjort en enda bra match? Vi har vunnit antingen mot lag vi ska slå, eller varit väldigt effektiva under korta perioder.

vissa stunder finns det ingen energi, och när det väl finns energi så finns det ingen fantasi.

Och visst att vi har en hel del borta just nu, men var inte hela uppsidan med laget i år att vi hade så många forwards?
Lee, Vännström, Oscar J, Josh och Smith borta. Inte några fyllnadsspelare precis och man ställer bara upp med tre femmor. Så klart att det spelar roll och sänker nivån på laget. Med det sagt så instämmer jag med Marcus funderingar. Det är något som inte stämmer och vad det är vet inte vi som är utanför dörren. Efter de sex matcherna är det något som sticker ut ganska tydligt:
- Oförmågan hos spelarna att i spelet utnyttja potentialen i truppen och det avsett vilka som är skadade eller sjuka.
- Bristen i spelets grunder vad gäller passningssäkerheten. Förvånande minst sagt.
- Som Marcus skriver "håglösheten". Inte alltid, men tillräckligt för att man kan notera just det.

Jag börjar inte bli orolig "på riktigt" än, men klockan går och nu är en tredjedel av serien spelad, så visst är matchen mot Falun på söndag intressantare än vad man kunde tro från början.

Jag kan tänka mig att coachparet har en hel del att fundera på och här står de inför en utmaning som heter duga, för det finns en anledning att vi har rätt att ha förväntningar och de är ingalunda uppfyllda. Jag skrev tidigare om någon match att bland annat spelet var ungefär som mellanmjölk. Det gäller fortfarande, men det får räcka nu. Nu vill man ha riktig mjölk och varför inte grädde med sylt snart?!?
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Niklas Hjalmarsson »

Anders Edman wrote: 19 Oct 2023, 09:55 701 åskådare igår..!!! 701 st !!! och som JB skriver, det lär ju inte komma fler efter den här matchen heller. Trodde verkligen det skulle gå åt andra hållet i år 🤭
Jag tror att många sitter hemma idag efter all skit som händer i samhället…
Väldigt lätt att köpa matcherna på nätet, finns ju alldeles för många plattformar idag att ladda ner matcherna till en bråkdel av kostnaden.
3-4 matcher live (inträde, hamburgare, lotter) och du har tyvärr betalt mer än vad abonnemang för alla matcher i hela div ett för ett helt år!

Både Mariestad och Skövde är starka hockeystäder publikt, men drar väldigt lite folk idag om man ser på båda lagens tabelläge.
Ett derby i Skövde med lag ett och två i tabellen drar 2570 personer är ju katastrofdåligt, tom bortastå (som brukar vara ”fullt”) var i detta derby väldigt glest!
Silly season is just another season!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3795
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Niklas Hjalmarsson wrote: 19 Oct 2023, 11:55
Anders Edman wrote: 19 Oct 2023, 09:55 701 åskådare igår..!!! 701 st !!! och som JB skriver, det lär ju inte komma fler efter den här matchen heller. Trodde verkligen det skulle gå åt andra hållet i år 🤭
Jag tror att många sitter hemma idag efter all skit som händer i samhället…
Väldigt lätt att köpa matcherna på nätet, finns ju alldeles för många plattformar idag att ladda ner matcherna till en bråkdel av kostnaden.
3-4 matcher live (inträde, hamburgare, lotter) och du har tyvärr betalt mer än vad abonnemang för alla matcher i hela div ett för ett helt år!

Både Mariestad och Skövde är starka hockeystäder publikt, men drar väldigt lite folk idag om man ser på båda lagens tabelläge.
Ett derby i Skövde med lag ett och två i tabellen drar 2570 personer är ju katastrofdåligt, tom bortastå (som brukar vara ”fullt”) var i detta derby väldigt glest!
Instämmer. Publikbortfallet gäller överallt. Även restaurangbesök. Jag tror som sagt att ekonomi och läget i vår galna värld är de främsta orsakerna.
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Anders Edman »

Du har rätt i det du skriver Hjalmarsson. Mycket enklare, bekvämare och framförallt billigare att bara ladda hem matchen. Däremot tror jag att om det vore ett jäkla härligt tryck på hemmamatcherna + lite kul pausunderhållning eller liknande att några fler skulle hitta till hallen. Men det är nog mest en utopi tyvärr, väldigt lätt att bli bekväm och stanna hemma istället.
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Göran Strid wrote: 19 Oct 2023, 10:00
Marcus Lundgren wrote: 18 Oct 2023, 22:23 Med risk att låta pessimistisk, men jag börjar bli orolig på riktigt. Visst, vi har vunnit 4 av 6. Men om man ska vara ärlig, har vi gjort en enda bra match? Vi har vunnit antingen mot lag vi ska slå, eller varit väldigt effektiva under korta perioder.

vissa stunder finns det ingen energi, och när det väl finns energi så finns det ingen fantasi.

Och visst att vi har en hel del borta just nu, men var inte hela uppsidan med laget i år att vi hade så många forwards?
Lee, Vännström, Oscar J, Josh och Smith borta. Inte några fyllnadsspelare precis och man ställer bara upp med tre femmor. Så klart att det spelar roll och sänker nivån på laget. Med det sagt så instämmer jag med Marcus funderingar. Det är något som inte stämmer och vad det är vet inte vi som är utanför dörren. Efter de sex matcherna är det något som sticker ut ganska tydligt:
- Oförmågan hos spelarna att i spelet utnyttja potentialen i truppen och det avsett vilka som är skadade eller sjuka.
- Bristen i spelets grunder vad gäller passningssäkerheten. Förvånande minst sagt.
- Som Marcus skriver "håglösheten". Inte alltid, men tillräckligt för att man kan notera just det.

Jag börjar inte bli orolig "på riktigt" än, men klockan går och nu är en tredjedel av serien spelad, så visst är matchen mot Falun på söndag intressantare än vad man kunde tro från början.

Jag kan tänka mig att coachparet har en hel del att fundera på och här står de inför en utmaning som heter duga, för det finns en anledning att vi har rätt att ha förväntningar och de är ingalunda uppfyllda. Jag skrev tidigare om någon match att bland annat spelet var ungefär som mellanmjölk. Det gäller fortfarande, men det får räcka nu. Nu vill man ha riktig mjölk och varför inte grädde med sylt snart?!?
Och dessutom E Andersson...

Visst finns potential i laget som man inte får ut. Kanske är det bara mentalt, för man borde kunna slå och ta emot passningar i full fart och inte behöva slå av på tempot för att det ska sitta.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3795
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Göran Strid »

Jocke, E Andersson glömde jag! Alltså två rätt potenta anfallsformationer.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6077
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Gunwaldh Johansson »

Det känns som formkurvan har vänt neråt sen serien serien startade. För det är inte samma spel som man hade under träningsmatcherna.
Nu stundar 3 riktigt viktiga matcher mot Falun, Dalen och Lindlöven. Innan serien börjar på en ny vända. Vore bra om man kan få med sig minst 5 - 6 poäng på dessa matcher.
Kristoffer Bennemyr
Reactions:
Posts: 192
Joined: 27 Jan 2014, 19:47
Location: Skövde

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Kristoffer Bennemyr »

Väldigt många gånger de senaste 10-15 åren har det sett helt okej ut i grundserien och sedan fallerat rejält i Allettan.

Kan vi hoppas på att det blir tvärtom den här säsongen?

Att laget faktiskt är som bäst, när det väl gäller.
Det spelar ingen roll om vi vinner grundserien eller kommer femma, vi får inga bonuspoäng eller liknande ändå..

Sen hade jag också velat se ett riktigt bra Skövde IK i 60 minuter, det har vi definitivt inte varit bortskämda med den här säsongen..

Men som våra trätobröder där borta i norr brukar säga, det är efter jul som räknas..
För Rebellerna I Tiden!
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by peter johansson »

Kristoffer Bennemyr wrote: 19 Oct 2023, 16:44 Väldigt många gånger de senaste 10-15 åren har det sett helt okej ut i grundserien och sedan fallerat rejält i Allettan.

Kan vi hoppas på att det blir tvärtom den här säsongen?

Att laget faktiskt är som bäst, när det väl gäller.
Det spelar ingen roll om vi vinner grundserien eller kommer femma, vi får inga bonuspoäng eller liknande ändå..

Sen hade jag också velat se ett riktigt bra Skövde IK i 60 minuter, det har vi definitivt inte varit bortskämda med den här säsongen..

Men som våra trätobröder där borta i norr brukar säga, det är efter jul som räknas..

Bara att instämma ;)
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 804
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Joakim Blomquist »

Kristoffer Bennemyr wrote: 19 Oct 2023, 16:44 Väldigt många gånger de senaste 10-15 åren har det sett helt okej ut i grundserien och sedan fallerat rejält i Allettan.

Kan vi hoppas på att det blir tvärtom den här säsongen?

Att laget faktiskt är som bäst, när det väl gäller.
Det spelar ingen roll om vi vinner grundserien eller kommer femma, vi får inga bonuspoäng eller liknande ändå..

Sen hade jag också velat se ett riktigt bra Skövde IK i 60 minuter, det har vi definitivt inte varit bortskämda med den här säsongen..

Men som våra trätobröder där borta i norr brukar säga, det är efter jul som räknas..
Har faktiskt haft exakt samma tanke
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 282
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: 2023-10-18 19:00 Skövde IK - Forshaga IF, Billingehov

Post by Juha Ojajärvi »

Kristoffer Bennemyr wrote: 19 Oct 2023, 16:44 Väldigt många gånger de senaste 10-15 åren har det sett helt okej ut i grundserien och sedan fallerat rejält i Allettan.

Kan vi hoppas på att det blir tvärtom den här säsongen?

Att laget faktiskt är som bäst, när det väl gäller.
Det spelar ingen roll om vi vinner grundserien eller kommer femma, vi får inga bonuspoäng eller liknande ändå..

Sen hade jag också velat se ett riktigt bra Skövde IK i 60 minuter, det har vi definitivt inte varit bortskämda med den här säsongen..

Men som våra trätobröder där borta i norr brukar säga, det är efter jul som räknas..
Man vill ändå se ett grundspel som sitter redan i grundserien. Passningar på bladet till spelare i fart, kedjor som skapat relationer på försäsongen etc. Det räcker oftast med det för att lunka sig igenom en grå grundserie.
Inget av detta har åtminstone jag sett röken av. Det ser exakt lika illa ut som fjolåret slutade.
Att kunna sätta en passning på bladet och kunna ta emot den redan i grundserien är inte mycket begärt.
Post Reply