Tippa Allettan 2023 !

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Tippa Allettan 2023 !

Post by Anders Edman »

Så här tror jag:
1. Karlskrona
2. Kalmar
3. Dalen
4.Tranås
5. Skövde
6. Nybro
7. Troja
8. bois
9. Halmstad
10.Visby/Roma
Bo Karlsson
Reactions:
Posts: 295
Joined: 12 Sep 2017, 17:31

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by Bo Karlsson »

Mitt tips, :sick:
1. Kalmar
2. Dalen
3. Nybro
4. Skövde
5. Troja
6. Tranås
7. bois
8. Karlskrona
9. Halmstad
10. Visby
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by Göran Strid »

Egentligen hopplöst svårt att tippa. Jag får för mig att skillnaden mellan västra och södra är i stort sett borta - har sett många matcher i södra - men gör ändå ett försök.

1. Karlskrona - gediget och bra insatser under hösten
2. Kalmar - imponerat och arbetat bort de värsta dalarna
3. Skövde - bra lägstanivå och mycket hög högstanivå och kommer högt med frisk trupp
4. Dalen - väntad nivå
5. Troja - överreklamerat även med förstärkningar
6. Nybro - överreklamerat och har inte imponerat trots tränarbyte
7. Mariestad - går till play off men måste höja sig och kommer göra det
8. Tranås - går till play off, men då måste bröderna Eklöf prestera
9. Visby - nej, det laget tror jag inte på - har inte visat mycket av de matcher jag sett
10. Halmstad - räcker inte till - har inte visat mycket av de matcher jag sett (BHC bättre)
Last edited by Göran Strid on 26 Dec 2022, 14:28, edited 3 times in total.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by peter johansson »

1.Karlskrona
2.Troja Ljungby
3.Nybro
4.Kalmar
5.Skövde
6.Mariestad
7.Dalen
8.Halmstad
9.Tranås
10.Visby
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by Anders Edman »

Har funderat och räknat lite på var Siken kommer plocka sina poäng i allettan de första nio omgångarna. Alltid kul att få spekulera som den amatör man är.
Halmstad - SIK (3)
En lurig bortamatch där Halmstad inte får underskattas, om alla är hela och friska bör det bli bortaseger och 3p in på kontot. Men det kommer bli jämnt. Uddamålsseger ?!
SIK - Visby/Roma (3)
Mellandagsmatch som förhoppningsvis innebär mycket folk på ”hovet”. Vet inte så mycket om bortalaget och går på magkänslan här. Siken vinner med 4-2.
SIK - HC Dalen (2)
Kommer att bli en oerhört jämn och spännande drabbning mellan två lag som är väldigt jämna. Här kommer dagsformen att avgöra vem som vinner. Jag tror på oavgjort vid full tid med vinst för SIK i förlängningen och därmed 2p.
Tranås -SIK (0)
Tranås är det bästa laget som besökt ”hovet” denna säsong enligt mitt tycke. Bra speed, bra fysik samt väldigt bra målvakt. Nä här kommer Sikens första nederlag, tyvärr ska tilläggas !!
SIK - Karlskrona (0)
Här kommer det bli åka av då förhandsfavoriten KHK kommer på besök. Det vimlar av profilstarka spelare och man är tydligen på jakt efter ännu fler förstärkningar till allettan. Tror nog att SIK kommer kunna stå emot hyfsat men förlorar till slut med 1 eller 2 mål efter en tät och jämn match i ett högt tempo. Tyvärr !!
bois - SIK (3)
Glödhett derby väntar i ladan i marsta. Hur denna matchen kommer sluta beror i mångt och mycket på om bois fått ihop sitt lag på ett annat sätt än i grundserien. SIK kommer vara tokladdade och som storebror och bäst i Skaraborg så kommer man vinna denna match ganska komfortabelt. 5-1 alt 5-2 i Sikens favör.
Kalmar -SIK (0)
En av seriens svåraste bortamatcher. Kalmar har gått urstarkt i grundserien och deras nyförvärv har levererat. SIK har haft svårt här tidigare och tyvärr så tror jag det blir så även denna gång.
SIK - Troja (3)
Jag upplever inte Troja som lika starka denna säsong. Givetvis ett mycket kompetent hockeylag och med bra och tunga pjäser i laget spelar de en fysisk hockey. Men här tror jag att SIK med sina snabba spelare och snabba spelvändningar kommer avgå med segern.
Nybro - SIK (0)
Också detta en mycket svår bortamatch mot en mycket svår motståndare. SIK kommer att stå upp bra men kommer tyvärr att få ge sig efter en hyfsat jämn tillställning.

Om ovanstående scenario skulle visa sig stämma så kommer SIK att ha spelat in 14 poäng av 27 möjliga efter halva serien. Hur långt det kommer att räcka har vi ingen aning om. Optimistiskt tippat ? : nej inte direkt. Pessimistiskt tippat ? : nja, mer försiktigt kanske. Realistiskt tippat ? : ja, absolut.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by Gunwaldh Johansson »

Tippar topp 5 så här
1. IF Troja/Ljungby
2. Karlskrona HK
3. Kalmar HC
4. Nybro IF
5. HC Dalen
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by Göran Strid »

Anders Edman wrote: 15 Dec 2022, 22:34 Har funderat och räknat lite på var Siken kommer plocka sina poäng i allettan de första nio omgångarna. Alltid kul att få spekulera som den amatör man är.
Halmstad - SIK (3)
En lurig bortamatch där Halmstad inte får underskattas, om alla är hela och friska bör det bli bortaseger och 3p in på kontot. Men det kommer bli jämnt. Uddamålsseger ?!
SIK - Visby/Roma (3)
Mellandagsmatch som förhoppningsvis innebär mycket folk på ”hovet”. Vet inte så mycket om bortalaget och går på magkänslan här. Siken vinner med 4-2.
SIK - HC Dalen (2)
Kommer att bli en oerhört jämn och spännande drabbning mellan två lag som är väldigt jämna. Här kommer dagsformen att avgöra vem som vinner. Jag tror på oavgjort vid full tid med vinst för SIK i förlängningen och därmed 2p.
Tranås -SIK (0)
Tranås är det bästa laget som besökt ”hovet” denna säsong enligt mitt tycke. Bra speed, bra fysik samt väldigt bra målvakt. Nä här kommer Sikens första nederlag, tyvärr ska tilläggas !!
SIK - Karlskrona (0)
Här kommer det bli åka av då förhandsfavoriten KHK kommer på besök. Det vimlar av profilstarka spelare och man är tydligen på jakt efter ännu fler förstärkningar till allettan. Tror nog att SIK kommer kunna stå emot hyfsat men förlorar till slut med 1 eller 2 mål efter en tät och jämn match i ett högt tempo. Tyvärr !!
bois - SIK (3)
Glödhett derby väntar i ladan i marsta. Hur denna matchen kommer sluta beror i mångt och mycket på om bois fått ihop sitt lag på ett annat sätt än i grundserien. SIK kommer vara tokladdade och som storebror och bäst i Skaraborg så kommer man vinna denna match ganska komfortabelt. 5-1 alt 5-2 i Sikens favör.
Kalmar -SIK (0)
En av seriens svåraste bortamatcher. Kalmar har gått urstarkt i grundserien och deras nyförvärv har levererat. SIK har haft svårt här tidigare och tyvärr så tror jag det blir så även denna gång.
SIK - Troja (3)
Jag upplever inte Troja som lika starka denna säsong. Givetvis ett mycket kompetent hockeylag och med bra och tunga pjäser i laget spelar de en fysisk hockey. Men här tror jag att SIK med sina snabba spelare och snabba spelvändningar kommer avgå med segern.
Nybro - SIK (0)
Också detta en mycket svår bortamatch mot en mycket svår motståndare. SIK kommer att stå upp bra men kommer tyvärr att få ge sig efter en hyfsat jämn tillställning.

Om ovanstående scenario skulle visa sig stämma så kommer SIK att ha spelat in 14 poäng av 27 möjliga efter halva serien. Hur långt det kommer att räcka har vi ingen aning om. Optimistiskt tippat ? : nej inte direkt. Pessimistiskt tippat ? : nja, mer försiktigt kanske. Realistiskt tippat ? : ja, absolut.
Om trean kommer mot Halmstad gäller nog dina funderingar. Och sedan en reservation för bois-matchen (1-2 poäng?). Hursomhelst detta kommer räcka till play-off.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6051
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by Gunwaldh Johansson »

Gunwaldh Johansson wrote: 16 Dec 2022, 12:49 Tippar topp 5 så här
1. IF Troja/Ljungby
2. Karlskrona HK
3. Kalmar HC
4. Nybro IF
5. HC Dalen
6. Tranås AIF
7. Halmstad Hammers
8. Visby/Roma HK
9. Mariestad bois HC
10. Skövde IK
Joakim Blomquist
Reactions:
Posts: 800
Joined: 31 Jan 2014, 02:10

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by Joakim Blomquist »

1 Troja Ljungby har inte imponerat men kommer imponera. De har laget och erfarenheten
2 Karlskrona har imponerat men vikit ner sig i vissa matcher, visar nu när det gäller lite mer att de är främsta utmanare till Troja
3 Nybro har inte imponerat alls, men har ett genomgående starkt lag och har alltid bra och hårt arbetande finnar i laget. Också en stark utmanare till Allsvenskan
4 Kalmar ja det blir nog tyvärr 4 lag från syd i topp. Kalmar har imponerat men har inte riktigt erfarenheten att vara ett reellt hot mot topp 3
5 Tranås har värvat bra och är alltid jobbiga i deras hemmaborg
6 Mariestad har absolut inte imponerat men med sin erfarenhet och ett exceptionellt bra nyförvärv så tar de sig samman. Frågan är dock hur det står till i klubben? Mår de bra? Nu senast ordförandens avgång med svävande förklaringar.
7 Skövde hade nog kommit betydligt högre upp om vi garanterats få tillbaka skadedrabbade spelare eller om man värvat klokt... Dessutom fattas det ju en back. Att tro man kan dra runt detta med sju backar är vansinne. Dessutom är det väl ingen som tror att Wallin kommer tillbaka i närtid?! Två unga jättetalanger, men som sagt UNGA!!! Hur ser det ut för Söder Josh och Henriksson??
8 Dalen har överträffat sig själva i grundserien men förlusten av de tre bärarna från ifjol kommer visa sig nu..
9 Visby har ett ungt lovande lag men lite för omoget. De förlorar på långa bortaresor men tar igen en hel del till sina hemmamatcher
10 Halmstad som alltid sågas.. men nu får det vara nog med flytet. Alldeles för defensiva för att kunna hota på riktigt.
robin lillienberg
Reactions:
Posts: 196
Joined: 24 Aug 2014, 13:19

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by robin lillienberg »

Anders Edman wrote: 14 Dec 2022, 13:30 Så här tror jag:
1. Karlskrona
2. Tranås
3. Kalmar
4.Skövde
5. Nybro
6. bois
7. Troja
8. Dalen
9. Halmstad
10.Visby/Roma
Johan Nykvist
Reactions:
Posts: 1241
Joined: 02 Feb 2014, 14:01

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by Johan Nykvist »

1. Karlskrona
2. Kalmar
3. Troja
4. Skövde
5. Nybro
6. Tranås
7. Dalen
8. Mariestad
9. Visby/Roma
10. Halmstad
Valar Morghulis!
Valar Dohaeris!
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by Niklas Hjalmarsson »

1.Nybro
2.Karlskrona
3.Troja
4.Kalmar
5.Dalen
6.Tranås
7.Visby
8.Mariestad
9.skövde
10.Halmstad
Last edited by Niklas Hjalmarsson on 27 Dec 2022, 09:45, edited 1 time in total.
Silly season is just another season!
Anders Edman
Reactions:
Posts: 1034
Joined: 12 Jun 2014, 07:59

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by Anders Edman »

Har Nybro 2 lag med Hjalmarsson ?😂
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Tippa Allettan 2023 !

Post by Niklas Hjalmarsson »

Anders Edman wrote: 26 Dec 2022, 21:29 Har Nybro 2 lag med Hjalmarsson ?😂
Ha ha ha, ja ett tag! 😂😂
Silly season is just another season!
Post Reply