Vem är bäst?

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 188
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Vem är bäst?

Post by Lars Hildegard »

Nu när Skövde har signat Staffan Lundh som tränare började jag fundera på vad som gör en bra tränare.
I vissa kretsar (jag vågar inte skriva namnet på laget) så framhålls det att man har ettans bästa tränare och att det varit så några säsonger. I mina ögon är det ungefär lika subjektivt som att säga att man äger den vackraste katten, har den snyggaste flickvännen, lagat den godaste maten, osv., alltså att det inte är mätbart vem som är "bäst".

För vem är "bäst" egentligen? Är det spelaren som gör 40 skott från blålinjen, men samtidigt är inne på 60 mål bakåt? Eller är det spelaren som har pucken och dribblar mest, men aldrig passar till fria lagkamrater? Eller är den målvakten som gör snyggast räddningar, men aldrig vinner något stort med sitt lag?

Men om vi då tittar på tränare, vem är "bäst"?
Är det tränaren som :
* har de bästa isträningarna?
* får alla att spela efter samma spelidé?
* utvecklar spelare som värvas uppåt i seriesystemet?
* har mest meriter?
* utvecklar och skolar in flest juniorer i a-laget?
* har ett lag som tränar mer och hårdare än alla andra lag?
* har ett lag som alltid vinner och går upp i seriesystemet?
* är trevligast?

Vad tänker ni andra om detta?
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Vem är bäst?

Post by Per-Erik Odh »

Alla de egenskaper du nämner är viktiga men den absolut viktigaste egenskapen och definitivt mätbara är ju de sportsliga resultaten. Den bästa tränaren är den som tar sitt lag längst tycker jag :)
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Vem är bäst?

Post by Göran Strid »

Intressant frågeställning och det har forskats mycket på detta vilka egenskaper man skall ha för att vara en bra tränare. Lars nämner några av de viktigare faktorerna och det finns flera, t ex:
- Engagemang
- Erfarenhet
- Egen aktiv karriär
- Lyhördhet - externt och internt
- Social kompetens
- Målinriktad
- Envishet
- Öppen
- Självförtroende
- Positiv människosyn
- Tålamod
- Lugn
- Rak
- Förmågan att coacha, främst situationsanpassning

För mig är inte per automatik den bäste tränaren den som når det bästa resultatet/bli bästa laget i serien. Grundförutsättningarna kan ju variera högst avsevärt.

För mig är den bäste tränaren den som utifrån förutsättningarna (trupp, ekonomi, träningsförhållanden, tidpunkt att disponera laget mm) - och inte minst realistiska och objektiva förväntningar - når det bästa resultatet[/b]

Med största säkerhet har den tränaren de flesta egenskaperna som skissats ovan.

Alltså, för mig är t ex Andreas Appelgren inte "den bäste tränaren", som en del vill framhålla, även om han är duktig som många andra. Han är distanserad av Halmstads coach Fredrik Johansson, för att inte tala om Dalens coach Per Gustafsson. Oj! Vilket trollspö har dessa herrar?!? Bäst då i ettan? Det måste ändå bli Hudiksvalls Dennis Hall, som gjort det som förväntat och mer därtill och klarat det.
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 188
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Vem är bäst?

Post by Lars Hildegard »

Jag är enig med er båda!
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 188
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Vem är bäst?

Post by Lars Hildegard »

Med viss risk igen för att jag trampar någon på tårna, men what the h****, det är ju ett forum där man ska diskutera saker.
Håller du inte med, skriv det och gärna varför du tycker att jag har fel.

Nu har Mariestad skrivit kontrakt med en ny målvakt! Roligt för dom, han är säkert jätteduktig osv. (statistiskt bäst 2019/2020 minsann!)
Men finns det något lag i hela HE som nämner Allsvenskan i sina spelarpresentationer/intervjuer? När Pajen intervjuades nämns Allsvenskan 8 gånger i intervjun.
Att hela tiden blåsa upp sitt lag på det sättet kan väl aldrig vara nyttigt om man inte sedan levererar?

Facit (just nu) är, om jag inte räknat fel, att enbart 2 spelare de senaste 3 åren faktiskt gått till Allsvenskan. Från bois-håll så vill man gärna skriva/säga att det inte är någon idé att gå sidledes till ett annat lag i HE, eftersom laget är så bra, men resultaten visar något annat. I år var det t.ex. minst 10 lag som var bättre.

Jag vill VERKLIGEN inte kasta skit på någon person, speciellt inte den otrolige beundransvärde Krister Holm som lär lägga ner lika mycket tid på hockey som alla vi andra ihop. Betänk att han i maj 2021 skrev 25(!!!) artiklar på sin blogg om många andra lags silly bland annat.

Tankar om detta?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Vem är bäst?

Post by Göran Strid »

Lars, visst är detta ett forum, men som alla andra forum läses det av femtio gånger fler än som svarar eller kommenterar och det är inget konstigt. Ibland beror nog avsaknaden av kommentarer på en "rädsla" för eventuella reaktioner, något som har aktualiserats den senaste säsongen. En annan orsak vet jag är att man inte tycker man skriver bra och kan inte formulera sig tillräckligt bra, vilket är synd. Det är bara att skriva på! Kultursverige och språkpoliser granskar inte texten!

Jag tror också att det aldrig går att förvänta sig att läsaren skall reagera. Hur många hundratals inlägg har inte jag gjort och just trott att folk kommer kommentera, men det uteblev.

Dessutom, nu är det stiltje rent allmänt på hockeyfronten och det bidrar givetvis.

Sedan om Krister Holm. Han är ett unikum och saknar motsvarighet. Just därför har jag också funderat på skillnaden mot maj förra året. Men maj månad är ju inte slut än.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Vem är bäst?

Post by Göran Strid »

Lars Hildegard wrote: 04 May 2022, 18:53 Med viss risk igen för att jag trampar någon på tårna, men what the h****, det är ju ett forum där man ska diskutera saker....
Håller du inte med, skriv det och gärna varför du tycker att jag har fel....
Tankar om detta?
Jodå Lars, du har bett om tankar och det har du fått. Men din reaktion? Var är den? Och var är din reaktion om min tråd om HE 22/23? Ett intressant ämne minst sagt och det kan man se på antalet besökare. Jag skall inte tjata om detta mera, men du bjöd ju in till diskussionen.
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 188
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Vem är bäst?

Post by Lars Hildegard »

Nu har jag gjort lite annat i helgen, men jag ska försöka svara dig Göran, även om du inte ställde några frågor ;)

Alla vi som följt skaraborgshockeyn de senaste 15-20 åren har kunnat glädjas åt den otrolige Krister Holm, men visst blir det lite färre uppdateringar och analyser när det inte går bra för bois? Kanske helt förståeligt, men för att han ska kunna tas helt på allvar, där nu läsaren hela tiden får läsa genom hans bois-glasögon, så tror jag att han måste slå sig fri från skrivandet på bois hemsida och enbart skriva för hela HE.
För den kunskapen han besitter, kontaktnätet, kunnig, osv, då behöver han ha en större publik. Jag hoppas det blir så i framtiden, men det vore givetvis ett OERHÖRT tapp för bois.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Vem är bäst?

Post by Göran Strid »

Lars, håller helt med om KH. Om man skall göra anspråk på att värdera och betygsätta HE - vilket han lätt klarar - så är det givetvis en styrka för trovärdigheten om skrivandet inte sker med bois-glasögon. De glasögonen klarar inte KH riktigt att ta av sig, även om han gör och gjort tappra försök framför allt under senare år. Men visst, när det går sämre för bois än förväntat, så glesnar skrivandet.
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 188
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Vem är bäst?

Post by Lars Hildegard »

Det är ändå intressant att Hansson inte förlänger med bois. Sportchefen sa såhär när han skrev på för bois förra året:
"Förhoppningsvis visar att han är för bra för att spela på den här nivån. Han är en spelare i hockeyettans absoluta toppskikt".

Jag har inte sett honom så mycket ska erkännas, men hans stats i år har inte varit så imponerande. Detta trots ettans bästa(?) tränare.
Så antingen var det en dålig värvning, eller så passade inte hans spel för bois.

Strömsbro som nytt lag känns väl inte heller så hett. Det om något känns som ett steg i sidled i hans karriär.
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 188
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Vem är bäst?

Post by Lars Hildegard »

Kul för bois att Aronsson förlänger. En riktigt bra back! Men återigen fiskar Krister efter att han givetvis tackat nej till Allsvenskan.

Med all denna kvalité som finns i bois är det bara att lägga sig platt och tacka för att dom väljer att spela HE år efter år så vi kan njuta av alla dessa klasspelare.
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 188
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Vem är bäst?

Post by Lars Hildegard »

Lars Hildegard wrote: 04 May 2022, 18:53 Jag vill VERKLIGEN inte kasta skit på någon person, speciellt inte den otrolige beundransvärde Krister Holm som lär lägga ner lika mycket tid på hockey som alla vi andra ihop. Betänk att han i maj 2021 skrev 25(!!!) artiklar på sin blogg om många andra lags silly bland annat.

Alla vi som följt skaraborgshockeyn de senaste 15-20 åren har kunnat glädjas åt den otrolige Krister Holm

För den kunskapen han besitter, kontaktnätet, kunnig, osv, då behöver han ha en större publik.
Vari ligger det cyniska i detta? Jag skriver det igen, utan ett uns av ironi: Krister Holm, du är BEUNDRANSVÄRD!!!

Att jag och flera med mig i alla fall på denna gästbok inte håller med om allt du skriver och hur du skriver det, det måste du bara acceptera.

Heter jag Lars? Ja, lika mycket som Bobbo heter Bobbo givetvis ;)
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 188
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Vem är bäst?

Post by Lars Hildegard »

Spännande, det är alltså förakt om en person inte tycker samma sak som några andra, bara för att man eventuellt håller på olika lag.
Bra då har jag lärt mig något nytt idag också. Tack för informationen och lektionen :thumbup:

Bobbo, jag tycker inte att du är en tönt, men jag kan inte för mitt liv förstå hur du kan få det jag skriver som förakt?
Jag kan erkänna att jag inte är opartisk. Det tror jag flera boisare också skulle må bra av.
David Johansson
Reactions:
Posts: 418
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Vem är bäst?

Post by David Johansson »


Att hela tiden blåsa upp sitt lag på det sättet kan väl aldrig vara nyttigt om man inte sedan levererar?

Gör inte SIK oxå detta??

När levererade SIK senast??
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 188
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Vem är bäst?

Post by Lars Hildegard »

David Johansson wrote: 23 May 2022, 22:39
Att hela tiden blåsa upp sitt lag på det sättet kan väl aldrig vara nyttigt om man inte sedan levererar?

Gör inte SIK oxå detta??
Det skulle jag inte vilja påstå, men hittar du en enda intervju, eller citat där Skövde påstår sig ha kontrakterat "en av ettans bästa spelare" eller "flera anbud från Allsvenskan" så viker jag mig platt på direkten.
David Johansson wrote: 23 May 2022, 22:39
När levererade SIK senast??
Om du tänker resultatmässigt, så har bois varit bättre än Skövde de senaste 10(?) åren minst. Men så vitt jag vet så har Skövde inte heller satsat på att gå upp, men även här viker jag mig platt om du bevisar motsatsen.
Post Reply