Ishockeymatematik

En högst "övrigt" forumtråd. Har du ingen att prata med hemma, så kan du prata av dig här.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Ishockeymatematik

Post by Niklas Hjalmarsson »

Vart är det roliga i det här?
Silly season is just another season!
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 169
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Ishockeymatematik

Post by Lars Hildegard »

Niklas Hjalmarsson wrote: 11 Apr 2022, 21:13 Vart är det roliga i det här?
Är du på riktigt? Förstår du verkligen inte?

Jag har minsann fått erbjudanden från många forum högre upp i seriesystemet. Jag är egentligen boisare, men har nu valt att skriva på forumet för laget i mitt hjärta.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1820
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Ishockeymatematik

Post by Niklas Hjalmarsson »

Lars Hildegard wrote: 12 Apr 2022, 07:57
Niklas Hjalmarsson wrote: 11 Apr 2022, 21:13 Vart är det roliga i det här?
Är du på riktigt? Förstår du verkligen inte?

Jag har minsann fått erbjudanden från många forum högre upp i seriesystemet. Jag är egentligen boisare, men har nu valt att skriva på forumet för laget i mitt hjärta.
Vad är det DU inte fattar?

Att du ordnar en hel tråd med kompisar som ska håna Ingvar ska vara roligt för vettiga personer, det betackar jag mig verkligen för!

Oavsett om personen är från Skövde eller Mariestad så gör man inte så här, skämmes ta mej fan!
Silly season is just another season!
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 169
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Ishockeymatematik

Post by Lars Hildegard »

Niklas Hjalmarsson wrote: 12 Apr 2022, 20:55
Vad är det DU inte fattar?

Att du ordnar en hel tråd med kompisar som ska håna Ingvar ska vara roligt för vettiga personer, det betackar jag mig verkligen för!

Oavsett om personen är från Skövde eller Mariestad så gör man inte så här, skämmes ta mej fan!
Får se här nu.... Näe, jag skäms inte.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Ishockeymatematik

Post by Göran Strid »

Ok, nu har jag efter upprörda tips läst denna tråd. Innehållet kan möjligen uppfattas som kränkande, men för min del är det satir och det får man räkna med, när man skriver som man skriver sida upp och sida ner med oändliga statistikunderlag med tveksamt allmänt intresse, något som för övrigt fått ganska vass kritik även på Oxarnas forum. Att några skribenter på Oxarnas forum rasar över just denna tråd får man ta med jämnmod. Det är väntat. Skriverierna där just nu är för den delen inget som skulle hamna inom regeln "god ton" precis, för de inläggen är inte ens försök till att vara roliga, utan snarare bara spyor med otrevliga och aggressiva ordval. Jag har varit med så länge att jag förlorat hoppet om en anständig och respektfull ton om än med humor och just satir och för den delen ironi. Vi får nog leva med det så länge det finns gästböcker och forum.

Glad Påsk!
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 169
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Ishockeymatematik

Post by Lars Hildegard »

Ok, innan denna tråd spårar ur, här kommer nästa kluring:

Friktionstalet mellan puck och is är 0,17. Hur hårt måste man slå till pucken om man vill slå icing?

(Hoppas verkligen att ingen kommer känna sig kränkt av detta, t.ex. isen)
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ishockeymatematik

Post by Per-Erik Odh »

Lars Hildegard wrote: 15 Apr 2022, 17:48 Ok, innan denna tråd spårar ur, här kommer nästa kluring:

Friktionstalet mellan puck och is är 0,17. Hur hårt måste man slå till pucken om man vill slå icing?

(Hoppas verkligen att ingen kommer känna sig kränkt av detta, t.ex. isen)
Men hallå, detta är ju en fråga som du vid något tillfälle kränker precis alla hockeysupportrar med! Skämmes ta mig faan :lol:
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Ishockeymatematik

Post by Göran Strid »

Lars Hildegard wrote: 15 Apr 2022, 17:48 Ok, innan denna tråd spårar ur, här kommer nästa kluring:

Friktionstalet mellan puck och is är 0,17. Hur hårt måste man slå till pucken om man vill slå icing?

(Hoppas verkligen att ingen kommer känna sig kränkt av detta, t.ex. isen)
Om vi räknar på 38 m för att säkert slå till icing få jag det till dryga 11m/sek?
User avatar
Lars Hildegard
Reactions:
Posts: 169
Joined: 03 Mar 2022, 13:01

Re: Ishockeymatematik

Post by Lars Hildegard »

Göran Strid wrote: 16 Apr 2022, 09:07 Om vi räknar på 38 m för att säkert slå till icing få jag det till dryga 11m/sek?
Du har matematiskt rätt Göran, men den intressanta siffran är hur mycket is motståndaren har lagt vid avbytarbåset.
En del lag till och med använder sig av den fördelen för att pucken inte ska gå till icing har jag läst. :shock:
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Ishockeymatematik

Post by Göran Strid »

Lars Hildegard wrote: 16 Apr 2022, 10:23
Göran Strid wrote: 16 Apr 2022, 09:07 Om vi räknar på 38 m för att säkert slå till icing få jag det till dryga 11m/sek?
Du har matematiskt rätt Göran, men den intressanta siffran är hur mycket is motståndaren har lagt vid avbytarbåset.
En del lag till och med använder sig av den fördelen för att pucken inte ska gå till icing har jag läst. :shock:
Det skulle nog gå att få ett rimligt värde på det också.
Antag värde på 0,17 och räkna ut avståndet till avbytarbåsets dörr och ett isskrap på ca 2 m (koeff 0,4?) +- 20 m. Sedan uträkning vid uppnådd hastighet före och efter isskrapet och ny obekant för en krävd hastighet efter isskrapet för att nå linjen ca 37 m. Verkar bli för jobbigt att räkna på det en påskafton.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Ishockeymatematik

Post by peter johansson »

Väldigt låg nivå just nu och inget jag står bakom kommer i håg för ett tag sedan när jag bla kallade Ingvar för bois-Ingvar och en annan fick en varning för det är detta bättre menar ni? och frågan ställd framförallt till de som är administratörer för forumet och som dessutom verkar tycka att detta är okej?? :shock: :crazy: Jag tycker att när man ena gången står och pekar med fingret för att nästa gånga helt okeja det då är det dubbelmoral!!

GLAD PÅSK
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Ishockeymatematik

Post by Göran Strid »

Har läst en gång till och tänkt efter och noterat diverse reaktioner både här och på Oxarnas forum. Så här tycker jag nu efter en stunds eftertanke:
- Även om ett innehåll har tydliga satiriska inslag och det uppfattas kränkande av någon, så bör man undvika att skriva sådant.
- Denna tråd är inte i nivå med de värre inslagen som förekommit både på detta forum och Oxarnas forum.
- Den här typen av trådar bidrar till att hälla bensin på brasan och det har hänt förr med känt resultat.
- Jag tycker man skall tänka till en gång till - och en gång till - om det finns minsta misstanke att det kan uppfattas kränkande av mottagaren.
- Diverse reaktioner på Oxarnas forum har ju inte i rättvisans namn heller bidragit till att åtminstone försöka kasta vatten på brasan.
- Jag tycker man skall vara extremt försiktig med att delta i denna typ av skriverier om man är administratör. Det blir lätt självmål och man minns ju väl varningssignalerna, när Ingvar kallades för bois-Ingvar, något som Peter mycket riktigt påpekar.

Glad Påsk!
peter johansson
Reactions:
Posts: 1336
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Ishockeymatematik

Post by peter johansson »

Göran Strid wrote: 16 Apr 2022, 13:48 Har läst en gång till och tänkt efter och noterat diverse reaktioner både här och på Oxarnas forum. Så här tycker jag nu efter en stunds eftertanke:
- Även om ett innehåll har tydliga satiriska inslag och det uppfattas kränkande av någon, så bör man undvika att skriva sådant.
- Denna tråd är inte i nivå med de värre inslagen som förekommit både på detta forum och Oxarnas forum.
- Den här typen av trådar bidrar till att hälla bensin på brasan och det har hänt förr med känt resultat.
- Jag tycker man skall tänka till en gång till - och en gång till - om det finns minsta misstanke att det kan uppfattas kränkande av mottagaren.
- Diverse reaktioner på Oxarnas forum har ju inte i rättvisans namn heller bidragit till att åtminstone försöka kasta vatten på brasan.
- Jag tycker man skall vara extremt försiktig med att delta i denna typ av skriverier om man är administratör. Det blir lätt självmål och man minns ju väl varningssignalerna, när Ingvar kallades för bois-Ingvar, något som Peter mycket riktigt påpekar.

Glad Påsk!
:thumbup: :thumbup:
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1733
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Ishockeymatematik

Post by Urban Stahel »

peter johansson wrote: 16 Apr 2022, 12:42 Väldigt låg nivå just nu och inget jag står bakom kommer i håg för ett tag sedan när jag bla kallade Ingvar för bois-Ingvar och en annan fick en varning för det är detta bättre menar ni? och frågan ställd framförallt till de som är administratörer för forumet och som dessutom verkar tycka att detta är okej?? :shock: :crazy: Jag tycker att när man ena gången står och pekar med fingret för att nästa gånga helt okeja det då är det dubbelmoral!!

GLAD PÅSK
Jag har också läst igenom tråden och ser hur dumt det ser ut,så jag ber Ingvar om ursäkt och följer Görans tips om att tänka över flera gånger innan jag gör ett inlägg.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Ishockeymatematik

Post by Per-Erik Odh »

Vad var det nu kategorien hette?
Kanske var det något på Bullshit?

Jag tycker att den ironiska tråden Hockeymatematik passar som hand i handske här.

Om det är Ingvar som klär skott ligger i betraktarens ögon. Däremot var det uppenbart att det var Ingvar det syftades på när det skrevs Boisingvar.
/Perka
Post Reply