Skövde IK 2022/23

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Post Reply
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Skövde IK 2022/23

Post by Göran Strid »

Förutsättningarna för ett balanserat forum utan smutskastning och förminskande inlägg mot föreningen och enskilda verkar uppenbart finnas framöver. Det underlättar beslutet att skriva något om mina funderingar kring kommande säsong. Ulf Anderssons inlägg på matchtråden (Skövde-Kalmar) är något som berör och bidrar definitivt till mitt beslut. Nog om detta.

Säsongen 21/22 är redan över, även om vi förstås hoppas på ett anständigt avslut och att laget efter sista matchen kan stå rak i ryggen med känslan att man ändå gjorde så gott man kunde givet förutsättningarna. För min del fick jag onda aningar redan när det blev uppenbart att Martin Olsson inte skulle ersättas och jag tror att detta på något sätt påverkade möjligheterna till en bra säsong. Inte minst mentalt för många i ansvarig ställning för A-laget. Sedan måste jag tillstå - rätt eller fel - att det gjordes för lite och för sent att hantera läget inför allettan, när det för de flesta stod ganska klart att det skulle bli en tuff resa, vilket det verkligen blev. För detta misslyckande måste man ta ansvar.

Så vad gör man nu och vad skall vi förvänta oss inför kommande säsong? Hela havet stormar? Räfst- och rättarting? Storstädning? Sitta still i båten? Försiktighetsprincipen? Satsa lite? Satsa stort? Om detta har vi nog alla ingen aning, utan vi får vänta och se. Vi som supportrar kan egentligen inte påverka vad som kommer att ske. Men - och det är ett stort men - för föreningens vidkommande är det helt avgörande för trovärdigheten att uttalanden om framtiden, mål och visioner stämmer överens med verkligheten och är realistiska och genomförbara. Då vet vi alla supportrar, massmedia, sponsorer vad vi skall förvänta oss och då får vi alla ta det därifrån och jag är ganska säker på att det sker på ett positivt sätt oavsett föreningens inriktning. Jag hoppas också på att föreningen informerar om varför man bestämmer sig för uttalad och kommande inriktning och särskilt då vad man vill kortsiktigt, alltså säsongen 22/23, något som känns viktigt redan nu under våren och försäsongen.

Vad vill jag se? Det får vänta till ett annat inlägg.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2022/23

Post by peter johansson »

Göran Strid wrote: 04 Mar 2022, 15:12 Förutsättningarna för ett balanserat forum utan smutskastning och förminskande inlägg mot föreningen och enskilda verkar uppenbart finnas framöver. Det underlättar beslutet att skriva något om mina funderingar kring kommande säsong. Ulf Anderssons inlägg på matchtråden (Skövde-Kalmar) är något som berör och bidrar definitivt till mitt beslut. Nog om detta.

Säsongen 21/22 är redan över, även om vi förstås hoppas på ett anständigt avslut och att laget efter sista matchen kan stå rak i ryggen med känslan att man ändå gjorde så gott man kunde givet förutsättningarna. För min del fick jag onda aningar redan när det blev uppenbart att Martin Olsson inte skulle ersättas och jag tror att detta på något sätt påverkade möjligheterna till en bra säsong. Inte minst mentalt för många i ansvarig ställning för A-laget. Sedan måste jag tillstå - rätt eller fel - att det gjordes för lite och för sent att hantera läget inför allettan, när det för de flesta stod ganska klart att det skulle bli en tuff resa, vilket det verkligen blev. För detta misslyckande måste man ta ansvar.

Så vad gör man nu och vad skall vi förvänta oss inför kommande säsong? Hela havet stormar? Räfst- och rättarting? Storstädning? Sitta still i båten? Försiktighetsprincipen? Satsa lite? Satsa stort? Om detta har vi nog alla ingen aning, utan vi får vänta och se. Vi som supportrar kan egentligen inte påverka vad som kommer att ske. Men - och det är ett stort men - för föreningens vidkommande är det helt avgörande för trovärdigheten att uttalanden om framtiden, mål och visioner stämmer överens med verkligheten och är realistiska och genomförbara. Då vet vi alla supportrar, massmedia, sponsorer vad vi skall förvänta oss och då får vi alla ta det därifrån och jag är ganska säker på att det sker på ett positivt sätt oavsett föreningens inriktning. Jag hoppas också på att föreningen informerar om varför man bestämmer sig för uttalad och kommande inriktning och särskilt då vad man vill kortsiktigt, alltså säsongen 22/23, något som känns viktigt redan nu under våren och försäsongen.

Vad vill jag se? Det får vänta till ett annat inlägg.
Jag måste börja med att tacka Ulf Andersson till hans mycket fina och nyanserade inlägg riktigt bra och storhjärtat gjort jag hade inte kunnat skriva det bättre själv ;)

Göran Strid det är en fröjd att läsa och begrunda dina inlägg som har bra bakgrundsfakta och ditt kunnande när det gäller hockey och framförallt Skövde IK är hur stor som helst du har varit saknad dessa dagar och jag är hjärtligt glad över att du återkommer.

När det gäller SILLY SEASON ja Göran har nog fått med det mesta hur som helst ska det bli intressant och se vilken väg man tar :roll: :?:
Ulf Andersson
Reactions:
Posts: 31
Joined: 05 May 2014, 21:02

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Ulf Andersson »

Tack Göran och Peter för de värmande orden :thumbup: kul att du ser en framtid i forumet igen Göran, dina inlägg är alltid intressanta att läsa och att du har en insyn/kunskap om föreningen iom dina olika roller är guld värt. Peter: Du åker med på samma bräde... :thumbup:

Nu hoppas vi bara att det blir levande igen och i en positiv anda med mycket input om kommande säsong. Blir väl av naturliga skäl lite nyhetstorka här ett tag innan sässen är avslutat.
Gunwaldh Johansson
Reactions:
Posts: 6069
Joined: 29 Jan 2014, 17:15

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Gunwaldh Johansson »

Bra skrivet Ulf! 👏👏

För tillfället är dessa spelare klara.
Kardevall, Forsmark och Söder.
https://www.eliteprospects.com/team/328/skovde-ik
Kristoffer Bennemyr
Reactions:
Posts: 192
Joined: 27 Jan 2014, 19:47
Location: Skövde

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Kristoffer Bennemyr »

Gunwaldh Johansson wrote: 04 Mar 2022, 20:03 Bra skrivet Ulf! 👏👏

För tillfället är dessa spelare klara.
Kardevall, Forsmark och Söder.
https://www.eliteprospects.com/team/328/skovde-ik
Och Wallin ;)
För Rebellerna I Tiden!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5326
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Per-Erik Odh »

Mv
Robin Wallin
?

Back
Max Kardevall
?

Forward
Kristoffer Söder
Oscar Forsmark
?

Tränare
?

Jag tycker det är en ren mardröm att uttala sig om vad som behövs, vad vi har, lokal prägel, värva och ekonomi i det hela och faan och hans moster.

Jag tror inte att namnkunniga spelare har ett dugg med ekonomin att göra egentligen. Vi hardcore supporter går oavsett hur det går och marginalpubliken går för att se ett vinnande lag. Stjärnor eller inte, ja dom lockar enbart när de levererar. Hur får man ett vinnande lag?

På något sätt måste man ju få bort den mentalitet som vad jag tror får oss att vika ned lite mer än andra lag. Ja den enskilt viktigaste personen är tränaren och en namnkunnig meriterad tränare kan vara en väg till framgång? En väg skulle kunna vara att byta mängder av spelare för att få bort det där som sitter i väggarna? Samtidigt älskar jag det där med lokal prägel både på spelar och tränarsidan vilket också är ett bra sätt att värna ekonomin. Kanske är det bara någon enskild spelare som ska bort för att få in mer vinnarmentalitet eller kan det vara så att vi genom att värva en veritabel mördare kan få in den vinnarmentalitet vi behöver?

Jag tror personligen att lagmässigt är det livsfarligt att ha stjärnor i ett lag om de inte konstant levererar och går i bräschen. Då måste man vara såpass stark att man bänkar stjärnorna om de inte levererar och så sker ju inte i praktiken eftersom stjärnor sannolikt äter en stor del av budgeten och när saker dras till sin spets så är det ursvårt att bänka en stjärna.

En sak vad det gäller vinnarmentalitet tror jag mig veta och det är att du måste hata att förlora mer än du älskar att vinna.

Det är underbart skönt att vara en enkel supporter som inte behöver ta ansvar och som kan kritisera mer eller mindre urskiljningslöst när det inte går rätt väg :angel:
/Perka
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Marcus Lundgren »

Citerar inte ditt inlägg då det blir så stort, men det är ändå ett svar till dig Perka.

Klart man gillar lokal prägel, men i min värld går det också ut på att vinna, vilket går före att ha ett moraliskt plus i att man har mycket lokala spelare.

Jag har sagt det inför varje säsong ett bra tag nu, men jag drar det igen :D
Vi måste (tyvärr) inse att det inte finns lokalt underlag för 2 starka femmor på toppnivå ettan.

Så planen bör enligt mig vara:

Första och andra invärvade (med någon enstaka lokal spelare som enbart spelar där för att han faktiskt håller nivån, typ Söder som 2a center (han är ingen första center om man ser till spelstilen, enligt mig)).

3e kedjan bör vara bra lokalt, alltså spelare som gjort någon/ett par säsonger i a-laget, med andra ord mestadels lokala spelare här (som får måttligt betalt). Även bra spelare från andra klubbar i närområdet bör ges chanser här. Jag tänker på en sån som Charlie Björklund i Tibro som var dominant i 2an i många år, men aldrig värvades av Skövde (nu vet ju inte jag om Skövde gjorde försök eller inte).

4e, enbart egna juniorer, även 1a års-seniorer.

Med andra ord, alla lokala spelare som hamnar högre upp i hierarkin än 3e-kedjan bör ses som bonus, även om det inte är orimligt att anta att någon eller ett par bör klara den rollen varje år.

Allt detta ska ju givetvis ses som en kraftig generalisering. Och givetvis kommer ju saker förändras under säsong (någon flyttas upp/ner i kedjorna osv.).
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3787
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Göran Strid »

Nästan ruskigt att få sådana nostalgiska vibbar! Vispar man ihop Perkas och Marcus funderingar är det precis så jag känner igen diskussionerna på den tid det begav sig. Inget nytt i sig alltså. Fram och tillbaka, för mycket lokal anknytning eller inte, låta fler juniorer få chansen direkt i en fjärdekedja, låta trotjänare vara kvar utan positiv framtidsprognos, ta in spjut, väga slantarna och fundera på vad en chansning skulle innebära att inte våga gasa helt eller bromsa eller göra det samtidigt samtidigt som en sedan decennier långvarig och tung skuldportfölj satt i baksätet och hånflinade. Sponsorers reaktioner? Många nätter - varav åtskilliga sömnlösa - i sovsäcken på kansliet kan jag lova. Jag avundas inte dagens ansvariga för på något sätt ligger det lite mera i vågskålen denna gång som jag i tidigare inlägg berört. Ett ord jag direkt kommer tänka på är ordet trovärdighet, som kommer vara synnerligen viktigt kommande säsong.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 05 Mar 2022, 20:51 Nästan ruskigt att få sådana nostalgiska vibbar! Vispar man ihop Perkas och Marcus funderingar är det precis så jag känner igen diskussionerna på den tid det begav sig. Inget nytt i sig alltså. Fram och tillbaka, för mycket lokal anknytning eller inte, låta fler juniorer få chansen direkt i en fjärdekedja, låta trotjänare vara kvar utan positiv framtidsprognos, ta in spjut, väga slantarna och fundera på vad en chansning skulle innebära att inte våga gasa helt eller bromsa eller göra det samtidigt samtidigt som en sedan decennier långvarig och tung skuldportfölj satt i baksätet och hånflinade. Sponsorers reaktioner? Många nätter - varav åtskilliga sömnlösa - i sovsäcken på kansliet kan jag lova. Jag avundas inte dagens ansvariga för på något sätt ligger det lite mera i vågskålen denna gång som jag i tidigare inlägg berört. Ett ord jag direkt kommer tänka på är ordet trovärdighet, som kommer vara synnerligen viktigt kommande säsong.
Jag tror inte jag och Perka är speciellt långt ifrån varandra heller egentligen, och det är svåra frågor det här.

Att det är lättare sagt än gjort förstår jag också. Man kanske heller inte lyckas till nästa säsong, eller säsongen efter det heller. Men jag tror att man behöver förändra synen på hur man bygger laget framöver.

Kolla på hur Mariestad har lyckats genom åren, jag säger inte att det är exakt som jag förklarar, eller att det för den sakens skull är lätt utan det krävs givetvis en oerhörd kompetens för att hitta de rätta pusselbitarna, både de lokala, och de in-värvade (oftast) spetsarna.


Men vad är alternativet? Att erkänna sig besegrad och inte längre se sig som ett topplag i ettan?
För där känner iaf. jag att vi i princip står nu.
Kanske är det så man måste göra av tex. ekonomiska skäl, men då vill jag att man gör det helt öppet mot både supportrar och sponsorer.
Det hänger såklart ihop med trovärdigheten du pratar om Göran.
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Skövde IK 2022/23

Post by peter johansson »

Många tankar och funderingar det ska bli intressant och se vilken väg man väljer :? :? :think: :think:
Tomas Persson
Reactions:
Posts: 15
Joined: 24 Feb 2015, 19:49

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Tomas Persson »

Slå en signal till Jarno Honkonen!!!!! Eller Timo Hakanen.Skulle vara kul med någon som har ett driv som jag tycker saknats.En tränare och sportchef i samma paket?? Ja vad vet jag? Hursomhelst så måste föreningen ta ett steg framåt om de vill överleva!!!
Claes-Göran Berg
Reactions:
Posts: 121
Joined: 29 Jan 2014, 23:35

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Claes-Göran Berg »

Ska vi fortsätta tjabbla här eller återgår vi till ämnet?
Vi löser ju inte situationen med juniorerna här iaf.
Blir så tråkigt om vi börjar med personliga påhopp.

Tycker att vi diskutera kommande A-lag från nu där jag tror att vi kommer mer överens :thumbup:
Skövdebo mår´u tro
Senaste Årets supporter sen många år
Admin
Site Admin
Reactions:
Posts: 571
Joined: 27 Jan 2014, 19:35

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Admin »

Forumtråden rensad, och inlägg flyttad till denna tråd: https://Rebellerna.com/forum/viewtopic.php?t=1074 där dom gör sig bättre. Således har vi en ny underavdelning av vårt forum "SIK Junior, A-lag dam & Pojklag" Fortsätt gärna diskussionen där, men snälla ha i åtanke att alla kanske inte tycker som just DU gör. Diskutera, argumentera och framförallt RESPEKTERA! Kan du inte ta att någon annan forummedlem tycker olikt vad du själv tycker, så bör du inte posta några inlägg. Håll god ton, och ha en trevlig helg.

Denna tråd lämnar vi från och med detta inlägg helt och hållet till Silly Season SIK 22/23 (A-lag).

Silly: Hugo Fagerblom gjorde sin sista match för Skövde IK i onsdagens match mot Huddinge IK.


//Kristian Eriksson, moderator
Ulf Andersson
Reactions:
Posts: 31
Joined: 05 May 2014, 21:02

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Ulf Andersson »

jättebra att en ny tråd skapas för jun/dam/ungdomar :thumbup: En liten undran bara varför vissa inlägg inte kom med i den nya tråden. Många viktiga synpunkter kom fram i dessa, inte minst ett av Görans uttömmande svar på förslag och hur man går vidare...Alla ska väl få komma till tals så länge man inte bryter mot reglerna :problem:
Admin
Site Admin
Reactions:
Posts: 571
Joined: 27 Jan 2014, 19:35

Re: Skövde IK 2022/23

Post by Admin »

Ulf Andersson wrote: 12 Mar 2022, 00:07 jättebra att en ny tråd skapas för jun/dam/ungdomar :thumbup: En liten undran bara varför vissa inlägg inte kom med i den nya tråden. Många viktiga synpunkter kom fram i dessa, inte minst ett av Görans uttömmande svar på förslag och hur man går vidare...Alla ska väl få komma till tals så länge man inte bryter mot reglerna :problem:
Första gången jag ger mig på att flytta inlägg på detta forum. Jag tror inte att jag missade något inlägg. Kopierade från det näst sista inlägget på sidan 1 till det sista på sidan 3 (denna tråden).

Admingruppen på detta forum har aldrig censurerat något på detta forum, så länge det är relevant, ja faktum är att även det irrelevanta även har fått ligga kvar. Ber om ursäkt om något inlägg missats som påtalat, det är inte med vilja detta är gjort, utan en ren miss i arbetet isf.

Göran är välkommen att försöka återge sitt inlägg i den nya tråden om han vill/orkar.

//Kristian Eriksson, moderator
Post Reply