2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matchens lirare i Skövde IK

#35 Robin Wallin
1
20%
#40 Hugo Fagerblom
4
80%
#52 Fritz Abrahamsson
0
No votes
#2 Axel Abrahamsson
0
No votes
#3 Fredrik Dahné
0
No votes
#5 Viktor Bolinder
0
No votes
#22 Elias Dynell
0
No votes
#23 Anton Sundin
0
No votes
#27 Max Kardevall
0
No votes
#55 Samuel Gustavsson
0
No votes
#60 Joel Werner
0
No votes
#68 Adam Thilander
0
No votes
# 9 Erik Dahné
0
No votes
#10 Jesper Emanuelsson
0
No votes
#12 Erik Möller
0
No votes
#13 Jesper Erlandsson
0
No votes
#16 Alexander Henriksson
0
No votes
#19 Kristoffer Söder
0
No votes
#20 Jonathan Ström
0
No votes
#24 Oscar Forsmark
0
No votes
#28 Anton Blomberg
0
No votes
#29 Anton Lundmark
0
No votes
#49 William Frödelius
0
No votes
#64 Alexander Ternblad
0
No votes
#70 Simon Siwert
0
No votes
#72 David Lundmark
0
No votes
 
Total votes: 5

peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by peter johansson »

Ingvar Persson wrote: 08 Dec 2021, 21:36 Som vanligt. Med detta tunna lag så är det väntat. Nu är det försent att ändra på. Skulle ha gjorts i början av seriestarten. Kostnaden för t,ex 3 spelare av hög Div 1 klass är max 600.000 per år vilket lätt hade betalts av åskådarna. 5000 totalt fler åskådare på samtliga hemmamatcher hade lätt betalt detta. Med min 40 åristora erfarenhet av Skövde publiken vet jag att detta är inga som helst problem. Alla som fortsättningsvis vill protestera mot detta är välkomna med åsikter.
Du har säkerligen helt rätt i detta Ingvar och jag saknar också förstärkningar tycker det är pinsamt att man åtminstone inte ersätter de långtidsskadade Olsson,Emanuelsson och Dynell och nu är dessutom Thilander borta så jävla dåligt!!!
Erik Karlsson
Reactions:
Posts: 85
Joined: 05 May 2019, 20:29

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Erik Karlsson »

Redan när Martin försvann så sade man att man jagade ersättare.

Men som alltid vi har koll på marknaden osv osv.
Det är ju inte breddspelare som är borta...
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Ingvar Persson »

tack Peter, äntligen någon håller med mig. Hoppas att SIK till nästa säsong ser till att starta med så pass bra lag att de redan från börjar ligger i toppen av serien och gärna har ett par spelare I topp 10 i poängligan. Då kommer Skövdepubliken, jag är 100% övertygad om detta. Och genomsnittet i serien skall ligga på över 1.200 och i allettan 1.500. Då finns pengar till ett flertal toppspelare i ettan. Ni skall veta att SIK och Skövde är ett attraktivt val för spelare så SIK behöver absolut inte överbetala för att få hit mycket bra spelare.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3792
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Göran Strid »

Ingvar Persson wrote: 09 Dec 2021, 12:22 tack Peter, äntligen någon håller med mig.
Ingvar, du behöver inte ta på offerkoftan. Vad jag vet och läst och hört och själv tyckt, så är det väl ingen av de allra, allra flesta som inte håller med dig? Det har under mycket lång tid oavbrutet pekats på vikten av förstärkningar och breddning och det så tidigt som möjligt, något som till följd helt naturligt leder till bättre ekonomi vid en total sammanvägning. Nä, här är du fel ute vad gäller din uppfattning i frågan, att man inte håller med dig. Sedan är det väl så att många - jag är en - inte alltid svarar på dina många och upprepade inlägg i frågan. Vi - t ex jag - är nog de flesta, som vid det här laget mycket väl känner till din uppfattning - och som sagt, delas av de allra flesta. Tror jag.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5335
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 09 Dec 2021, 12:40
Ingvar Persson wrote: 09 Dec 2021, 12:22 tack Peter, äntligen någon håller med mig.
Ingvar, du behöver inte ta på offerkoftan. Vad jag vet och läst och hört och själv tyckt, så är det väl ingen av de allra, allra flesta som inte håller med dig? Det har under mycket lång tid oavbrutet pekats på vikten av förstärkningar och breddning och det så tidigt som möjligt, något som till följd helt naturligt leder till bättre ekonomi vid en total sammanvägning. Nä, här är du fel ute vad gäller din uppfattning i frågan, att man inte håller med dig. Sedan är det väl så att många - jag är en - inte alltid svarar på dina många och upprepade inlägg i frågan. Vi - t ex jag - är nog de flesta, som vid det här laget mycket väl känner till din uppfattning - och som sagt, delas av de allra flesta. Tror jag.
Jag håller inte med Ingvar rakt av. Ta en sådan grej som hans återkommande kommentarer om att de måste träna skott på mål. Jag som ser minst två träningar i veckan vet ju att det efter varje avslutad gemensam träning är ett flertal spelare som står kvar och gör just det. De står där i sin favoritposition och bara matar skott!

Ja Ingvar har säkert rätt när dessa spetsvärvningar verkligen levererar. Men vad händer när de inte levererar? Ja då sitter vi i skiten så som vi har gjort ordentligt förut!

Min erfarenhet säger att satsningar utifrån glädjekalkyler alltid slår tillbaka och biter en i räva på något sätt. Ursäkta att jag är tråkig men i min värld åtminstone är det oerhört viktigt att stå med bägge benen på fast grund.

Jag har inget emot värvningar men de skall vara finansierade i förväg eller åtminstone skall man vara säker på att täckningen finns där genom att till exempel en sponsor har tagit på sig att betala lönen. Inte genom att tro att den och den spelaren lockar 200 betalande personer extra för det gör de tyvärr inte.

Jag är också rätt övertygad om att vi åtminstone själva tyckte att vi hade ett bra lag i höstas. Vi trodde verkligen på att det skulle funka för Martin. Söder, woow. Blomberg, en fullgod ersättare och kanske mer därtill till Thegel. Thilander, av många ansedd som en av de absolut bästa backarna i hela ettan. Emanuelsson, en konstnär på isen. Henke, top notch i ettan. Ja det är bara att fylla på med ytterligare namn som bröderna Lundmark, Kardewall, Ström, Forsmark, Werner och kanske några till. Jo nog faan hade vi i höstas, trots en lokal prägel och gissningsvis en skapligt billig trupp, en trupp som borde ha förutsättningar att vara med och tampas med alla lag!

Till de som skriker värva i högan sky. Tror ni att det bara är att gå till köttdisken på ICA och peka o betala? Tror ni att spetsspelare sitter hemma i soffan och rullar tummarna och väntar på att Anders Lundström ska ringa dem för att sedan kunna dyka upp som frälsare och det dessutom för en billig peng?

Jag är helt övertygad om att Lundström hela hösten har letat med ljus o lyckta efter ersättare till i första hand Martin men att han helt enkelt inte har hittat rätt? Vi snackar spets och inte bredd!

Vi har vad vi har och det är det som vi ska stötta. Killarna är mycket väl medvetna om att de inte ens var i närheten av att räcka till mot Kalmar och det är ju inte så att de åker 60 mil en vardagkväll med målsättningen att inte göra sitt bästa.

Utan att jag för den skull menar detta som något misstroende mot Fredrik och Krusse men är det något som man ska vara beredd att satsa pengar på och som man antagligen kan räkna hem som en investering så är det en erkänt riktigt duktig tränare. Hitta någon sponsor som kan betala det så kan man börja skörda frukter sedan!
/Perka
Simon Henriksson
Reactions:
Posts: 121
Joined: 04 Feb 2014, 20:05

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Simon Henriksson »

Enligt mig är den absolut största anledningen till utebliven framgång den minimala offensiva skicklighet på backsidan utöver Thilander. Han får axla otroligt mycket speltid, och Siken blir väldigt sårbara när han inte är med. Uppspelningsfasen från backarna är i mångt och mycket bedrövligt, det finns inte tillräckligt skickliga backar att ta sig ur svåra situationer. Här börjar anfallsspelet i en rejäl uppförsbacke då puckarna slås iväg för det mesta. Kalmar fick Skövdebackarna att se ut som betongfundament igår.

Gjorde en liten snabb uträkning på de 11 matcher Thilander har spelat i år.
11 Matcher
8 Vinster
3 Förluster
Målskillnad 34 - 23
Mål per match: 3.09

Utan Thilander
9 Matcher
3 Vinster
6 Förluster
Målskillnad 16 - 29
Mål per match: 1.77

Förra året gjorde han 41 poäng på 33 matcher, andra bästa poängplockare var Werner med 13 poäng på 37 matcher. Och i år ligger Thilander på 14 poäng på 11 matcher, näst bäst har vi Abrahamsson och Werner på 4 poäng vardera, då på 20 matcher.
För mig blir det uppenbart att det inte håller i längden att luta sig på en spelare, kollar man runt på de riktiga topplagen så blir det väldigt tydligt att poängen är mer jämnt fördelade.

Skickliga forwards finns, och potentialen finns där, det vet vi. Men vi letar i fel ände om vi bara skriker efter målskyttar, vi måste bygga från grunden, och det tycker jag inte att Anders Lundström har gjort.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3792
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Göran Strid »

Simon, ditt inlägg är mycket tänkvärt och tämligen invändningsfritt. Pudelns kärna liksom.
Last edited by Göran Strid on 09 Dec 2021, 15:59, edited 1 time in total.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Ingvar Persson »

Simon. Intressant vad du skriver. Att enbart ha ett ett par toppspelare och resten nästan poänglösa håller naturligt vis inte i längden och speciellt när toppspelarna är skadade. Då går det bara åt ett håll nämligen mot katastrof. Vill se mer av dina inlägg Simon.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Ingvar Persson »

Göran
Jag har svårighet att riktigt tolka ditt inlägg vilket även fler har. Jag vill därför inte kommentera ditt inlägg i dag.

Perka
Att träna skott från sin favoritposition kanske inte är rätt sorts träning ändå. Vore kanske bättre att träna på att verkligen komma till sin favoritposition innan skottet avlossas. Samt att träna på passningsspel i anfallszonen för att ge medspelaren absolut bästa möjlighet till skott. Detta är just detta som brister i SIK:s anfall tycker jag och det resulterar i ett stort antal svaga skott och därmed en dålig statistik av mål kontra skott.

Till Alla
Det förefaller mig som att uppfattningen vid värvning är att summan skall omgående betalas från första stund. Så är inte fallet i alla fall inte från de klubbar som jag får uppgifter från. Man förhandlar om en månadslön. Och den månadslönen kan för samma spelare vara olika beroende på om det är en attraktiv klubb och framförallt plats där spelaren hamnar. Ju attraktivare en klubb och plats är ju lägre månadslön är spelaren beredd att acceptera. De flesta spelare som är kontraktslösa och tidigare haft ett kontrakt d.v.s anställning kan stämpla tills ett nytt kontrakt (Anställning) görs. Därför försöker klubbarna att skriva kontrakt så sent som möjligt för att spara pengar. En pelare av hör ettanklass kan man få för mellan 12.000 till 15.000 Kr per månad. Är inklusive sociala kostnader 16.000 - 20.000 per månad. Dessutom förhandlar man om ett kontrakt som sträcker sig fram till slutspelet till Allsvenskan men skriver kontraktet på sådant sätt att kontraktet kan brytas om inte laget går till Allettan. Om detta sker så måste spelaren skaffa ny ett nytt kontrakt eller att börja stämpla igen. Det är därför ganska lätt för spelaren att acceptera denna typ av kontrakt eftersom han inte tar någon stor ekonomisk risk.
Slutsats Kostnad för klubben om man inte når Allettan 5 x 16.000 är 80.000 Kronor eller 10 x 16.000 är 160.000 om klubben går till Allettan. Den extrakostnaden på 80.000 Kronor betalas lätt av skillnaden i publikintäkter mellan fortsättningsserien och 14 Hemmamatcher i Allettan.
Jag emotser gärna kommentarer om detta inlägg.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Marcus Lundgren »

Ingvar Persson wrote: 09 Dec 2021, 16:58 Göran
Jag har svårighet att riktigt tolka ditt inlägg vilket även fler har. Jag vill därför inte kommentera ditt inlägg i dag.

Perka
Att träna skott från sin favoritposition kanske inte är rätt sorts träning ändå. Vore kanske bättre att träna på att verkligen komma till sin favoritposition innan skottet avlossas. Samt att träna på passningsspel i anfallszonen för att ge medspelaren absolut bästa möjlighet till skott. Detta är just detta som brister i SIK:s anfall tycker jag och det resulterar i ett stort antal svaga skott och därmed en dålig statistik av mål kontra skott.

Till Alla
Det förefaller mig som att uppfattningen vid värvning är att summan skall omgående betalas från första stund. Så är inte fallet i alla fall inte från de klubbar som jag får uppgifter från. Man förhandlar om en månadslön. Och den månadslönen kan för samma spelare vara olika beroende på om det är en attraktiv klubb och framförallt plats där spelaren hamnar. Ju attraktivare en klubb och plats är ju lägre månadslön är spelaren beredd att acceptera. De flesta spelare som är kontraktslösa och tidigare haft ett kontrakt d.v.s anställning kan stämpla tills ett nytt kontrakt (Anställning) görs. Därför försöker klubbarna att skriva kontrakt så sent som möjligt för att spara pengar. En pelare av hör ettanklass kan man få för mellan 12.000 till 15.000 Kr per månad. Är inklusive sociala kostnader 16.000 - 20.000 per månad. Dessutom förhandlar man om ett kontrakt som sträcker sig fram till slutspelet till Allsvenskan men skriver kontraktet på sådant sätt att kontraktet kan brytas om inte laget går till Allettan. Om detta sker så måste spelaren skaffa ny ett nytt kontrakt eller att börja stämpla igen. Det är därför ganska lätt för spelaren att acceptera denna typ av kontrakt eftersom han inte tar någon stor ekonomisk risk.
Slutsats Kostnad för klubben om man inte når Allettan 5 x 16.000 är 80.000 Kronor eller 10 x 16.000 är 160.000 om klubben går till Allettan. Den extrakostnaden på 80.000 Kronor betalas lätt av skillnaden i publikintäkter mellan fortsättningsserien och 14 Hemmamatcher i Allettan.
Jag emotser gärna kommentarer om detta inlägg.
Jag hör av vad du säger. Men vad händer om du plockar in två sådana "80.000 kr"s spelare, och ändå inte går till Allettan? Då sitter du där med ett underskott på 160k extra utifrån budget.

Dessutom tror jag att dina 12k i månaden för hög ettanklass är underskattat. Jag vet att det åtminstone tidigare är det de nivåerna av pengar som har betalats ut till breddspelare (i Skövde).
Jag tror problemet ligger just där, Skövde har betalat för mycket pengar till bredden (även våra "egna") istället för att satsa hårt på topp.

Visst man blir känslig för skador på några få spelare om man förlitar sig för mycket på några få enstaka toppar. Men jag tror det är en chans man måste ta, för det är så många andra gör och om alla gör så så kommer ju några lags toppar vara skadefria och dessa lag (förmodligen) gå bra.

Sen sitter inte (vad jag vet) någon av oss med de exakta siffrorna som Skövde som förening har att jobba med, vilket gör det väldigt enkelt att sitta bakom datorskärmen och tycka till.

Jag har sagt det i princip varenda år (och jag menar inte att ingen annan också har sagt det, eller att ingen har hållt med mig), vi behöver hitta bättre centrar.
I mitt tycke så byggs ett lag enligt principen:
Bra målvakt
En eller två spelförande puckstarka backar
2 bra centrar

Sen fyller man på efter det. Dugliga forwards vimlar det av (iaf. off-season) så det löser sig, samma med defensiva/2-vägsbackar.

Skövde i år har haft okej målvaktsspel (med tanke på avslutningen, både Fritz och Hugo).
Bra spelförande back i Thilander (när han varit med).
Ingen riktigt bra förstacenter (jag ser Söder som max en 2a center i sitt spelsätt, och Ström likaså).

Att det inte finns uppbackning bakom en sådan stjärna som Thilander är inte konstigt på den här nivån, absolut synd, men inte konstigt.
Det största problemet menar jag då är att de inte ersatt Martin som man ändå tidigt visste var borta.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Ingvar Persson »

Marcus
Jag älskar att få mothugg. Men du kan väl inte mena att SIK inte skall värva als. Jag har ingen aning om vad SIK betalde för årets värvningar, men vad de än betalade så har det inte tillfört någon total förbättring av laget, ej heller något som gör att Skövdepubilken liksom förr kom till matcherna i något större antal. De värvningar som de tänker göra för nästa säsong måste fylla två funktioner. Först att se till att de går till allettan och sedan att defår ett lag som både till serieplacering och till enskilda spelares placering i poänglistan ligger högt uppe. Då kommer publiken som måste ge de extrainkomster som inte sponsorerna klarar.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3792
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Göran Strid »

Ingvar Persson wrote: 09 Dec 2021, 16:58 Göran
Jag har svårighet att riktigt tolka ditt inlägg vilket även fler har. Jag vill därför inte kommentera ditt inlägg i dag.
Det var tråkigt att höra.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3792
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 09 Dec 2021, 17:49 ....
Dessutom tror jag att dina 12k i månaden för hög ettanklass är underskattat. Jag vet att det åtminstone tidigare är det de nivåerna av pengar som har betalats ut till breddspelare (i Skövde).

Jag tror problemet ligger just där, Skövde har betalat för mycket pengar till bredden (även våra "egna") istället för att satsa hårt på topp.

Sen sitter inte (vad jag vet) någon av oss med de exakta siffrorna som Skövde som förening har att jobba med, vilket gör det väldigt enkelt att sitta bakom datorskärmen och tycka till.

Jag har sagt det i princip varenda år (och jag menar inte att ingen annan också har sagt det, eller att ingen har hållt med mig), vi behöver hitta bättre centrar.
I mitt tycke så byggs ett lag enligt principen:
Bra målvakt
En eller två spelförande puckstarka backar
2 bra centrar


Sen fyller man på efter det. Dugliga forwards vimlar det av (iaf. off-season) så det löser sig, samma med defensiva/2-vägsbackar.

Skövde i år har haft okej målvaktsspel (med tanke på avslutningen, både Fritz och Hugo).
Bra spelförande back i Thilander (när han varit med).
Ingen riktigt bra förstacenter (jag ser Söder som max en 2a center i sitt spelsätt, och Ström likaså).

Att det inte finns uppbackning bakom en sådan stjärna som Thilander är inte konstigt på den här nivån, absolut synd, men inte konstigt.
Det största problemet menar jag då är att de inte ersatt Martin som man ändå tidigt visste var borta.
Fullständigt enig.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Marcus Lundgren »

Ingvar Persson wrote: 09 Dec 2021, 18:19 Marcus
Jag älskar att få mothugg. Men du kan väl inte mena att SIK inte skall värva als. Jag har ingen aning om vad SIK betalde för årets värvningar, men vad de än betalade så har det inte tillfört någon total förbättring av laget, ej heller något som gör att Skövdepubilken liksom förr kom till matcherna i något större antal. De värvningar som de tänker göra för nästa säsong måste fylla två funktioner. Först att se till att de går till allettan och sedan att defår ett lag som både till serieplacering och till enskilda spelares placering i poänglistan ligger högt uppe. Då kommer publiken som måste ge de extrainkomster som inte sponsorerna klarar.
Jag har absolut inte sagt att dom inte ska värva alls, det jag säger är att jag inte lika enkelt ser hur en värvning nu ska betala tillbaka sig.
Om vi istället pratar om värvningar till nästa år så är det en helt annan sak, då pratar vi kritik mot värvningar som gjorts, och det kan jag hålla med om (precis som jag tog upp i mitt inlägg).

Vidare så höll jag också med om att det är klart märkbart att Martin aldrig ersattes (via en värvning såklart).
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-08 19:00 Kalmar HC - Skövde IK, Hatstore Arena

Post by Ingvar Persson »

Marcus
Du har tydligen inte sett att jag skrev 12 -15K. Enligt de jag talat med så tror dom att det finns spelare av hög Ettan klass som skulle nöja sig med 10K bara de får komma till Skövde. Men naturligtvis som i alla affärer så handlar det om hur duktig förhandlare SIK har.
Post Reply