2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matchens lirare i Skövde IK

#35 Robin Wallin
0
No votes
#40 Hugo Fagerblom
0
No votes
#52 Fritz Abrahamsson
2
20%
#2 Axel Abrahamsson
1
10%
#3 Fredrik Dahné
1
10%
#5 Viktor Bolinder
1
10%
#22 Elias Dynell
0
No votes
#23 Anton Sundin
0
No votes
#27 Max Kardevall
0
No votes
#55 Samuel Gustavsson
0
No votes
#60 Joel Werner
4
40%
#68 Adam Thilander
0
No votes
# 9 Erik Dahné
0
No votes
#10 Jesper Emanuelsson
0
No votes
#12 Erik Möller
0
No votes
#13 Jesper Erlandsson
0
No votes
#16 Alexander Henriksson
0
No votes
#19 Kristoffer Söder
0
No votes
#20 Jonathan Ström
0
No votes
#24 Oscar Forsmark
0
No votes
#28 Anton Blomberg
0
No votes
#29 Anton Lundmark
0
No votes
#49 William Frödelius
0
No votes
#64 Alexander Ternblad
0
No votes
#70 Simon Siwert
0
No votes
#72 David Lundmark
1
10%
 
Total votes: 10

Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

735 åskådare fick konstatera 3 raka förlusten. Med anledning av den dåliga starten i Allettan så har jag tittat på SIK:s 5 nykomlingar. 2 Återkommande och 3 helt nya. Jag har tittat på vad de åstadkommit de två senaste säsongerna för att konstatera om de möjligen kan stärka SIK och se till att Skövde publiken återkommer. Ni får själva avgöra om det blev någon förstärkning eller ej. Om de är värvade eller inte, eller kommit frivilligt utan månadsersättning vet jag inte heller. Men här nedan är vad de presterat.

Dynell: Från Leksand Moderklubb Lions
TV Pucken i 2 år 9 Matcher 0 Mål 0 Assist
2019/20 Leksand J20 Superelit 40 Matcher 1 Mål
2020/21 Leksand J20 14 Matcher 1 Mål
2021 Malung Ettan 13 Matcher 1 Mål
2021/22 SIK Inga Matcher

Siwert Från Västerås Moderklubb SIK
2019/20 Västerås J20 Superelit 24 Matcher 2 Mål
2020/21 Västerås J20 14 Matcher 1 Mål
2020/21 SIK Ettan 20 Matcher 0 Mål 0 Assist

Sundin Från Halmstad Moderklubb Lions
2019/20 Västervik Allsvenskan 11 Matcher 0 Mål 0 Assist
2019/20 Hanhalls Ettan 26 Matcher 1 Mål 0 Assist
2019/20 Karlskrona Allsvenskan 6 Matcher 0 Mål 0 Assist
2020/21 Halmstad Ettan 27 Matcher 1 Mål 0 Assist
2021/22 SIK Ettan 16 Matcher 0 Mål 0 Assist


Anton Blomberg Från Södertälje Moderklubb Motala AIF
Sedan 2019 90 Matcher 13 Mål 42 Poäng 0,41 Poäng per match.
I SIK har han ingen konkurrens om poängen och har på 20 matcher gjort 24 Mål
Den utan tvekan den bästa nykomlingen men detta räcker långtifrån att få ett totalt sett bättre lag och få tillbaka Skövde publiken

Återvändare
Kristoffer Söder Från Björklöven
Sedan 2013 344 Matcher i Karlskrona och Björklöven 55 Poäng 21 Mål 0,15 Poäng per match.
I SIK betydligt bättre 20 Matcher 8 Mål 13 Poäng 0,65 Poäng per match
Här hade han betydligt mindre konkurrens av SIK spelarna än i Karlskrona och Björklöven
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Jani Eriksson »

Skövde har typ 700 riktiga supportrar på läktaren som ser alla matcher.. Lite mindre nu när de är covid pass som gäller.. Resten av folket är medgångssupportrar.. Så har de alltid varit sen jag började följa ik.. Däremot så har de riktiga supportrar ökat över dom 10+ åren..
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

Skulle vara trevligt om inte bara dom riktiga SIK-supportrarna kom på matcherna. 500 ytterligare vanliga åskådare skulle sitta fint. 50-75.000 kronor extra in i kassan skadar inte.
Richard Augustsson
Reactions:
Posts: 166
Joined: 31 Jan 2014, 15:55

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Richard Augustsson »

Är lite förvånad att Frödelius fick så lite istid, han är ju grym på att in o tackla och få motståndare ur balans.
Frågan är om han fick istid överhuvudtaget😬
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Ingvar Persson wrote: 13 Dec 2021, 09:38 Skulle vara trevligt om inte bara dom riktiga SIK-supportrarna kom på matcherna. 500 ytterligare vanliga åskådare skulle sitta fint. 50-75.000 kronor extra in i kassan skadar inte.
2016 (mitt sista år) låg nettoinflödet på 45-50 kr per åskådare efter alla avräkningar (för 1000 personer och stigande nettoinflöde uppåt för publiktillströmningen och nedåt för mindre publik) som till exempel hallhyra, procent på intäkterna till kommunen, funktionärsarvoden - främst domare och linjemän - med mera. Det innebär för 500 extra åskådare räknat på totalt 1000-1200 pers upp mot 25 000 kronor in i kassan. Men visst, det är slantar det med.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

Jag pratar om extraåskådare, då borde praktiskt taget hela exrainkomsten för dessa rimligtvis tillfalla SIK. Eller också blir hela den fasta kostnader fördelade på fler åskådare och slutresultatet blir ändå detsamma, Om den fasta kostnaden är till exempel 20.000 kronor borde vara samma både vid 700 eller 1200 åskådare tycker jag.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

Göran
På min tid när jag var lite inblandad i SIK:s ekonomiså var enda kostnaden som var beroende av åskådarinkomsten en 15% avgift som kommunen tog. SIK fick alltid behålla 85% av publikintäcktern och :planhyran, dommaravgifter, linjemän och övriga fasta kostnader var alltid samma oavsett åskådarintäckter. Jag kan därför inte annat än beklaga att dessa villkor är ändrade så att SIK inte längre kan tillgodogöra sig 85% av alla publikintäkter.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1569
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Marcus Lundgren »

Ingvar Persson wrote: 13 Dec 2021, 21:51 Göran
På min tid när jag var lite inblandad i SIK:s ekonomiså var enda kostnaden som var beroende av åskådarinkomsten en 15% avgift som kommunen tog. SIK fick alltid behålla 85% av publikintäcktern och :planhyran, dommaravgifter, linjemän och övriga fasta kostnader var alltid samma oavsett åskådarintäckter. Jag kan därför inte annat än beklaga att dessa villkor är ändrade så att SIK inte längre kan tillgodogöra sig 85% av alla publikintäkter.
Tror inte du kan räkna med 100kr per åskådare, om det ökar med 500 är det ju inte samma sak som 500 mer som betalar fullt pris. Säsongskortsplatser (framför allt sponsorer misstänker jag?) är ju förmodligen mer använda, och de slantarna är ju redan betalade oavsett om platsen används. Sen tillkommer det ju en hel del barn/ungdom/pensionärs rabatter osv.

Men det är klart att alla här inne önskade att det kom 500 mer till läktarna!
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Marcus Lundgren wrote: 13 Dec 2021, 22:37 ....
Tror inte du kan räkna med 100kr per åskådare, om det ökar med 500 är det ju inte samma sak som 500 mer som betalar fullt pris. Säsongskortsplatser (framför allt sponsorer misstänker jag?) är ju förmodligen mer använda, och de slantarna är ju redan betalade oavsett om platsen används. Sen tillkommer det ju en hel del barn/ungdom/pensionärs rabatter osv.

Men det är klart att alla här inne önskade att det kom 500 mer till läktarna!
Rätt så. Tyvärr är det inte som man skulle önska med intäkterna. Det kan tilläggas att något som ytterligare bidrar är diverse sponsoravtal som har existerat - hur det är idag vet jag inte - och som med rätta skarpt ifrågasattes:
- Ett stort bostadsbolag hade under flera år ett sort antal fribiljetter till sina hyresgäster(var det 100?) som delades ut varje hemmamatch för ett begränsat sponsorbidrag.
- Anställda i ett mycket stort globalt företag fick gå på alla matcher för 50 kr för ett ytterst pinsamt begränsat sponsorbidrag.
- Det fanns exempel på sponsorbidrag på 5 000 kr mot 3-5 årskort på sittplats.

En mycket stor del av dessa "friplatser" är - eller var - dem som bidrog till publikökningen, när intresset steg.

Jag blev snabbt varse att det fanns en sedan lång tid inarbetad sponsorkultur som med rätta kunde ifrågasättas och som vilade på synen "och vad får vi för vår sponsring?" och det egentligen nog vore önskvärt och förväntat att det skulle gå jämnt ut och helst en egen liten vinst.

Vid några möten, som jag var med på i slutet av 90-talet, möttes man av den inledande och överraskande frågan "och vad har ni då att erbjuda för en eventuell sponsring från vår sida?". Lite fel synsätt, om man säger så. Och om man lyckats vända på den oceanångaren vet jag som sagt inte.

Till sist, många sponsorer har aldrig haft detta synsätt, utan har under många år bidragit föredömligt till föreningens verksamhet!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5315
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Per-Erik Odh »

Vad det gäller de där anställda som går in för en femtilapp så finns det kvar.

Jag vet också att man har jobbat en del med att få bort lite tveksamma fribiljetter och om jag fattat det rätt? så har det skett med viss framgång och gett ökade publikintäkter i rätt mycket kronor till denna säsong.
/Perka
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

Att ge en sponsor tillbaka ett värde som överstiger Sponsorpengarna är verkligen en fullständigt idiotisk idé. Detta är ju ingen sponsoring utan tvärtom en ren gåva från SIK. Hur kunde dessa avtal godkännas?. På min tid på 80 talet när jag sysslade framförallt att skaffa bilvisare på isen för att få lite ökade inkomster samt kanske locka några fler åskådare som kanske tyckte det var trevligt med lite bilvisning i periodpauserna så hade vi en regel att endast 10% skulle gå tillbaka till företaget i form av biljetter endast till den mach som bilvisningen skedde. Om jag minns rätt så fick en bilvisare 10 sittplatsbiljeter då värda 1000 Kronor för 10.000 Kr bilvisning. Likaså matchvärdar skaffade jag och matchvärden betalade 5000 Kronor och fick nöjet att utse matchens lirare samt lite reklam i högtalaren. För detta ficka han 5 sittplatsbiljetter värda 500 Kronor för just denna match. Om det är riktigt som jag nu läst att det finns avtal om 3 års fria biljetter så måste en förhandling ske med dessa företag. De borde rimligen inse att detta är fullständigt galna avtal som knappast tillför SIK ett enda öre. Jag är nu 81år och handikappad och kan därför inte fysiskt medverka att försöka vända på sådana sponsoravtal som är gravt felaktiga med jag kan erbjuda mig som en pensionär med gott om tid att med telefon försöka annullera dessa avtal. Efter mångårig egenföretagare anser jag mig vara en god förhandlare så om intresse finns från SIK så hör av er med exempel på sponsoravtal som anses vara orättvisa så skall jag försöka rätta till detta.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Ingvar, jag tycker vi lägger ner detta med ekonomin och publikintäkter och sponsring. Flera ansvariga är idag avlidna och varken kan eller skall stå till svars. Jag är fullständigt övertygad om att du vet hur man skall ordna till ekonomin och kunna fixa till det på stört som inte skett under de dryga tre decennier du inte hade var delaktig. Men nu har det varit som det varit och nu är det som det är.

Jag föreslår att du slår en signal till styrelsen och erbjuder din hjälp, så att det blir ordning på torpet och rättar till alla misstag som gjorts under din frånvaro under drygt tre decennier. Lycka till med biljettintäkterna och fixa till 100 kr per åskådare och ta direkt bort föreningens gåva på 50-lappen till det globala företaget och se till att det globala företaget tiodubblar sponsringen så att man kommer upp i rimligt anständig nivå, men det fixar du säkert med din komptetens och erfarenhet. Slut för min del i denna fråga.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

Göran
Tack för dina rekommendationer. Jag hade ingen aning om att dessa dåliga sponsoravtal finns. Eftersom jag i mina tidigare inlägg knappast berört sponsring utan snarast värvning och åskådaravtal så skall jag följa ditt förslag och aldrig mer beröra sponsring. Ber om ursäkt för att jag råkade lägga mig i.
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3768
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Göran Strid »

Ingvar Persson wrote: 14 Dec 2021, 18:40 Göran
Tack för dina rekommendationer. Jag hade ingen aning om att dessa dåliga sponsoravtal finns. Eftersom jag i mina tidigare inlägg knappast berört sponsring utan snarast värvning och åskådaravtal så skall jag följa ditt förslag och aldrig mer beröra sponsring. Ber om ursäkt för att jag råkade lägga mig i.
Ingvar, jag försökte bara efter bästa förmåga - även om den förmågan tydligen inte är tillräcklig - förklara varför inte intäkterna är som du anser de skall vara vid mer publik.

Nu definitivt slut på för min del.
Ingvar Persson
Reactions:

Re: 2021-12-12 16:00 Skövde IK - Hanvikens SK, Billingehov

Post by Ingvar Persson »

Samma här Göran.
Last edited by Ingvar Persson on 26 Dec 2021, 15:38, edited 1 time in total.
Post Reply