2021-12-15 19:00 Huddinge IK - Skövde IK, Björkängshallen

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matchens lirare i Skövde IK

#1 Noel Sjökvist
0
No votes
#35 Robin Wallin
0
No votes
#40 Hugo Fagerblom
0
No votes
#52 Fritz Abrahamsson
4
31%
#2 Axel Abrahamsson
0
No votes
#3 Fredrik Dahné
0
No votes
#5 Viktor Bolinder
0
No votes
#18 Liam Thell
0
No votes
#22 Elias Dynell
0
No votes
#23 Anton Sundin
0
No votes
#27 Max Kardevall
0
No votes
#55 Samuel Gustavsson
0
No votes
#60 Joel Werner
1
8%
#68 Adam Thilander
0
No votes
# 9 Erik Dahné
0
No votes
#10 Jesper Emanuelsson
0
No votes
#12 Erik Möller
0
No votes
#13 Jesper Erlandsson
0
No votes
#16 Alexander Henriksson
0
No votes
#17 William Ahlrik
1
8%
#19 Kristoffer Söder
0
No votes
#20 Jonathan Ström
1
8%
#24 Oscar Forsmark
0
No votes
#28 Anton Blomberg
1
8%
#29 Anton Lundmark
5
38%
#49 William Frödelius
0
No votes
#64 Alexander Ternblad
0
No votes
#70 Simon Siwert
0
No votes
#72 David Lundmark
0
No votes
#91 John Fändberg
0
No votes
 
Total votes: 13

peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2021-12-15 19:00 Huddinge IK - Skövde IK, Björkängshallen

Post by peter johansson »

Grymt jobbat grabbar :D :D :clap: :clap: :clap:
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: 2021-12-15 19:00 Huddinge IK - Skövde IK, Björkängshallen

Post by peter johansson »

Hur skötte sig lånen?
Micke Därth
Reactions:
Posts: 327
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-12-15 19:00 Huddinge IK - Skövde IK, Björkängshallen

Post by Micke Därth »

Grymt imponerad av konsekvent försvarsspel, inga onödiga tokcheckar och så gött disciplinerat. Vet att många här inne kanske inte är imponerade av underhållningen, men det är så här hockeymatcher vinns. Fråga Surahammar.

SIK behöver fortfarande bli lite vassare i de avgörande lägena, och att de vill spela sig ur alla situationer i egen zon, blev lite mer lyror och enkla lyft ut sista tio av förklarliga skäl, men det funkar att spela så även tidigare i matchen även om jag skarpt gillar intentionerna i att spela sig ur egen zon. Tyvärr var vi så duktiga på det vissa gånger så när pucken nådde spelaren längst fram var han ensam med tre-fyra meter och ingen att spela med och det blir inte så svårt att försvara, men Rom byggdes inte på en dag har vi fått lära oss den här säsongen.

#17 gjorde en fin debut och visade bra spelsinne, bra med pucken. #18 spelade enkelt utan att stöka till det i onödan, men med blicken uppåt. Kul.

Tycker #60 är matchens lirare jämte #52. Tog ett stort ansvar och axlade det. #19 är ju tråkigt bra klubba-mot-klubba också och vann mycket puckar och stävjade många hemma-försök. Nu... är väl #52 nr 1 i alla fall?
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3789
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-12-15 19:00 Huddinge IK - Skövde IK, Björkängshallen

Post by Göran Strid »

Hockey fascinerar! Vem hade på allvar vågat tro på Skövde-vinst? Jo, några stycken finns det, till exempel dem som alltid tror på vinst för laget... ;)

En riktig kämpamatch, där alla gav allt och till slut lite till. Hade man extra syrgas i båset? Hatten av! Sedan det där med matchens lirare. Det finns flera som aspirerar på utmärkelsen, men nr 28 visade med sin nya roll i pp vad han betyder. Var hur lugn som helst i passen och hann dessutom med att nypa till några kanoner som var mycket nära att resultera. Fick faktiskt lite Thilandervibbar i passen och det överraskade!

Snyggt!
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2021-12-15 19:00 Huddinge IK - Skövde IK, Björkängshallen

Post by Marcus Lundgren »

Ja det var verkligen skönt!

Rättvist tycker jag ändå. Lägger man till Thilander på det här så skulle det förmodligen se riktigt trevligt ut!
Jani Eriksson
Reactions:
Posts: 547
Joined: 03 Feb 2014, 12:58
Location: Skövde

Re: 2021-12-15 19:00 Huddinge IK - Skövde IK, Björkängshallen

Post by Jani Eriksson »

Enligt mig Skövde bästa match i allettan.. Inget bländade spel.. En bonus var att man gjorde fler mål än hemmalaget..
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3789
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-12-15 19:00 Huddinge IK - Skövde IK, Björkängshallen

Post by Göran Strid »

Micke berömmer med rätta det disciplinerade spelet, som minsann inte varit kännemärke tidigare matcher. Jag har en fundering här om det kan bero på att nu plötsligt känner alla att man måste ta ett ansvar på ett annat sätt och inte (omedvetet?) låta "någon annan" ta det ansvaret?

Jag kommer på två exempel. Det första är Werner, som ofta är närmast osynlig när han spelar med Thilander. Han är en bra back när han inte bildar backpar med Thilander och blir en jätte, när Thilander är borta. Det andra exemplet är Blomberg, som nu plötsligt fick ett tungt ansvar och bland annat styrde pp-spelet diagonalt från sin normala plats och agerade Thilander2. Serverade smörpass på silverbricka och bombade på i en salig blandning och agerade storstilat matchen igenom utan att glida omkring och skjuta lite kanoner då och då när det passar. Jag får för mig att laget liknar landslaget i fotboll och Zlatan-effekten, när det begav sig.
Last edited by Göran Strid on 17 Dec 2021, 16:54, edited 1 time in total.
Marcus Lundgren
Reactions:
Posts: 1570
Joined: 31 Jan 2014, 08:31

Re: 2021-12-15 19:00 Huddinge IK - Skövde IK, Björkängshallen

Post by Marcus Lundgren »

Göran Strid wrote: 17 Dec 2021, 11:10 Micke berömmer med rätta det disciplinerade spelet, som minsann inte varit kännemärke tidigare matcher. Jag har en fundering här om det kan bero på att nu plötsligt känner alla att man måste ta ett ansvar på ett annat sätt och inte (omedvetet?) låta "någon annan" ta det ansvaret?

Jag kommer på två exempel. Det första är Werner, som ofta är närmast osynlig när han spelar med Thilander. Han är en bra back när han inte bildar backpar med Werner och blir en jätte, när Thilander är borta. Det andra exemplet är Blomberg, som nu plötsligt fick ett tungt ansvar och bland annat styrde pp-spelet diagonalt från sin normala plats och agerade Thilander2. Serverade smörpass på silverbricka och bombade på i en salig blandning och agerade storstilat matchen igenom utan att glida omkring och skjuta lite kanoner då och då när det passar. Jag får för mig att laget liknar landslaget i fotboll och Zlatan-effekten, när det begav sig.
Helt klart har du en poäng.
Detta har man sett många gånger i olika sammanhang (inte minst Zlatan i landslaget som du nämner).

Men om du istället kollar på de mest lyckade lagen i de olika sporterna så är jag övertygad om att de som blir allra bäst är de som får ut max av alla spelare.

Alltså, Skövde skulle bli ett betydligt bättre lag om vi kunde få Blomberg och Werner (inkluderar såklart även fler) att prestera såhär bra även när Thilander är med.
För mig är detta en ren och skär ledarfråga, det är Fredriks jobb att se till att det blir så.

Sen har jag också en teori om att i Werners fall så handlar det om att Thilander "tar hans plats" vilket såklart försvårar det för honom.
Medan i Blombergs fall så tror jag att han inte är typen som presterar dag ut och dag in i en grundserie, utan han tänder till när det blir Allettan (det utökade ansvaret som blev senast skadar såklart inte heller).
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3789
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: 2021-12-15 19:00 Huddinge IK - Skövde IK, Björkängshallen

Post by Göran Strid »

Skall givetvis stå "när han bildar backpar med Thilander" i Marcus inlägg och inte Werner, som jag felaktigt skrev i första upplagan! Om Werner alltså. Hoppas meningen gick fram ändå. Ack ja.

A pro på och en av de bättre. Alzheimer leder ganska snabbt till att man glömmer ord och begrepp och förstärker inledningsvis allmän demens. Under en bilfärd, när jag satt ensam i bilen kom jag att tänka på detta och om det skulle drabba mig. Och - jag hade glömt ordet på sjukdomen, som jag ju visste vad den heter! Efter mycken tvekan, ringde jag upp hustru och berättade om väder och vind och lite trafik med mera. Och så till sist: Du, jag har en fråga, jag har glömt vad sjukdomen heter, där man glömmer ord?.......
Post Reply