2021-11-03 16.00 Borlänge HC - Skövde IK, Borlänge Ishall

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde IK:s matcher.

Matches lirare

#35 Robin Wallin
0
No votes
#40 Hugo Fagerblom
1
5%
#52 Fritz Abrahamsson
14
74%
#2 Axel Abrahamsson
0
No votes
#3 Fredrik Dahné
0
No votes
#22 Elias Dynell
0
No votes
#23 Anton Sundin
0
No votes
#27 Max Kardevall
0
No votes
#55 Samuel Gustavsson
0
No votes
#60 Joel Werner
1
5%
#68 Adam Thilander
0
No votes
# 9 Erik Dahné
0
No votes
#12 Erik Möller
0
No votes
#13 Jesper Erlandsson
0
No votes
#16 Alexander Henriksson
1
5%
#19 Kristoffer Söder
0
No votes
#20 Jonathan Ström
0
No votes
#24 Oscar Forsmark
0
No votes
#28 Anton Blomberg
0
No votes
#29 Anton Lundmark
0
No votes
#49 William Frödelius
0
No votes
#64 Alexander Ternblad
0
No votes
#70 Simon Siwert
0
No votes
#72 David Lundmark
2
11%
#74 Jesper Emanuelsson
0
No votes
 
Total votes: 19

Micke Därth
Reactions:
Posts: 326
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: 2021-11-03 16.00 Borlänge HC - - Skövde IK, Borlänge Ishall

Post by Micke Därth »

Per-Erik Odh wrote: 08 Nov 2021, 15:31
Nej det är ett pp mål i slutet.

Solklart skriver du, menar du då att det är oviktigt att det laget som har en utvisning hängande över sig inte kan göra mål av egen kraft?

Det är ju nämligen den biten, som ju ger en oerhörd fördel, som gör att bedömningen inte är solklar!

Obs att jag inte vill tjafsa utan funderar bara varför detta är oviktigt när pp och bp är bland det viktigaste som finns både statistiskt och speltekniskt. Som jag förstår det så förs denna statistik inte i Svensk hockey? En brist där och också en spelform som borde kunna utvecklas ordentligt. :)
Om Borlänge hade gjort mål i slutet när de tog ut målvakten med en man utvisad, hade det varit EQ då? ;-) Målvakten räknas ju också, även om han ersätts av en utespelare.

Fördelen man har under avvaktande utvisning eller kommande straffslag är att du kan göra mål och att det räknas som precis lika mycket värt som två minuter i utvisningsbåset (fem minuters brukar de blåsa av ganska snabbt, särskilt om skada uppstått). Jag vet inte om det är ett straff för motståndaren som gjort sig skyldig till den kommande utvisningen att få ett mål i baken och slippa spela med en man mindre, men jag tycker det är en lämplig belöning till lag som är duktiga med pucken och kan göra mål sex mot fem i flygande byten, för det är sannerligen inte enkelt. Så jag har inga problem med att det skulle vara någon orättvisa i att lag kan göra mål under avvaktande utvisning, men det andra inte (av egen kraft, laget med fler spelare på isen kan göra självmål - helt opåverkat av motståndaren, t ex ihop-slag). Utvisningarna i sig finns ju där för att det ska underlätta för icke felande lag att göra mål.
Post Reply