2016-10-19 19:00, Forshaga IF - Skövde IK, Ängevi Ishall

Innan, under och efter matchen. Här diskuterar du Skövde HC:s matcher.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:

Re: 2016-10-19 19:00, Forshaga IF - Skövde IK, Ängevi Ishall

Post by Niklas Hjalmarsson »

Juha Ojajärvi wrote:Varför frågar man inte efter Ollikainen i matchrapporten?
Det kan ju inte vara totalt ointressant?
Självklart har ju Perka(?) frågat men svaret fick inte yppas!
Silly season is just another season!
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:Denna match skulle varit tre solklara poäng om man tittar till spelet. Det är bara att jobba hårdare framför mål. Det vaskas ju fram fina lägen i parti och minut nu så det är så otroligt jävla skitsynd att de inte tas tillvara på ett bättre sätt.
Som matchen utvecklade sig med både ett och två noll i räva så luktade det onekligen som att Forshaga skulle få sina tre pinnar och i det perspektivet känns det som en skitskön seger trots bara två av tre poäng.
Nu har Skövde spelat riktigt bra de tre senaste matcherna men poängskörden trots det bara fem av nio men jag tycker ändå att det visar på att Kempe får bättre och bättre ordning på det hela. Nu är det bara den riktiga hettan framför mål som saknas och jag ser inte varför han inte skulle kunna få killarna till att prestera det också. Jag tycker Kempe, Sandin och Pierre i allra högsta grad motsvarar förväntningarna. Ser med denna utveckling ingen anledning till att inte ha realistiska förväntningar på poäng även i den tuffa bortamatchen mot Borlänge.
Har man verkligen spelat så bra de tre senaste matcherna Perka?
Ja, man har iofs brutit förlorartrenden, och det är ju bra, men sedan då?
Effektiviteten verkar det vara allt annat än bra, och läser man kommentarer av dem som sett matcherna ifråga sätter inte bara detta vad jag kan förstå.

Anders: vad det gäller vår diskussion tidigare om laget 00/01 var svaret, om vi översätter det i våra ord, att nej, det var inte flygfärdigt.
Med andra ord var det Kempe som fick det att flyga :D
Undra ja hur du ställde frågan Perka?!?
En jämförelse då och nu lagen emellan hoppas jag, men då är jag nog inte helt med på det svaret du skrev här isf.
Last edited by Anders Åstebro on 20 Oct 2016, 07:49, edited 1 time in total.
Urban Stahel
Reactions:

Post by Urban Stahel »

Svaret fick vi nu,ska ni boisare håna vidare på erat forum nu eller för en gångs skull vara seriösa?
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Målvakten Andreas Ollikainen lämnar Skövde IK på grund av familjeskäl.
Var har Olli sin familj nu mer då?
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Niklas Hjalmarsson wrote:
Juha Ojajärvi wrote:Varför frågar man inte efter Ollikainen i matchrapporten?
Det kan ju inte vara totalt ointressant?
Självklart har ju Perka(?) frågat men svaret fick inte yppas!
I inför så frågade jag inte något om Olli eftersom han, vad jag uppfattade, tränade som vanligt.
Med facit i hand hade det varit relevant att fråga men det går ju inte att redigera i efterhand.

Vad det gäller referatet från matchen antar jag att Därth, i vetskap om att Hasse skulle lägga ut nyheten om Olli idag, inte tyckte frågan var relevant. Han skriver ju referat om matchen och i den var ju inte Olli med. I matchfakta står ju Olli som sjuk och då stämmer naturligtvis det.
/Perka
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Anders Åstebro wrote:
Per-Erik Odh wrote:.....
....
Anders: vad det gäller vår diskussion tidigare om laget 00/01 var svaret, om vi översätter det i våra ord, att nej, det var inte flygfärdigt.
En jämförelse då och nu lagen emellan hoppas jag, men då är jag nog inte helt med på det svaret du skrev här isf.
Jag frågade Micke om det var ett färdigt lag som Kempe fick. Jag bad inte om någon jämförelse mellan lagen.
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:
Anders Åstebro wrote:
....
Jag frågade Micke om det var ett färdigt lag som Kempe fick. Jag bad inte om någon jämförelse mellan lagen.
Kunde just tro det Perka, men det var ju faktiskt det som var en del av den diskussionen vi hade tidigare.. ;)
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Anders Åstebro wrote:
Per-Erik Odh wrote:
Anders Åstebro wrote:
....
Kunde just tro det Perka, men det var ju faktiskt det som var en del av den diskussionen vi hade tidigare.. ;)
Det finns grader i helvetet också. Är det någon som orkar så finns ju infon där så det är bara att jämföra spelare för spelares status 2000 och lagets idag. Själv tror jag att Kempe är helt rätt person för oss, som ju diskusionen gällde från start, och absolut har förmågan att tillsammans med Sandin utveckla både lag och spelare på ett bra sätt. Sedan kan man väl ha våta drömmar om både tränare, spelare och personer som arbetar runt laget men till syvende och sist har vi vad vi har och då är det de som skall stöttas :)
/Perka
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Per-Erik Odh wrote:
Anders Åstebro wrote:
Per-Erik Odh wrote:
Anders Åstebro wrote:
....
Det finns grader i helvetet också. Är det någon som orkar så finns ju infon där så det är bara att jämföra spelare för spelares status 2000 och lagets idag. Själv tror jag att Kempe är helt rätt person för oss, som ju diskusionen gällde från start, och absolut har förmågan att tillsammans med Sandin utveckla både lag och spelare på ett bra sätt. Sedan kan man väl ha våta drömmar om både tränare, spelare och personer som arbetar runt laget men till syvende och sist har vi vad vi har och då är det de som skall stöttas :)
Perka,
Jag tycker du backar undan lite här faktiskt... ;)
Diskussionen från början gällde faktiskt om Kempe var rätt person att ta hand om ett lag som är så ungdomligt och orutinerat som det vi har idag...och det jämfört med det lag han hade när han första gången tillträdde som HC för SIK:

Det var nämligen den frågeställningen som ställdes av de initierade personerna på mitt jobb ang detta, och vilket jag framförde som ett diskussionsämne till dig och här.

Att vi sedan tidigare har varit överens om att Kempe är den bästa möjliga tränare som SIK kan knyta till sig ur det ekonomiska perspektiv kontra erfarenhet som SIK ligger i är en helt annan sak.

När det är sagt så kan vi gå in på en annan detalj...
Sandin....
För dem som har minnet i behåll så var det inte så goa vibbar i klubben innan han fick träda tillbaks.
Och dessa vibbar finns kvar, då det finns personer i klubben som var med på den tiden.
Men det är en helt annan diskussion i det hela som vi kan ta vid sidan av någon annan gång med det förbehållet att man skall vara på sin vakt av vad som händer om man är engagerad i klubben.
Med det vill jag säga att personer kan förändras med tiden, och det som hänt inte behöver hända igen.
Men detta med Sandin är och förblir den parantes i denna diskussion tillsvidare.
Anders Åstebro
Reactions:

Post by Anders Åstebro »

Anders Åstebro wrote:
Målvakten Andreas Ollikainen lämnar Skövde IK på grund av familjeskäl.
Var har Olli sin familj nu mer då?
Målvakten Andreas Ollikainen lämnar Skövde IK på grund av privata skäl.
Oj!
Här blev det visst en korrigering av sportchefen under dagen....

Privata skäl är ofta familjära skäl, men inte alltid givetvis.
Frågan är vad det handlar om just här...
Och eftersom man ändrat i sitt utlåtande så kan man ju verkligen fundera på vad det betyder... :?
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Nu blev det så många citatslingor så forumet skrek att nu får det vara nog. Detta är alltså ett svar till inlägget Anders postade 13:04 :D

Nej Anders, jag har aldrig backat undan lätt och jag har inte för avsikt att backa undan lätt nu heller. Men jag tycker att det känns helt fel att redan nu börja leta eventuella svagheter hos Kempe, eller andra, när det inte finns någon anledning att göra så. Att leta fel skapar fel. Jag menar därmed inte att man skall blunda för fel, jag vet att det i nuvarande diskussion om Kempe inte är din avsikt att leta fel på honom och att du precis som jag tycker att det var en kanonlösning för SIK med Keme som tränare. Med det sagt, man kan ju vänta tills skiten kommer ändå så man inte skapar en höna av en fjäder. Det är det sista Skövde IK behöver!

Jag försökte förresten mig på en jämförelse mellan laget i år och laget 00/01. Det finns naturligtvis hur många parametrar som helst att jämföra och vikta men här är några. Detta var jättesvårt och jag gör absolut inte anspråk att det skulle vara värt mer en texten det är skrivet med.

I statistiken har jag försökt att räkna på medelålder idag i årets lag samt medelålder hösten 2000 på laget 00/01. Poäng har jag utgått från A-lagspoäng säsongen innan. Alltså 99/00 respektive 15/16. Kan naturligtvis ha räknat fel och så vidare. Jag har inte räknat med juniorer i poängligan som gör sin första säsong, eller bara varit med någon enstaka match på bänken med något A-lag.

Laget 00/01 hade vid motsvarande tid 2000 en medelålder på ca 22,5, Årets lag har en medelålder på 21,3
Laget 00/01 innehöll 5 spelare som kom från juniorlag jämfört med årets 7
Spelarna som spelat A-lagshockey säsongen innan snittade i laget 00/01 16,3 poäng och i årets 13,9.

Om man nu tycker att dessa parametrar är värda något när man skall bedöma flygfärdigheten, vilket jag tycker de är, så var laget Kempe fick 00/01 mer flygfärdiga än vad årets lag är. Där fick du rätt i det även om jag gjorde den segern mer än lättvindig för dig Xoog :D

Oavsett tycker jag fortfarande att Kempe är helrätt och den vi skall stötta heljärtat!
/Perka
Niklas Hjalmarsson
Reactions:

Post by Niklas Hjalmarsson »

Om man får tycka lite här, så kan man väl inte få mkt bättre/erfaren tränare i div1 än Kempe oavsett vad man ställer för lag på isen!
Han har ju även varit med truppen hela vägen också, han är ju inte precis "nån gubbe de bara slängt in"!
Silly season is just another season!
Jyrki Sarlomo
Reactions:

Post by Jyrki Sarlomo »

Jyrki Sarlomo wrote:Tror tyvärr tabellen ser ut ungefär så här efter nästa match

1 Borlänge HF 25
2 Kumla HC Black Bulls 24
3 Mariestad bois HC 23
4 Lindlövens IF 20
5 IFK Arboga IK 18
6 Forshaga IF 16
7 Skövde IK 14
8 Enköpings SK HK 13
9 Köping HC 12
10 Grästorps IK 12
11 Surahammars IF 3
12 Åker/Strängnäs HC 0