Göran Strid wrote: ↑08 Dec 2023, 18:45Tack för det och nu har jag lyssnat. Riktigt bra från början till slut. Man måste hålla i minnet att det är en första podd-årgång med medlemmarna som amatörer de är. Amatörer ja, men det kompenseras med råge när det gäller innehållet och kunskapen. Trevlig och familjär ton och man vet vad man pratar om. Och denna gång ett rejält avsnitt om spelet, där jag skriver under på allt tyckande. Inte minst betraktelsen på förlorad puck i anfallszon och den höga forecheckingen och miss där backningen till blå, som är något nytt och som kommer få allettans motståndare att hamna i bryderi. Nicos verk! bois har redan smakat på och inte lyckats hantera det.Juha Ojajärvi wrote: ↑08 Dec 2023, 17:34 https://open.spotify.com/episode/2vWTow ... aAeZRYdaMA
Håll till godo kamrater!![]()
Månadens spelare var en typisk diskussion, för det var svårt att hitta denna säsong med så många kandidater. Utan att avslöja vem det blev, så hade jag valt Axel Eriksson - det kanske blev han...?!? - för maken till utveckling hos den pojken är det sällan man ser! Han växer till en storback och med en fortsatt utveckling spelar han inte i ettan nästa säsong och killen är ju bara 20 år! Skövde kommer ha nytta av honom i allettan, var så säker!
Alltså, hatten av för ett utmärkt avsnitt!![]()
Bloggar / Poddar
-
- Reactions:
Re: Bloggar / Poddar
- Per-Erik Odh
- Reactions:
Sådär, då har jag också lyssnat
Tycker att den av de tre bockarna Bruse som har uppåtgående formkurva är Robban som tar lite mer plats för varje avsnitt och ofta har något klokt att säga då. Ta till exempel det han nämner om vinnarkultur inför slutomgången, eller snarare avsaknaden av vinnarkultur. Den kan man fundera vidare på...
Tänk vad många gånger man hört detta om att vi tar en match i taget och vad det innebär? Tänk snacket om att det är oviktigt om man kommer etta eller femma?
I mina ögon är vinnarkultur att överhuvud taget aldrig ens reflektera över om en match är viktig eller inte.
Tre olika alternativ till månadens spelare av podden och jag tycker ju att ni två som vek ned er till förmån för Smedberg inte visade någon vinnarkultur
Kul pris ni har till månadens spelare. Jag kan tänka mig att ni kan få höra både det ena och det andra över den burgaren?
Vet ni vad den av Rebellerna utsedda man of the match får för pris och vad får den av Rebellforumet framröstade månadens lirare? Ja ni vet väl att den omröstningen av matchens lirare som genomförs i den officiella matchtråden efter varje match ligger till grund för Rebellernas månadens lirare
Nu får vi vänta två veckor till och klarar ni av att hålla den frekvensen är det riktigt bra!

Tycker att den av de tre bockarna Bruse som har uppåtgående formkurva är Robban som tar lite mer plats för varje avsnitt och ofta har något klokt att säga då. Ta till exempel det han nämner om vinnarkultur inför slutomgången, eller snarare avsaknaden av vinnarkultur. Den kan man fundera vidare på...
Tänk vad många gånger man hört detta om att vi tar en match i taget och vad det innebär? Tänk snacket om att det är oviktigt om man kommer etta eller femma?
I mina ögon är vinnarkultur att överhuvud taget aldrig ens reflektera över om en match är viktig eller inte.
Tre olika alternativ till månadens spelare av podden och jag tycker ju att ni två som vek ned er till förmån för Smedberg inte visade någon vinnarkultur

Kul pris ni har till månadens spelare. Jag kan tänka mig att ni kan få höra både det ena och det andra över den burgaren?
Vet ni vad den av Rebellerna utsedda man of the match får för pris och vad får den av Rebellforumet framröstade månadens lirare? Ja ni vet väl att den omröstningen av matchens lirare som genomförs i den officiella matchtråden efter varje match ligger till grund för Rebellernas månadens lirare

Nu får vi vänta två veckor till och klarar ni av att hålla den frekvensen är det riktigt bra!
/Perka
-
- Reactions:
Per-Erik Odh wrote: ↑09 Dec 2023, 12:59 Sådär, då har jag också lyssnat![]()
Tre olika alternativ till månadens spelare av podden och jag tycker ju att ni två som vek ned er till förmån för Smedberg inte visade någon vinnarkultur![]()
-
- Reactions:
Per-Erik Odh wrote: ↑09 Dec 2023, 12:59 Sådär, då har jag också lyssnat![]()
Tre olika alternativ till månadens spelare av podden och jag tycker ju att ni två som vek ned er till förmån för Smedberg inte visade någon vinnarkultur![]()
Nej, tror ingen av oss vet vad de framröstade spelarna får?
Har inte sett någon kommunikation kring det så för egen del är det svårt att lista ut, ur tomma intet
Några andra grejer då, av ren nyfikenhet!
Hur tänker Rebellerna kring sin placering i Billingehov? Gjordes inte förflyttningen från det målade området, i hopp om att lyckas rekrytera fler till klacken? Hur tycker man det fallit ut?
Vi hade en kort diskussion om det efter inspelningen igår och bästa platsen för att göra sig hörd är odiskutabelt: Apberget.
Den har av någon outgrundlig anledning tilldelats bortafans.
Är det för att det "alltid varit så"?
Man har runt 80 medlemmar i dagsläget, men klackverksamheten är faktiskt obefintlig. Står 4 personer med armarna i kors och ytterligare några kids längst ner. Hur jobbar man med att få medlemmarna till klacken? Hade ju varit galet om det varit 80 pers vrålandes på apberget!
Trevlig helg!
- Per-Erik Odh
- Reactions:
Kanske du ska bjuda in Rebellernas ordförande ett avsnitt och ställa honom mot väggen om klackverksamheten Juha?
Att vi för en tynande tillvaro är fakta. Vi skulle behöva ha in ett tjog gapiga tjugoåringar. Tänk vilka förutsättningar vi kan ge dem att tex finansiera tifo, hänga i vår fina klubblokal och spela biljard, mm.
Anledningen till flytten är att klubben ville ha oss på kortsidan och vi med vår svaga vinnarkultur vek ner oss
Man of The Match får en liten häftig utmärkelse graverad med datum och motståndet. Månadens spelare får lite mer
och ja, det är jättesynd att sådant inte uppmärksammas mer när det är så många som säger att kringaktiviteter är viktigt.
Tänk vad vi har kämpat många år med en sådan grej som EfteRsnacket. Men efter flera år orkade vi helt enkelt inte för publiken tyckte det var viktigare att komma hem efter matcherna än att höra spelarintervjuer.
Att vi för en tynande tillvaro är fakta. Vi skulle behöva ha in ett tjog gapiga tjugoåringar. Tänk vilka förutsättningar vi kan ge dem att tex finansiera tifo, hänga i vår fina klubblokal och spela biljard, mm.
Anledningen till flytten är att klubben ville ha oss på kortsidan och vi med vår svaga vinnarkultur vek ner oss

Man of The Match får en liten häftig utmärkelse graverad med datum och motståndet. Månadens spelare får lite mer

Tänk vad vi har kämpat många år med en sådan grej som EfteRsnacket. Men efter flera år orkade vi helt enkelt inte för publiken tyckte det var viktigare att komma hem efter matcherna än att höra spelarintervjuer.
/Perka
-
- Reactions:
Rebellerna har gjort ett jättejobb under många år, men kämpar nu i lite motvind. Nu stundar allettan och det finns tidernas chans att rekrytera folk! Håller med om Apberget. Utan konkurrens bästa platsen för en hemmaklack! Erövra den!Per-Erik Odh wrote: ↑09 Dec 2023, 16:13 Kanske du ska bjuda in Rebellernas ordförande ett avsnitt och ställa honom mot väggen om klackverksamheten Juha?
Anledningen till flytten är att klubben ville ha oss på kortsidan och vi med vår svaga vinnarkultur vek ner oss![]()
Man of The Match får en liten häftig utmärkelse graverad med datum och motståndet. Månadens spelare får lite meroch ja, det är jättesynd att sådant inte uppmärksammas mer när det är så många som säger att kringaktiviteter är viktigt.

-
- Reactions:
Håller med!
Apberget är den naturliga platsen för en hemmaklack.
Bortaklackar hänvisas till bortre delen av hallen där de en gång fick stå. Lätt att spärra av, om det skulle behövas, och då ställa en mobil kiosk där.. svårare med toa i o f s. Å andra sidan är de ju inte avspärrade som det är idag heller... Vet inte hur man agerar vid "högrisk matcher" om det nån gång skulle bedömas?
En annan sak som skulle vara bra. VÅFFLOR! Servera våfflor med sylt och (helst riktig vispad) grädde. Servera ihopvikt i kaffefilter. Enkelt och bra.
Ingredienser; ägg mjöl mjölk lite salt vaniljsocker bakpulver (för frasighet) samt smör till gräddning.
Behövs tre personer; en till gräddning, en till servering och betalning, en som vispar smet och grädde. Så tar man typ 30-40:- Grym avans! Och ingen kan stå emot de dofterna...
En annan sak är att man borde släcka ner hallen vid pågående spel. Kanske inte helt mörkt men mörkare för att få fokus på plan, få mer ljuseffekter, för mer trivsel helt enkelt. Det skulle få folk att trivas bättre och med det ge mer folk i slutändan...
Apberget är den naturliga platsen för en hemmaklack.
Bortaklackar hänvisas till bortre delen av hallen där de en gång fick stå. Lätt att spärra av, om det skulle behövas, och då ställa en mobil kiosk där.. svårare med toa i o f s. Å andra sidan är de ju inte avspärrade som det är idag heller... Vet inte hur man agerar vid "högrisk matcher" om det nån gång skulle bedömas?
En annan sak som skulle vara bra. VÅFFLOR! Servera våfflor med sylt och (helst riktig vispad) grädde. Servera ihopvikt i kaffefilter. Enkelt och bra.
Ingredienser; ägg mjöl mjölk lite salt vaniljsocker bakpulver (för frasighet) samt smör till gräddning.
Behövs tre personer; en till gräddning, en till servering och betalning, en som vispar smet och grädde. Så tar man typ 30-40:- Grym avans! Och ingen kan stå emot de dofterna...
En annan sak är att man borde släcka ner hallen vid pågående spel. Kanske inte helt mörkt men mörkare för att få fokus på plan, få mer ljuseffekter, för mer trivsel helt enkelt. Det skulle få folk att trivas bättre och med det ge mer folk i slutändan...
-
- Reactions:
Otroligt många bra förslag där JB. Nedsläckning runt omkring har efterfrågats förut men inget har hänt. Apberget är i särklass bästa platsen för en hemma klack. Kan inte förstå varför man inte står där ??
När undertecknad och JB höll i derbyt mot bois för herrans massa år sedan så återtog vi apberget och flyttade boisarna till hörnet. Icke populärt hos boisarna givetvis. När man sen frågade spelarna så sa de att klacken aldrig hörts så mycket och så högt. Vet inte om möjligtvis akustiken blir bättre på apberget men givet är att där ska man stå !!. Våfflor på hemmamatcherna JB ! Vilken otroligt genialisk idé
. Enkelt och gott
. Återkommer med lite idéer till periodpauserna.
När undertecknad och JB höll i derbyt mot bois för herrans massa år sedan så återtog vi apberget och flyttade boisarna till hörnet. Icke populärt hos boisarna givetvis. När man sen frågade spelarna så sa de att klacken aldrig hörts så mycket och så högt. Vet inte om möjligtvis akustiken blir bättre på apberget men givet är att där ska man stå !!. Våfflor på hemmamatcherna JB ! Vilken otroligt genialisk idé
-
- Reactions:
Mycket trevligt att se dig här igen AEAnders Edman wrote: ↑10 Dec 2023, 10:41 Otroligt många bra förslag där JB. Nedsläckning runt omkring har efterfrågats förut men inget har hänt. Apberget är i särklass bästa platsen för en hemma klack. Kan inte förstå varför man inte står där ??
När undertecknad och JB höll i derbyt mot bois för herrans massa år sedan så återtog vi apberget och flyttade boisarna till hörnet. Icke populärt hos boisarna givetvis. När man sen frågade spelarna så sa de att klacken aldrig hörts så mycket och så högt. Vet inte om möjligtvis akustiken blir bättre på apberget men givet är att där ska man stå !!. Våfflor på hemmamatcherna JB ! Vilken otroligt genialisk idé. Enkelt och gott
. Återkommer med lite idéer till periodpauserna.
-
- Reactions:
David Johansson skjuter tydligen från höften vad det gäller andra lags hyror på grannkommunens supporterforum. Stämmer inte alls, så ta hans siffror med en nypa salt.
-
- Reactions:
Dessutom är den jämförelsen ointressant - och väsensskilda materialkostnader - för man skall ju jämföra med motsvarande hockeylag i hockeyettan. Inte med elitlagen i handboll eller Skövde AIK i superettan.Juha Ojajärvi wrote: ↑12 Dec 2023, 16:19 David Johansson skjuter tydligen från höften vad det gäller andra lags hyror på grannkommunens supporterforum. Stämmer inte alls, så ta hans siffror med en nypa salt.![]()
-
- Reactions:
Problemet här blir ju dock att man behöver bestämma sig vilket ben man ska stå på.Göran Strid wrote: ↑12 Dec 2023, 16:29Dessutom är den jämförelsen ointressant - och väsensskilda materialkostnader - för man skall ju jämföra med motsvarande hockeylag i hockeyettan. Inte med elitlagen i handboll eller Skövde AIK i superettan.Juha Ojajärvi wrote: ↑12 Dec 2023, 16:19 David Johansson skjuter tydligen från höften vad det gäller andra lags hyror på grannkommunens supporterforum. Stämmer inte alls, så ta hans siffror med en nypa salt.![]()
Man kan inte kräva lägre hyra för att man inte är ett elitlag, och samtidigt gnälla över att man inte får elitlags-bidrag.
-
- Reactions:
Till att börja med kan man väl börja med att argumentera för att få justare villkor i jämnhöjd med övriga hockeyettanlag, som får bidrag och dessutom bättre villkor vad gäller hyror med mera. Man kan ju inte jämföra äpplen med päron här heller. För den som eventuellt tvivlar, så har KMhockey gjort en hygglig genomlysning av några faktorer för att visa de orättvisa villkoren. Sedan är ett av de tyngre kriterierna för att kommunen skall anse att man är ett elitlag att laget marknadsför Skövde i landet. HE är en nationell förbundsserie och något som alltså de flesta kommuner rättar sig efter. Jag tvivlar för övrigt på att Skövde HF marknadsför Skövde kommun bättre än Skövde IK, när man åker omkring och möter Skuru, Skara, Önnered, Aranäs, Kungälv och Höör.
Sedan tycker jag nog inte att det skall kallas gnäll, när man påpekar den orättvisa verkligheten.
Sedan tycker jag nog inte att det skall kallas gnäll, när man påpekar den orättvisa verkligheten.
-
- Reactions:
Finns nog utrymme att se över hyreskostnaderna oavsett.Marcus Lundgren wrote: ↑12 Dec 2023, 16:35Problemet här blir ju dock att man behöver bestämma sig vilket ben man ska stå på.Göran Strid wrote: ↑12 Dec 2023, 16:29Dessutom är den jämförelsen ointressant - och väsensskilda materialkostnader - för man skall ju jämföra med motsvarande hockeylag i hockeyettan. Inte med elitlagen i handboll eller Skövde AIK i superettan.Juha Ojajärvi wrote: ↑12 Dec 2023, 16:19 David Johansson skjuter tydligen från höften vad det gäller andra lags hyror på grannkommunens supporterforum. Stämmer inte alls, så ta hans siffror med en nypa salt.![]()
Man kan inte kräva lägre hyra för att man inte är ett elitlag, och samtidigt gnälla över att man inte får elitlags-bidrag.
Om vi leker med tanken att du varit hyresgäst hos, exempelvis SkövdeBostäder och betalat, säg 8k i hyra. Men sen ska du betala 15k i hyra om du har fest en gång i månaden. Och inte nog med det, du får betala extra hyra för att utnyttja badrummet. Och sovrummet.
Fullständigt orimligt.
-
- Reactions:
Jag säger inte emot. Det enda jag säger är att man inte kan vara ett elitlag när det passar, och något annat när man känner för det.Juha Ojajärvi wrote: ↑12 Dec 2023, 18:29Finns nog utrymme att se över hyreskostnaderna oavsett.Marcus Lundgren wrote: ↑12 Dec 2023, 16:35Problemet här blir ju dock att man behöver bestämma sig vilket ben man ska stå på.Göran Strid wrote: ↑12 Dec 2023, 16:29Dessutom är den jämförelsen ointressant - och väsensskilda materialkostnader - för man skall ju jämföra med motsvarande hockeylag i hockeyettan. Inte med elitlagen i handboll eller Skövde AIK i superettan.Juha Ojajärvi wrote: ↑12 Dec 2023, 16:19 David Johansson skjuter tydligen från höften vad det gäller andra lags hyror på grannkommunens supporterforum. Stämmer inte alls, så ta hans siffror med en nypa salt.![]()
Om vi leker med tanken att du varit hyresgäst hos, exempelvis SkövdeBostäder och betalat, säg 8k i hyra. Men sen ska du betala 15k i hyra om du har fest en gång i månaden. Och inte nog med det, du får betala extra hyra för att utnyttja badrummet. Och sovrummet.
Fullständigt orimligt.