Övergångar i andra lag

Här diskuterar du Silly season. Övergångar, utlåningar, rykten på stan
Lars Hildegard
Reactions:

Re: Övergångar i andra lag

Post by Lars Hildegard »

Sedan är det lite beklämmande att Törnqvist värvar sig själv som medlem i sportgruppen. Det vore ju roligt att höra den diskussionen på ett möte, när dom kommer fram till att det är bästa lösningen. :roll:

Jag tror dock att han är ett betydligt bättre alternativ än Engqvist som hoppade av under förra året.
Men det finns en överhängande risk att det blir för hemvävt. Det lär bli många nya och det är inte säkert att alla kan ta "bois-andan" till sig. :silent:
Kristian Eriksson
Reactions:

Post by Kristian Eriksson »

Emil Smedberg lämnar bojs för Borås HC
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Kristian Eriksson wrote: 23 May 2025, 18:50 Emil Smedberg lämnar bojs för Borås HC
Det förståndigaste han gjort på ett helt år :shifty:
/Perka
Gunwaldh Johansson
Reactions:

Post by Gunwaldh Johansson »

Töreboda har fått 2 riktigt bra nyförvärv i Andreas Axelsson och Alexander Liljedahl.
Gunwaldh Johansson
Reactions:

Den före detta SIK backen Albin Lindgren fortsätter sin karriär i franska Marseille.
https://hockeysverige.se/hockeyettan/sk ... -svar-tid/
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Idag är det 16 dagar sedan bois presenterade sitt senaste nyförvärv. :!:
Detta i ett lag som det sades skulle vara klar med sin trupp i slutet på april. :eh:
Göran Strid
Reactions:

Post by Göran Strid »

Lars Hildegard wrote: 18 Jun 2025, 08:04 Idag är det 16 dagar sedan bois presenterade sitt senaste nyförvärv. :!:
Detta i ett lag som det sades skulle vara klar med sin trupp i slutet på april. :eh:
bois 2+5+8 enligt Ep
Skövde HC 2+2+7 enligt denna hemsida.

Slutsatser? Nog borde bois vara längre framme än vad man är nu. Skövde HC? Tja det finns många frågetecken än så länge, t ex ekonomin och den tunna truppen så här långt kopplat till omstarten. Vad ger det för signaler till presumptiva lirare?
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Göran Strid wrote: 18 Jun 2025, 17:00 bois 2+5+8 enligt Ep
Skövde HC 2+2+7 enligt denna hemsida.

Slutsatser? Nog borde bois vara längre framme än vad man är nu. Skövde HC? Tja det finns många frågetecken än så länge, t ex ekonomin och den tunna truppen så här långt kopplat till omstarten. Vad ger det för signaler till presumptiva lirare?
https://www.hockeyettan.se/mariestad-bo ... _id=323180
5 juniorer släpps upp hos bois.
Då får vi hoppas för deras skull att dom värvar friskt under säsongen, för detta lag håller inte för topp 6 i HE södra. Eventuellt kan de fixa topp 10 och play-in.
Inom kort kommer jag gå igenom hela bois nya trupp och sätta betyg.
Gunwaldh Johansson
Reactions:

Skara IK har fått in ett bra nyförvärv i en före detta SIK spelare. Det är Anton Lundmarks bror David Lundmark som lämnar Grästorp för Skara.
Allt enligt Skara IK:s facebook sida.
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Gunwaldh Johansson wrote: 23 Jun 2025, 12:54 Skara IK har fått in ett bra nyförvärv i en före detta SIK spelare. Det är Anton Lundmarks bror David Lundmark som lämnar Grästorp för Skara.
Anton skulle lägga av men en jobbarkompis övertalade honom att köra en till säsong och det i trean ihop med Skara. Efter att han lovat Skara så kontaktade Skövde bulten. Hade vi bara varit kanske en vecka snabbare så hade vi haft bulten i SHC kommande säsong :(
/Perka
Urban Stahel
Reactions:

Post by Urban Stahel »

Per-Erik Odh wrote: 23 Jun 2025, 20:17
Gunwaldh Johansson wrote: 23 Jun 2025, 12:54 Skara IK har fått in ett bra nyförvärv i en före detta SIK spelare. Det är Anton Lundmarks bror David Lundmark som lämnar Grästorp för Skara.
Anton skulle lägga av men en jobbarkompis övertalade honom att köra en till säsong och det i trean ihop med Skara. Efter att han lovat Skara så kontaktade Skövde bulten. Hade vi bara varit kanske en vecka snabbare så hade vi haft bulten i SHC kommande säsong :(
Har du blandat ihop bröderna Perka :D
Per-Erik Odh
Reactions:

Post by Per-Erik Odh »

Urban Stahel wrote: 24 Jun 2025, 06:28
Per-Erik Odh wrote: 23 Jun 2025, 20:17
Har du blandat ihop bröderna Perka :D
Jupp, det gjorde jag. David aka bulten. Kan vara Grästorpskopplingen som ställde till det :think:
/Perka
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Dags för min efterlängtade genomgång av nästa säsongs bois.
Vi börjar med tränarpositionen. Efter att äntligen gjort sig av med HE's veligaste tränare, har man nu fått tillbaka Helmersson. Det går inte att säga något annat än att det är en 4 plus-tränare. Det jag tyckte han saknade senast var skills gällande match-coachning. Men en tydlig tränare, med tydliga idéer. Precis var bois behöver.
Gamla tränaren: 1 av 5
Nya tränaren: 4 av 5

Målvakterna:
Det är väldigt orättvist att jämföra Karlstam med årets målvakter, eftersom han bara fick stå någon enstaka match. Därför väljer jag att jämföra årets uppställning mot Tobias "Jag vill stå alla matcher" Sandberg.
Att vara Sandberg (alltså stå i mål i bois) de senaste åren kan inte varit lätt, eftersom bois i princip ägt pucken 75% av tiden och åkt runt sargerna för att inte bli av med den. Då och då har man åkt på en spelvändning och då har Sandberg varit ganska mänsklig. I det stora hela är han dock en klassmålvakt, även om han kanske inte är bäst i HE, vilket vissa påstått.
De nya då? Olsson och Selindh. Selindh har jag inte sett i princip någonting, så där lägger jag mig platt. Han EP-stats skrämmer väl ingen, så han lär få ta båsdörren de flesta matcherna. Frågan är hur Helmersson resonerar? Kör man stenhårt på Olsson, eller låter man Selindh stå var 5e match? I intervjuerna får man intrycket att båda ska tävla om det, men att Olsson är bättre. Jag har sett några Väsby-matcher, men där har Väsby varit så överlägsna, så det är svårt att bilda sig en uppfattning.

Att han är sämre än Sandberg vill jag dock påstå, även om det inte är så mycket. Alltså:
Gamla målvakterna: 4 av 5
Nya målvakterna: 3 av 5

Backar och forwards i annat inlägg
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

Dags för backarna:

Anton Blomberg
Oscar Lundin
Samuel Eklund
Lukas Cederholm
Manne Håkansson
Hannes Olofsson
Joel Cruus

Ojojoj... Denna uppställning närmar sig katastrof med HE-mått. Lundin och Eklund är 3 av 5 som bäst. Blomberg 5 av 5 med puck. 1.5 av 5 utan. Lukas Cederholm övertygade inte på mig förra säsongen och hade han inte haft kontrakt även kommande säsong är jag högst tveksam till om han hade fått förlängt. Då fanns det betydligt bättre backar i bois.
Jag hoppas verkligen att Manne tar ett kliv till nästa säsong. Han kommer aldrig bli 5 av 5 (alltså Aronsson), men kanske kan han bli en bra 4 av 5 i år.
Till detta lägger vi sedan två juniorer... :roll:

Gamla backarna: 3,5 av 5
Nya backarna 2 av 5 (och då är jag ändå snäll)

Man lär gå stenhårt på 4 backar redan från start.
Lars Hildegard
Reactions:

Post by Lars Hildegard »

https://www.eliteprospects.com/player/7 ... ic-granrud

Lite i det dolda har bois gjort klart med ytterligare en lovande back. Jag har inte sett honom, men nästan 1 poäng i snitt i div.2 är ingen garant för framgång i div.1.
Jag står fast vid mitt betyg.
Post Reply