Skövde IK:s ekonomi

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5344
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Göran Strid wrote: 25 Apr 2024, 09:22
Urban Stahel wrote: 25 Apr 2024, 07:38
Juha Ojajärvi wrote: 25 Apr 2024, 05:15 Då får man ju börja kapa i rätt ände till att börja med.
När kommer man avsäga sig platsen i HE?
Nej,planen är fortsatt spel i HA men med en mycket billigare trupp.
En trupp utgör 20-30% av alla kostnader. Bussen som kör truppen kostar lika mycket oavsett vem som åker med om så det är juniorlag eller en "billigare" trupp. Hallhyran tar ingen hänsyn till den billigare truppen, inte heller utrustningen eller för den delen övriga kringkostnader som är truppoberoende. För den oinsatte måste det finnas obekanta och starka kort, som hanteras bakom kulisserna. :think:
I det budgetförslag som visades hade man tagit hänsyn till sådana parametrar. En kraftigt minskad budget men med ett överskott som medger att man kan betala av skulderna på 4-5 år om vi håller i.

Det är egentligen inget konstigt alls, det finns ingen som ligger ute med pengar som är intresserad av att vi gör konkurs så löser vi det akuta och jobbar hårt framåt så löser vi det här.

Ta till exempel kostnaden för buss. A-laget kanske inte behöver åka buss till Mariestad, juniorerna behöver inte åka buss till varje match osv.

Om vi en gång för alla lär oss av historien så går vi stärkta ut på andra sidan om vi bara överlever det akuta :)
/Perka
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3799
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Göran Strid »

Per-Erik Odh wrote: 25 Apr 2024, 11:18
Göran Strid wrote: 25 Apr 2024, 09:22
Urban Stahel wrote: 25 Apr 2024, 07:38
Juha Ojajärvi wrote: 25 Apr 2024, 05:15 Då får man ju börja kapa i rätt ände till att börja med.
När kommer man avsäga sig platsen i HE?
Nej,planen är fortsatt spel i HA men med en mycket billigare trupp.
En trupp utgör 20-30% av alla kostnader. Bussen som kör truppen kostar lika mycket oavsett vem som åker med om så det är juniorlag eller en "billigare" trupp. Hallhyran tar ingen hänsyn till den billigare truppen, inte heller utrustningen eller för den delen övriga kringkostnader som är truppoberoende. För den oinsatte måste det finnas obekanta och starka kort, som hanteras bakom kulisserna. :think:
I det budgetförslag som visades hade man tagit hänsyn till sådana parametrar. En kraftigt minskad budget men med ett överskott som medger att man kan betala av skulderna på 4-5 år om vi håller i.

Det är egentligen inget konstigt alls, det finns ingen som ligger ute med pengar som är intresserad av att vi gör konkurs så löser vi det akuta och jobbar hårt framåt så löser vi det här.

Ta till exempel kostnaden för buss. A-laget kanske inte behöver åka buss till Mariestad, juniorerna behöver inte åka buss till varje match osv.

Om vi en gång för alla lär oss av historien så går vi stärkta ut på andra sidan om vi bara överlever det akuta :)
Ok, det låter förhoppningsvis bra. Jag kommenterade Urbans inlägg om just en "mycket billigare trupp" och kostnaden av den som en andel av totalen.
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 223
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Det är bara att önska lycka till Perka, men jag tror nog att det första steget att låna upp 1,5 miljoner för att kunna fortsätta blir ett svårt steg. Den eller de som vill låna ut 1,5 miljoner till en klubb med tom kassa och 3,5 miljoner i skulder är nog inte så lätt att hitta, men läser man mellan raderna så verkar sådana möjligheter finnas.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5344
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Ingvar Persson wrote: 25 Apr 2024, 11:44 Det är bara att önska lycka till Perka, men jag tror nog att det första steget att låna upp 1,5 miljoner för att kunna fortsätta blir ett svårt steg. Den eller de som vill låna ut 1,5 miljoner till en klubb med tom kassa och 3,5 miljoner i skulder är nog inte så lätt att hitta, men läser man mellan raderna så verkar sådana möjligheter finnas.
Det är inte mig du ska önska lycka till även om jag förstår att du menar väl. Det är klubben som ska önskas lycka till och där är jag bara en av flera hundra som har ett stort hjärta för SIK.
Det var en skön känsla igår kväll att se många av dessa brinnande hjärta och när man ser det känns det högst realistiskt att tro på framtiden för oss ändå.

Det var en fröjd att höra sådana som Jonas Björkman och Lars Trygg tala sig varma om klubben och vikten av att inte ge upp. Man blir varm i hjärtat av sådant :D
/Perka
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 223
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Perka
Eftersom jag trots allt är Skövdebo så hoppa jag att hockeyn i Skövde får leva och ungdomarna, juniorlag, pojklag tillsammans med egna seniorer får övertaga ansvaret att för en billig penning försöka hålla kvar SIK i division ett uthålligt. Att låna upp 1,5 miljoner att starta med för att med en sund ekonomi bli skuldfri om 4-5 år ställer mycket stora krav på den blivande styrelsen för inklusive räntor på lån och skulder samt avbetalningar så handlar det om en extra månadskostnad på cirka 60-75.000 för att hålla grytan kokande, mycket beroende de på vilka räntor som fordringsägare och långivare vill ha, och denna kostnad är utöver normala kostnader för klubben. Så att från att ha gjort en förlust på kanske 50.000 per månad under flera år till att i stället göra minst motsvarande vinst är verkligen ett uppdrag värt att beundra om det lyckas.
David Johansson
Reactions:
Posts: 421
Joined: 15 Feb 2014, 18:50

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by David Johansson »

Urban Stahel wrote: 25 Apr 2024, 07:38
Juha Ojajärvi wrote: 25 Apr 2024, 05:15 Då får man ju börja kapa i rätt ände till att börja med.
När kommer man avsäga sig platsen i HE?
Nej,planen är fortsatt spel i HA men med en mycket billigare trupp.
Får klubben ens Elitlicens för spel i ettan??
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1757
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Urban Stahel »

David Johansson wrote: 25 Apr 2024, 16:56
Urban Stahel wrote: 25 Apr 2024, 07:38
Juha Ojajärvi wrote: 25 Apr 2024, 05:15 Då får man ju börja kapa i rätt ände till att börja med.
När kommer man avsäga sig platsen i HE?
Nej,planen är fortsatt spel i HA men med en mycket billigare trupp.
Får klubben ens Elitlicens för spel i ettan??
Ja
Göran Strid
Reactions:
Posts: 3799
Joined: 30 Jan 2014, 20:33

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Göran Strid »

Urban Stahel wrote: 25 Apr 2024, 16:59
David Johansson wrote: 25 Apr 2024, 16:56

Får klubben ens Elitlicens för spel i ettan??
Ja
Hur vet du det?
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 287
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Juha Ojajärvi »

Nämen...Nej nej nej... man behöver kliva ner i seriesystemet i några år och beta av skulderna. Det är lika lite publik oavsett div 1 eller 2, eller kanske t.om. 3?! Matcher i B-hallen istället.
Och ny ledning tack.
Robin Hallerström
Reactions:
Posts: 63
Joined: 04 Feb 2017, 01:57

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Robin Hallerström »

Konkursgänget ger sin syn på sakernas tillstånd.

https://www.sla.se/2024/04/25/efter-omr ... edo-fe766/

– Det blir ju indirekt det. Siffrorna och skulderna ligger ju på bordet och det finns inga tillgångar. Nu säger medlemmarna att de vill ha fortsatt drift och då betyder det ju indirekt att de tar bort sin rätt att inte ge ansvarsfrihet på årsmötet.

– Det går ju inte sedan att komma om en månad till årsmötet och inte ge ansvarsfrihet efter det här beslutet. Det skulle jag säga, fortsätter Stefan Willebrand.


Jag tycker Stefan har fel i sak. Medlemmarna röstade för fortsatt drift utifrån nuvarande förutsättningar. Men att klubben hamnade i ett konkursmässigt läge går det fortfarande att utkräva ansvar för.
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1757
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Urban Stahel »

Juha Ojajärvi wrote: 25 Apr 2024, 19:09 Nämen...Nej nej nej... man behöver kliva ner i seriesystemet i några år och beta av skulderna. Det är lika lite publik oavsett div 1 eller 2, eller kanske t.om. 3?! Matcher i B-hallen istället.
Och ny ledning tack.
Vill du eller någon annan byta ledning så går du på årsmötet och röstar.
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1757
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Urban Stahel »

Göran Strid wrote: 25 Apr 2024, 17:19
Urban Stahel wrote: 25 Apr 2024, 16:59
David Johansson wrote: 25 Apr 2024, 16:56

Får klubben ens Elitlicens för spel i ettan??
Ja
Hur vet du det?
Jag gick på mötet och där informerade dom om licensen
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1850
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Niklas Hjalmarsson »

Urban Stahel wrote: 25 Apr 2024, 21:26
Göran Strid wrote: 25 Apr 2024, 17:19
Urban Stahel wrote: 25 Apr 2024, 16:59
David Johansson wrote: 25 Apr 2024, 16:56

Får klubben ens Elitlicens för spel i ettan??
Ja
Hur vet du det?
Jag gick på mötet och där informerade dom om licensen
Var det ”svart på vitt” från förbundet som ni fick se eller var det bara som de ansvariga ”slängde ur sig”, för i mina öron låter det då som vi inte behöver ha nån licensnämnd!!!
Silly season is just another season!
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5344
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Per-Erik Odh »

Niklas Hjalmarsson wrote: 25 Apr 2024, 21:36
Urban Stahel wrote: 25 Apr 2024, 21:26
Göran Strid wrote: 25 Apr 2024, 17:19
Urban Stahel wrote: 25 Apr 2024, 16:59
David Johansson wrote: 25 Apr 2024, 16:56

Får klubben ens Elitlicens för spel i ettan??
Ja
Hur vet du det?
Jag gick på mötet och där informerade dom om licensen
Var det ”svart på vitt” från förbundet som ni fick se eller var det bara som de ansvariga ”slängde ur sig”, för i mina öron låter det då som vi inte behöver ha nån licensnämnd!!!
Det har ju skrivits om detta på hockeyettan. Förbundet ger ju ytterligare ett kontrollår och ska ju under den perioden utreda regelverket.
/Perka
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 223
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Skövde IK:s ekonomi

Post by Ingvar Persson »

Hoppas att licensen är klar för divisionett är nödvändigt för publik inkomster
Post Reply