Bloggar / Poddar

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
Post Reply
Micke Därth
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: Bloggar / Poddar

Post by Micke Därth »

Per-Erik Odh wrote: 16 Feb 2024, 18:42 Man känner sig lite som en jävla dinosaurie efter att ha lyssnat på senaste trashtalk men lite provocerad blir jag när Mjörnberg säger "vem läser ett matchreferat idag" som ett påstående.
Jo jag vet att många vill ha korta och snabba Instagram grejer men jag tror att ser man i ett lokalt perspektiv är nog matchreferat väldigt viktiga och lockar massor av lokalpatrioter.

Inte för att det spelar någon roll men @Micke Därth, hur många visningar var det på referat och inför under hemsidans glansdagar?
Ja du, jag har ingen bra gissning där och ingen tillgång till statistik efter att allt lyftes över till Hockeyettan (som inte varit bra alls i min mening av olika skäl).

Jag trodde då och jag tror nu, att skapa intresse för att läsa referat stavas kontinuitet, att man inte viker ner sig efter en rad förluster och försöker ange en positiv ton som blir lättläst för läsaren (även om de blir långa ibland), därmed inte sagt utan inslag av kritik men då i konstruktiv form och som bör vara alldeles uppenbar för många fler än skribenten. Alltså "inget slag för bröstet - här kommer jag"-referat, då tappar folk intresse av den orsaken.

Att skriva matchreferat för en klubbs hemsida är dessutom en balansgång, för samtidigt som du så rättfärdigt som möjligt vill spegla matchbild och individuella insatser vill du samtidigt förmedla en bild av föreningen för att skapa intresse, och det är fånigt att tro att twittrande, instagrammande och annat kort-flashigt kommer att vara allrådande för framtiden. Det är hokus pokus. Plastiga rubriker kommer aldrig skapa något intresse när det inte finns något mer som underbygger. Och det kommer att komma en generation som vill lägga ner sin själ i att det återkommer i någon form, det hoppas jag i alla fall. Men innan det sker måste väldigt många klubbledare och styrelser tänka om och tänka nytt.

Varför ska t ex Mikael Mjörnbergs åsikter vara allrådande för Hockeyettan, vad som är bra vad som är dåligt? Vem utmanar?

När Skövde IK spelat match i början på åttiotalet var det ofta två helsidor i de lokala tidningarna, med matchreferat, med 'kommentar'/krönika, med spelarintervjuer, med betygsättning av spelare och en massa annat. (Och det fixade två journalister och redigerare på ett par timmar efter slutsignal innan tidningen skulle skickas i tryck).

Det försvann på 1990-talet för att sedan bäras upp igen av hårt ideellt arbetande hemsidearbetare i slutet på 90 och under 2000-talet, där man fyllde hemsidorna med innehåll och levande forum, och där Borås HC måste ges stort beröm för att vara först på att bli störst. Men det skapade intresse för BHC, inte minst från Skövde IK-supportrar som vällde in på deras gästbok och ifrågasatte allt med BHC, och det gav onekligen ringar på vattnet. "Kan ni, kan vi".

Det kan ske en nystart men jag tror i så fall endast där föreningarna får eller bestämmer sig för att skapa sin egen profil, och därmed bli intressanta att besöka för att de är olika, har olika profiler och något som bara det skapar diskussion och intresse. Det är inte hemsidor stöpta i samma form som skapar något som helst intresse, oavsett hur snyggt upphovsmakarna tänkt kring gemensam design och annat. Det blir i min mening profillöst och ointressant.
Micke Därth
Reactions:
Posts: 328
Joined: 01 Nov 2020, 16:45

Re: Bloggar / Poddar

Post by Micke Därth »

Ps. Jag läser gärna referat, och allra helst då de som skrivits av lokala förmågor som har en historia med klubben de skriver referat om. Dessa har alldeles gratis lättare att lägga an en ton som passar både föreningen och supportrarna. Skövde IK har det senaste "hittat" en väldigt bra form och innehållet är det inget fel på, tvärtom väldigt läsvärt. ds.
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Bloggar / Poddar

Post by Per-Erik Odh »

Fimpen var ju och hälsade på vid senaste derbyt för att spela in ett avsnitt. Enligt säkra? källor sänds det avsnittet nästa vecka.
/Perka
peter johansson
Reactions:
Posts: 1338
Joined: 31 Jan 2014, 18:52

Re: Bloggar / Poddar

Post by peter johansson »

Per-Erik Odh wrote: 13 Mar 2024, 08:10 Fimpen var ju och hälsade på vid senaste derbyt för att spela in ett avsnitt. Enligt säkra? källor sänds det avsnittet nästa vecka.
19 mars sänds det :D
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5341
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Bloggar / Poddar

Post by Per-Erik Odh »

peter johansson wrote: 13 Mar 2024, 16:27
Per-Erik Odh wrote: 13 Mar 2024, 08:10 Fimpen var ju och hälsade på vid senaste derbyt för att spela in ett avsnitt. Enligt säkra? källor sänds det avsnittet nästa vecka.
19 mars sänds det :D
Det blev väl en rätt kul resa med Skövdeögon sett :D
YouTube länken i reportaget.

https://www.hockeyettan.se/2024/03/19/f ... ckeyettan/
/Perka
Post Reply