Publiksiffror

Ishockey i allmänhet och Skövde IK i synnerhet
User avatar
Kristian Eriksson
Reactions:
Posts: 766
Joined: 27 Jan 2014, 19:54
Location: Skövde
Contact:

Re: Publiksiffror

Post by Kristian Eriksson »

Många intressanta förslag här, men är dom relevanta för att öka publiktillströmningen?

Bilvisning på isen - kanske funkade för 20-30 år sedan, då internet inte var lika utbrett, men nu då? Ställ dig själv följande påstående "FAN, jag är jävligt sugen på att köpa mig en ny bil", söker du dig till:
A: Bilhandlaren
B: Internet/Youtube
C: Billingehov (för att se tre bilar åka tre varv runt planen)

Desamma gäller lotteriförsäljning, söker du dig till
A: Den lokala tobakshandlaren
B: någon av de 100-tals spelsajter som finns.
C: Billingehov

En sådan sak som puckaslänget går inte att ha längre pga säkerhetsregler, och handen på hjärtat hur många personer tror ni ställer frågan hemma om att få åka till Billingehov och slänga iväg en puck mellan andra och tredje period, att detta är den primära anledningen att besöka Billingehov.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Publiksiffror

Post by Niklas Hjalmarsson »

Jag tycker du har fel i två av de tre fallen, bilvisningarna är ju ett sätt för sponsorerna att få visa vad de har i verkligheten och inte bara med ett klistermärke på sargen eller långt upp under taket nånstans.
Och tror du verkligen ”alla” som går i bilbytartankar sitter och plöjer igenom internet och youtube?
Många av dom har ju inte ens bank-id eller smartphones!

Lotteriförsäljningen är iallafall i Mariestad en stor inkomstkälla, här brukar 50/50 ligga på 3500-5000 en normal match, (i Borlänge igår med 121 personer var vinsten 360:- så det är ju ingen stor summa men ändå pengar som kommer in).

Sen det här med puckasläng, det är ju stoppat sedan länge på de flesta ställena.

Sen är det ju helheten som drar folk, att det finns nåt för alla, knattar som spelar i paus (finns ju inte mkt som är roligare att se än det!!)
Lotterier, café, restaurang, pub med utskänkning, mm mm
Sen hade ju KH något som var väldigt uppskattat men tyvärr försvunnit, direkt efter matchen intervjuade han några hemmaspelare och det fanns chans till autografer osv
Silly season is just another season!
Ingvar Persson
Reactions:
Posts: 218
Joined: 29 Sep 2023, 20:41

Re: Publiksiffror

Post by Ingvar Persson »

Kristian
Bilvisningarna var inte bara att åka runt på isen utan vi var överens med företagen att de hade 2-3 bilar inne vid entrén och bilarna skulle vara olåsta och det var tillåtet att sitta i dem och en försäljare skulle vara närvarande och svara på frågor om bilen. Flera av bilvisarna berättade senare för mig att de sålt en bil till en kund som sett bilen på billingehov.
Nästa sak som jag försökte med var att få en musiker som spelade Hammonorgel i spelaravbrotten, precis som NHL. Det rann ut i sanden på grund av att jag inte lyckades hitta någon som kunde utföra detta. Kanske skulle vara möjligt idag?.
Juha Ojajärvi
Reactions:
Posts: 282
Joined: 05 Feb 2015, 17:16

Re: Publiksiffror

Post by Juha Ojajärvi »

Niklas Hjalmarsson wrote: 07 Dec 2023, 15:45 Jag tycker du har fel i två av de tre fallen, bilvisningarna är ju ett sätt för sponsorerna att få visa vad de har i verkligheten och inte bara med ett klistermärke på sargen eller långt upp under taket nånstans.
Och tror du verkligen ”alla” som går i bilbytartankar sitter och plöjer igenom internet och youtube?
Många av dom har ju inte ens bank-id eller smartphones!

Lotteriförsäljningen är iallafall i Mariestad en stor inkomstkälla, här brukar 50/50 ligga på 3500-5000 en normal match, (i Borlänge igår med 121 personer var vinsten 360:- så det är ju ingen stor summa men ändå pengar som kommer in).

Sen det här med puckasläng, det är ju stoppat sedan länge på de flesta ställena.

Sen är det ju helheten som drar folk, att det finns nåt för alla, knattar som spelar i paus (finns ju inte mkt som är roligare att se än det!!)
Lotterier, café, restaurang, pub med utskänkning, mm mm
Sen hade ju KH något som var väldigt uppskattat men tyvärr försvunnit, direkt efter matchen intervjuade han några hemmaspelare och det fanns chans till autografer osv
Nu får vi skilja på k*kar och morötter lite Nicke.
Det är jättebra inkomstkällor, men frågan var om bilvisning och lotteriförsäljning är det som lockar folket till hallen. 😊
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5340
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Publiksiffror

Post by Per-Erik Odh »

Ingvar Persson wrote: 07 Dec 2023, 19:36 Nästa sak som jag försökte med var att få en musiker som spelade Hammonorgel i spelaravbrotten, precis som NHL. Det rann ut i sanden på grund av att jag inte lyckades hitta någon som kunde utföra detta. Kanske skulle vara möjligt idag?.
Vi hade ju någon som satt och spelade orgel en säsong om jag kommer ihåg det rätt?
Om så satt han på plattformen där drillflickorna stod under många säsonger :)

Jag har föreslagit aktivitet på hemsidan för att öka intresset. Nu har det blivit det och det är bra. Frågan är vad det gör?

Har också alltid hävdat att folk går på hockey för att se ett vinnande lag men så verkar det ju inte vara om man ser på denna säsong. Eller hade tappet varit något hundratal ytterligare om vi inte bjöds på den underhållning som det ändå är?

Hur många besökare har vi som är det från sofforna hemma?
/Perka
Urban Stahel
Reactions:
Posts: 1747
Joined: 30 Jan 2014, 21:35

Re: Publiksiffror

Post by Urban Stahel »

Per-Erik Odh wrote: 07 Dec 2023, 20:38
Ingvar Persson wrote: 07 Dec 2023, 19:36 Nästa sak som jag försökte med var att få en musiker som spelade Hammonorgel i spelaravbrotten, precis som NHL. Det rann ut i sanden på grund av att jag inte lyckades hitta någon som kunde utföra detta. Kanske skulle vara möjligt idag?.
Vi hade ju någon som satt och spelade orgel en säsong om jag kommer ihåg det rätt?
Om så satt han på plattformen där drillflickorna stod under många säsonger :)

Jag har föreslagit aktivitet på hemsidan för att öka intresset. Nu har det blivit det och det är bra. Frågan är vad det gör?

Har också alltid hävdat att folk går på hockey för att se ett vinnande lag men så verkar det ju inte vara om man ser på denna säsong. Eller hade tappet varit något hundratal ytterligare om vi inte bjöds på den underhållning som det ändå är?

Hur många besökare har vi som är det från sofforna hemma?
Dom som köper ståplats är mest sådana jag känner igen,dom nya har ofta varit någon form av gratis inträde.
Niklas Hjalmarsson
Reactions:
Posts: 1848
Joined: 30 Jan 2014, 22:55

Re: Publiksiffror

Post by Niklas Hjalmarsson »

Det verkar ju vara jäkligt hemligt också att redovisa hur många abonnemang man sålt, gäller naturligtvis inte bara er klubb utan samtliga!
Silly season is just another season!
User avatar
Kristian Eriksson
Reactions:
Posts: 766
Joined: 27 Jan 2014, 19:54
Location: Skövde
Contact:

Re: Publiksiffror

Post by Kristian Eriksson »

Niklas Hjalmarsson wrote: 07 Dec 2023, 15:45 Jag tycker du har fel i två av de tre fallen, bilvisningarna är ju ett sätt för sponsorerna att få visa vad de har i verkligheten och inte bara med ett klistermärke på sargen eller långt upp under taket nånstans.
Och tror du verkligen ”alla” som går i bilbytartankar sitter och plöjer igenom internet och youtube?
Många av dom har ju inte ens bank-id eller smartphones!

Lotteriförsäljningen är iallafall i Mariestad en stor inkomstkälla, här brukar 50/50 ligga på 3500-5000 en normal match, (i Borlänge igår med 121 personer var vinsten 360:- så det är ju ingen stor summa men ändå pengar som kommer in).

Sen det här med puckasläng, det är ju stoppat sedan länge på de flesta ställena.

Sen är det ju helheten som drar folk, att det finns nåt för alla, knattar som spelar i paus (finns ju inte mkt som är roligare att se än det!!)
Lotterier, café, restaurang, pub med utskänkning, mm mm
Sen hade ju KH något som var väldigt uppskattat men tyvärr försvunnit, direkt efter matchen intervjuade han några hemmaspelare och det fanns chans till autografer osv
Att bilvisning är något "extra" för sponsorer som betalar reklam till föreningen är riktigt, men det handlade inte om att sponsorer vill ha valuta för sina sponsorpengar, utan hur man ökar publiktillströmningen till arenan. Jag har svårt att se att folk åker till en ishockeyhall & betalar inträde för att se några bilar åka runt på isen. Då är det betydligt fler som surfar runt på nätet alternativt besöker den lokala bilhandlaren. Än en gång, är detta det primära att ta sig till en ishall, för att se bilar åka runt på isen?

50/50 är ett bra lotteri, helt klart. Och jag säger heller inte att man skall sluta med detta. Trodde att Ingvar(?) syftade på att ha fler lotterier än 50/50.
Pertti Pahankala
Reactions:
Posts: 149
Joined: 09 Jan 2015, 19:36

Re: Publiksiffror

Post by Pertti Pahankala »

Det fanns matchlotter förut som jag köpte minst 10 st varje gång men oftast glömde hämta vinsten
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5340
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Publiksiffror

Post by Per-Erik Odh »

Pertti Pahankala wrote: 08 Dec 2023, 12:31 Det fanns matchlotter förut som jag köpte minst 10 st varje gång men oftast glömde hämta vinsten
Jo men det är riktigt. Resultatlotter :)
/Perka
User avatar
Per-Erik Odh
Reactions:
Posts: 5340
Joined: 28 Jan 2014, 15:14

Re: Publiksiffror

Post by Per-Erik Odh »

All förståelse och respekt för att klubben, bland annat genom väldigt prisvärda erbjudande, jobbar hårt med att höja publiksnittet. Men det är ju inte så att jag triggas att köpa säsongskort för att det skułle vara ekonomiskt fördelaktigt :lol:
/Perka
Post Reply